صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134

    اشاره مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُم




    با سلام و عرض احترام

    در مورد آیات پنجم و ششم سوره مومنون:

    وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾
    إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۶﴾

    به نظر می رسد که اینجا صحبت از ویژگی ای جامع تر از مسئله ی ازدواج و رابطه ی جنسی است. من این معنا را از این آیات استنباط می کنم:

    «مومنان کسانی هستند که مراقب نحوه ی لذت جویی خود هستند. از چیزی جز همسرانشان و آنچه که متعلق به آنهاست، لذت جویی نمی کنند. و هیچ ملامتی بر آنها نیست.»

    در جایی که مومنان توصیف می شوند، طبیعتا خصایص کلی آنها مورد بررسی قرار می گیرد (مانند سیره ای که در لذت جویی دارند)، و نه صرفا محل بروز آن خصائص (مانند رابطه جنسی).

    ما ملکت ایمانهم می تواند شامل این موارد باشد: مال حلالی که بدست آورده اند، تفریحات سالم، علم آموزی، و مانند آن.

    فروج را کنایه از تمام اعضای (جسمی و روحی) در نظر بگیرید که انسان از آن طریق لذات را درک می کند.

    نظر شما در این مورد چیست؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ در ساعت ۱۵:۱۵

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58288



    با نام و یاد دوست







    مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُم








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُمْ فَإِنّهُمْ غَيرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْعَادُون‏»
    و آن ها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى ‏عفتى) حفظ مى ‏كنند، تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره ‏گيرى از آنان ملامت نمى‏ شوند؛ و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند.(مؤمنون: 23/ 5-7)


    با سلام و درود

    از نظر لغوی «فرج» به معنای شکاف است و به محل خروج بول و غائط در مرد و زن، اطلاق می شود.(قاموس قرآن، ج ‏5، ص 156)

    حتی گفته شده «فرج» به میان دو پا گفته می شود و از باب کنایه، به اعضای بدن اطلاق شده؛ و در اثر کثرت استعمال، مثال صریح در آن معنا شده است.(المفردات فی غريب القرآن، ص 628)

    "فروج" جمع "فرج" كنايه از دستگاه تناسلى است.(تفسير نمونه، ج ‏14، ص 197)

    «ملک یمین» یعنی کنیز، و این یک تعبیر مصطلح برای کنیز است. و علت اين كه به كنيز، ملک يمين مى‏ گويند و به خانه و چيزهاى ديگر ملک يمين نمی گويند، اين است كه خانه و چيزهاى ديگر را می شود تغيير داد و به عاريه سپرد، اما كنيز را نمی شود تغيير داد يا براى استفاده‏ هاى جنسى عاريه داد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 158)

    بنابر این:
    با توجه به معنای «فروج» و طرح موضوع زوجیت، و نیز واژه ملک یمین که منظور کنیز است، روشن می شود آیه شریفه به غریزه جنسی و کنترل آن از راه ازدواج، اشاره دارد.

    نکته:
    این به معنای نادرست بودن مطالب شما نیست و مطالب شما را در جای خود باید بررسی نمود و چه بسا صحیح و خوب باشند ولی نکته مهم این است که نمی توان آن ها را به این آیه نسبت داد.

    به بیان دیگر، استناد به قرآن و برداشت از کلام الهی، ضوابطی دارد و بدون دلیل و یا قرینه قوی، نمی توان چیزی را به خداوند و شارع نسبت داد؛ خصوصا در این جا که مطالب و برداشت های شما، خلاف ظاهر آیه و معنای لغوی است.

    لذا برداشت شما، از آیه فهم نمی شود و نسبت دادن آن به این آیه، بدون دلیل و قرینه، و تحمیل بر آیه می شود.

    مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134



    سلام و رحمت خدا برشما

    متشکرم. باید به پاسختون فکر کنم و بیشتر تحقیق کنم.

    علاوه بر اون، یک سوال دارم.

    آقای میقات فرض کنید که عربستان به ایران حمله کنه، و همسر شما را به اسیری ببرند و در بازار بفروشند. فرد مومنی او را خریداری کرده و به منزل ببرد. آیا از رابطه ی جنسی آن فرد با همسرتان ملول نخواهید شد؟ آیا همسرتان ملول نخواهد شد؟

    آیا این کار خداپسندانه است، و خدا از اون فرد مومن ناراحت نخواهد شد؟

    آیا آن فرد مومن بواسطه ی اینکارش از جانب پروردگار شما، و خانواده و فرزندان شما، و پدر و مادر همسرتان، و هر انسانی که بویی از انسانیت برده باشد، ملامت نخواهد شد؟

    لطفا به قلبتان (جایگاه ربّتان) رجوع کنید و پاسخ بدید.

    می دانم که جواب مثبته، آیا این با قسمت پایانی آیه شش مبنی بر اینکه مومنان برای اینکار ملامت نخواهند شد، در تعارض نیست؟

    رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134



    من مطمئنم یه رازی در این آیه هست، نمی تونه به این معنا باشه.

    باید مفهوم اصلیش رو پیدا کنیم.

    رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    سعی کنید به مسائل، علمی و منطقی نگاه کنید.

    این شبهه موضوع جدیدی نیست و از قدیم توسط شبهه پراکنان، مطرح و توسط عالمان و اندیشمندان، به دفعات پاسخ منطقی و معقول داده شده است.

    در این سایت هم به دفعات مورد گفتگو قرار گرفته است. می توانید با جستجو در سایت، آن ها را مطالعه کنید.

    هم چنین می توانید برای جلوگیری از تکرار مکررات، تاپیک ذیل را مطالعه کنید:

    برده و کنیز در اسلام

    ضمنا، این مطلب، خارج از موضوع تاپیک است؛ لذا در خصوص موضوع تاپیک اگر مطلبی دارید بیان نمایید.

    مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 3


  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط بـاران نمایش پست ها
    نظر شما در این مورد چیست؟
    سلام
    نظر من اینه که به روایات در تفسیر آیه نگاه کنید روایات در حد تواتر هستند. یک نمونه روایت صحیح السند:
    مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَال‏ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ (النساء -: 24 -) قَالَ هُوَ أَنْ يَأْمُرَ الرَّجُلُ عَبْدَهُ وَ تَحْتَهُ أَمَتُهُ فَيَقُولَ لَهُ اعْتَزِلِ امْرَأَتَكَ وَ لَا تَقْرَبْهَا ثُمَّ يَحْبِسَهَا عَنْهُ حَتَّى تَحِيضَ ثُمَّ يَمَسَّهَا فَإِذَا حَاضَتْ بَعْدَ مَسِّهِ إِيَّاهَا رَدَّهَا عَلَيْهِ بِغَيْرِ نِكَاحٍ
    از امام صادق از قول خداوند پرسیدم زنان شوهردار بر شما جرام است مگر آنچه مالک شدید. فرمود مردی که برده و کنیزی دارد. به برده اش میگوید از زنت دوری کن و نزدیکش نشو سپس حبس میکند او را از او تا زمانی که حیض میشود سپس آمیزش میکند او را پس زمانی که حیض شد بعد آمیزشش، رد میکند او را به برده اش به غیر نکاح.

  13. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط بـاران نمایش پست ها
    ما ملکت ایمانهم می تواند شامل این موارد باشد: مال حلالی که بدست آورده اند، تفریحات سالم، علم آموزی، و مانند آن.
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ«1»
    به راستی که مؤمنان رستگار شدند

    الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ«2»
    همانان که در نمازشان فروتنند

    وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ«3»
    و آنان که از بیهوده رویگردانند

    وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ«4»
    و آنان که زکات می‏پردازند

    وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ«5»
    و کسانی که پاکدامنند

    إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیرُ مَلُومِینَ«6»
    مگر در مورد همسرانشان یا کنیزانی که به دست آورده‏اند که در این صورت بر آنان نکوهشی نیست

    فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ«7»
    پس هر که فراتر از این جوید آنان از حد درگذرندگانند

    سلام

    سوره مبارکه مومنون با شرایط رستگار شوندگان شروع میشود ایات 2،3،4 واضح است اما ایه پنجم کمی مبهم مینماید لذا ایات 6و 7 انرا توضیح میدهد و لذا مفهوم ایه 5 همانطوریست که ترجمه و تفسیر شده و مفهوم دیگری بران مترتب نیست .
    ضمناً نظر شما را به ایه سوم جلب میکنم شاید منظور من و شما باشیم !
    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۴/۰۸/۲۸ در ساعت ۰۴:۳۱
    خدایا مرا آن ده که آن به

  14. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    36
    حضور
    1 روز 16 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    134



    دوستان متشکرم از پاسخ هاتون،

    من ترجیح می دم با قرآن تنها باشم.

    از مدیر بخش خواهش می کنم این موضوع رو ببندند.

    رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ


  15. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط بـاران نمایش پست ها
    آیا آن فرد مومن بواسطه ی اینکارش از جانب پروردگار شما، و خانواده و فرزندان شما، و پدر و مادر همسرتان، و هر انسانی که بویی از انسانیت برده باشد، ملامت نخواهد شد؟
    سلام
    منطقی هست که گفتارهای قرآن، انعکاس نظرات خالق قرآن باشه نه اخبار دادن قرآن از اینکه در نظر مردم رفتاری مورد ملامت بوده یا نه!

    مثلا در آیه 37 سوره احزاب، در مورد عقد عروس خود، پیامبر از دید کفار و مردم شدیدا مورد نکوهش بوده.

    یا در شان نزول آیه 24 نسا در مورد همین ما ملکت ایمانهم نوشته شده که مسلمانان از همخوابگی با زنان طرف مقابل کراهت داشتند و اقدامی نمیکردند. پس از پیشامد این ماجرا، آیه 24 سوره نسا جواز رو صادر میکنه.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی معناي عبارت «لَيَّنَه» در علم رجال چيست؟
    توسط Hadi99g در انجمن اصطلاحات حدیثی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۰۳, ۲۲:۳۴
  2. دانلود صوتی دعای روزانه ماه رجب ☀ يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْر
    توسط سلیلة الزهراء در انجمن ادعیه و زیارات
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۹, ۱۴:۵۸
  3. فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ
    توسط نیایش در انجمن اصطلاحات علوم قرآنی
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۲۶, ۱۹:۰۶
  4. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۵, ۱۹:۰۰
  5. شرح حال رُشَيْد هَجَرى
    توسط رضا در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۰۹, ۱۶:۵۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود