صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آن روی سکه! (صفات خدا)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582

    اشاره آن روی سکه! (صفات خدا)




    سلام

    وقتی میگیم هر صفتی از خدا نشات میگیره، خواه ناخواه صفات منفی هم شامل این همه میشه!! مثل توهین، ناعدالتی، ستم و...!! ولی اغلب دیدم که میگن نه! چرا نه!!؟؟

    تو تاپیکایی که نسبتا مشابه بودن جواب قانع کننده ای پیدا نکردم!

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست







    آن روی سکه! (صفات خدا)








    کارشناس بحث: استاد محراب

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    وقتی میگیم هر صفتی از خدا نشات میگیره، خواه ناخواه صفات منفی هم شامل این همه میشه!! مثل توهین، ناعدالتی، ستم و...!! ولی اغلب دیدم که میگن نه! چرا نه!!؟؟


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار ما نمی گوییم هر صفتی از خداوند ناشی می شود
    می گوییم چون خداوند عالم است
    حکیم است
    بی نیاز است
    در نهایت کمال است
    وقتی موجودی در نهایت علم و نهایت کمال و نهایت حکمت است.
    از چنین موجودی صفاتی چون بی عدالتی و ستم و ...صادر نمی شود
    زیرا ستم و بی عدالتی و .....یا به خاطر جهل است یا به خاطر نیاز است و....

    خدایی که عالم باشد و بی نیاز باشد و خالق همه موجودات دیکری باشد و عقل انسانی صدور اعمال و صفت قبیح از چنین موجودی را رد می کند
    ولذا خداوند اعمال قبیحی را مرتکب نمی شود که چنین صفاتی را هم به ایشان نسبت بدهیم



    چهره ها با اشک زیبا می شود


    آن روی سکه! (صفات خدا)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    خدایی که عالم باشد و بی نیاز باشد و خالق همه موجودات دیکری باشد و عقل انسانی صدور اعمال و صفت قبیح از چنین موجودی را رد می کند
    ولذا خداوند اعمال قبیحی را مرتکب نمی شود که چنین صفاتی را هم به ایشان نسبت بدهیم
    سلام و تشکر

    پس صفات بد از کجا آمده اند؟ مگر منشائی به غیر از خدا هم داریم؟

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3698



    با سلام و عرض ادب و احترام

    صفاتی که به خدای متعال، نسبت داده می شود یا مفاهیمی است که با توجه به نوعی از کمال، از ذات الهی انتزاع می شود مانند حیات و علم و قدرت، و یا مفاهیمی است که از نوعی رابطه بین خدای متعال و مخلوقاتش انتزاع می شود مانند خالقیت و رزاقیت. دسته اول را «صفات ذاتیه » و دسته دوم را «صفات فعلیه » می نامند.
    فرق اصلی بین این دو دسته از صفات آنست که در دسته اول، ذات مقدس الهی، مصداق عینی آنهاست، اما دسته دوم حکایت از نسبت و اضافه ای بین خدای متعال و آفریدگان دارد و ذات الهی و ذوات مخلوقات به عنوان طرفین اضافه در نظر گرفته می شوند مانند صفت خالقیت که از وابستگی وجودی مخلوقات به ذات الهی، انتزاع می شود و خدا و مخلوقات طرفین این اضافه را تشکیل می دهند و در خارج حقیقت عینی دیگری غیر از ذات مقدس الهی و ذوات مخلوقات بنام «آفریدن » وجود ندارد البته خدای متعال در ذات خود، قدرت بر آفریدن دارد ولی «قدرت » از صفات ذات است و «آفریدن » مفهومی است اضافی که از مقام فعل، انتزاع می شود و از اینروی «آفریدگار» از صفات فعلیه بشمار می آید مگر اینکه بمعنای «قادر بر آفریدن » در نظر گرفته شود که بازگشت به صفت قدرت می کند.
    مهمترین صفات ذاتیه الهی، حیات و علم و قدرت است.و اما سمیع و بصیر اگر به معنای علم به مسموعات و مبصرات، یا قادر بر سمع و ابصار باشد بازگشت به علیم و قدیر می کند و اگر منظور از آنها شنیدن و دیدن بالفعل باشد که از رابطه بین ذات شنونده و بینده با اشیاء قابل شنیدن و دیدن انتزاع می شود باید از صفات فعلیه شمرده شود چنانکه گاهی «علم » نیز به همین عنایت بکار می رود و بنام «علم فعلی » موسوم می گردد.
    بعضی از متکلمین، کلام و اراده را نیز از صفات ذاتیه بشمار آورده اند که بعدا درباره آنها بحث خواهد شد.
    ساده ترین راه برای اثبات حیات و قدرت و علم الهی اینست که این مفاهیم هنگامی که در مورد مخلوقات بکار می رود حکایت از کمالات آنها می کند پس باید کاملترین مرتبه آنها در علت هستی بخش، موجود باشد. زیرا هر کمالی که در هر مخلوقی یافت شود از خدای متعال است و بخشنده آنها باید واجد آنها باشد تا به دیگران افاضه کند و ممکن نیست کسی که حیات را می آفریند خودش فاقد حیات باشد یا کسی که علم و قدرت را به مخلوقات، افاضه می کند خودش جاهل و ناتوان باشد. پس وجود این صفات کمالیه در بعضی از مخلوقات، نشانه وجود آنها در آفریدگار متعال می باشد بدون اینکه توام با نقص و محدودیتی باشد. به دیگر سخن: خدای متعال، دارای حیات و علم و قدرت نامتناهی است. اینک به توضیح بیشتری درباره هر یک از این صفات می پردازیم.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق , موسیقی آرامش بخش, مناظر زمستانی, ترنم باران
    نوشته
    187
    حضور
    14 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    354



    سلام

    با توجه به توحید صفاتی که میگوید همه صفات خدا عین هم هستند و عین ذات خدا هستند آیا میتوان گفت که حقیقت همه صفات خدا به صفت علم برمیگردند؟ و در نتیجه ذات خدا عینه علم هست؟



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    پس صفات بد از کجا آمده اند؟ مگر منشائی به غیر از خدا هم داریم؟


    با سلام
    ببنید بزرگوار
    انسان در رفتار و کردار خود دست به اعمالی می زند که انسان های دیکری نسبت به اقدام این شخص صفتی را بر ان بار می کند
    مثلا وقتی فردی به خاطر نیاز خود یا هر دلیل دیگری دزدی می کند صفت دزد به این فرد انسانی بار می شود خب این دلیل نمی شود که بکوییم (استغفرالله) خدا هم دزد است.

    این نتیجه گیری شما که هر صفتی که در عالم است باید خداوند هم مصداقی برای ان باشد نمی دانم از کدام مقدمات است؟؟؟؟ و چرا به این نتیجه رسیده اید؟؟
    اگر دلیل بر این نوع ادعا دارید بفرمایید




    چهره ها با اشک زیبا می شود


    آن روی سکه! (صفات خدا)

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها


    با سلام
    ببنید بزرگوار
    انسان در رفتار و کردار خود دست به اعمالی می زند که انسان های دیکری نسبت به اقدام این شخص صفتی را بر ان بار می کند
    مثلا وقتی فردی به خاطر نیاز خود یا هر دلیل دیگری دزدی می کند صفت دزد به این فرد انسانی بار می شود خب این دلیل نمی شود که بکوییم (استغفرالله) خدا هم دزد است.

    این نتیجه گیری شما که هر صفتی که در عالم است باید خداوند هم مصداقی برای ان باشد نمی دانم از کدام مقدمات است؟؟؟؟ و چرا به این نتیجه رسیده اید؟؟
    اگر دلیل بر این نوع ادعا دارید بفرمایید



    سلام
    یعنی صفات بد منبعی انسانی دارن!؟ یا منبع دیگه ای!؟

    تا اونجا که میدونم انتقام جویی هم صفت بدیه ولی خدا داره!! یا ناسزاگویی به مخالف!!

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    یعنی صفات بد منبعی انسانی دارن!؟ یا منبع دیگه ای!؟

    تا اونجا که میدونم انتقام جویی هم صفت بدیه ولی خدا داره!! یا ناسزاگویی به مخالف!!
    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام و معذرت میخوام که وسط بحث میپرم.

    نگاه کنین، کارشناس خیلی واضح گفته. در ادامه همین صفت "دزد" رو براتون توضیح میدم.

    یه جورایی اینکه میگین صفات بد منبع انسانی داره هم درسته هم غلطه. شما روحی هستی از خداوند در جسم دنیوی که مختار هست، شما مختاری که هر کاری انجام بدی و همه ی کار ها (شامل خوب و بد)، عملکرد طبیعی و واقعی هست اما وقتی چیزی به نام وجدان و منطق که منبعی الهی داره (روح) به کمک قوانین خدا وارد میشه بهت میگه که چه کار هایی خوبه و چه کار هایی بده. یه جورایی شما (انسان ها) نیازمند نقص هستین تا بتونین مورد آزمایش قرار بگیرین (انجام کار بد یا خوب) و این نقص این مشکلات رو به بار میاره.

    حالا یه توضیح کامل تر با مثال دزدی:

    یک شخصی بر اساس نیاز (فرض مثال پول ندارد) میخواد مال یکی دیگه رو برداره و بره بفروشه تا ازش پول بدست بیاره. این عمل در نوع خودش چیز خاصی نیست (یه کار طبیعی هست)، صرفا اینه: برداشتن چیزی از یک جایی و فروختن اون.

    اما مسئله اینه که وقتی قوانین مالکیت و قوانین دینی و شرعی خداوند وارد قضیه میشن، میگن که این مال که شما برداشتی، مالک داره و اگر بدون اجازه مالک چنین کاری کرده باشی، عمل اشتباه انجام دادی و اون پول هم حرام هست.

    حالا مسئله اینه که این کار، یه نوع عمل طبیعی هست و فقط بنابر مسئولیتی که خداوند بر اساس میزان شعور انسان به عهده ی اون گذاشته داره میگه که انسان ! تو موجودی هستی که ممکنه اشتباه بکنه (چون نیاز و نقص داری - عاملش میتونه جسم و صد البته اختیار باشه) و این عملکرد طبیعی (برداشتن وسیله دیگری و فروختن اون برای بدست آوردن پول) از نظر اون مسئولیتی که بر اساس شعورت بر عهده ت گذاشتم (چون اون شعور منبعی الهی داره (خدا)) کاملا اشتباه و گناه و حرام هست.

    این درباره ی بقیه ی اشتباهات انسان هم صدق میکنه.

    و انتقام جویی، صفت بدیه؟ به نظر من انتقامی که یک خدای کامل بخواد بگیره اتفاقا خیلی هم خوبه. چون کاملا عادلانه به دور از هرگونه نقص خواهد بود. انتقام زمانی بد میشه که شما درجایگاه خدا نباشی (قضاوت دقیق الهی، عدالت دقیق الهی و قدرت جامع و کامل بر موجودات عالم نداشته باشی) و بخوای با داشتن نقوص فراوان انتقام بگیری. اگر خواستین دراینباره بحث میکنیم که بیشتر توضیح بدم.
    ویرایش توسط Kamran : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ در ساعت ۰۸:۲۱


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام و معذرت میخوام که وسط بحث میپرم.

    نگاه کنین، کارشناس خیلی واضح گفته. در ادامه همین صفت "دزد" رو براتون توضیح میدم.

    یه جورایی اینکه میگین صفات بد منبع انسانی داره هم درسته هم غلطه. شما روحی هستی از خداوند در جسم دنیوی که مختار هست، شما مختاری که هر کاری انجام بدی و همه ی کار ها (شامل خوب و بد)، عملکرد طبیعی و واقعی هست اما وقتی چیزی به نام وجدان و منطق که منبعی الهی داره (روح) به کمک قوانین خدا وارد میشه بهت میگه که چه کار هایی خوبه و چه کار هایی بده. یه جورایی شما (انسان ها) نیازمند نقص هستین تا بتونین مورد آزمایش قرار بگیرین (انجام کار بد یا خوب) و این نقص این مشکلات رو به بار میاره.

    حالا یه توضیح کامل تر با مثال دزدی:

    یک شخصی بر اساس نیاز (فرض مثال پول ندارد) میخواد مال یکی دیگه رو برداره و بره بفروشه تا ازش پول بدست بیاره. این عمل در نوع خودش چیز خاصی نیست (یه کار طبیعی هست)، صرفا اینه: برداشتن چیزی از یک جایی و فروختن اون.

    اما مسئله اینه که وقتی قوانین مالکیت و قوانین دینی و شرعی خداوند وارد قضیه میشن، میگن که این مال که شما برداشتی، مالک داره و اگر بدون اجازه مالک چنین کاری کرده باشی، عمل اشتباه انجام دادی و اون پول هم حرام هست.

    این درباره ی بقیه ی اشتباهات انسان هم صدق میکنه.

    و انتقام جویی، صفت بدیه؟ به نظر من انتقامی که یک خدای کامل بخواد بگیره اتفاقا خیلی هم خوبه. چون کاملا عادلانه به دور از هرگونه نقص خواهد بود. انتقام زمانی بد میشه که شما درجایگاه خدا نباشی (قضاوت دقیق الهی، عدالت دقیق الهی و قدرت جامع و کامل بر موجودات عالم نداشته باشی) و بخوای با داشتن نقوص فراوان انتقام بگیری. اگر خواستین دراینباره بحث میکنیم که بیشتر توضیح بدم.
    سلام

    آیا چیز بد حتما باید جامع باشه!؟ چرا نسبی نه!!؟؟
    آیا مثال دزد برای کسی که ناسزا میگه هم صدق میکنه!!؟؟ جمله تون برای ناسزا اینطوری میشه: "یک شخصی بر اساس شخصیتش(فرض مثال ادب ندارد) میخواد به یکی ناسزا بگه تا خودشو خالی کنه. این عمل در نوع خودش چیز خاصی نیست (یه کار طبیعی هست)، صرفا اینه: خودشو خالی کردن و ناسزا گفتن." !!؟


    عدالت یعنی بذاریم خطاکار هدایت بشه ولی انتقام یعنی از این امتیاز ساقطش کنیم! اگه این فرد بگه من ممکن بود هدایت بشم ولی این انتقام مانعم شد و اعتراض کنه، کی عدالتو برقرار میکنه اونوقت!!؟ خود قاضیی که بهش اعتراض شده!!؟ این خودش یه تناقص بزرگه!

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود