صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ بدی با خوبی؛ اری یا نه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316

    اشاره پاسخ بدی با خوبی؛ اری یا نه؟




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:



    با سلام
    من همیشه سعی کرده ام از کسی کینه به دل نگیرم و حتی اگر کسی به من بدی کرد، بدی او را با خوبی جواب بدهم، ولی بارها دیده ام که وقتی بدی کسی را با خوبی جواب می دهم، آن فرد از بدی خودش کم نمی کند، بلکه به رفتارش ادامه می دهد.
    آیا اینجا من نباید دست از این روش بردارم و بدی کسی را به نیکی جواب ندهم؟

    سپاسگذارم




    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ در ساعت ۰۹:۲۴

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست







    پاسخ بدی با خوبی؛ اری یا نه؟








    کارشناس بحث: جناب استاد

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    با سلام
    من همیشه سعی کرده ام از کسی کینه به دل نگیرم و حتی اگر کسی به من بدی کرد، بدی او را با خوبی جواب بدهم، ولی بارها دیده ام که وقتی بدی کسی را با خوبی جواب می دهم، آن فرد از بدی خودش کم نمی کند، بلکه به رفتارش ادامه می دهد.
    آیا اینجا من نباید دست از این روش بردارم و بدی کسی را به نیکی جواب ندهم؟

    سپاسگذارم
    سلام علیکم
    به عنوان یک قاعده ی کلی تلافی بدی با خوبی ممدوح و سیره انبیاء و اولیاء ست.اما استثنائاتی وجود دارد که این حکم کلی را تخصیص می زند،مانند زمانی که از خوبی(اعم از رفتار و گفتار و اعمال) انسان سوء استفاده می شود و از آن خوبی نتیجه مطلوبی گرفته نمی شود.
    باید چه کرد؟
    باید با سنجیدن تمام شرایط موجود تغییری حاصل کرد که امکان سوء استفاده از بین برود.گاهی با تذکر به فرد مقابل گاهی با متوقف کردن خوبی و ......
    اینکه عرض شد سنجیدن تمام شرایط بدین جهت بود که نمی شود برای همه ی موارد یک نسخه ی واحد پیچید و باید شرایط را ملاحظه کرد.مثلا در مواردی خوبی کردن مکرر به فرد یا افرادی که ناسپاسی می کنند در نهایت باعث تحول ایشان می شود.لذا باید تمام شرایط که از آن جمله طاقت خود انسان است ملاحظه شود.
    در مواردی هم اگر خوبی کردن با ناسپاسی مواجه شود باید خوبی کردن ادامه پیدا کند و اجازه بدی کردن یا متوقف کردن بالکل خوبی وجود ندارد،مانند خوبی کردن به والدین.
    همچنین باید توجه داشت که وقتی انسان مورد ظلم واقع می شود اصل برخورد با ظالم و سکوت نکردن در مقابل وی است،در اینجا نیز استثنائاتی وجود دارد که به همان شرایط بر می گردد و باید همه ی شرایط بررسی شود.
    اگر سوالی هست در خدمتم.

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۷:۲۲
    پاسخ بدی با خوبی؛ اری یا نه؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    سلام

    واقعا دیگه دوران بدی رو با خوبی جواب دادن گذشته !! بعضیارو بیشتر پررو و وحشی میکنه !!

    خوبی کردن خوبه اما خود ائمه هم جاهایی با کلمات درشت جواب میدادن و یا شمشیر میکشیدن ، این یعنی اینکه درشتی و نرمی با هم ارزش داره ..

    سیره ی ائمه ، صرفا خوبی کردن نبوده ، بنده با این کلام مخالفم ، چون باعث انفعال میشه ... سیره ی ائمه اعتدال و میانه روی و سنجیدن شرایط بوده .. جایی که میدونستن شخص با ملایمت تغییر میکنه ، ملایم بودند و جاهایی هم که یقه ی اشخاص رو میگرفتن و میکوبوندن به دیوار و داد میزدن ساکت ! منافق بن منافق! یا وزغ بن وزغ ! یا ملعون بن ملعون...

    پس نباید بزاریم سوارمون بشن ! بلکه باید هوشیارانه عمل کنیم ..
    خدانگهدار اسکدین





  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    سلام دوست عزیز. همه ما گاهی ممکن است کم و بیش با مسائلی درگیر شویم که برایمان آزاردهنده است اما خبر نداریم که منشا آن در درون خودمان ریشه در نو باورهایمان دارند. ممکن است مثلا در ذهنمان فکر کنیم که بطور منصفانه و اخلاقی پاسخ نیکی نیکی است اما غافل از این که این قانون و یا باور زیبا تنها بر ذهن ما حاکم است! واقعیت این است که ما در جهانی زندگی میکنیم که در آن همه منصفانه و اخلاقی عمل نمیکنند! انسانها در انتخاب اعمالشان و حتی از نظر ارزشی خوب و بد کاملا مختارند و این یک خطای بزرگ است که ما فکر کنیم می توانیم با رفتار خودمان رفتار آنها را کنترل کنیم و در این صورت فقط خودمان هستیم که اذیت می شویم! اما اگر واقع بین بوده و بپذیریم در جهانی زندگی می کنیم که خوبی و بدی زشت و زیبا و سیاه و سفید در کنار هم و حتی آمیخته باهم وجود دارند و هرکسی در انتخاب آن آزاد است، ماهم میتوانیم انتخاب کنیم اما اینبار نه با هدف یا این انتظار که رفتار آنها را تعیین کنیم! بلکه به دلایلی که خودمان را راضی و خشنود نگه می دارد و برایمان مخرب نیست.
    در جریان زندگی روزانه با هزاران فکر روبه رو می شویم. برخی از این افکار ما را با دشواری های هیجانی روبه رو می کنند. سؤال اینجاست که کدام افکار را باید تغییر دهیم؟ ما خود عمدتاً از طریق اعتقاد به برخی باورهای غیر منطقی خاص و تکرار برخی از خودگویه ها، باعث ایجاد و تشدید هیجاناتی در خود همچون اضطراب، افسردگی و خشم می شویم. این خودگویه ها، توقع تغییر شرایط را القا می کنند. این باورهای غیرمنطقی، توقعاتی از این دست هستند: دیگران باید متفاوت باشند، "اگر دیگران متفاوت از آنچه که هستند، نباشند وحشتناک خواهد بود. من نمی توانم تحمل کنم، پس من مضطرب، خشمگین و افسرده خواهم بود". بنابراین برای دور بودن از اثرات زیان بار این باورهای غیرمنطقی باید آنها را با باورهای منطقی جایگزین کرد.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 5 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6570



    بااجازه استارتر محترم منم یه سوال واسم پیش اومد

    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    سلام علیکم
    سلام استاد... می بخشید از کجا باید بفهمیم طرف ظرفیت و جنبه شو داره یا نه؟
    به قولی لطف مکرر نشه حق مسلم ... و یا اون ضرب المثل معروف که میگن خوبی که ازحد بگذرد نادان خیال بد کند....
    گاهی ما میخوایم بگذریم ولی اون اینجوری تلقی میکنه که ما زبون شو نداشتیم کم اوردیم یا هرچی ...
    خیلیام خیلی وقتا به رفتارشون ادامه میدن و اصلا گذشت ویاحتی خوبی کردن تاثیری نداره چه جوری باید تشخیص داد طرف با رفتار خوب ما متوجه اشتباهش میشه و از اخلاق خوبمون سوء استفاده نمیکنه؟؟؟
    بهتر نیست همون اول جوابشو بدیم لااقل تو دلمون نمونه



    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشک نمایش پست ها
    سلام

    واقعا دیگه دوران بدی رو با خوبی جواب دادن گذشته !! بعضیارو بیشتر پررو و وحشی میکنه !!

    خوبی کردن خوبه اما خود ائمه هم جاهایی با کلمات درشت جواب میدادن و یا شمشیر میکشیدن ، این یعنی اینکه درشتی و نرمی با هم ارزش داره ..

    سیره ی ائمه ، صرفا خوبی کردن نبوده ، بنده با این کلام مخالفم ، چون باعث انفعال میشه ... سیره ی ائمه اعتدال و میانه روی و سنجیدن شرایط بوده .. جایی که میدونستن شخص با ملایمت تغییر میکنه ، ملایم بودند و جاهایی هم که یقه ی اشخاص رو میگرفتن و میکوبوندن به دیوار و داد میزدن ساکت ! منافق بن منافق! یا وزغ بن وزغ ! یا ملعون بن ملعون...

    پس نباید بزاریم سوارمون بشن ! بلکه باید هوشیارانه عمل کنیم ..

    با سلام

    در تاریخ زندگی ائمه ، جایی هست که مثلا بخاطر یک توهین شخصی ، که به شخص معصوم شده باشه ، اون معصوم ، با درشتی و با دست به یقه شدن و زدن و لعن و نفرین کردین ، پاسخ طرف رو داده باشه؟
    تا جاییکه من خاطرم هست ، اگر برخوردهایی از این مدل هم بوده ، جایی بوده که بحث حقوق مردم و جامعه یا صحبت دفاع از دین در میون بوده.... من تا به حال نشنیدم که معصوم بخاطر شنیدن توهین شخصی درشتی کرده باشند...

    باز هم اگر جایی بوده و من اطلاع ندارم، خیلی دوست دارم بدونم ، چه از زبان شما و چه از زبان کارشناس محترم یا سایر دوستان...
    بهر حال از سیره ائمه همه چیز میشه اموخت...

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    156
    حضور
    5 روز 9 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    655



    سلام ما هیچ وقت حق بدی کردن در قبال دیگران رو نداریم مگر اینکه کسی به ما بدی کرده باشد و ما بخواهیم در قبال بدی او، پاسخ مناسبی به او بدهیم نه اینکه بدی کنیم که این دو تا با هم خیلی متفاوت هستند پس باید بین پاسخ مناسب و بدی کردن مرزی قرار بدید تا شما هم دچار مشکل طرف مقابتون نشید دوما، ما نمی دونیم فرد مقابل شما چه کاری انجام دادند که شما بدی کردن تلقی کردید، شاید کار ایشون منطقی باشه و توقع شما زیاد. من خودم شخصا کسی رو که مثلا برخورد تندی با هام داشته باشه، به حساب کم شعوری و نادانی طرف مقابل میذارم و هیچ وقت علاقه ای به تلافی ندارم

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    با سلام
    سلام خدمت شما

    در مورد وزغ بن وزغ ((مستدرک حاکم ج4 ص479)) ... از زبان پیغمبر(ص) به مروان بن حکم..

    در مورد دعی بن دعی .. در خطبه ای به عبدالله بن زیاد گفته شده از زبان امام حسین (ع) .. ( نام کتاب خاطرم نیست )

    منافق بن منافق ، ملعون بن ملعون ... ( به دلیل اینکه کتاب زیاد میخونم اسامی و اینکه کدام مطلب رو کجا خوندم گاهی یادم میره )

    و باز در جایی خوندم که اگر اشتباه نکنم امام علی (ع) سر یک جریانی یکی بهشون تندی میکنه و ایشون یقه شو میگیرن و میچسبونن به دیوار و میگن : اسکت ! ( ساکت شو یا خفه شوی خودمون ) فلان فلان شده !

    اما منکر مهربانی و روح بلندشون نمیشه شد ...

    اعتدال و میانه روی ، راهیه که اسلام یاد داده بهمون ... نه مسیحی هستیم که اگر کسی یه طرف صورتمون سیلی زد اونورشم برگردونیم بزنه و نه یهودی هستیم که کینه ی شتری داشته باشیم ... اعتدال ، و اسلام دین اعتدال ست..


    الان تو جریانات سیاسی هم دارن از همین شعارها استفاده میکنن ! میگن باید سیره ی ائمه رو بگیریم بریم جلو و مهربان باشیم !! اینجوری میخوان از دین یک نمادی از انفعال و توسری خور بودن به خوردمون بدن و خودشون زیرپوستی بتازونن!! ... در صورتیکه ائمه با دشمنان و منافقین خیلی سفت و سخت و اساسی برخورد میکردن .. و به موقع هم عصبانی میشدن و پیمان نمیبستن!

    نمیدونم چرا سعی میکنن ائمه رو شل و وارفته و ماست جلوه بدن!!! اصلا همچین چیزی نبوده... جاذبه و دافعه رو همزمان داشتن..
    ویرایش توسط مشک : ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ در ساعت ۲۲:۰۷
    خدانگهدار اسکدین





  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشک نمایش پست ها
    سلام خدمت شما

    در مورد وزغ بن وزغ ((مستدرک حاکم ج4 ص479)) ... از زبان پیغمبر(ص) به مروان بن حکم..

    در مورد دعی بن دعی .. در خطبه ای به عبدالله بن زیاد گفته شده از زبان امام حسین (ع) .. ( نام کتاب خاطرم نیست )

    منافق بن منافق ، ملعون بن ملعون ... ( به دلیل اینکه کتاب زیاد میخونم اسامی و اینکه کدام مطلب رو کجا خوندم گاهی یادم میره )

    و باز در جایی خوندم که اگر اشتباه نکنم امام علی (ع) سر یک جریانی یکی بهشون تندی میکنه و ایشون یقه شو میگیرن و میچسبونن به دیوار و میگن : اسکت ! ( ساکت شو یا خفه شوی خودمون ) فلان فلان شده !
    باسلام و تشکر از پاسخ شما

    در حقیقت این توضیحاتی که دادید ، تایید همون صحبت من بود ، اگر معصوم ، به مروان بن حکم یا عبیدالله بن زیاد یا افراد دیگه ، تندی و درشتی کرده اند ، ضرب و شتمی کرده اند ، لقبی داده اند ... نه به این خاطر بوده که مثلا اون افراد ، به معصوم توهین کرده ، یا مثلا به معصوم کم محلی کرده یا مثلا جواب سلام معصوم رو نداده و... بلکه به این خاطر بوده که این افراد ، با دین و اسلام خصومت داشته اند و دشمنی که با معصوم بوده ، بخاطر دین بوده نه یک مسله شخصی ....

    در هر صورت من واقعا در این زمینه خیلی علاقه دارم ، اگه معصومی بوده ، که بخاطر یک برخورد شخصی نامناسب ، با طرف مقابل، برخورد بدی کرده اند ، اینجا نقل بشه ... چون تا جاییکه من میدانم ، معصومین ، در برابر بدیها و ناملایمات مردم عصر خودشون ، اونقدر خوبی و نیکی میکردند که طرف به خاطر این منش معصومین ، در نهایت شیفته معصوم و دین میشدند..... کم نیستند داستانها و نقلهایی در این زمینه....


    حتی من در این زمینه بین روانشناسی غرب و چیزی که در دین ما هست ، تعارض میبینم .....

    اگر یک پشه بیاد روی سقف اتاق ما بشینه ، قطعا ما متوجه حضور اون پشه نخواهیم شد ، چون اون پشه در برابر سقف ، اصلا عددی به حساب نمیاد... توصیه دین تا جاییکه من میدونم این هست که میگه ، شما خودتون و روحتون رو اینقدر بزرگ کنید ، که بدیهای دیگران در بزرگی شما گم بشه و اثری روی شما نداشته باشه... اما در روانشناسی ، غالبا به افراد توصیه میشه ، به قول شما منفعل نباشن .... که البته این کلیت داستان هست و بحث مفصل و پرجزییاتی هست.....


    این ایات قران هم در زمینه این موضوع خیلی قابل تامل هست:


    . «وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ»؛
    آنان که به طلب ثواب پروردگار خویش صبر پیشه کردند، و نماز گزاردند و در نهان و آشکار از آنچه به آنها روزى داده‌‏ایم انفاق کردند و بدى را به نیکى دفع مى‏کنند. سراى آخرت خاص آنان است.

    رعد، 22



    «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ»؛
    خوبى و بدى برابر نیستند. همواره به نیکوترین وجهى پاسخ ده، تا کسى که میان تو و او دشمنى است چون دوست مهربان تو گردد.

    فصلت، 34



    «...وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً»؛
    و هنگامى که با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى‌‏گذرند.

    فرقان، ۷۲


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود