جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احادیث «من بلغ»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145

    احادیث «من بلغ»




    سلام،
    اگردرحدیثی که سلسله سند ضعیفی داره اجری برای عملی ذکر نشده باشد آیااحادیث من بلغ این حدیث راهم در برمیگیرد.مثلا زیارت آل یس افتادگی سند از مولف تاجناب حمیری دارد ،خب برای خوندن این روایت دعایی، از ناحیه مقدسه ثوابی دکرنشده آیامیتوان به امیدثوابی که درمطلق زیارات هست این زیارت شریف راقرائت کرد؟درمورد قصص انبیاچه طور؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58305



    با نام و یاد دوست







    احادیث «من بلغ»








    کارشناس بحث: استاد مجید

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط قالی نمایش پست ها
    سلام،
    اگردرحدیثی که سلسله سند ضعیفی داره اجری برای عملی ذکر نشده باشد آیااحادیث من بلغ این حدیث راهم در برمیگیرد.مثلا زیارت آل یس افتادگی سند از مولف تاجناب حمیری دارد ،خب برای خوندن این روایت دعایی، از ناحیه مقدسه ثوابی دکرنشده آیامیتوان به امیدثوابی که درمطلق زیارات هست این زیارت شریف راقرائت کرد؟درمورد قصص انبیاچه طور؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی
    اخبار(من بلغ) شامل مواردی است که بلوغ بر آنها صدق کند؛ يعنی در جايی که خبر متواتر يا صحيح محفوف به قرينه وجود داشته باشد. در آن حال می‌توان عمل را برای وصول به ثواب وعده داده شده انجام داد و مضمون احاديث اين است که خداوند آ ن مقدار از ثواب را به عامل می‌دهد. ولی به هرحال، مضامين درست و عقل پذير اخبار صحيح يا غيرصحيح نبايد تکذيب شود، بلکه بايد علم آن را به اهلش رد کنيم، اما امور عقل ستيز بايد تکذيب شود، چه سند صحيح داشته باشد، چه نداشته باشد؛ زيرا ائمه اطهار (علیهم‌السلام) سخن ضد عقل نمی‌گويند.
    در ادامه بخشی از درس خارج اصول آیت الله مظاهری که در تاریخ 89/9/8 آمده است را خدمت شما ارسال می نمایم: بحث درباره قاعده من بلغ بود که به آن می‌گویند قاعده تسامح در ادله سنن.
    رسیدیم به این جا که این قاعده من بلغ مثل مفاتیح محدث قمی را از اول تا آخر مستحب می‌کند و همین طور اگر روایت صحیح السند برای مستحب داشتیم روایت من بلغ می‌گوید این روایت ضعیف را بگو روایت صحیح و بگو مستحب است و بالاخره نوافل را همه همه بگو مستحب است حالا بر طبق آن روایت صحیح السند داشته باشیم یا روایت ضعیف السند لذا دیروز می‌گفتم نماز غفیله این از مستحبات در اسلام است اگر هم کسی بگوید سند خوب ندارد، این زیارت‌ها در مفاتیح همه همه این زیارت‌ها را به عنوان استحباب بخوانیم اشکال ندارد ولو این که بعضی از آنها سند صحیح نداشته باشد مثل مثلاً زیارت جامعه کبیره که سند صحیح دارد خب می‌توانیم به عنوان استحباب بخوانیم، زیارت وارث در مفاتیح را هم که سند صحیح ندارد می‌توانیم به عنوان استحباب بخوانیم لذا من به محدث قمی اشکال دارم این که اگر زیارت وارث شما درست است آن زیارت وارثی هم که شما نقل می‌کنی و حسابی ردش می‌کنی باید بگوییم آن هم درست است و این که « بائک تجر و بائی لم تجر» این هم معنا ندارد لذا این مفاتیح محدث قمی که یک کارخانه آدم سازی است ما با تسامح در ادله سنن از اول تا آخر درستش می‌کنیم همه دعاها و همه زیارت‌ها.»

    بنابر این اگردرحدیثی که سلسله سند ضعیفی داره اجری برای عملی ذکر نشده باشد به شرط این که مخالف عقل نباشد ما می توانیم آن را به عنوان عمل مستحب انجام دهیم.

    احادیث «من بلغ»

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام،خیلی متشکرم که جواب منودادید،ولی عرض بنده اینه که اگراجری برای عملی ذکرنشده باشد آیااین روایت مشمول احادیث من بلغ میشود ؟وآنچه که شمافرمودیدبه نظرمن ظاهرابرداشت خودتان از فرمایش آیت الله مظاهری بود،چون پرانتز صحبت ایشان قبل از جواب سوال من بسته شده( همه دعاها و همه زیارت‌ها.»)

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط قالی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام،خیلی متشکرم که جواب منودادید،ولی عرض بنده اینه که اگراجری برای عملی ذکرنشده باشد آیااین روایت مشمول احادیث من بلغ میشود ؟وآنچه که شمافرمودیدبه نظرمن ظاهرابرداشت خودتان از فرمایش آیت الله مظاهری بود،چون پرانتز صحبت ایشان قبل از جواب سوال من بسته شده( همه دعاها و همه زیارت‌ها.»)
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام وادب
    پرسشگر گرامی در آخر پست قبل جواب شما را عنوان کردم:« بنابر این اگردرحدیثی که سلسله سند ضعیفی دارد و اجری برای عمل ذکر نشده باشد به شرط این که مخالف عقل نباشد ما می توانیم آن را به عنوان عمل مستحب انجام دهیم و ان شا الله عند الله مأجور خواهیم بود.»


    احادیث «من بلغ»

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام،متشکروممنونم که جوابم رودادید،فقط اگه براتون امکان داره منبع این فرمایشاتون رابیان کنید،مثلافلان فقیه در فلان کتاب اینگونه فرمودند.خداخیرتون بده

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط قالی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام،متشکروممنونم که جوابم رودادید،فقط اگه براتون امکان داره منبع این فرمایشاتون رابیان کنید،مثلافلان فقیه در فلان کتاب اینگونه فرمودند.خداخیرتون بده
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    سلام علیکم ورحمه الله
    پرسشگر گرامی « احادیث من بلغ» یا بحث تسامح در ادله سنن یکی از مباحث مفصل در علم اصول است که تاریخ کاربرد این بحث را در کتب فقها محضر شما ارسال می نمایم:
    در كتاب هاى فقهى پيش از علامه حلّی، مانند: نوشته هاى شیخ مفید، شیخ طوسی، سیّد مرتضی و… از دليلى به نام دليل تسامح، ياد نشده است، ولى در كتاب هاى روايى و كتاب هاى دعا، رواياتى بدون سند و يا ضعيف ثبت شده كه برخى از پژوهشگران معاصر، تسامح در سنن را دليل آن شمرده اند. [۱] علامه حلّى، ابن فهد حلی [۲]، شهید اول [۳] و گروهى ديگر از علماى پس از ايشان، از تسامح در ادله سنن ياد كرده و براساس آن فتوا داده اند. از سده دهم به اين سوى، كسانى از فقيهان درباره تسامح در ادله سنن رساله نوشته و اصطلاح ( قاعده تسامح در ادله سنن ) شكل گرفته است. از جمله شیخ بهایی در اربعین [۴]، سید مجاهد در مفاتیح الاصول [۵]، نراقی در عوائد الایام [۶] مراغی در العناوین [۷]، شیخ انصاری [۸]، محدث بحرانی [۹] و…. به طور معمول، فقيهان در بحث سنن وضو، از مسأله تسامح، سخن به ميان آورده اند. اصوليان، بيش تر در بحث احتیاط در عبادت و امكان آن به دليل تسامح، به بررسى مسأله پرداخته اند و برخى مسأله را در مستثنيات شرايط خبر واحد، بيان داشته اند. [1۰]
    منابع:

    ۱. علامه مجلسی، بحارالانوار، تحقيق محمدباقر بهبودى، ج۸۳، ص۸۳.
    2. احمد بن فهد حلى، عدةالداعى، ص۱۳.
    ۳. شهيد اول، ذكرى الشيعه، ج۲، ص۳۴، آل البيت.
    4. شيخ بهائي، الاربعون حديثا، شيخ بهائى، ص۳۸۵، انتشارات اسلامى.
    ۵. سيد على طباطبايى، مفاتيح الاصول، ص۳۴۶، موسسه آل البيت.
    ۶. مولى احمد نراقى، عوائدالايام، ص۷۹۳، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى.
    7. سيد مير فتاح الحسينى المراغى، العناوين، ج۱، ص۴۳۸، انتشارات اسلامى.
    8. شيخ انصارى، رسالةفى التسامح فى ادلة السنن، ص۱۳۲، چاپ شده در (رسائل فقهيه)، كنگره جهانى شيخ انصارى.
    9. شيخ يوسف بحرانى، حدائق الناظره، ج۴، ص۲۰۳، انتشارات اسلامى.
    10. سيد محمد باقر صدر، دروس فى علم الاصول، الحلقه الثانيه، ص۲۰۴، دارالكتب اللبنانى.
    احادیث «من بلغ»

  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود