صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال وجواب با قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    چند سوال وجواب با قرآن




    بنام خدا چند سوال وجواب قرآنی 1 کدام پیغمبر از کافران بود ؟ حضرت موسی : حضرت موسی جواب اصلی سوال واز کافرین بود زیرافرعون به او می گوید تو کافری ! وَفَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِی فَعَلْتَ وَأَنْتَ مِنَ الْکَافِرِینَ (الشعراء/19) می گویند در دروازه را میشه بست ولی در دهن مردمو نمی شه بست یعنی همین دیگه هر کس وناکسی به راحتی هوا خوردن! طرف مقابل را کافر می خواند از کجا معلوم تو خودت کافر نباشی آقا جان به قول شاد روان حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز ما کجاییم وملامتگر بیکار کجاست !! 2 کدام پیغمبرپیش ازپیامبری از گمراهان (ضالین) بودند؟ حضرت موسی و حضرت محمد: در سوره شاعران موسی به فرعون می گوید قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّینَ (الشعراء/20) گفت در آن هنگامی که آنرا انجام دادم از ره نیافتگان بودم در سوره ی ضحی خطاب به پیامبر ما می فرماید وَوَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدَى (الضحی/7) 3 کدام پیغمبر هلاک شد ؟ حضرت یوسف: وَلَقَدْ جَاءَکُمْ یوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَینَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِمَّا جَاءَکُمْ بِهِ حَتَّى إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَنْ یبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا ...(غافر/34) چرا از مرگ آن همه پیغمبر فقط در موردیوسف هلک بکار رفته است؟ این یک حکمتی داردبه نظر اینجانب آن به خاطر این است که یوسف زیباترین پیامبران وعزیز وپادشاه و رییس و...... بوده و آیه از این طریق می خواهد به مردم بفهماند این مسائل ظاهری زیبایی ومال منال ومقام وحکومت نمی تواند از نیستی، هلاکت ومرگ جلوگیری نماید ودیر یا زود به قول شاد روان خیام : خاک گل کوزه گران خواهید شد .(خدا آگاهتر است) 4 آیا همیشه کسانی که ما فکر می کنیم ازاشرار و یا اراذل واوباش هستند به دوزخ می روند ؟ نه وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (ص/62) آنها می‌گویند: «چرا مردانی را که ما از اشرار می‌شمردیم (در این دوزخ) نمی‌بینیم؟! نتیجه : اینطور نیست هر که با ذهنیت ما جزو اشرار وبد کرداران بود خدا هم او رامستقیما به دوزخ بفرستد !!حقیقت کار خدا یی که به دست وذهن من وشما نیست ! ممکن است ما خود به دوزخ برویم و اشرار واراذل ذهنی ما به بهشت به قول شاد روان حافظ: مکن حافظ از جور دوران شکایت چه دانی تو ای بنده کار خدایی 5 کدام پیغمبر ستاره شناس بود ؟ حضرت ابراهیم فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ(الصافات/88) (سپس) نگاهی به ستارگان افکند... 6 در قرآن غیر از پیامبران به چه کسانی وحی شده است؟غیر از پیامبران در قرآن به مادر موسی، زمین ،زنبور، آسمانها ،حواریون و از شیاطین به دوستانشان ویکدیگروحی شده است 7 آیا خضر پیغمبر است ؟ نه فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَینَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا(الکهف/65) 8 جد پروردگار ما کیست؟ بزرگی وشکوه خود او وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا(الجن/3) 9- آیا همیشه شفاعت شفاعت کنندگان(مثلا شفاعت حضرت محمد وامام حسین) برای گناه باران موثر است ؟ نه فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ(المدثر/48) تهیه وتنظیم : غلامعلی نوری
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۹:۴۷ دلیل: ريز بودن خط

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در شفاعت




    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    بنام خدا چند سوال وجواب قرآنی: 9- آیا همیشه شفاعت شفاعت کنندگان(مثلا شفاعت حضرت محمد وامام حسین) برای گناه باران موثر است ؟ نه فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ(المدثر/48) تهیه وتنظیم : غلامعلی نوری
    با سلام

    شفاعت مخصوص خداوند است و کسانی که خداوند به ایشان اذن شفاعت داده است، بدون شک طبق آیاتی از قران و روایات، انبیاء و اوصیاء، شهدا و مقربان درگاه الهی و ... شفاعت کنندگان روز قیامت هستند. و کسانی هم که مورد شفاعت قرار می گیرند باید صلاحیت شفاعت را داشته باشند به عبارتی کسانی که صلاحیت شفاعت را ندارند، در میزان و حساب الهی از لیست شفاعت حذف می شوند.

    از اینرو کسانی را که پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) مورد شفاعت قرار می دهند قبلاً صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گرفته لذا بدون استثناء مورد شفاعت قرار می گیرند. بعلاوه اینکه از مقام عصمت و احاطۀ علمی این بزرگواران بدور است که درخواست شفاعت خارج از مدار صلاحیت فرد از خداوند بکنند.

    پس هر کسی مورد اشارۀ انگشت شفاعت پیامبر و امامان و ... قرار گیرند مشمول شفاعت قرار می گیرند.

    موفق باشید ...

    چند سوال وجواب با قرآن

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    باتوجه به اینکه جناب نوری چندین سوال و جواب بدون در نظر گرفتن برخی آیات دیگر نوشته اند یک سوال و جواب دیگر هم بنده میارم :

    در قرآن بر چه کسانی وای گفته شده است ؟ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ (سوره ماعون آیه 4) وای بر نمازخوانان!!!

    باتشکر - یاعلی
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    سلام شما ادامه آیه را نخوانده اید چون در ادامه می گوید« الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یراوون ویمنعون الماعون » منظور کسانی است که در نمازشان سستی دارند چون نماز باید با حضور قلب وتوجه به ذات خداوند خوانده شود نه از روی کسالت وبی توجهی آیه دیگر در سور نسا می فرماید لا تقربوا الصلوه وانتم سکاری«43» پس باید گفته شود که نماز نخوانیم ؟درصورتی که آیه میگوید در حالت مستی نماز نخوانید چون آدم مست متوجه نمی شود که چه میگویید وپرت وپلا میگوید

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط اعتماد نمایش پست ها
    سلام شما ادامه آیه را نخوانده اید چون در ادامه می گوید« الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یراوون ویمنعون الماعون » منظور کسانی است که در نمازشان سستی دارند چون نماز باید با حضور قلب وتوجه به ذات خداوند خوانده شود نه از روی کسالت وبی توجهی آیه دیگر در سور نسا می فرماید لا تقربوا الصلوه وانتم سکاری«43» پس باید گفته شود که نماز نخوانیم ؟درصورتی که آیه میگوید در حالت مستی نماز نخوانید چون آدم مست متوجه نمی شود که چه میگویید وپرت وپلا میگوید
    سلام

    کاملا حق با شماست

    اما اگر به تمام متن نگاه بیندازید متوجه می شوید که این سوال وجواب ها یک سری نکته های ظریفی

    را می خواهد نشان دهد

    منظور من هم در بند آخر اگر دوباره نگاه کنید توجه دادن به این نکته است که شفاعت

    همیشگی ، مطلق و بدون حساب و کتاب نیست

    ( تنها محبت اهل بیت و اشک ریختن برای مورد شفاعت قرار گرفتن کافی نیست عمل می خواهد )


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    ( تنها محبت اهل بیت و اشک ریختن برای مورد شفاعت قرار گرفتن کافی نیست عمل می خواهد )
    بسم الله الرحمن الرحیم

    غلامعلی گرامی

    اگر تنها اشک ریختن بود که خوردن پیاز ثواب حساب می شد.

    اما از دیگر کسانیکه می توانند شفاعت کنند مادر و پدر هستند در حق فرزند.
    کلا
    صاحبان حق به گردن دیگران ( کسانیکه به فرمان خدا کاری در حق بندگان انجام داده اند ) می توانند حقشان را مطالبه کنند یا درگذرند.

    اما اگر کسی می خواهد محب اهل بیت باشد کسی باید باشد که محب خدا باشد.
    اگر محب خدا نباشد نمی تواند اهل بیت را دوست داشته باشد چراکه اهل بیت بر له او هستند.

    و اگر کسی را خداوند دوست داشته باشد اهل بیت نیز او را دوست خواهندداشت.

    پس تنها راهش همین است وگرنه بقیه پیاز است.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742

    خونسرد پاسخ




    [quote=غلامعلی نوری *;24733]بنام خدا چند سوال وجواب قرآنی 1 کدام پیغمبر از کافران بود ؟ حضرت موسی : حضرت موسی جواب اصلی سوال واز کافرین بود زیرافرعون به او می گوید تو کافری ! وَفَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِی فَعَلْتَ وَأَنْتَ مِنَ الْکَافِرِینَ (الشعراء/19) می گویند در دروازه را میشه بست ولی در دهن مردمو نمی شه بست یعنی همین دیگه هر کس وناکسی به راحتی هوا خوردن! طرف مقابل را کافر می خواند از کجا معلوم تو خودت کافر نباشی آقا جان به قول شاد روان حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز ما کجاییم وملامتگر بیکار کجاست.
    در جواب آقای نوری میگویم : منظور از" ضال" در اينجا خطاى در موضوع است، يعنى من ضربه‏اى را كه به آن مرد قبطى زدم به قصد قتل نبود بلكه به عنوان حمايت از مظلوم بود، و نمى‏دانستم منجر به قتل او مى‏شود، بنا بر اين" ضال" در اينجا به معنى" غافل" و منظور غفلت از عاقبت كار است.
    در ثانی همیشه ظلالت به معنی گمراهی نیست بلکه به معنی محبت هم می آید چنان که در آیه 8 سوره یوسف به معنی محبت آمده «لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى‏ أَبِينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
    يوسف: 8 منظورشان اين بود: كثرت علاقه پدرمان نسبت بيوسف و برادرش با آنكه ما گروهى قوى و كار كن هستيم انحراف و مبالغه است. هكذا آنگاه كه كاروان از مصر بسوى كنعان رهسپار شد و خير پيدا شدن يوسف و نيز پيراهن وى را همراه داشت، يعقوب فرمود: اگر سفيهم نشماريد من بوى يوسف را احساس ميكنم.
    گفتند: «تَاللَّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلالِكَ الْقَدِيمِ يوسف: 95. يعنى بخدا تو در مبالغه و انحراف ديرين خود هستى و همان فرط علاقه بيوسف باين خيال و اين سخن سبب شده است.پيداست كه ضلال در آيه بمعنى كفر نيست و بعيد است كه بمعنى عصيان باشد.بلكه ظاهرا غرضشان مبالغه در حبّ يوسف و برادرش بود و بنظرشان چنان علاقه مورد نداشت كه آنها جمعيّت نيرومندى بوده و كار يعقوب را اداره ميكردند. و ميبايست پدرشان آنها را بيشتر يا اقلا مثل يوسف و برادرش دوست بدارد.
    مراد از ضالين اين به نظر ميرسد كه چون قبطى قصد قتل ديگرى را داشت و او از من طلب نصرت كرد و دفع ظلم ظالم از مظلوم بحكم عقل لازم است و تصور ميكردم كه موجب خشنودى تو ميشود كه من مظلوم را نصرت كردم يعنى تو بايد خشنود شوى و عمل من پسنديده تو باشد ولى بعد از اينكه مورث خشم تو شد و در صدد قتل من بر آمدى:

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    کدام پیغمبرپیش ازپیامبری از گمراهان (ضالین) بودند؟ حضرت موسی و حضرت محمد: در سوره شاعران موسی به فرعون می گوید قَالَ فَعَلْتُهَا إِذًا وَأَنَا مِنَ الضَّالِّینَ (الشعراء/20) گفت در آن هنگامی که آنرا انجام دادم از ره نیافتگان بودم در سوره ی ضحی خطاب به پیامبر ما می فرماید وَوَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدَى (الضحی/7)
    در جواب آقای نوری زاده باید گفت که :منظور از ایه 7 ضحی« و تو را گمشده يافت و هدايت كرد" (وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى‏).این است که ایه میگوید:
    آرى تو هرگز از نبوت و رسالت آگاه نبودى، و ما اين نور را در قلب تو افكنديم كه به وسيله آن انسانها را هدايت كنى چنان كه در جاى ديگر مى‏فرمايد:
    ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا:" تو نه كتاب را مى‏دانستى و نه ايمان را (از محتواى قرآن و اسلام قبل از نزول وحى آگاه نبودى) ولى ما آن را نورى قرار داديم كه به وسيله آن هر كس از بندگانمان را بخواهيم هدايت مى‏كنيم" (شورى- 52).
    روشن است كه پيامبر ص قبل از رسيدن به مقام نبوت و رسالت فاقد اين فيض الهى بود، خداوند دست او را گرفت و هدايت فرمود، و به اين مقام نشاند، چنان كه در آيه 3 سوره يوسف مى‏خوانيم: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ:
    " ما بهترين داستانها را براى تو از طريق وحى اين قرآن بازگو كرديم، هر چند پيش از آن از غافلان بودى".مسلما اگر هدايت الهى و امدادهاى غيبى دست پيامبر ص را نمى‏گرفت.او هرگز به سر منزل مقصود راه نمى‏يافت.بنا بر اين منظور از" ضلالت" در اينجا نفى ايمان و توحيد و پاكى و تقوى نيست، بلكه به قرينه آياتى كه در بالا به آن اشاره شد نفى آگاهى از اسرار نبوت، و قوانين اسلام، و عدم آشنايى با اين حقايق بود، همانگونه كه بسيارى از مفسران گفته‏اند، ولى بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همه اين امور واقف شد و هدايت يافت‏
    علاوه بر این:
    مراد از" ضلال" در اينجا گمراهى نيست بلكه مراد عدم هدايت است، و منظور از هدايت نداشتن رسول خدا (ص)، حال خود آن جناب است، و يا صرفنظر از هدايت الهى مى‏خواهد بفرمايد اگر هدايت خدا نباشد تو و هيچ انسانى ديگر از پيش خود هدايت نداريد مگر به وسيله خداى سبحان، پس رسول خدا (ص) هم نفس شريفش با قطع نظر از هدايت خدا ضاله و بى راه بود، هر چند كه هيچ روزى از هدايت الهى جدا نبوده و از لحظه‏اى كه خلق شده بود ملازم با آن بود

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742



    3 کدام پیغمبر هلاک شد ؟ حضرت یوسف: وَلَقَدْ جَاءَکُمْ یوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَینَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِمَّا جَاءَکُمْ بِهِ حَتَّى إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَنْ یبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا ...(غافر/34) چرا از مرگ آن همه پیغمبر فقط در موردیوسف هلک بکار رفته است؟ این یک حکمتی داردبه نظر اینجانب آن به خاطر این است که یوسف زیباترین پیامبران وعزیز وپادشاه و رییس و...... بوده و آیه از این طریق می خواهد به مردم بفهماند این مسائل ظاهری زیبایی ومال منال ومقام وحکومت نمی تواند از نیستی، هلاکت ومرگ جلوگیری نماید ودیر یا زود به قول شاد روان خیام : خاک گل کوزه گران خواهید شد .(خدا آگاهتر است)
    در جواب این سوال هم باید گفت که :هلاک به معنی مرگ عادى‏ هم به کار می رود از جمله موارد اين كلمه در قرآن مجيد مرگ معمولى است: إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَها نِصْفُ ما تَرَكَ نساء: 176. و نيز وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ جاثيه: 24. و همچنين إِنْ أَرادَ أَنْ يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ مائده: 17. در همه اين آيات هلاك بمعناى مرگ معمولى است‏ ودر زمان نزول وحتی بعد از نزول قرآن به همین معنی (مرگ عادی )به کار می رفته است . در سيره ابن هشام كه در اواخر قرن دوم هجرى نوشته شده اين عبارات هست: «هلك عبد الله ابو رسول الله صلّى اللّه عليه و آله»- «هلك ابو طالب- هلك خديجة بنت خويلد» از اين معلوم ميشود كه هلاك در آن عصر بمعنى مرگ عادى بوده است.در لسان العرب که یکی از مهمترین کتب لغت است امده :هلك: الهَلْكُ: الهلاك. قال أَبو عبيد: يقال الهَلْك و الهُلْكُ أو المُلْكُ و المَلْكُ هَلَكَ يَهْلِكُ هُلْكاً و هَلْكاً و هَلاكاً: مات‏(لسان العرب ج10ص503)
    پس باید نتیجه گرفت که هلاک به معنی مرگ عادی به کار میرفته ومعنای ذم وناپسند بعد ها در مورد آن به کار رفته است .

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم قرآن وحدیث
    نوشته
    168
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    742

    دعوت پاسخ




    آیا همیشه کسانی که ما فکر می کنیم ازاشرار و یا اراذل واوباش هستند به دوزخ می روند ؟ نه وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (ص/62) آنها می‌گویند: «چرا مردانی را که ما از اشرار می‌شمردیم (در این دوزخ) نمی‌بینیم؟! نتیجه : اینطور نیست هر که با ذهنیت ما جزو اشرار وبد کرداران بود خدا هم او رامستقیما به دوزخ بفرستد !!حقیقت کار خدا یی که به دست وذهن من وشما نیست ! ممکن است ما خود به دوزخ برویم و اشرار واراذل ذهنی ما به بهشت به قول شاد روان حافظ: مکن حافظ از جور دوران شکایت چه دانی تو ای بنده کار خدایی .
    این آیه آن طور که سیاق ولحن آن پیداست سخن اهل آتش است كه چون مؤمنان را در آتش نمى‏بينند مى‏گويند مردانى را كه در دنيا از اشرار مى‏دانستيم چرا نمى‏بينيم؟ آيا آنها را در دنيا مسخره گرفتيم و در اينكار خطا كرديم و آنها اهل نجات بودند؟ يا با ما در آتشند ولى چشم ما آنها را نمى‏بيند؟
    مجمع البيان در معنى: أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا كه با همزه استفهام است فرموده: «اتخذناهم هزءا فى الدنيا فاخطأنا>یعنی ما در دنیا آن ها را مسخره میکر دیم در صورتی که در خطا واشتباه بودیم
    دیل این مطلب آیه بعد آن است : آيا ما آنها را به سخريه گرفتيم يا به اندازه‏اى حقير بودند كه چشمهاى ما آنها را نمى‏ديد" (أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ)آرى ما اين مردان بزرگ و با شخصيت را به باد مسخره مى‏گرفتيم، و بر حسب و وصله اشرار بودن به آنها مى‏زديم، و گاه حتى از اين مرحله نيز پائين‏تر مى‏شمرديم آنها را افراد حقيرى مى‏دانستيم كه اصلا به چشم نمى‏آمدند، اما معلوم شد هوا و هوسها و جهل و غرور بر چشم ما پرده سنگينى افكنده بود، آنها مقربان درگاه خدا بودند و الان بهشت جايگاهشان است.

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۹:۴۹ دلیل: تغيير فونت

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود