جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کدام درست است؟ (ساعت اول روز)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,036
    حضور
    59 روز 14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3387

    کدام درست است؟ (ساعت اول روز)




    با سلام خدمت کارشناس محترم

    تصویر زیر از کتاب کشف الهدایه است

    http://www.askdin.com/gallery/images/18641/4_1.jpg


    و تصویر دوم از کتاب جناب میرداماد است

    http://www.askdin.com/gallery/images...2_mirdamad.jpg


    اولی ساعت اول را اول روز گرفته و دومی ساعت یک بعد از ظهر؟!

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58300



    با نام و یاد دوست







    کدام درست است؟ (ساعت اول روز)








    کارشناس بحث: استاد حافظ

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی مع الحق نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناس محترم

    تصویر زیر از کتاب کشف الهدایه است

    http://www.askdin.com/gallery/images/18641/4_1.jpg


    و تصویر دوم از کتاب جناب میرداماد است

    http://www.askdin.com/gallery/images...2_mirdamad.jpg


    اولی ساعت اول را اول روز گرفته و دومی ساعت یک بعد از ظهر؟!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم؛

    مقصود از آنجایی که اول روز را از 1 بعد از ظهر محاسبه نموده است، اولِ نحس است چون بعد از زوال است لذا اول نحس، بعد از زوال (یک بعد از ظهر) قلمداد شده است؛ و آنجا که اول روز را بعد از طلوع قرار داده است، بنا بر اولِ سعد محاسبه گردیده است.
    پس بر اساس سعد و نحس، دو زمان مختلف به عنوان اول روز تلقی گردیده است (یکی بعد از زوال و دیگر بعد از طلوع).


    کدام درست است؟ (ساعت اول روز)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,036
    حضور
    59 روز 14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3387



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم؛

    مقصود از آنجایی که اول روز را از 1 بعد از ظهر محاسبه نموده است، اولِ نحس است چون بعد از زوال است لذا اول نحس، بعد از زوال (یک بعد از ظهر) قلمداد شده است؛ و آنجا که اول روز را بعد از طلوع قرار داده است، بنا بر اولِ سعد محاسبه گردیده است.
    پس بر اساس سعد و نحس، دو زمان مختلف به عنوان اول روز تلقی گردیده است (یکی بعد از زوال و دیگر بعد از طلوع).

    سلام و عرض ادب

    با تشکر از پاسختان
    پس در واقع این دو جدول یکی هستند و جدول کاملتر این دو نیز به صورت شکل زیر میباشد:
    http://www.askdin.com/gallery/images..._mirdamad4.jpg

    تایید می فرمائید؟

    لطفا در مورد صحت ساعات این جداول هم اظهار نظر بفرمائید

    و همچنین توضیحاتی در مورد کاربردش بین عرفا و...

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    692
    حضور
    15 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    پرسش:
    در مورد بعضی جدول هایی که در کتاب های قدیم ساعات شبانه روز را به سعد و نحس تقسیم بندی نمودند توضیحاتی بفرمائید

    پاسخ:
    ارزیابی این جداول و اثبات حجیت هر یک از حیطه تخصص حقیر خارج است اما به نظر می‌رسد این جدول ها یکدیگر را هم‌پوشانی می‌کنند و در رفع نقصان های یکدیگر مفید‌اند.

    فی الجمله می‌توان گفت احکام نجومی (نتایج گرفته شده توسط حرکات افلاک و ستارگان؛ مثلا با استفاده از افلاک و ستارگان بیان می‌کنند که در امسال چه حوادثی رخ خواهد داد) و همچنین احکام هیئت (بحث های ریاضی مربوط به آسمان‌ها) در میان عرفا به خصوص قدماء تلقی به قبول بوده است و این سخن را به اشارات وحیانی مستند ساخته‌اند همچنان که خداوند در قرآن می‌فرماید: «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَي الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ ...»(1)


    عطار می‌گوید: "چون حساب نحس کرد و سعد از آن/// گوشه آن تخته گیرد بعد از آن"(2)
    وجه چنین باوری به نحوه هستی‌شناسی عارفان باز می‌گردد؛ چرا که هر آنچه که در این دنیا واقع می‌گردد از عوالم بالاتر نشأت خواهد گرفت.(3)
    مثلا مزاج و طبایعی که ملائکه در یک آسمان ایجاد می کنند و طبق بیان قرآنی که امر از آنجا به پایین می آید، همه اینها در حوادث مادون موثر است. پس اصل این مطلب یقینی است اما خدشه تنها در تطبیقات است.
    این رشته، به صورت فن، چندان ضابطه‌ای ندارد لذا امر را بر طالبین صعب و مستعصب جلوه داده است اما برای کسانی که به صورت مقام با شهود خویش به آن دست یافته‌اند دارای ضابطه مقامی است و هیچ سختی و صعوبتی ندارد.

    افرادی مانند فارابی و بوعلی این‌گونه احکام را ظنی و تخمینی دانسته‌اند؛ اما عارفان به صورت جدی‌تر به این مباحث پرداخته‌اند. عارفان بر آنند این احکام قابل انکار نبوده دارای واقعیت بیرونی است.

    دستورات شریعت در رابطه با زمان انعقاد نطفه از دلائل واقعیت داشتن چنین مباحثی است.

    خیلی از مناسبات نجوم و هیئت، از طریق آثار، قابل شناسایی می‌باشند و نمی‌توان به عینه اصل آن را مشخص کرد؛ به عنوان نمونه «جوزهرین» از همین قبیل است؛ در واقع جوزهرین مانند صحت و سقم است که آثار بیماری و سلامت را می‌توان نشان داد اما خودش را نه. (منظور از جوزهرین، جوزهرین قمر و شمس است) مثلا اگر در صدد دانستن خسوف ماه باشیم باید دید کجا جوزهر است.

    به دلیل اختلاف در نحوه محاسبه این احکام نجومی، یکسانی و اتفاق اقوال در این زمینه مورد توقع نیست ولی می‌توان کلیت آن را فی‌الجمله پذیرفت. هرچند برخی آراء این بزرگان با دستاوردهای جدیدِ علم نجوم ناسازگار است، اما نمی‌توان به یکباره آن را مخدوش اعلام کرده بلکه نیازمند کار اجتهادی بیشتری است.

    گفتنی‌است وجه تکثر آراء در علم هیئت و نجوم از آن جا ناشی شده است که برخی از دستاوردهای نجومی و هیوی عارفان (مانند ابن‌عربی) از طریق مکاشفه و شهود است ولی دسته‌ای دیگر، از این طریق نبوده بر اساس دستاوردهای علوم حصولی می‌باشد (از علوم طبیعی آن روز گرفته شده است) از این رو ابن عربی در بسیاری از موارد تعبیر «الله أعلم» را ذکر نموده است. بدین لحاظ، نوعی به هم آمیختگی (اینکه آیا مستند به شهود است یا مستند به علوم طبیعی و حصولی) در بحثهای این بزرگان مشاهده می‌شود که قضاوت نهایی در مورد نظریات آنان را دشوار نموده است.

    شواهد بسیاری را می‌توان یافت که نشان می‌دهد بسیاری از آراء این بزرگان بر اساس مراجعه به علوم روز و از نوع تطبیق بوده است. این سخن ما را به این مطلب رهنمون می‌نماید که نمی‌توان به این دستاوردها به عنوان نظری قطعی و «لاریب‌ فیه» نگاه کرد؛ اما فی‌الجمله می‌توان به این مطلب اذعان کرد که این افلاک و ستارگان دارای آثاری در کره زمین مي‌باشند.

    لازم به ذکر است عارفان بر این عقیده اند با اطلاع از چنین احکامی راه بر اختیار و قدرت انسان بسته نخواهد شد. پدر مولانا در بیان زیر بر همین مضمون تأکید داشته است:
    «در بيان نجوم سعد و نحس‏، آسمان را بيشه‏اى انگاشتم كه پر از پلنگ [و] شيرند به يكديگر برمى‏تازند هر يكى در حق خود سعدند و بحق آن ديگر نحس‏، مشترى از جانب مقابله با مرّيخ نحس‏ است و در حق خود سعد مرّيخ با خود سعد و در حق مشترى نحس، آفتاب را خود پادشاه گرفتم كدام پادشاه كلاه بر خود راست داشت، ماه را وزير گرفتم كدام وزير نيك بود كه بمصادره و گرفتارى مبتلا نشد، عطارد را مستوفى گرفتم كدام مستوفى بود كه منحوس بكنجى باز نماند، آسمان را خود خريطه مار و كژدم گرفتم چه تدبير خواهد آمدن ازيشان‏ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»‏
    (4) "يعنى هرچه نه سبيل اللّه گيريد همه در ظلمات رويد و راه باز نيابيد باللّه آييد تا راه باز يابيد و به قرآن و فرمان اللّه آييد تا راه باز يابيد كه راه به نور توان يافتن نور عبارت از همه راحت هاست گويند در آن كار خود را روشنايى مى‏يابى يعنى راحتى مى‏يابی."(5)

    عارفان بر آنند کارگردانی عالم از طریق سلسله اسباب نه آنکه بر عهده خلق جسمانی افلاک و ستارگان؛ بلکه هر فلکی دارای ارواح و ملائکه مختص به خود بوده که از طریق این ارواح مختص به هر فلک، امور بایستنی در مادون انجام می‌پذیرد. پس نمی‌توان این احکام جاری در مادون را مستند به جسم مادی افلاک و نجوم دانست.(6)

    ______
    (1) سجده/ 5.
    (2) عطار، منطق الطیر، ص 319.
    (3) ر.ک: فناری، مصباح الانس، ص 667 – 669؛ همچنین فصل هجدهم از کتاب سی‌فصل خواجه.
    (4) نور/ 35.
    (5) بهاء الدین محمد بلخی (پدر مولانا)، معارف، ج1، ص 253.
    (6) با استفاده از المیزان، ذیل آیه « اوحی فی کل سماء‌ امرها»، ج17، ص 367.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ در ساعت ۰۰:۱۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    کدام درست است؟ (ساعت اول روز)

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,036
    حضور
    59 روز 14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3387



    سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم جناب حافظ
    از پاسخ جامعتون ممنونم


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    229
    حضور
    8 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    617



    با سلام

    بنده جواب سوال را میدانم ولی نمیگویم و باز هم میگویم باید استاد داشته باشید. میخواید شیاطین جنّی حالت رو بگیرند؟! وادی علوم غریبه و دعانویسی وادی خطرناکی است!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود