صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی آیات تجسم اعمال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483

    بررسی آیات تجسم اعمال




    سلام و عرض ادب خدمت دوستان

    در این تاپیک میخوام آیات مربوط به تجسم اعمال رو طبق دسته بندی و با توضیح مختصری خدمت شما ارائه کنم.
    امیدوارم دوستان نیز مشارکت فعال داشته و با نظراتشون بنده رو همراهی کنن.

    باذن الله بسم الله...
    و من الله التوفیق

    بررسی آیات تجسم اعمال

  2. صلوات ها 55


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    آیات تجسم اعمال را میتوان در ذیل چند دسته جای داد:

    1. عمل،
    2. تجسم عمل،
    3. جزاي به عمل،
    4. رهين عمل بودن انسان،
    5. اينكه عمل داراي گونه‌اي از واقعيت است،
    6. مصوّر شدن عمل به برخي صورتها،
    7. ظهور عامل به صورت عمل،
    8. ظهور عمل به صورت جزا،
    و...

    البته حصر این اقسام عقلی نبوده و قابل تغییر میباشند.

    بررسی آیات تجسم اعمال

  5. صلوات ها 40


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    گروه اول:
    آياتي كه بر اصلِ بودن عمل، (اعم از خير يا شر، كوچك يا بزرگ) و اينكه انسان در قيامت متن عمل خويش را مي‌بيند، دلالت دارد؛ مانند:

    يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (آل عمران/30)



    بررسی آیات تجسم اعمال

    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۴/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۸:۲۴
    بررسی آیات تجسم اعمال

  7. صلوات ها 36


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    آیت الله جوادی آملی در ذیل این آیه میفرماید:
    اگر عمل، موجود و در محضر عمل‏كننده نمي‌بود و عامل در گرو آن قرار نداشت، بلكه عمل مثلاً حادثه‌اي واقع شده در چندين هزار سال گذشته يا آينده مي‌بود و كاملاً از هم جدا بودند، ارتباطي با عمل‏كننده نداشت تا وي چنان آرزو و علاقه‌اي داشته باشد.(تسنيم، جلد 8صفحه 359)

    علامه طباطبایی نیز میفرماید:
    جمله" تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً" دلالت دارد بر اينكه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتى نفس مى ‏شود، هم چنان كه از راه مقابله فهميده مى‏ شود كه عمل خير باعث مسرت نفس مى‏ گردد، و اگر فرمود صاحب عمل زشت دوست مى‏ دارد كه: اى كاش بين او و آن عمل، فاصله‏ اى زمانى مى ‏بود، و نفرمود دوست مى‏ دارد كه كاش اصلا آن عمل را نكرده بود، براى اين است كه عمل خود را حاضر مى‏ بيند و مى ‏بيند كه خداى تعالى عملش را حفظ كرده، ديگر هيچ آرزويى نمى ‏تواند داشته باشد، بجز اينكه بگويد اى كاش در چنين موقعيتى كه سخت‏ترين احوال است بين من و اين عمل زشت فاصله زيادى بود، و اينطور نزدم حاضر نمى‏ شد.( الميزان، ج‏3، ص: 246)

    صاحب تفسیر نمونه نیز اینگونه آیه را تفسیر میکند:
    قرآن مجيد در آيه مورد بحث و آيات زياد ديگرى از اين حقيقت پرده بر مى ‏دارد كه در قيامت اعمال نيك و بد انسان، هر كدام در شكلى تجسم يافته و در عرصه محشر حاضر مى‏ شود.
    واژه" تجد" از ماده" و جدان" (يافتن) ضد فقدان و نابودى است و كلمه" خير" و" سوء" كه به صورت نكره آمده در اينجا مفيد عموم است، يعنى هر انسانى در آن روز تمام اعمال خوب و بد خود را- هر چند كم باشد- در نزد خود مى ‏يابد.
    اين آيه به روشنى مى ‏گويد كه انسان در روز رستاخيز،" خود عمل" را مى‏ يابد، و در ذيل آيه مى ‏خوانيم گناهكار آرزو دارد كه بين او و عمل زشتى كه انجام داده جدايى بيفتد، و در اينجا نيز خود عمل، مورد بحث آيه است نه نامه عمل و نه كيفر و پاداش آنها.
    گواه ديگر اينكه در آيه مورد بحث مى‏ خوانيم: گناهكار دوست مى‏ دارد ميان او و عملش فاصله زيادى بيفتد و هرگز آرزوى از بين رفتن عمل خود را نمى ‏كند. اين نشان مى‏ دهد كه نابودى اعمال امكان‏پذير نيست و به همين دليل تمناى آن را نمى‏ نمايد.(تفسير نمونه، ج‏2، ص: 507)

    بررسی آیات تجسم اعمال

  9. صلوات ها 32


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,744
    حضور
    164 روز 20 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3471



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    گناهكار دوست مى‏ دارد ميان او و عملش فاصله زيادى بيفتد و هرگز آرزوى از بين رفتن عمل خود را نمى ‏كند.
    با سلام وعرض ادب

    استاد چرا هرگز آرزو ی از بین رفتن عمل را نمکیند؟ این فردنمیتواند یا نمیخواهد ؟کدومشون؟

    لطفا این قسمت رو بیشتر توضیح بفرمایید .با تشکر
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

  11. صلوات ها 17


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان محترم

    مسأله­ی تجسم أعمال مربوط به جهان پس از مرگ است، زیرا شاخه­ای از کیفر و پاداش اخروی است. اگر چه این مسئله، در بحث شاهدان قیامت، نیز می­تواند راهگشا باشد، زیرا هرگاه اعمال و کردار انسان گنه­کار در سرای دیگر تجسّم یابد، خود بهترین شاهد و گواه بر جُرم بوده و راه هرگونه انکار را بر او می­بندد.
    مقصود از تجسّم یا تمثّل أعمال و أحوال انسان، این است که آن چه انسان در این جهان انجام داده است، در سرای دیگر مشاهده می­کند؛ یعنی پاداش ها و کیفرها، نعمت­ها و نقمت­ها، شادمانی و دردها، همگی حقایق اعمال دنیوی انسانهاست که در حیات أخروی خود را نشان می­دهند.
    مسأله تجسم اعمال، اساس مذهبی دارد و شرایع و مذاهب آن را در باب اصول عقاید مطرح کرده­اند و خواسته­اند مسأله چگونگی لذت و ألم أخروی که شرایع، بدان نازل شده­اند را بدانند. همچنین این مسأله در عالم اسلام به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است، و هر یک از عالمان اسلامی سعی کرده­اند مسأله را طوری حل کنند که با اصول اسلامی منافات نداشته باشد. اما در این میان حکمت متعالیه این مسأله را به نحو خاصی مورد بررسی قرار داده است. و معتقد است که آثار و اعمال انسان در نشئه دنیوی، بعینه در نشئه دیگر مجسم می­گردد.

    تجسم أعمال در لغت به معنای به شکل، جسم، و پیکر درآمدن موجودات غیرمادی مانند عقاید، اخلاق و اوصافِ أفعال و آثار انسان است
    در اصطلاح به معنای آن است که آنچه را انسان در این جهان انجام می­دهد در جهان دیگر به صورتی متناسب با آن جهان نمودار گردد. به عبارت دیگر هر عمل و کرداری که انسان در این جهان انجام می­دهد، خواه خوب باشد و خواه بد، یک صورت مادی دارد که ما آن را مشاهده می­کنیم، و یک صورت أخروی دارد که درون عمل نهفته است و در روز قیامت، پس از تحولاتی که در آن رخ می­دهد، شکل مادی خود را از دست داده و با واقعیت اُخروی خود جلوه می­کند و باعث لذت و شادی عامل یا آزار و اندوه وی می­گردد. یعنی اعمال خوب این جهان در روز قیامت تغییر شکل داده و به صورت باغ و حوریان زیبا و کاخ­های مجلل درخواهد آمد. چنان که اعمال بد، قیافه دنیوی خود را دگرگون کرده و به صورت آتش و زنجیر و انواع عذاب نمودار خواهند شد
    مسأله «تجسم اعمال» که غالباً ناظر به کردارهای مربوط به جوارح انسان است، در کنار بحث دیگری مطرح می­شود که از آن به تبلور یا تجسم نیت­ها و ملکات نفسانی تعبیر می کنند، و مقصود این است که صورت حقیقی انسان بستگی به همان نیت و خصلت ها و ملکات نفسانی او دارد. بر این اساس اگرچه انسانها از نظر صورت ظاهری یکسانند ولی از نظر صورت باطنی یعنی خصلت­ها و ملکات، انواع یا اصناف گوناگونی دارند.

    با تشکر
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  13. صلوات ها 17


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    آیت الله جوادی آملی در ذیل این آیه میفرماید:
    سلام
    ببخشید کدوم آیه؟


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21823



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها

    سلام
    ببخشید کدوم آیه؟
    بسمه الحسیب

    سلام خواهر عزیز

    منظور این آیه است:" تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً"

    در نقل حضرت علامه(ره) ذکر کرده اند.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 14


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    منظور این آیه است:" تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً"
    ممنونم خواهر


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    با سلام وعرض ادب

    استاد چرا هرگز آرزو ی از بین رفتن عمل را نمکیند؟ این فردنمیتواند یا نمیخواهد ؟کدومشون؟

    لطفا این قسمت رو بیشتر توضیح بفرمایید .با تشکر
    سلام
    تجسم عمل چون اثر تکوینی اعمال ماست و خاصیت اثر تکوینی اینه که همراه عمل خواهد بود پس نمیتواند آن را از بین ببرد و یا مهو کند(البته این مطلب مربوط به آخرت است که زمان عمل گذشته و هنگام جزا فرا رسیده و گرنه در این دنیا با توبه این اثر از بین میرود) بنابراین آرزوی دور شدن از آن را میکند.

    بررسی آیات تجسم اعمال

  21. صلوات ها 20


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۵, ۱۷:۱۵ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود