صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر عرفانی و معرفتی آیه شریفه: «الذی علّم بالقلم» چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816

    اشاره تفسیر عرفانی و معرفتی آیه شریفه: «الذی علّم بالقلم» چیست؟




    هو الذی علّم بالقلم

    با سلام و ادب

    تفسیر عرفانی و معرفتی آیه شریفه ی "الذی علّم بالقلم" چیست؟

    مقصود از قلم در این آیه چیست؟

    و این چه نوع علمی است و حاملان آن چه کسانی هستند؟

    آیا این علم عمومیت دارد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۱:۲۴


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست






    تفسیر عرفانی و معرفتی آیه شریفه: «الذی علّم بالقلم» چیست؟








    کارشناس بحث: استاد سمیع

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    هو الذی علّم بالقلم

    با سلام و ادب

    تفسیر عرفانی و معرفتی آیه شریفه ی "الذی علّم بالقلم" چیست؟

    مقصود از قلم در این آیه چیست؟

    و این چه نوع علمی است و حاملان آن چه کسانی هستند؟

    آیا این علم عمومیت دارد؟

    با تشکر
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته باشید
    الف:علم از «مجردات» است نه از امور مادی
    ب:مفیض علم، باید موجود مجرد [فرشته]باشد.درس و کتاب و استاد، از معدّات محسوب می گردند. و از این موجود مجرد تعبیر به «قلم »می‌گردد.
    «استاد چون كتاب و مطالعه و مباحثه و فكر و نحوها معد است نه علت تامه؛ و مفيض، فياض على الاطلاق است
    الذى علم بالقلم‏ علم الانسان ما لم یعلم لذا ممكن است كه شاگردى برتر از استادش شود و متعلمى اعلم از معلمش گردد.»[1]
    امام صادق علیه السلام در این زمینه «قلم» را فرشته‌ای از فرشتگان خدا می‌دانند.[2]
    شیخ صدوق می‌فرمایند: « اعتقاد ما در لوح و قلم اين است كه آنها دو فرشته‌‏اند.»[3]
    سید حیدر آملی در ذیل این آیه شریفه می‌فرمایند:«:
    اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ‏ بِالْقَلَمِ‏ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ‏ لانّ المراد بهذا «القلم» العقل الاوّل‏»[4]
    بنابراین این علم عمومیت دارد و حامل آن موجود مجرد«فرشته» است، و همانطوری که قلم ظاهری مطلب را بر کاغذ می نویسد، قلم حقیقی که موجود مجرد باشد علم را بر جان ما قرار می‌دهد.
    موفق باشید.
    .................................................. .
    پی‌نوشت:
    [1].علامه حسن زاده آملی، نکته 491 هزار و یک نکته ص258
    [2].علامه مجلسی،بحار الانوار،ج57،ص369
    [3].اعتقادات صدوق، ص 44، چاپ كنگره شيخ مفيد
    [4]. نص النصوص،ص492


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    امام صادق علیه السلام در این زمینه «قلم» را فرشته‌ای از فرشتگان خدا می‌دانند.[2]
    بسمه العلیم

    با سلام و ادب و تشکر از پاسخ حضرتعالی

    اگر به معدات متوسل نشویم،مثل استاد و درس و بحث و سایر اسباب،با همین رتبه وجودی و با همین مقدار از معرفت ناقص

    می توانیم مستقیما از قلم اعلی مستفیض گردیم؟

    چگونه؟

    شنیدم و در حالات بعضی از بزرگان خواندم که سؤالات علمی لاینحلشان را از طریق توسل به حضرت علی علیه السلام پاسخ

    می گرفتند،یا حتی از یک ریاضی دان جوان(نابغه ریاضی) شنیدم که گاهی مسائل ریاضی مثل جرقه ای بدون اراده،از ذهنشان

    عبور می کند و یک راه حل جدید برای پاسخ به مسائل سخت ریاضی می یابند،این همان افاضه علوم از مبادی و مخازن آن است؟

    و آیا آیه اشاره به چنین دریافتهایی دارد؟


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه العلیم

    با سلام و ادب و تشکر از پاسخ حضرتعالی

    اگر به معدات متوسل نشویم،مثل استاد و درس و بحث و سایر اسباب،با همین رتبه وجودی و با همین مقدار از معرفت ناقص

    می توانیم مستقیما از قلم اعلی مستفیض گردیم؟

    چگونه؟

    شنیدم و در حالات بعضی از بزرگان خواندم که سؤالات علمی لاینحلشان را از طریق توسل به حضرت علی علیه السلام پاسخ

    می گرفتند،یا حتی از یک ریاضی دان جوان(نابغه ریاضی) شنیدم که گاهی مسائل ریاضی مثل جرقه ای بدون اراده،از ذهنشان

    عبور می کند و یک راه حل جدید برای پاسخ به مسائل سخت ریاضی می یابند،این همان افاضه علوم از مبادی و مخازن آن است؟

    و آیا آیه اشاره به چنین دریافتهایی دارد؟
    باسمه تعالی
    بله قطعا می شود. و قرآن در این زمینه راهکار نشان می دهد
    «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّه»،[بقره282]
    و اصلا علم لدّنی که متخذ از ایه شریفه «
    وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْما»،[کهف65] بر همین اساس است که علم لدنی، بدون واسطه اسباب و معدات به انسان برسد. منتها باید رتبه وجودی خود را طبق کریمه فوق، با تزکیه و تقوا بالا ببریم.
    «بود علم لدنى اكل از فوق / كه فوقانى شوى با ذوق و با شوق
    ز اءكل فوقت ار نبود نصيبى / ز تحت ارجل است ديو عجيبى
    تو انسانى غذاى تو سماوى است/ علوم رسميت صرف دعاوى است
    »[1]
    فرق این دو نوع افاضه علم، مانند فرق جذبه و سلوک است.
    «ای خوش آن جذبه که ناگاه رسد/نور آن بر دل آگاه رسد»
    بنابراین از ناحیه عالم بالا منع فیضی نیست، محل قابل که وجود داشته باشد، علم افاضه می‌گردد. حال چه علم با واسطه و معدات، و چه علمی که بدون واسطه و در یک لحظه به واسطه رعایت تزکیه و تقوا افاضه گردد.
    ......................................
    پی‌نوشت:
    [1].علامه حسن زاده آملی


  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    بنابراین از ناحیه عالم بالا منع فیضی نیست، محل قابل که وجود داشته باشد، علم افاضه می‌گردد.
    بسمه العلیم

    استاد گرامی اشاره شما به قابلیت،اشاره بسیار مفیدی بود،متشکرم.

    می توان گفت در علوم الهی این قابلیت تقوا است،در علوم دیگر چه؟ مثل علوم طبیعی.

    کسب قابلیت برای استفاده از مخازن ماوراء طبیعی این علوم چیست؟

    و آیا اصلا عرض بنده صحیح است؟


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه العلیم

    استاد گرامی اشاره شما به قابلیت،اشاره بسیار مفیدی بود،متشکرم.

    می توان گفت در علوم الهی این قابلیت تقوا است،در علوم دیگر چه؟ مثل علوم طبیعی.

    کسب قابلیت برای استفاده از مخازن ماوراء طبیعی این علوم چیست؟

    و آیا اصلا عرض بنده صحیح است؟
    باسمه تعالی
    اصل رعایت بندگی است و فرقی بین انواع علوم نیست


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    اصل رعایت بندگی است و فرقی بین انواع علوم نیست
    بسمه العلیم

    استاد می توان گفت بطور خاص در این علوم، ریاضات فکری و تفکرات عمیق و مستمر در آفرینش ایجاد قابلیت خواهد کرد؟


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,121
    حضور
    136 روز 8 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19217



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    اصل رعایت بندگی است و فرقی بین انواع علوم نیست
    سلام

    اما می بینیم که بعضاً افرادی که آنچنان بندگی درست و درمونی هم ندارن ، یا بدتر ، حتی بی خدا هستن ، به یک سری توانایی ها در حل مسائل در علوم مختلف دست پیدا میکنن که حتی برخی از اونها به شکل یک اتفاق معجزه آسا و رسیدن ناگهانی مطلب به ذهن اتفاق افتاده

    از طرفی برخی افراد رو می بینیم که سعی مدام در بندگی خداوند دارن و عبادات خدا رو بجا میارن ، اما از نظر علم و درک مفاهیم ، از حد انسانهای معمولی بالاتر نمیرن

    اگر رعایت بندگی دلیل رسیدن به درجات بالای علمی هست ، پس مطالبی که عرض کردم چطور اتفاق میفته؟
    آیا میشه اینطور گفت که عبادت معنایی فراتر از اونچه که ما میدونیم داره ، و در نتیجه ، عبادت حقیقی رو همون افرادی انجام دادند که ما اونها رو عابد نمیدونیم؟

    یا پاسخ دیگه ای وجود داره؟


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    اصل رعایت بندگی است و فرقی بین انواع علوم نیست
    بسمه المعطی

    با سلام و ادب

    استاد گرامی آیا طلب و یا به نوعی،لسان استعداد و قابلیت نیست که مفیض علوم بر قلب و عقل صاحبان علوم طبیعی می شود؟

    به هر حال دانشمندان علوم تجربی و طبیعی، بعضی نوابغ علمی بوده اند که گویی یک نوع دریافت و کشف مسئله ایی ورای درس

    و بحث و تعلیمات عمومی داشته اند،همانهایی که علوم را متحول کرده اند.مثل بوعلی سینا و یا انشتین.

    به نظر میرسد سعه ی وجودی آنها برای دریافت علوم به واسطه ی تفکرات عمیق و دقیق گسترش پیدا کرده و قابل دریافت فیوضات

    الهی شده اند.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود