صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیارت به قصد رجاء

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145

    اشاره زیارت به قصد رجاء




    سلام،
    افرادی نظیر ایت الله خویی که قایل به وثوق سندی بوده اندو تنها ظن حاصل از سلسله سند راموجب اعتبار خبرواحد میدانستند واز طرفی احادیث ضعیف السندرا به استناد تسامح در ادله سنن موجب معتبر دانستن آنها نمیدانستد چگونه برخوردی باادعیه وزیاراتی نظیر دعای ندبه وزیارت آل یس دعای توسل وادعیه صحیفه سجادیه میکردند؟چون ظاهرا همه این احادیث افتادگی سند دارند وصحیح السند نیستند؟به عبارت دیگه قسمتهایی از این ادعیه وزیارات بدون شک در روایات معتبر نیامده خب ایشون وهم مسلک هاشون با این ادعیه چه برخوردی دارند؟آیاصرفا به قصد رجا وبه امید ثواب آنهاراقرائت میکنند؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۲:۰۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست







    زیارت به قصد رجاء








    کارشناس بحث: استاد تذکره

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    ما دو نوع وثوق سندی و صدوری داریم :
    وثوق صدوری:
    اگر از صادر شدن یک روایت و حدیث از معصومین (ع) اطمینان پیدا کنیم می‌گوییم نسبت به آن حدیث وثوق صدوری حاصل شده، این اطمینان می‌تواند از راه سند حدیث (به طور جداگانه) یا قرائن دیگر (جداگانه یا به کمک سند حدیث) حاصل شود.
    وثوق سندی:
    اگر از صحت سند یک حدیث، اطمینان حاصل شود، گفته می‌شود وثوق سندی نسبت به آن حاصل شده است.
    در اصطلاح حدیث شناسی از این دو – به ترتیب- به وثوق خبری (وثوق و اطمینان به خبر) و وثوق مُخبری (اطمینان از وثاقت افراد موجود در سند) نیز یاد می‌شود.(1)
    همان طور که ملاحظه می‌شود نسبت بین این دو عموم و خصوص من وجه است، یعنی گاهی وثوق سندی هست ولی وثوق صدوری نیست به عبارت دیگر؛ از صحت سند یک روایت اطمینان حاصل شده ولی چه بسا قطع داریم که این روایت از امام معصوم صادر نشده است.
    امام صادق (ع) وقتی سعید بن مغیره را لعنت می‌کردند فرمودند: او احادیثی را در لابلای کتاب‌های حدیثی اصحاب پدرم(امام باقر) وارد کرده است، پس آن چه مطابق قرآن و سنت است از ما بپذیرید.(2) یعنی از راه سند احادیث نمی‌توانید صحت یا عدم صحت روایت را تشخیص دهید و باید وارد بحث محتوایی آن شوید.
    از طرفی گاهی وثوق صدوری حاصل است ولی روایت از حیث سندی مشکل دارد. روایت مقبولۀ عمر بن حنظله از این دست است که با وجود راویان ضعیف یا مجهولی که دارد ولی مورد قبول علماء و فقها در طول تاریخ قرار گرفته است.
    و در نهایت موارد متعددی است که هم وثوق سندی وجود دارد و هم وثوق صدوری، و در حقیقت وثوق سندی راهی است برای رسیدن به وثوق صدوری.
    بعضی از روایات اعتقادی و غیر آن مانند نهج البلاغه،زیارت عاشورا، زیارت جامعه که شاید سند کامل و صحیح نداشته باشند با توجه به دیدگاه وثوق سندی از دایره حجیت خارج می‌شوند ولی بنا بر دیدگاه وثوق صدوری این گونه روایات و بسیاری از ادعیه که دارای مضامین عالی هستند، حجیت آنان به اثبات می‌رسد و این اثر زیادی بر معارف شیعی دارد.
    توجه قدما و عمل بر طبق یک روایت ضعیف السند موجب قبول آن می‌شود و هر چه روایت ضعف بیشتری داشته باشد عمل اصحاب به آن، مضمون آن را بیشتر قوت می‌بخشد و در مقابل روی برگرداندن آنان از یک روایت صحیح السند موجب خدشه در آن روایت است و هر چه این روایت صحیح‌تر و کامل‌تر باشد، خدشه‌ای که به آن می‌رسد قوی‌تر است.(3)
    پیروان مکتب وثوق صدوری، بر این باورند که روی گردانی اصحاب از روایتی که صحیح السند است، سبب می‌شود که آن روایت از حجت بودن بیفتد، این دیدگاه، پس از عصر وحید بهبهانی، به اوج شهرت خود رسید و این باور رایج شد که :
    می‌توان به خبر ضعیف جبران شده به شهرت، عمل کرد. فقیهانی که بر این نظرند، بسیارند از جمله : وحید بهبهانی، علامه بحرالعلوم، سید محمد عاملی، سید علی طباطبائی، سید محمد مجاهد، شیخ انصاری، صاحب جواهر، محقق قمی، علامه شفتی، برغانی، سید محسن حکیم، بروجردی و امام خمینی.(4)
    امّا در مقابل کسانی که قائل به وثوق سندی‌اند به عنوان مثال روی بر گرداندن اصحاب از روایت صحیح السند را موجب ضعف حدیث نمی‌دانند.


    پی نوشت :
    1.جزائری، سید محمد جعفر، هدی الطالب فی شرح المکاسب، ج4، ص 363، حاشیه دوم،انتشارات دار الکتاب، قم، 1416ق
    2.کشی، محمد بن عمر بن عبدالعزیز،رجال‏کشی ص 224 ، موسسه نشر دانشگاه مشهد،مشهد،1490ق.
    3.آملی، میرزا محمد تقی، مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی، ج 2، ص 395، دفتر معظم له، تهران، 1380ق
    4.مجله کاوشی نو در فقه اسلامی، شماره 19 و 20، ص 145 تا 207.

    زیارت به قصد رجاء

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    در انتهاء قصد رجا را معنی می کنم :
    انجام عملی که امید و احتمال مطلوب بودن آن در شرع را می دهیم ولی یقین به این نداریم که شرع مقدس ان را امر کرده و البته امری هم به ما در ان باره نرسیده (هر چند یقین داریم منفور و مبغوض شارع نیست) اگر با این شرایط به امید مطلوبیت و ثواب شارع عمل را بیاوریم به این کار می گویند عمل را بقصد رجاء آوردند
    .
    در ادامه هم عرض می کنیم که بر فرض در دعاها اگر سندی نباشد می شود به قصد رجا انجام داد
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۴/۰۸/۱۸ در ساعت ۲۲:۲۵
    زیارت به قصد رجاء

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    سلام خیلی ممنون که وقت گذاشتید وتوضیح دادید ولی متاسفانه من هنوز جواب سوال رومتوجه نشدم.
    عرض بنده اینه که افرادی نظیر آیت الله خوئی که قائل به وثوق سندی هستند وقتی باانبوهی از روایات در باب ادعیه وزیارات مثل دعای ندبه، زیارت آل یس ،صحیفه سجادیه و..روبرومیشوند به خاطر افتادگی سند ویاسایر عوامل نمیتوانند به سند این احادیث اطمینان کنند ،خب بعضی از این افراد از جمله آیت الله خوئی احادیث «من بلغ»راهم فاقداین توانایی میدانند که منجر به تقویت سند این احادیث بشود وحکم استحباب از ان آن خارج شود.حالاظاهرا اینجاباید همه این روایات راازباب رجا وبه قصد ثواب مرجو بخوانند .علی ای حال این همه روایت در باب ادعیه که سند شان کامل نیست پایشان در هواست ومثل هزاران دعایی که افرادصالح درد دلشان رابه عربی ترجمه میکنند میماند وهیچ فضیلت افزونی براین دعاها ی مشهورنیست،غیر ازاینکه احتمال میدهیم این دعا سخن اهل بیت باشد ولی در بقیه ادعیه من در اوردی چنین احتمالی نیست.
    آیاچنین برداشتی درست است

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    سلام تشکر از لطفتان که پاسخ حقیر را کامل خواندید
    ولی این نکته را در پاسخ سوالتان بیان می کنم که هر مرجع یا عالم بزرگواری در علم مورد تخصصصش یک مبنایی دارد این مبنای ایشان و مبنایش قابل احترام است اما شما چرا به مبنای علمای دیگر که در این زمینه قائل به وثوق صدوری هستند استناد نمی کنید و از طرفی رجوع به چنین روایات و دعاها و زیاراتی بر مبنای امثال آیت الله خویی دلیل نمی شود که این زیارات پا در هوا باشد و اصلا بکارگیری این نوع عبارات صحیح نیست و عمل بر ادعیه این چنینی به قصد رجا و امیدواری مشکلی را بوجود نمی آورد

    زیارت به قصد رجاء

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    سلام بزرگوار ،از تذکری که بهم دادید خیلی ممنونم،انشاالله که بتونم احترام علما واحادیث اهل بیت روداشته باشم .
    ببینید مادردنیاحرفهای زیادی داریم ولی نمیشینیم اونهاروتجزیه تحلیل کنیم ،براشون وقت صرف کنیم وتوضیح وتبیین کنیم.بلکه معمولاسخن اهل بیت راخیلی بیشتر دقت میکنیم وفکرمیکنیم وزندگیمون روبر اون اساس شکل میدهیم .
    باتوجه به اینکه مااز یک طرف کثرت ادعیه وزیارات داریم که واقعا سنددرست ومطمئنی ندارند وازیک طرف آیت الله خوئی مرحوم فردبسیار کار کشته ای بودند واین منطق ایشون باعث میشه که احادیث زیادی که در قالب دعا وزیارت به دست مارسیدند صرفابه عنوان یه امراحتمالی تلقی شوند که شاید خیلی مهم نباشند که بنشینیم واینها روشرح وتفصیل بدهیم وازلابه لای اونها نکات ریز استخراج کنیم،حالااین مرحوم چه روش وطریقی داشتند که از نواقص احتمالی دیدگاهشون کاسته بشه؟
    آیاجنابعالی جایی مستند دیدید که درباره این ادعیه معروف که عرض شدنظیر زیارت آل یس، ندبه،توسل ،ادعیه صحیفه سجادیه و... ایشون فرمایشی داشته باشند؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله الذی جعلنامن المتمسکین بولایه علی بن ابیطالب
    لطفایه محب امیرالمومنین جواب منوبده.

  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    خدا
    نوشته
    84
    حضور
    2 روز 6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    145



    بسم الله الرحمن الرحیم
    لطفااگه یه محب امیرالمومنین جواب سوال منومیدونه جواب بده.

  18. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    بنده جایی مستند که درباره این ادعیه معروف که عرض شدنظیر زیارت آل یس، ندبه،توسل ،ادعیه صحیفه سجادیه و... ایشون فرمایشی داشته باشند ندیدم
    زیارت به قصد رجاء

  19. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود