صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه می توان از خالق به خدا رسید؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113

    اشاره چگونه می توان از خالق به خدا رسید؟




    با عرض سلام
    از دیدگاهی غیر اسلامی ولی شاید علمی و منطقی جهان باید دارای آفریننده ای باشد. این آفریننده یا خالق برای خلق جهان میبایست دارای ویژگی هایی باشد که از جمله آنها میتوان قدرت آفرینش این جهان و ایجاد ساختاری برای نگهداری جهان و تعامل تمامی اجزای آن با یکدیگر را نام برد. از این دیدگاه آفریدگار میتواند دارای صفاتی چون جبر و رحمت نباشد. از این دیدگاه آفریدگار میتواند حتی پیامبرانی را هم برای هدایت بشر نفرستاده باشد و اصولا هدایت بشر جزیی از هدف او برای خلق حهان نباشد. به عبارت دیگر ویژگی ها و اهداف آفریدگار از خلقت جهان در این دیدگاه با ویژگی ها یا صفات خداوند یا الله و اهداف او از خلق جهان تفاوت میکند. این آفریدگار نماینده ای در زمین ندارد، وظایفی برای انسان ها تعریف نکرده، انتظاری از انسان ها ندارد، دعا را نمیشناسد و جهان دیگری را برای پاداش و جزای انسان ها در نظر نگرفته.
    از سوی دیگر و از دیدگاه مذهبی، کم و بیش به فراخور ادیان مختلف، خداوند دارای صفاتی متفاوت است. انسان را هدقمند آقریده و جهان با بیش از سیزده میلیارد سال عمر و سیزده میلیارد سال نوری عمق را برای انسانی با عمر چند ده سال آفریده. علاوه بر این برای اعمال خوب و بد این انسان چند ده ساله عقابی برابر بینهایت در نظر گرفته و و و ...
    سوال این است:
    دلایل منطقی برای پذیرش خدایی با خصوصیات و صفات مطرح شده در دین (اسلام) چیست و چگونه میتوان از باور خالق با تعریف بالا به باور خدا رسید؟
    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۲:۲۱
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست







    چگونه می توان از خالق به خدا رسید؟








    کارشناس بحث: استاد طاها

  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    آنطور که از ظاهر فرمایشتان بر می آید، شما ابتدا دو پیشفرض را در نظر گرفته اید:

    1. از طرفی میان «خالق بودن» و «خدا بودن» و از طرف دیگر میان «خالق بودن» و «الله بودن»، تفکیک کرده اید.

    2. تعریف خاصی از «خالق بودن» را در نظر گرفته اید.

    و آنگاه است که میپرسید: چگونه میتوان از باور خالق با تعریف بالا به باور خدا رسید؟

    اگر دو پیشفرض اول شما را بپذیریم آنگاه باید گفت نمیتوان از باور به چنین خالقی، به باور به چنان خدایی که اسلام معرفی کرده، رسید.

    اما اگر با مهمترین ابزار معرفتی ای که در اختیار انسان است یعنی عقل، مساله را بررسی نماییم خواهیم دید که:

    اولا: برهانهای عقلی اثبات وجود خدا، متکی به فرض خالق نیستند یعنی اینگونه نیست که ابتدا خالق و آفریننده ای را فرض بگیرند و آنگاه با کمک این فرض، به اثبات صفات دیگری برای این آفریننده باشند تا مجموعا چیزی به نام خدا یا الله به دست آید.

    ثانیا: برخی از براهین عقلی یاد شده که اتفاقا محکمترین براهین اثبات وجود خداوندند (مانند: برهان صدیقین و برهان امکان و وجوب) یک آفریننده همه چیز تمام را اثبات میکنند یعنی موجودی کامل و بی نقص. به این ترتیب فقط آفریینده و خالق بودن را اثبات نمیکنند بلکه موجودی با تمامی صفات کمالی را به اثبات میرسانند.

    ثالثا: از نظر عقلی، صفات خداوند دو دسته اند: صفات ذاتیه و صفات فعلیه. رتبه صفات فعلیه بعد از صفات ذاتیه است و در حقیقت، صفات فعلیه از آثار صفات ذاتیه خداوندند و صفات ذاتیه چیزی غیر از ذات خداوند نیستند.

    نکته ظریفی که باید توجه داشت این است که صفت فعلیه را نمیتوان بریده از صفات ذاتیه در نظر گرفت زیرا عرض شد صفات فعلیه اثر صفات ذاتیه و بروز و ظهور صفات ذاتیه اند. بنابراین اگر بخواهیم خالقیت خداوند (که از صفات فعلیه است) را تعریف کنیم باید تعریفی متناسب با صفات ذاتیه خدا باشد و از آنجا که عقل صفات ذاتیه خدا را منحصر به قدرت نمیداند پس نباید در تعریف آفرینندگی خداوند نیز تنها به قدرت بسنده کرد و از صفات ذاتیه دیگر (اعم از ثبوتیه و سلبیه) چشم پوشید.

    همچنین نمیتوان یک صفت فعلیه را بریده از صفات فعلیه دیگر در نظر گرفت مثلا نمیتوان صفت فعلیه «خالقیت» را از صفت فعلیه «رحمت و لطف» جدا نمود زیرا هر دو از آثار صفات ذاتیه الهی هستند.

    وجود صفت حکمت و رحمت و لطف، آثاری را به دنبال دارد که مقوله ارسال پیامبران و هدایتگری و وجود قیامت و معاد از جمله این آثار است.

    رابعا: وقتی وجود خداوند و صفات او را از راه عقلی شناختیم آنگاه نوبت به تطبیق یافته های برهانی با معارف اسلامی میرسد و اینجاست که اندیشمندان اسلامی در موضوع وجود خدا و صفات الهی به همسویی عقل و دین حکم میکنند.

    در پایان دو نکته دیگر را هم اشاره وار متذکر میشویم:

    1. طبق براهین عقلی، هر موجودی که شایستگی وجود را دارد ضرورتا خلق میشود و مسیر تکاملی مناسب خود را طی میکند. در میان فوج این موجودات، انسان است که قادر است بیشترین سیر تکاملی را داشته باشد و بر موجودات دیگر چه از نظر جسمانی و چه روحانی، پیشی گیرد و همه را در تسخیر خود قرار دهد. ضمن اینکه میتواند به بالاترین مراتب قرب الهی برسد. از اینروست که میبینیم در آیات و روایات اسلامی بر برتری انسان بر دیگر مخلوقات تاکید میشود. با این توضیحات روشن میشود که اولا: آفرینش جهان با بیش از چند میلیارد سال عمر، منحصرا برای انسان با عمر چند هزار ساله نبوده و نیست. و ثانیا: اگر انسان را برترین نتیجه و ثمر جهان هستی بدانیم در این صورت اگر میلیاردها سال طی شود تا زمینه بروز این ثمر فراهم شود چه اشکال عقلی یا علمی و منطقی رخ میدهد؟ درست مانند ثمر یک درخت سیب که سالها باید بذر آنرا پرورید تا به سیبی با عمر چند روزه دست بیابیم.

    2. برای اعمال خوب و بد انسان چند ده ساله، مجازاتی برابر بینهایت وجود دارد زیرا منشأ آن مجازات ابدی، باطن خود فرد است؛ آیا میتوان از آتش سوزنده چیزی جز سوزندگی و از گل خوشبو چیزی جز خوشبویی را انتظار داشت؟ آن آتش مادام که آتش است میسوزاند و آن گل مادام که گل است بوی خوش از خود بروز میدهد. به همین ترتیب از انسانی که تماما پلیدی است جز پلیدی انتظار نمیرود و همین باطن پلید
    در قیامت منشأ و مولّد عقوبتهای مختلف وی خواهد بود و انسانی که تماما پاکی است نیز جز پاکی از او انتظار نمیرود و همین ذات و باطن پاک، مولّد آرامش و نعمتهای رنگارنگ او میشود.

    در پناه حق


  6. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    شما ابتدا دو پیشفرض را در نظر گرفته اید:

    1. از طرفی میان «خالق بودن» و «خدا بودن» و از طرف دیگر میان «خالق بودن» و «الله بودن»، تفکیک کرده اید.

    2. تعریف خاصی از «خالق بودن» را در نظر گرفته اید.
    در فرض اول منظور من از خدا همان الله است و تفاوتی بین خدا و الله قایل نشده ام.


    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    اگر با مهمترین ابزار معرفتی ای که در اختیار انسان است یعنی عقل، مساله را بررسی نماییم............
    اتفاقا من هم سعی کرده ام از طریق عقلی به وجود خالقی با مشخصات فوق برسم. سوالم هم همین است. تا اینجا را پیش رفته ام...... برای اینکه از طریق عقل به صفات دیگری از خالق برسم چه باید بکنم؟صفاتی چون مهربانی و خشم و سایر صفات. البته شما فرموده اید از این خالق به خدا یا الله نمیتوان رسید. با این ترتیب تکلیف افرادی مانند من چیست؟ من به عدالت خالق (باور ) دارم اما متاسفانه برخی از صفات خداوند را نمیتوانم باور داشته باشم.
    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  7. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    لطفا پاسخ را با دقت و حوصله بیشتر مطالعه فرمایید.

    در پناه حق

  8. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    لطفا پاسخ را با دقت و حوصله بیشتر مطالعه فرمایید.
    من پاسخ شما را چندین بار خوانده بودم و الان هم مجددا آنرا مطالعه کردم. از پاسخ شما ممنونم ولی پاسخ سوال خود را در غیر از این عبارت شما که فرموده بودید نمیتوان از باور به چنین خالقی، به باور به چنان خدایی که اسلام معرفی کرده، رسید ندیدم. شما میتوانید فرض را بر عدم آشنایی بنده با براهینی که اشاره فرموده اید بگذارید اما تکلیف من چبست؟! سوال من این است که چگونه میتوانم باور خود به خالقی که به قدرت و عدل او ایمان دارم را تعمیم بدهم و به صفات دیگرش ایمان بیاورم؟ من نیاز به راهنمایی شما دارم در غیر این صورت باورم فرا تر از این نخواهد رفت.
    با تشکر


    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  9. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    سوال من این است که چگونه میتوانم
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    عرض ما در پست قبلی این بود:

    اگر دو پیشفرض اول شما را بپذیریم آنگاه باید گفت نمیتوان از باور به چنین خالقی، به باور به چنان خدایی که اسلام معرفی کرده، رسید
    .
    و در ادامه گفتیم این دو پیشفرض نادرست است زیرا

    اولا نمیتوان «خالق بودن» به عنوان صفتی از صفات خداوند، را جدا از خود خداوند یا دیگر صفات او دانست و آنها را بریده از هم فرض نمود؛

    و ثانیا تعریفی که از خالق در ذهن شماست تعریف ناقصی است چون همان برهانهایی که وجود خالق را اثبات میکنند در حقیقت وجود خالقی تمام عیار را اثبات میکنند نه خالقی که تنها یکی دو صفت را دارد.

    عرض ما این بود که برهانهای اثبات وجود آفریننده (مانند برهان صدیقین و برهان امکان و وجوب) قبل از هر چیز، موجودی کامل را اثبات میکنند با نام «واجب الوجود» و با تحلیل واجب الوجود میتوان تمامی صفات خداوند را استنتاج نمود.

    بنابراین مسیر مطمئنی را برای شناخت همه صفات خداوند به شما معرفی کردیم و آن اینکه:

    برای شناخت همه صفات خداوند ابتدا باید به سراغ براهین اثبات وجود خدا رفت و دید این برهانها چه خدایی را برای ما اثبات میکنند: فقط خالقی که یکی دو صفت مثل قدرت و عدل را داراست یا خدایی که در نهایت کمال است؟ اگر برهانهای یاد شده، وجود یک خدای همه چیز تمام را برای ما اثبات کند در این صورت شکی باقی نمیماند که هر صفتی که در شأن یک وجود تمام عیار است را میتوان به خدا نسبت داد و هر صفتی که تناسبی با واجب الوجود بودن ندارد را باید از او نفی نمود.

    به این ترتیب صفات خداوند با روشی کاملا عقلی، اثبات و شناسایی میشود.

    برای مشاهده عینی این روش میتوانید به کتاب ارزشمند «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» اثر خواجه نصیر طوسی و علامه حلی مراجعه ای داشته باشید. ترجمه و شرح این کتاب را میتوانید در این آدرس مشاهده نمایید: http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/B...mage/20478/1/8

    در پناه حق


  10. صلوات


  11. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام و تشکر
    به سایتی که معرفی کرده بودید مراجعه کردم، دو صفحه از کتاب را مطالعه کردم که پس از آن با درخواست شارژ یا پرداخت مواجه شدم. متاسفانه من ایران نیستم و نمیتوانم شارژ را پرداخت کنم. علاوه بر این تصور میکنم باید راه های ساده تری نسبت به مطالعه یک کتاب 250 صفحه ای برای معرفی خدا وجود داشته باشد که در آن بتوان با خدا و صفاتش آشنا شد. همه مردم در تمام اعصار که به این کتاب مراحعه نکرده و نمیکنند..... شما در این سایت چگونه میتوانید من را کمک کنید؟
    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  12. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    به سایتی که معرفی کرده بودید مراجعه کردم
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    قبل از هر سخن، میتوانید فایل تصویری کتاب یاد شده را از این آدرس دانلود کنید:

    http://parsiandownload.ir/link/index...php?dlid=60253

    و یادمان باشد گاه برای دریافت پاسخ یک سوال باید ده ها صفحه را مطالعه نمود؛ البته این بستگی به انگیزه و احوال جوینده دارد.


    به هر حال، در پست سابق مسیری که باید طی شود را عرض کردیم:

    گام اول: مراجعه به برهان های اثبات وجود خدا

    و گام دوم: استنتاج صفات خدا با کمک آن برهانها.

    در کتاب یاد شده و بسیاری از آثار اندیشمندان شرق و غرب، با تمسک به یکی از برهانهای اثبات وجود خدا، ابتدا اصل وجود خداوند به عنوان موجودی تام و کامل، اثبات میشود و سپس بر اساس آن، صفات استنتاج میشود.

    مثلا طبق برهان امکان و وجوب:

    موجود بحسب فرض عقلى: يا واجب الوجود است يا ممكن الوجود. هيچ موجودى عقلاً از اين دو فرض، خارج نيست.

    نمى‌توان همه موجودات را ممكن الوجود دانست، زيرا ممكن الوجود یعنی موجودی که ذاتش عین بودن و هستی نیست؛ پس برای بودنش نياز به علت دارد.

    اگر همه علتها ممكن الوجود و به نوبه خود نيازمند به علت ديگرى باشند هيچگاه هيچ موجودى تحقق نخواهد يافت، و این یعنی تسلسل علتها که عقلاً امری محال است.

    پس ناچار سلسله علتها به موجودى منتهى مى‌شوند كه خودش معلول موجود ديگرى نباشد يعنى ذاتش عین بودن و هستی است و برای بودنش به چیز دیگری نیازمند نیست. به این موجود، واجب الوجود میگویند.

    تا اینجا وجود، واجب الوجود را اثبات کردیم.

    از آنجا که واجب الوجود موجودی است که عین بودن و هستی است پس نتیجه میگیریم که هیچ نیستی ای در او نمیتواند راه داشته باشد زیرا نیستی در تناقض با هستی است.

    بنابراین خداوند از هر نقصی مبراست و این یعنی همه کمالات را دارد یعنی: قادر است، عالم است، حی است، سمیع است، بصیر است، رحیم است و... البته همه این صفات باید در تناسب با واجب الوجود بودن خدا باشد یعنی این کمالات وقتی به خدا نسبت داده میشود که همچون ذات خدا از هر نقصی مبرا باشند.

    این کتاب را هم اگر مطالعه کنید مناسب است:

    http://www.mesbahyazdi.ir/node/1009

    در پناه حق

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۲:۳۰

  13. صلوات


  14. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با سلام و تشکر
    درحال مطالعه مرجع دومی که اشاره فرمودید هستم.
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود