صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پس از انسان ، موجودات دیگری می آیند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701

    دعوت آیا پس از انسان ، موجودات دیگری می آیند؟




    آیا پس از وقوع قیامت، امکان خلق موجوداتی برتر از انسان از جانب خداوند متعال هست؟ اگر هست؛ آیا امامان و کتاب آنها همین امامان و همین قرآن است؟ یا بهتر از اینها خواهند آمد؟
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  2. صلوات ها 17


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست







    آیا پس از انسان ، موجودات دیگری می آیند؟








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    آیا پس از وقوع قیامت، امکان خلق موجوداتی برتر از انسان از جانب خداوند متعال هست؟ اگر هست؛ آیا امامان و کتاب آنها همین امامان و همین قرآن است؟ یا بهتر از اینها خواهند آمد؟
    سلام
    در برخی روایات به خلقت جدید بعد از قیامت اشاره شده است.
    در ذیل این آیه شریفه : أَ فَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فىِ لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ(ق/15)؛ در تفسیر صافی از امام باقر(ع) درباره خلقت انسان های جدید پس از انسان های موجود سؤال شد، آن حضرت چنین پاسخ فرمود: "انه سئل هذه الآیة فقال تأویل ذالک، ان الله تعالی اذا افنی هذا الخلق و هذه العالم و سکن اهل الجنة الجنة و اهل النار النار جدد الله عالماً غیر هذا العالم و جدد خلقاٌ من غیر فحولة و لا اناث یعبدونه و یوحدونه و خلق لهم ارضاٌ غیر هذه الارض تحملهم و سماء غیر هذه السماء تظلهم، لعلک تری ان الله انها خلق هذا العالم الواحد، تری ان الله لم یخلق بشراً غیرکم، بلی و الله لقد خلق الف الف عالم و الف الف آدم(تفسیرالصافی، ج 5، ص 60).
    ترجمه: هنگامی که خداوند عمر این نسل از آدم و این عالم به پایان رساند و اهل بهشت را در بهشت و جهنمیان را در جهنم ساکن کرد، دنیایی جدید با انسان های جدید، بدون این که از پدر و مادری متولد شده باشند، خلق خواهد کرد. انسان های موحد که عبادت خدا می کنند. برای آنها زمینی غیر از این زمین ایجاد می کند که بر روی آن سکنا گزینند و آسمانی که در لوای آن پناه گیرند. شما خیال می ‎ کنید که خدا بشری غیر از شما یعنی نسل آدم ابوالبشر نیاورده است؟ بله به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است که تو فعلاً در آخرین آن عوالم هستى و در دودمان آخرین آن آدم‌ها قرار دارى... (تفسیرالصافی، ج 5، ص 60).
    در راستای همین آیه شریفه فلاسفه اسلامی ثابت کرده اند که خداوند فیاض علی الاطلاق است و فیضش دائمی است، این فیاضیت اقتضای آفرینش دائمی و پی در پی را دارد و هر چیزی که سزاوار موجود شدن باشد را می آفریند.
    پس مطابق آنچه که در صدر این حدیث آمده، پس از پایان این جهان، آفرینش تمام نخواهد شد، بلکه آفرینش انسان های جدید با زمین و آسمانی جدید خواهد بود.


    اما به اینکه خلقت جدید برتر از انسان باشد اشاره ای نشده است. با این حال میتوان از برخی آیات و روایات به این نتیجه رسید که انسان مخلوق برتر است، از جمله:
    1. عبدالله بن سنان می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم ملائکه بالاترند یا فرزندان آدم؟ آن حضرت در جواب سخن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) را نقل فرمود: "خداوند در فرشتگان عقل بدون شهوت قرار داد و در حیوان شهوت بدون عقل و در انسان عقل همراه با شهوت؛ پس اگر عقل انسان بر شهوتش پیروز گردد او از ملائکه برتر است و اگر شهوتش بر عقل او پیروز گردد او از حیوان فروتر و پست تر است (وسائل الشیعة، ج 15، ص 209). در این روایت به برتری بالقوه انسان بر دیگر موجودات اشاره شده است.
    2. دمیدن روح الهی در انسان: چون آفرینشش را به پایان بردم و از روح خود در آن دمیدم(حجر، 29 ).
    3. مسجود ملائک قرار گرفتن او: هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده و خضوع کنید، همگی سجده کردند، جز شیطان...(بقره، 34).
    4. منصب خلافت الهی: بیاد آر آن گاه که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روی زمین جانشین قرار خواهم داد (بقره، 30).
    5. تسخیر دیگر موجودات برای انسان: و آنچه در زمین و آسمان ها است تمام را مسخر شما گردانید (جاثیه، 13)، و همچنین در حدیث قدسی وارد شده: ای پسر آدم من موجودات را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم (علم الیقین،ج 1،ص 381).

    از طرفی وجود خلاصه خلقت و عصاره هستی، حضرت محمد (ص) در میان انسان های کنونی، بهترین دلیل بر شرافت و برتری انسان بر سایر موجودات اعم از فرشتگان، جن و ... است.
    بنابراین میتوان از دلایل مذکور این نتیجه را گرفت که انسان از دیگر موجودات برتر است اما اینکه آیا نسل جدید انسانها بعد از قیامت از انسان کنونی برتر باشند، اشاره ای به آن نشده اما امکان برتری در هوش، قوه جسمانی و ... آنها ممتنع نبوده و عقلا امکان پذیر است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    آیا امامان و کتاب آنها همین امامان و همین قرآن است؟ یا بهتر از اینها خواهند آمد؟
    در برخی روایات به این مطلب اشاره شده:
    امام صادق (ع) فرمودند: « إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّهُ عَلَیْهِمْ (بحارالأنوار ، ج27 ، ص41 ). ــــ برای خدای عزّ و جلّ دوازده هزار عالم است که هر کدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می باشد. هیچکدام از (اهل) این عوالم برای خدا عالمی غیر از عالم خودشان نمی بینند و من حجّت هستم برای همه ی این عالمها.»
    اما باید به این نکته هم توجه داشت که قوانین عالم تغییر خواهد کرد همانطور که خداوند میفرماید: «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ»( ابراهیم/ 48)یعنی در آن روز، این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها به آسمان های دیگر تبدیل می‌شود. علامه طباطبایی در ذیل این آیه می‌فرماید: معنای تبدیل آن است كه حقیقت آسمان و زمین و آنچه بین آنهاست، همان آسمان و زمین است، جز اینكه نظام جاری در آنها غیر از نظام جاری در دنیاست، بنابراین اوصاف زمین و آسمان تبدیل می‌شود نه خود آنها.(تفسیر المیزان، چاپ چهارم، تهران، بنیاد علامه طباطبایی، 1370، ج12، ص91ـ93)
    بدین ترتیب ممکن است انسانهای جدید شرایط متفاوتی داشته باشند و به تبع تغییر شرایط احکام آنها هم تفاوتهایی داشته باشد.(در روایت امام باقر(ع) اشاره شد که نسل جدید بدون این که از پدر و مادری متولد شده باشند، خلق خواهد شد)


  7. صلوات ها 23


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    چندی پیش دانشمندانی از ناسا در مشاهدات خود متوجه شدند لایه های عجیبی در کرانه های اسمان وجود داره که در مقیاس بسیار عظیمی شکل گرفته است که با تحقیقات بسیار این نظریه را دادن که احتمالا قبل از بیگ بنگ بزرگ دوره ما انفجار های مهیب برای ایجاد خلقت جدید رخ داده و بیگ بنگ دوره ما نه تنها اولین انها نیست بلکه حلقه ای از زنجیر بزرگ سلسله مراتب حلقت هست که از ابتدا بوده و تا انتها بی نهایت هم احتمالا ادامه خواهد داشت!

    (این شبیه مطالب بزرگان هم هست)


    ویرایش توسط پرنس کوچولو : ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۲:۱۴

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    تفکر و مطالعه همراه با موسیقیِ بی کلامِ ملایم...
    نوشته
    26
    حضور
    21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها

    آیا پس از وقوع قیامت، امکان خلق موجوداتی برتر از انسان از جانب خداوند متعال هست؟ اگر هست؛ آیا امامان و کتاب آنها همین امامان و همین قرآن است؟ یا بهتر از اینها خواهند آمد؟

    عرض سلام و ادب و احترام به همه عزیزان

    با در نظر داشتن و مطالعه بیانات ائمه ع در این زمینه عرض می شود کرد...

    از آنجایی که حضرت محمد ص اولین خلق خداوند و بهترینِ آنها در اطاعت و مَحوِ وجودِ "خودِ" ایشان و "مَنِ" ایشان و رسیدن به مقام نزدیک تر از شاید قاب قوسین به خدا و در حالتِ فَنا و بقا قرار گرفتن و شخصیتی که توانست آن مقام را داشته باشد که فقط ذات الله بماند و خودش محو شود ایشان بوده است و همچنین ایشان از "بَشَر" / انسان هستند و در حقیقت انسان است که می تواند به این مقام برسد,
    و همچنین ملاک بهتر و برتر بودن نزدِ خداوند , تقوای مَخلوق است,
    می شود نتیجه گرفت که اگر مخلوقی هم خلق شود, نهایتاً او نیز بتواند تقوا پیشه کند و بالا و بالا برود که در نتیجه این بشر و انسان فعلی نیز می تواند تقوا پیشه کند و بالا و بالا تر برد.

    و البته , بشر و انسانِ فعلی, اشرفِ مخلوقات نیست, بلکه می تواند اشرف مخلوقات باشد.
    و همان طور که انسان, پست ترین موجود نیست, بلکه می تواند پست ترینِ آنها باشد.

    و همانطور که کارشناس محترم این حدیث را فرمودند :

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    1. عبدالله بن سنان می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم ملائکه بالاترند یا فرزندان آدم؟ آن حضرت در جواب سخن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) را نقل فرمود: "خداوند در فرشتگان عقل بدون شهوت قرار داد و در حیوان شهوت بدون عقل و در انسان عقل همراه با شهوت؛ پس اگر عقل انسان بر شهوتش پیروز گردد او از ملائکه برتر است و اگر شهوتش بر عقل او پیروز گردد او از حیوان فروتر و پست تر است (وسائل الشیعة، ج 15، ص 209).
    اما اگر منظور جسم و ظاهر و همین بدن است, خب همین الان موجوداتی هستند که از انسان فوق العاده به لحاظِ جسمی مستعد تر و توانا تر در انجامِ خیلی از امور هستند.
    در آینده هم ای بسا خلق شود.

    ----------------

    و یک نکته اینکه, به طورِ کلی بهتر و برتر بودنِ مخلوق نزد خدا, آن مخلوقی است که خاک تر باشد و یا خاک بَر سَر تَر از همه در برابرِ خدا باشد مگر به حول قوه الهی.

    لذا آن موجودی که قرار است برتر باشد, باید چه امتحانات و مصیبت هایی را بگذراند تا برتر شود و در حقیقت , بیشتر از پیامبران ع و ابراهیم ع و محمد ص و علی ع و حسین ع و غیره...مصیبت ببیند و تحمل کند.
    و آنها فعلا همینان هستند و با مطالعه ی کلامِ ائمه ع متوجه می شویم, که مخصوصا 5 تن و فرزندانِ ایشان ع , خیلی فراتر از آن چیزی هستند که ما از ایشان میدانیم. و از 73 اسم اعظم و دارا بودنِ ایشان از 72 اسم آن خودش گویا و روشن کننده ی پاسخِ بسیاری از سوال ها و مطالب است.


    با تشکر از توجهتون
    ویرایش توسط احمدا : ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ در ساعت ۱۶:۰۸
    نَردِبانِ این جَهان, ما و مَنیست / عاقبت, این نَردبان اُفتادَنیست
    لاجَرَم آن کَس که بالاتر نشست / اُستُخوانش سخت تر خواهد شِکست.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    از روایات گذشته چنین بر می آید که حجّت بودن ائمه (ع) اختصاص به عالم ما ندارد و آنان در عوالم دیگر نیز حجج الهی می باشند ؛ همچنین روایاتی از امیرالمومنین (ع) منقول است که آن حضرت تمام انبیای سابق را ظهورات خود قلمداد نموده اند. از طرفی همانگونه که گفته شد انوار آن حضرات سابق بر تمام مخلوقات عالم خلق شده است. لذا از مجموع این قرائن و برخی انگاره های فلسفی و عرفانی می توان چنین حکم نمود که حضرات چهارده معصوم در تمام عوالم گذشته ظهور داشته اند و در عوالم آینده نیز ظهور خواهند داشت ؛ لکن نه به نحو تناسخ و بازگشت روح جزئی آن بزرگواران ؛ بلکه به نحو تجلّی ذوات نوری آن بزرگواران.

  13. صلوات ها 12


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    122
    حضور
    5 روز 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    آیا پس از وقوع قیامت، امکان خلق موجوداتی برتر از انسان از جانب خداوند متعال هست؟ اگر هست؛ آیا امامان و کتاب آنها همین امامان و همین قرآن است؟ یا بهتر از اینها خواهند آمد؟
    با اجازه استاد عامل بنده جسارت کرده وپاسخ این سوال را عرض میکنم


    پاسخ: باید توجه داشت که منظور از "بزرگ‌تر از انسان" چیست؟ قطعاً منظور قد و قامت و ... نمی‌باشد، چون انسان در میان سایر جانداران روی زمین نیز زیاد هم بزرگ نیست؛ پس منظور مقام و مرتبه‌ی وجودی، یعنی برخورداری از "رشد و کمال" می‌باشد که در تقرب به "هستی و کمال محض" تحقق و تجلی می‌یابد.

    الف –
    رشد و کمال (مرتبه وجودی)، شدت و ضعف مرتبه دارد. هر کسی در رتبه و جایگاهی قرار دارد. از این رو در همین دنیا نیز موجودات بزرگ‌تر و کوچک‌تر از "انسان" وجود دارند، منتهی باید دید که کدام موجود و نسبت به کدام انسان؟ چنان چه حتی مرتبه‌ی انسان‌ها نیز با یک دیگر متفاوت است. مقام وجودی و مرتبه کمالی مؤمن [اگر مؤمن باشد]، به مراتب بالاتر از سایر انسان‌هاست، چون به کمال محض مقرب‌تر است و البته ایمان هم شدت و ضعف مرتبه دارد.

    «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» (آل‌عمراه، 139)

    ترجمه: و اگر مؤمنيد سستى مكنيد و غمگين مشويد كه شما برتريد.


    ب –
    به عنوان مثال، در همین دنیا، نه تنها ملائک و به ویژه مقرب‌ترین‌های آنها و صاحبان خرد و ایمان کامل‌تر ، از مرتبه وجودی بالاتری نسبت به بسیاری از انسان‌ها برخوردار هستند، بلکه گاه مقام و مرتبه وجودی برخی از حیوانات نیز نسبت به برخی از انسان‌ها بالاتر است، چنان چه راجع به برخی از انسان‌ها با مشخصات ذیل فرمود: از حیوان پست‌ترند:

    «‌وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ‌» (الأعراف، 179)

    ترجمه: و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‏ايم، زيرا كه دل‏ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‏فهمند، و چشم‏ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‏نگرند و گوش‏ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‏شنوند آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‏روند) و آنها همان غافلانند.

    آنجا نیز به همین تناسب، بزرگ‌تر و کوچک‌تر، یا بالاتر و پایین‌تر وجود دارد؛ سلسله مراتب از «اعلی علیین» است تا «اسفل السافلین»؛ منتهی بزرگ‌تر یا والامقام‌تر و یا به تعبیری کامل‌تر و مقرب‌تر از "انسان کامل"، وجود ندارد.


    بهشت و انسان:


    بهشت نیز مراتب دارد. در مرتبه پایین، جایگاه مؤمنین است با نعمات آن و در مرتبه‌ی بالاتر خودِ انسان بهشت است. «فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ/الواقعه، 89» وجود خودِ مقربین است. چنان چه از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در مورد بهشت پرسیدند، فرمود: "انا الجنّة – من بهشتم".
    از این رو، مقام انسان و استعداد رشد او، حد یَقِف، یا سقف محدودی ندارد که فرض "بزرگتر از آن"، در مورد او جایز و متصور باشد.
    همه مخلوقات ظهور اسمای حق تعالی هستند و معصومین علیهم‌السلام، مظهر اتمّ اسمای الهی هستند. یعنی تمامیت کمال مخلوق در آنها متجلی و محقق بوده و خواهد بود.


    اسلام و قرآن در بهشت:


    دقت داشته باشیم که آخرت (اعم از جهنم یا بهشت)، دار تکلیف نیست که معنا و نقش نبوت، ولایت، امامت، قرآن و اسلام در آن، مثل دنیا باشد.
    "دین" دو بخش اعتقادی و عملی دارد، به تعبیری به دو بخش اصول و فروع تقسیم می‌شود. در بُعد اعتقادی آن، که در آخرت پرده‌ها کنار رفته و همه (از مؤمن و کافر) حقایق را می‌بینند و اصلاً امکان و اختیاری برای کفر و شرک و نفاق و معصیت ندارند – در بُعد عملی نیز آخرت دار عمل نیست، بلکه دار مکافات (نتیجه عمل) است. در آخرت که نماز، روزه، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر نیست، که نیازمند دین به عنوان شریعت باشد.
    اما آخرت، دار "معرفت = شناخت" هست، دار محبت و بهجت هست، و برای صیرورت کمالی انسان نیز حدی نیست، چرا که معرفت و محبت، نسبت به الله جلّ جلاله می‌باشد و آن نیز پایانی ندارد.

    پس در آنجا نبی‌اکرم و اهل عصمت و سایر انبیای الهی علیهم السلام، در آن مقام عظمت خود، همچون دنیا، باب معرفة الله هستند، آینه‌ی تجلی اسما و صفات باریتعالی هستند، اما بحث صدور احکام (شریعت) و ضرورت اطاعت و عمل، برای هیچ کس و در هیچ مرتبه‌ای وجود ندارد.
    پس اولاً بزرگ‌تر از انسان کامل، اکنون هم وجود ندارد و بعداً نیز خلق نمی‌شود (چون اصلاً معنا ندارد) – ثانیاً آخرت دار عمل نیست – ثالثاً حقیقت اسلام و حقیقت قرآن کریم هست، اهل عصمت علیهم السلام نیز هستند و معرفت انسان را بالاتر و بالاتر می‌برند و حد پایانی ندارد، چون خدا محدود نیست.



    ویرایش توسط cena : ۱۳۹۴/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۸:۳۷

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    با عرض سلام و تشکر از کارشناس محترم جناب عامل
    تصور بنده این است که از دو منظر میتوان به سوال این تاپیک پاسخ داد، یکی از منظر دینی و یکی غیر دینی که شاید بتوان آن را علمی نامید. البته این عرض بنده به معنای تقابل دین و علم نیست بلکه به معنای نگاه به یک موضوع از دو زاویه مختلف است. پاسخ سوال از منظر دینی را کارشناسان و دوستان محترم داده اند و میدهند. اما آنچه شاید از زاویه ای دیگر قابل بحث باشد براساس پیش فرض های زیر خواهد بود:
    1- تمام کاینات (شناخته شده) از نظم واحدی تبعیت میکنند و قوانین حاکم بر تمام کاینات یکسان است.
    2- عامل زمان بعنوان فرصت دهنده رشد و تکامل در جهان وجود داشته و دارد.
    3- گستردگی بینهایت (اغراق آمیز) جهان هستی هر احتمال ناچیزی را به احتمالی قدرتمند تبدیل میکند.
    4- در حال حاضر نیز شواهدی کم و بیش مستند دال بر وجود موحودات هوشمند دیگر در جهان مشاهده میشود.
    5- برخی یافته ها و احتمالات علمی دال بر این است که حیات میتواند در فرم های دیگری غیر از حیات جانداران در روی رمین که به آب بستگی دارد نیز وجود داشته باشد.

    با این پیش فرض ها میتوان نتیحه گرفت تا زمانی که چرخ گیتی در حال چرخیدن است حیات در انواع بدوی و پیشرفته آن در کرات مختلف میتواند وجود داشته باشد. در همین ارتباط شاید بد نباشد نگاهی به گوشه ای از کهکشان راه شیری بیندازیم که توسط دانشمندان نجوم در یک عکس گنجانیده شده. این عکس قابل زوم کردن است و فراموش نکنید که تنها بخشی از یککهکشان از میان میلیارد ها کهکشان جهان می باشد:
    astro.vm.rub.de

    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    نوشته
    36
    حضور
    18 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    98



    سلام من اطلاع دقیقی از بعد از قیامت ندارم ولی راجع به سیارات دیگه مطالعاتم اینطور بوده که طبق چیزایی که ناسا گفته امکان حیات در سیاره های دیگر وجود داره . همونطور هم که در قرآن اومده موجودات را بین زمین و آسمان پراکنده ساختیم...

    از طرفی انسان فقط میتونه با اتمسفر زمین تنفس کنه و جای دیگه که گرانش بیشتر یا کمتری نسبت به زمین داشته باشه به دلیل اینکه حجم و داشتن یا نداشتن جو از گرانش تاثیر می پذیرند پس حتما موجوداتی کلا بغیر از انسان اونجا زندگی میکنند ... و بنظرم نمیشه گفت که اونها عقل و شعور ندارن مثلا مثل حیوانات هستن چون خدا گفته هر چیز رو سیستماتیک و هدفمند و به حق افریدم و اینکه حیوانات و گیاهان رو هم خدا برای انسان رام کرده پس میشه نتیجه گرفت اون موجودات دیگه هم عقل و شعور دارن و هدایت میشن . ولی خب نمیدونم چجوری؟! مثل ما با امامان و پیامبران و کتاب اسمانی؟؟

    امیدوارم تونسته باشم در روشن شدن موضوع کمکتون کرده باشم . موفق باشین
    ویرایش توسط fatemeh-n : ۱۳۹۴/۰۸/۱۸ در ساعت ۲۱:۱۴

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط fatemeh-n نمایش پست ها
    همونطور هم که در قرآن اومده موجودات را بین زمین و آسمان پراکنده ساختیم...
    سلام
    تو قران هم هست
    بزرگان ما هم اشاراتی داشتن مثلا اشاره پیامبر صلوات لله به سیاره ثریا می تونه بیان گر این حقیقت باشه که اونجا انسان های صاحب شعور مثل ما زندگی می کنن

    در جایی دیگر هم خونده بودم که گفته شد موجودات دیگری در اسمان ها زندگی می کنن که بعضی از انها از شما بزرگ تر و بعضی از شما کوچکتر ...و حتی بعضی نژاد ها از شما متمدن تر و پیشرفته تر نیز هستن

    این همون جمله ایست که در سلام امام رضا علیه السلام هم به ان اشاره شده

    اینو هم بگم که منظور قران از دابه که اشاره شد موجودات ذی شعور در اسمان بیرون هستن و اصلا منظور ملائکه و اینا نیست بیشتر بحث فیزیک و زیست شناسی اینا هست

    بحث ملائکه مربوط به اسمان درون هست گمونم


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۰۴, ۱۰:۵۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود