صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تضاد صریح برخی از آیات قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    8
    حضور
    5 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26

    اشاره تضاد صریح برخی از آیات قرآن




    سلام چند عدد سوال داشتم در مورد تضاد این ایه های قرآن لطفا راهنمایی بفرمایید
    - بسیاری از اهل کتاب آرزو و میل دارند که از ایمان شما را بکفر برگردانند بسبب رشک وحسدی که بر ایمان شما برند پس اگر از آنها به شما ستمی رسید عفو کنید ودرگذرید.
    (قران .سوره بقره.آیه109)
    متضاد آیه:
    - ارزو می کنند که شما مسلمین نیز مانند آنها کافر شوید تا همه برابر و مساوی در کفر باشید پس آنانرا تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیرید و اگر مخالفت کردند آنها را هر کجا یافتید گرفته و بقتل رسانید.
    (قرآن .سوره نسا.آیه89)


    ---------------------------------------------------------------------------------------
    - عرش با عظمت او بر آب قرار یافت تا شما را بیازماید.
    (قران .سوره هود.آیه7)

    متضاد آیه :

    - عرش با عظمت الهی بر دوش فرشتگان است .
    (قران .سوره مومن.آیه7)







    ---------------------------------------------------------------------------------------- خدا به آنچه در دلهای شماست از خود شما دانا تراست اگر همانا در دل اندیشه خوب دارید.خدا هر که را با نیت پاک بدرگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید.
    (قران .سوره بنی اسرائیل.آیه25)

    - ایا مومنان ندانستند که خدا توبه کنندگان را می پذیرد و خدا صدقه آنها را قبول می فرماید و البته خدا بسیار توبه پذیر و مهربانست.
    (قران .سوره توبه.آیه104)
    آیات متضاد :
    - قبول نخواهد شد توبه آنهائی که در تمام عمر مشغول ارتکاب اعمال زشت بوده و در لحظه مرگ در صدد توبه بر می آیند. چنانچه هر کس بحال کفر بمیرد نیز توبه اش پذیرفته نخواهد شد.
    (قران .سوره نساء.آیه18)

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    8
    حضور
    5 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26

    تضاد صریح ایه های قرآن




    ادامه مطلب قبلی

    همانا شما ادمیان را بیافریدیم و انگاه که بدین صورت کامل آراستیم فرشتگان را به سجده آدم مامور کردیم جز شیطان که سجده نکرد.
    (قرآن .سوره اعراف.آیه11)

    - وچون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنند همه سجده کردند الا شیطان که به او تکبر ورزید و از کافران گردید.
    (قرآن . سوره بقره. آیه 34)


    آیات متضاد:

    - ای رسول یاد آن وقتی را که بفرشتگان فرمان دادیم بر آدم سجده کنند و آنها تمام سجده کردند بجز شیطان که از جنس جن بود.
    (قران . سوره کهف. آیه 50)


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    کلام خدای تو از روی راستی و عدالت بحد کمال رسید وهیچکس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد او خدای شنوا وداناست.
    (قرآن .سوره انعام.آیه115)
    - انچه از کتاب خدا بر تو وحی شد بر خلق تلاوت کن که کلمات خدا را هیچکس تغییر نتوان داد.
    (قران .سوره کهف.آیه27)
    - انها را پیوسته از خدا بشارت است هم در حیات دنیا هم در اخرت بنعمتهای بهشت سخنان خدا را تغییر و تبدیلی نیست که این فیروزی بزرگ نصیب دوستان خداست.
    (قرآن .سوره یونس.آیه64)

    متضاد آیات:

    - هر چه از آیات قران را فسخ کنیم یا حکم آنرا متروک سازیم بهتر از آن یا همانند ان بیاوریم آیا مردم نمیدانند که خداوند بر هر چیزی قادر است.
    (قران .سوره بقره.آیه106)
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۱:۲۹

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست







    تضاد صریح برخی از آیات قرآن








    کارشناس بحث: استاد یاسین

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام
    قبل از بیان پاسخ، مطلبی را به عنوان مقدمه تقدیم می کنم؛

    «ابن شهر آشوب» مینویسد: «اسحاق كندی» كه از فلاسفه اسلام و عرب به شمار میرفت و در عراق اقامت داشت ،كتابی تألیف نمود بنام «تناقضهای قرآن!» او مدتهای زیادی در منزل نشسته و گوشه نشینی اختیار كرده و خود را به نگارش آن كتاب، مشغول ساخته بود. روزی یكی از شاگردان او به محضر امام عسگری ـ علیهالسّلام ـ شرفیاب شد. هنگامی كه چشم حضرت به او افتاد، فرمود: آیا در میان شما مردی رشید وجود ندارد كه گفتههای استادتان «كندی» را پاسخ گوید؟ یكی از شاگردان عرض كرد: «ما همگی از شاگردان او هستیم و نمیتوانیم به اشتباه استاد اعتراض كنیم.
    امام فرمود: اگر مطالبی به شما تلقین و تفهیم شود، میتوانید، آنرا برای استاد خود نقل كنید
    شاگرد گفت:آری.
    امام فرمود: از اینجا كه برگشتی به حضور استادت برو و با او به گرمی و محبّت رفتار نما و سعی كن با او انس و الفت پیدا كنی، هنگامی كه كاملاً انس و آشنایی به عمل آمد، به او بگو: مسألهای برای من پیش آمده است و آن اینكه آیا ممكن است گوینده قرآن از گفتار خود معانی ای غیر از آنچه شما حدس میزنید اراده كرده باشد؟

    او در پاسخ خواهد گفت: بلی، ممكن است چنین منظوری داشته باشد. دراین هنگام بگو: شما چه میدانید، شاید گوینده قرآن معانی دیگری غیر از آنچه شما حدس میزنید، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معنای خود به كار بردهاید؟ امام در اینجا اضافه كرد. او آدم باهوشی است، طرح این نكته كافی است كه او را متوجه اشتباه خود كند.

    شاگرد به حضور استاد رسید و طبق دستور امام رفتار نمود تا آنكه زمین برای طرح مطلب مساعد گردید: سپس سؤال امام را به این نحو مطرح كرد
    .

    آیا ممكن است گویندهای سخنی بگوید و از آن مطلبی اراده كند كه به ذهن خواننده نیاید؟ و به عبارت دیگر: مقصود گوینده چیزی باشد مغایر با آنچه در ذهن مخاطب است؟
    فیلسوف عراقی با كمال دقت به سؤال شاگردش گوش داد و گفت: «سؤال خود را تكرار كن.
    شاگرد سؤال را تكرار نمود.

    استاد تأملی كرد و گفت: «آری، هیچ بعید نیست، امكان دارد كه چیزی در ذهن گوینده سخن باشد كه به ذهن مخاطب نیاید و شنونده از ظاهر كلام گوینده چیزی بفهمد كه وی خلاف آن را اراده كرده باشد

    استاد كه میدانست شاگرد او چنین سؤالی را از پیش خود نمیتواند مطرح نماید و در حدّ اندیشه او نیست، رو به شاگرد كرد وگفت: «تو را قسم میدهم كه حقیقت را به من بگویی، چنین سؤالی از كجا به فكر تو خطور كرد؟ شاگرد: چه ایرادی دارد كه چنین سؤالی به ذهن خود من آمده باشد؟

    استاد: نه تو هنوز زود است كه به چنین مسائلی رسیده باشی، به من بگو این سؤال را از كجا یاد گرفتی؟

    شاگرد: حقیقت این است كه «ابو محمد» (امام حسن عسكری ـ علیهالسّلام ـ) مرا با این سؤال آشنا كرد.
    استاد: «اكنون واقع را گفتی، سپس افزود: چنین سؤالهایی تنها زیبنده این خاندان است.

    آنگاه استاد با درك واقعیّت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشی روشن كردند و آنچه را كه به عقیده خود درباره «تناقضهای قرآن» نوشته بود تماماً سوزاند! [1]

    اینجاست که می گوییم فهم کتاب خدا بسته به فهم معصوم است ودیگران امکان دارد برداشت نادرست داشته باشند.

    [1] - قصص الأنبياء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبياء جزائرى)، ص: 849



    تضاد صریح برخی از آیات قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم


    متن و ترجمه آیات مورد سوال:
    « وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَينَ‏َ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتىَ‏ يَأْتىِ‏َ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ قَدِير»[1] (بسيارى از اهل كتاب، از روى حسد- كه در وجود آنها ريشه دوانده- آرزو مى ‏كردند شما را بعد از اسلام و ايمان، به حال كفر باز گردانند با اينكه حق براى آنها كاملا روشن شده است. شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد تا خداوند فرمان خودش (فرمان جهاد) را بفرستد خداوند بر هر چيزى تواناست).


    « وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنهُْمْ أَوْلِيَاءَ حَتىَ‏ يهَُاجِرُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ لَا تَتَّخِذُواْ مِنهُْمْ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا»[2] (آنان آرزو مى‏ كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوى يكديگر باشيد. بنا بر اين، از آنها دوستانى انتخاب نكنيد، مگر اينكه (توبه كنند، و) در راه خدا هجرت نمايند. هر گاه از اين كار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضدّ شما ادامه دهند،) هر جا آنها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد! و از ميان آنها، دوست و يار و ياورى اختيار نكنيد).


    ادعا شد بین این دو آیه تناقض وجود دارد! برای اینکه بین دو گزاره تناقض وجود داشته باشد شروطی وجود دارد؛در تناقض علاوه بر وحدت موضوع و محمول ، چند وحدت ديگر هم شرط است :

    وحدت در زمان ، وحدت در مكان ، وحدت در شرط ،وحدت در اضافه ، وحدت در جزء و كل ، وحدت در قوه و فعل ، كه مجموعا هشت وحدت مي شود و در اين دو بيت بيان شده اند :

    در تناقض هشت وحدت شرط دان

    وحدت موضوع و محمول و مكان

    وحدت شرط و اضافه ، جزء و كل

    قوه و فعل است ، در آخر زمان

    پس اگر بگوييم : " انسان ، خندان است " ، " اسب خندان نيست "
    تناقض نيست ، زيرا موضوعها وحدت ندارند.

    با توجه به این مطلب آیا بین دو آیه فوق تناقض وجود دارد؟! در آیه اول موضوع بحث در مورد اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) است در حالیکه در آیه دوم بحث در مورد منافقان است. بنابراین در مورد دو موضوع متفاوت دو حکم جداگانه ذکر شد، پس میان شان تناقضی وجود ندارد.

    حتی اگر موضوع این دو آیه یکی بود، یعنی هر دو آیه در مورد اهل کتاب می بود، باز هم تناقضی بین این دو آیه وجود نداشت، چون در آیه اول حکم عدم جنگ موقت اعلام شد و عدم جنگ حکم فعلی است تا زمانی که حکم اصلی برسد که حکم جنگ با چنین افرادی هست، بنابراین میان این دو آیه تناقضی نیست.





    [1] - سوره بقره ،آیه109.

    [2] - سوره نساء،آیه89.



    تضاد صریح برخی از آیات قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,563
    حضور
    38 روز 6 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4373



    نقل قول نوشته اصلی توسط uninformed008 نمایش پست ها
    متضاد آیه:
    - ارزو می کنند که شما مسلمین نیز مانند آنها کافر شوید تا همه برابر و مساوی در کفر باشید پس آنانرا تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیرید و اگر مخالفت کردند آنها را هر کجا یافتید گرفته و بقتل رسانید.
    (قرآن .سوره نسا.آیه89)


    ---------------------------------------------------------------------------------------
    - عرش با عظمت او بر آب قرار یافت تا شما را بیازماید.
    (قران .سوره هود.آیه7)

    متضاد آیه :

    - عرش با عظمت الهی بر دوش فرشتگان است .
    (قران .سوره مومن.آیه7)
    عمدتا نسبتهای متفاوت به یک موضوع است مثل اینکه بگویی مسعود ایستاده است بعد که نشست بگویی مسعود نشسته است روشن است که این دو نسبت هردو درست است چون نسبت دو چیز به شی در حالت واحد نیست

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948




    - عرش با عظمت او بر آب قرار یافت تا شما را بیازماید.
    (قران .سوره هود.آیه7)

    متضاد آیه :

    - عرش با عظمت الهی بر دوش فرشتگان است .
    (قران .سوره مومن.آیه7)




    بسم الله الرحمن الرحیم


    و عرش او (عرش خداوند) بر آب قرار داشت" (وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ).[1]

    براى فهم تفسير اين جمله بايد به مفهوم دو كلمه" عرش" و" ماء" آشنا شويم:

    " عرش" در اصل به معنى" سقف" يا" شيئى سقف ‏دار" است، و به تختهاى بلند همانند تختهاى سلاطين گذشته نيز عرش گفته مى‏شود، و همچنين داربستهايى كه درختهاى مو و مانند آن را روى آن قرار مى‏دهند.

    اما اين كلمه بعدا به معنى قدرت نيز به كار رفته است، همانگونه كه واژه" تخت" در فارسى نيز به همين معنى استعمال مى‏شود:

    در عربى گفته مى‏شود فلان استوى على عرشه- او- ثل عرشه:" فلان كس بر تخت نشست" يا" تختش فرو ريخت" كنايه از اينكه به قدرت رسيد و يا قدرتش نابود شد، در فارسى نيز مى‏گوئيم فلان كس را بر تخت نشاندند و يا از تخت بپائينش كشيدند.

    اين نكته را نيز بايد توجه داشت كه گاهى كلمه" عرش" به معنى مجموعه جهان هستى است زيرا تخت قدرت خداوند همه اين جهان را فرا مى‏گيرد و اما كلمه" ماء" معنى معمولى آن" آب" است، اما گاهى به هر شي‏ء مايع" ماء" گفته مى‏شود مانند فلزات مايع و امثال آن.

    با آنچه در تفسير اين دو كلمه گفتيم چنين استفاده مى‏شود كه در آغاز آفرينش، جهان هستى به صورت مواد مذابى بود (يا گازهاى فوق العاده فشرده كه شكل مواد مذاب و مايع را داشت).

    سپس در اين توده آبگونه حركات شديد و انفجارات عظيمى رخ داد، و قسمتهايى از سطح آن پى در پى به خارج پرتاب شد، اين اتصال و به هم پيوستگى به انفصال و جدايى گرائيد، و كواكب و سيارات و منظومه‏ ها يكى بعد از ديگرى تشكيل يافتند.

    بنا بر اين جهان هستى و پايه تخت قدرت خدا نخست بر اين ماده عظيم آبگونه قرار داشت.[2]

    « الَّذِينَ يحَمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بحِمْدِ رَبهِّمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ»[3] (فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گرداگرد آن (طواف مى‏كنند) تسبيح و حمد پروردگارشان را مى‏گويند و به او ايمان دارند و براى مؤمنان استغفار مى‏كنند).

    اين سخن از يك سو به مؤمنان مى‏گويد تنها شما نيستيد كه عبادت خداوند مى‏كنيد، و تسبيح و حمد او را مى‏ گوئيد، قبل از شما مقرب‏ترين فرشتگان خداوند و حاملان و طواف كنندگان عرش خدا حمد و تسبيحش مى‏گويند.
    از سوى ديگر به كفار هشدار مى‏دهد كه ايمان آوردن يا نياوردن شما مهم نيست، خدا نيازى به ايمان كسى ندارد آن قدر فرشتگان او حمد و تسبيحش مى‏گويند كه به تصور نمى‏گنجد، تازه به حمد و تسبيح آنها نيز احتياجى ندارد.

    و از سوى سوم به مؤمنان آگاهى مى‏ دهد كه شما در اين جهان تنها نيستيد- هر چند در محيط زندگى خود در اقليت باشيد- نيرومندترين قدرتهاى غيبى عالم و حاملان عرش پروردگار پشتيبان شما و دعاگوى شما هستند، پيوسته از خداوند بزرگ مى‏خواهند شما را مشمول عفو و رحمت گسترده‏اش قرار دهد، از خطاهايتان در گذرد، و از عذاب دوزخ نگاهتان دارد.[4]



    [1] - سوره هود،آیه7.

    [2] - آیت الله مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج‏9، ص: 25-26.

    [3] - سوره مومن(غافر)،آیه7.

    [4] - آیت الله مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏20، ص: 30








    تضاد صریح برخی از آیات قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    اینجاست که می گوییم فهم کتاب خدا بسته به فهم معصوم است ودیگران امکان دارد برداشت نادرست داشته باشند.
    عرض سلام
    پیرامون این نکته در فرمایش جناب‌عالی، به نظر من می‌رسد از آنجا که قرآن نبود تعارض در متن خود را معیاری برای حقانیت خود شمرده، اینجا باید همان معنای تحت‌اللفظی کلمات مراد باشد و آنچه از پیامبر و امام در تبیین معانی قرآن رسیده نباید جایگزین معنای تحت‌اللفظی قلمداد شود.
    علامه طباطبایی این نکته را در قرآن در اسلام به این نحو بیان کرده‌اند:
    یا - معنی تاویل پیش مفسرین و علماء.

    و همچنین اگر رفع اختلاف را باین نحو کنیم که هر آیه‏ای را که مضمون آن مخالف و مناقض محکمات و مسلمات قرآن است و از ظاهر آن منصرف کرده (باصطلاح این قول) با تأویل بمعنی خلاف ظاهر حمل کنیم. زیرا بواسطه این نوع تأویل هر گونه تناقضی راحتی از کلام بشر نیز میشود رفع نمود.
    و همچنین این نکتهٔ صریح که:
    د - قرآن مجید در دلالت خود مستقل است.

    قرآن مجید که از سنخ کلام است مانند سایر کلامهای معمولی از معنی مراد خود کشف می‏کند و هرگز در دلالت خود گنک نیست و از خارج نیز دلیلی وجود ندارد که مراد تحت اللفظی قرآن جز آنست که از لفظ عربیش فهمیده میشود.
    اما اینکه خودش در دلالت خود گنگ نیست زیرا هر کس بلغت آشنائی داشته باشد از جملات آیات کریمه معنی آنها را آشکارا میفهمد چنانکه از جملات هر کلام عربی دیگر معنی میفهمد.
    علاوه بر این بآیات بسیاری از قرآن بر میخوریم که در آنها طائفه خاصی را مانند بنی اسرائیل و مؤمنین و کفار و گاهی عموم مردم را متعلق خطاب قرار داده مقاصد خود را بایشان القاء می‏کند (4) یا با آنان باحتجاج میپردازد یا بمقام تحدی برآمده از ایشان میخواهد که اگر شک و تردید دارند در اینکه قرآن کلام خدا است مثل آن را بیاورند و بدیهی است که تکلم با مردم با الفاظی که خاصیت تفهیم را واجد نیست معنی ندارد و همچنین تکلیف مردم بآوردن مثل چیزی که معنی محصلی از آن فهمیده نمیشود قابل قبول نیست.
    غرضم از استناد به فرمایش علامه طباطبایی این نیست که حرف ایشان باید لزوماً فصل‌الخطاب هر بحثی باشد، بلکه می‌خواهم به معقولیت این نکات ــ لزوم نبود تعارض در معنای تحت‌اللفظی و استقلال قرآن در دلالت خود و قابل فهم بودن معانی ابتدایی قرآن ــ اشاره کنم و به مقبولیتش نزد چنان عالمی.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    رضم از استناد به فرمایش علامه طباطبایی این نیست که حرف ایشان باید لزوماً فصل‌الخطاب هر بحثی باشد، بلکه می‌خواهم به معقولیت این نکات ــ لزوم نبود تعارض در معنای تحت‌اللفظی و استقلال قرآن در دلالت خود و قابل فهم بودن معانی ابتدایی قرآن ــ اشاره کنم و به مقبولیتش نزد چنان عالمی.
    بسمه الحق

    با سلام

    اینکه حضرت علامه می فرمایند دلالت لفظ بر معنا روشن است در مورد آیات محکمات است و گرنه در مورد آیات متشابهات

    می فرمایند:"متشابه آیه‏ اى مى‏ باشد که در عین آن‏که بر مدلول لفظى خود دلالت مى‏کند از نظر مقصود و معنا مورد شبهه است

    و چنان نیست که از طریق ارجاع «عام» به «خاص» و «مطلق» به «مقید» معالجه شود و تردیدش برطرف شود، بلکه تردیدى است

    که به‏ دلیل سازگار نبودن با معناى آیه محکم دیگرى که هیچ‏گونه تردیدى در آن نیست، بوجود آمده است"

    مانند آیه ی شریفه "الرحمان علی العرش استوی" و یا:"ید الله فوق ایدیهم" و "الی ربه ناظره" که اگر حمل بر ظاهر گردد شبهه

    جسمانی بودن خداوند پیش می آید که با اصل وحدانیت حق منافات دارد.
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ در ساعت ۱۹:۳۰


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    اینکه حضرت علامه می فرمایند دلالت لفظ بر معنا روشن است در مورد آیات محکمات است و گرنه در مورد آیات متشابهات
    سلام و تشکر از فرمایش شما،

    مطلبی که از علامه نقل کردید از کدام نوشتهٔ ایشان بوده؟ ارجاع دقیق می‌دهید؟ مطلبی که من آوردم از قرآن در اسلام بوده صفحهٔ ۴۴ (دفتر انتشارات اسلامی، سال ۱۳۷۹). به متن در سیاقش توجه کنید:
    و اگر بنا شود کمیت معتنابهی از آیات بنام متشابهات با مسلمات قرآن که محکماتند اختلاف داشته باشد و رفع اختلاف باین نحو بشود که بگوئیم ظواهر آنها مراد نیست بلکه مراد یک معانی دیگری است که جز خدا کسی از آنها واقف نیست، اینگونه ارتقاع اختلاف هرگز دلالت براینکه قرآن کلام بشر نیست ندارد.
    و همچنین اگر رفع اختلاف را باین نحو کنیم که هر آیه‏ای را که مضمون آن مخالف و مناقض محکمات و مسلمات قرآن است و از ظاهر آن منصرف کرده (باصطلاح این قول) با تأویل بمعنی خلاف ظاهر حمل کنیم. زیرا بواسطه این نوع تأویل هر گونه تناقضی راحتی از کلام بشر نیز میشود رفع نمود.
    و رابعاً - اصلاً دلیلی بر اینکه مراد از تأویل در آیه محکم و متشابه معنی خلاف ظاهر است وجود ندارد و در سایر آیات قرآنی که نام تأویل آورده شده چنین معنائی اراده نشده مثلاً ...
    خلاصه، در عرائض من دو نکته بود:
    ۱. چنین نیست که فهم قرآن منحصراً در اختیار پیامبر و امام باشد، اگر نه همهٔ مفاهیم قرآن اما معانی تحت‌اللفظی آن برای همه قابل فهم است و چیزی خلاف ظاهر آن نمی‌توان قائل شد.
    ۲. نبود تناقض در قرآن تنها اگر معنای تحت‌اللفظی آیات را در نظر بگیریم، قدرت استدلالی دارد.

    اما در مورد متشابهات تا جایی که می دانم نظر علامه این است که این‌ها استقلال در افادهٔ مدلول خود ندارند و معنایشان باید با ارجاع به محکمات فهمیده شود، نه اینکه هیچ راهی به فهم مدلول آن نباشد (همان، صفحهٔ ۳۹).

    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ در ساعت ۲۱:۰۴

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۸/۱۲, ۱۷:۳۷ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود