صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نعمات مادی در بهشت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    5
    حضور
    2 روز 3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14

    اشاره نعمات مادی در بهشت




    بسم الله
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان و کارشناسان محترم. چندین سوال در باره نعمات بهشتی در ذهن بنده شکل گرفته که امیدوارم به پاسخ آنها برسم.

    1_در احادیث مختلف صحبت از گفتگوی بهشتیان میشود. سوال میشود که بهشتیان در چه مورد گفتگو میکنند؟؟ چون در زمین انسان ها اصولاً به خاطر نیاز هایشان گفتگو را اختراع کرده اند. به عنوان مثال:

    الف: یا این گفتگو توهین و افترا و حرف نامربوط است که در بهشت جایی ندارد.
    ب:یا تقاضایی برای رفع نیاز است که خوب این مسئله هم در بهشت نیست.
    ج:سلام و احوال پرسی است که خوب در بهشت همه در بهترین حالتند!
    د:...

    پس این گفتگوی چیست؟ ذکر خدا است؟خاطره تعریف کردن است؟ اصلاً ذکر خدا به چه معنی است؟ یعنی دور یکدیگر جمع میشوند و سبحان الله و الحمدلله میگویند؟؟

    2_امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمودند : خداوند بهشت را با خشتی از طلا و خشتی از نقره آفریده و دیوارهای آن از یاقوت و سقف آن از زبرحد ٬ و سنگ ریزه های آن از مروارید ٬ و خاکش از زعفران و مشک ناب است .
    همچنین شخصی از بلال ٬ موذن رسول خدا می پرسد ٬ تو از رسول خدا پرسیده ای بنای بهشت از چیست برای من بیان کن .
    بلال می گوید : از رسول خدا شنیدم که می فرمود : دیوار بهشت و قصرهای بهشتی یک خشت از طلا و یک خشت از نقره و یک خشت از یاقوت سرخ و یاقوت سبز و یاقوت زرد است .۱

    ۱) بحار ٬ ج۸ ٬ ص۱۱۶.


    سوال میشود که در بهشت لولو و یاقوت به چه کار می آید؟ آیا غیر از این است که ما در زمین به این موارد علاقه داریم چون کم یابند و در شرایط سخت تشکیل میشوند و قیمت بالایی دارند؟ آیا در بهشت که خبری از خرید و فروش و معدن و اقتصاد و... نیست قطعه ای یاقوت سرخ و زمرد سبز با یک قطعه شیشه رنگ شده تفاوتی دارند؟؟! یا برای فخر فروشی و ... به کار میروند؟(همین سوال در مورد سایر چیز ها مثل فرش و تخت و ... هم پرسیده میشود!)

    بخش دوم سوال در مورد قصر های بهشتی است. اگر پادشاهان در دنیا قصری ساخته اند برای رفع نیاز بوده. مثلاً ساختمانی عظیم شامل چندین آشپزخانه و اتاق استراحت و ... حال که در بهشت از این نیاز ها خبری نیست، پس قصر بهشتی باید تنها یک ساختمان عظیم توخالی باشد! و با توصیفاتی که از مناظر و نعمات بهشتی و ... شده، اگر شخصی ماندن در یک اتاق را به چنین مکانی ترجیح بدهد باید به او شک کرد!

    حال چگونه میشود چنین چیزهایی برای تشویق استفاده میشود؟ مثلاً به فردی که پا ندارد بگویید خدا به تو در بهشت 10 قصر پر از جواهر داده. حال که داشتن قصر و جواهرات و جنگل در آن دنیا به کار او نمی آید اما داشتن پا در این دنیا به دردش میخورد. یعنی خدا چیزهایی در این دنیا(نظیر پول و سلامتی و...) را که برای زندگی لازم است نمیدهد اما قول چیزی را به او میدهد که به هیچ دردش نمیخورد!کما اینکه 10000000000000000 سال صاحب آن باشد.

    3_آیا تمام لذت و نعمات دنیا(در شکل غایی خود) در آن دنیا وجود دارند یا خیر؟ اگر جواب بله است، چگونه خدا لذت آموختن علم(نظیر فیزیک و...) و حل مسئله را(کما اینکه علم مورد نظر اصلاً به درد نخورد، نظیر مباحثی در ریاضیات) از انسان میگیرد؟؟ آیا نمیتوان گفت گرفتن لذت علم آموزی و کشف که خاصیت بارز انسان و وجه تمایز او با سایر موجودات است و مشغول نمودن انسان به خوردن و خوابیدن و الله اکبر گفتن(کما اینکه حوصله او هم سر نرود!) تنزل سطح اوست؟

    با تشکر از وقتی که برای بنده میگذارید.
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۳۰ در ساعت ۰۰:۵۴

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58312



    با نام و یاد دوست







    نعمات مادی در بهشت








    کارشناس بحث: استاد هادی

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش هایی که مطرح فرمودید؛برای پاسخگویی به سوالت حضرت عالی لازم است مقدمه ای ذکر شود:

    مقدمه اول:
    زبان‌ قرآن‌ زبان‌ رمز و اشاره‌ است؛ از این‌رو آن‌ چه‌ از ظاهر عبارات‌قرآن‌ کریم‌ فهمیده‌ می‌شود، تمام‌ معانی‌حقایق‌ قرآن‌ نیست؛ بلکه‌ این‌ ظاهر، نماد برای‌ حقایقی‌ است‌ که‌ آن‌ها را جز به‌ زبان‌ نمادین‌ نمی‌توان‌ بیان‌ کرد. (صدرالمتأ الهین، مفاتیح الغیب، ص 10) علامه طباطبائی نیز، معتقد است زبان قرآن زان رمز و اشاره اسن و زبان قرآن را چند سطحی و چند لایه‌ای می‌داند و معتقد به سطوح و ساحت‌های گوناگون و تو در تو برای قرآن است.
    لذا آيات قرآن كريم را نبايستي با متد و معيار دنيايي سجنيد؛ توصيفاتي كه قرآن كريم از بهشت و جهنم دارد در حقيقت نمادي است براي حقايقي كه در بهشت و جهنم موجود است .
    با توجّه به اینکه ذهن انسان بیشتر با مادّیات و امور دنیایی خو گرفته و در نتیجه برای بسیاری از مردم، تصور و شناخت بهشت از طریق اوصاف معنوی و روحانی بسیار مشکل بلکه غیرممکن است و اکثر انسان ها از درک مقامات و مفاهیم معنوی بهشت که در درجه بالایی است عاجزند. قرآن در این زمینه می فرماید: « فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ» (سجده:17) کسی نمی‌تواند بفهمد که چه چیزهایی در آن جا پنهان است.
    همچنین‌در حدیث نبوی آمده است: پروردگار فرمودند: براى بندگانم چیزهایى فراهم کرده‌ام که نه چشمی دیده و نه گوشى شنیده و نه به قلب بشرى خطور کرده است‏….(علامه مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، ج ۸، ص۹۲، موسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴٫)
    از این‌رو چون تصور نعمت‌های بهشت برای انسان (که با مادّیات انس گرفته) محال است، خداوند متعال برای فهم همگان از بیان نعمت های مادی که قابل فهم و درک برای همگان هستند استفاده کرده است.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۷:۴۰
    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    مقدمه دوم:
    نعمت هاي بهشتي با نعمت هاي دنيوي اشتراك اسمي دارند؛ هر چه در دنيا خورده مي شود لذتي محدود دارد؛ يعني هم از حيث تعداد لذت، هم از حيث شدت لذت؛ و هم از حيث مدت لذت محدود است؛ اما هم طبق روايات اهل بيت (علیهم السلام) و هم طبق مبناي حكما و هم طبق شهودات عرفا، هر يك از نعمات بهشتي به تنهايي هم بي نهايت مزه دارد مثلا سيب بهشتي لذت تمام ميوه ها و سبزيجات و سخنان نيكو و چهره هاي زيبا و ... را يكجا دارد ولي درعين حال لذت سيب در آن غالب است- هم هر نعمت بهشتي از حيث شدت لذت بي نهايت است-
    توجه: بي نهايت، خود داراي مراتب است- هم مدت آن ابدي است؛ يعني اگر كسي سيب خورد تا ابد مزه آن در او خواهد بود. همچنين نعمتهاي بهشتي همگي معرفت آفرين هستند يعني هر لذتي همراه با معرفت است و هر معرفتي همراه با حس عبوديت است لذا با هر لذتي، اهل بهشت خدا را ياد مي كنند و به خدا نزديكتر مي شوند و حقايق تازه اي مي يابند و از همين روست كه اهل بهشت دائما در حال عبادتند چون لذت بردن آنها عين عبادت است ( درواقع لذات آخرت ظهور عبادت دنياست لذا آن لذايذ عين عبادتند).
    نعمتهای بهشتی در عین این که خورده می شوند و باعث لذت خورنده می شوند ولی همچنان در جای خود هستند و در آنِ واحد میلیون‌ها نفر می توانند از یک نعمت بهشتی استفاده کنند بدون آنکه تزاحمی ایجاد شود؛ چون تزاحم ناشی از مادّه است که در آخرت وجود ندارد. در دنیا نیز امور غیر مادی (مجرّد) چنین خاصّیتی دارند؛ مثلاً یک عالِم می تواند علم خود در یک لحظه به هزاران انسان منتقل کند و آنها از آن لذت ببرند بدون اینکه از علم او چیزی کاسته شود .


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۷:۳۹
    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dragon نمایش پست ها
    1_در احادیث مختلف صحبت از گفتگوی بهشتیان میشود. سوال میشود که بهشتیان در چه مورد گفتگو میکنند؟؟ چون در زمین انسان ها اصولاً به خاطر نیاز هایشان گفتگو را اختراع کرده اند. به عنوان مثال:

    الف: یا این گفتگو توهین و افترا و حرف نامربوط است که در بهشت جایی ندارد.
    ب:یا تقاضایی برای رفع نیاز است که خوب این مسئله هم در بهشت نیست.
    ج:سلام و احوال پرسی است که خوب در بهشت همه در بهترین حالتند!
    د:...

    پس این گفتگوی چیست؟ ذکر خدا است؟خاطره تعریف کردن است؟ اصلاً ذکر خدا به چه معنی است؟ یعنی دور یکدیگر جمع میشوند و سبحان الله و الحمدلله میگویند؟؟

    با توجّه به مطالبی که در توصیف بهشت (مقدمه اول و دوم) ارائه شد تاحدودی مشخص گردید که تصوّر کیفیت نعمات بهشتی برای انسان مادّی بسیار سخت است (مگر اینکه با مجاهده و تلاش معنوی به این مقام نائل آید) به همین جهت کیفیت سخن گفتن بهشتیان نیز برای ما چندان معلوم است لذا بزرگان در این مورد اختلاف نظر دارند؛ برخی معتقد هستند سخن گفتن بهشتیان با الفاظ نیست ایشان بر این عقیده اند که موجودات مجرّد همیشه در حال حضور هستند اما بر خلاف این نظر برخی دیگر نیز معتقد هستند سخن گفتن بهشتیان نیز با الفاظ است همچنانکه در روایات نیز آمده است که زبان بهشتیان عربی فصیح است لذا با زبان عربی سخن می گویند.
    بهشتیان اگر چه بی نیاز هستند و هر آنچه بخواهند برایشان مهیّا می شود امّا بر اساس نظریه دوّم، فرد بهشتی نیز برای گفتگو با خداوند و یا گفتگو با افراد بهشتی (که عین عبادت است) باید ابزاری داشته باشد، آن ابزار زبان است.
    در بهشت گفتگویی جز ذکر خدا نیست، البته این منافاتی ندارد که اهل بهشت باهمدیگر سخن بگویند! سخن گفتن بهشتیان لهو و لعب نیست، لغو نیست هر آنچه بهشتی از زبانش جاری می شود یاد خداست «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيماً » (الواقعة:25) در آن (بهشت) نه لغو و بيهوده‏‌اى مى‏‌شنوند نه سخنان گناه آلود » یعنی بهشت جای کارهای لغو و لهو و لعب نیست. اهل بهشت عاقلند و کار خلاف عقل محال است از آنها سر بزند.
    بهشتیان از سخن گفتن با یکدیگر لذّت می برند، سخن گفتن بهشتیان با یکدیگر عبادت و ذکر خداست امّا اینکه ذکر خدا یعنی چه؟ از آیات قرآنی و سخنان اولیای گرامی اسلام، استفاده می‌شود که ذکر عبارت است از یاد خدا در همه احوال و پیشامدها و توجه به حضور در محضر الهی و او را حاضر و ناظر برخویش دانستن و این که هیچ امری بر او پوشیده نمی‌ماند. ذکر بهشتیان نیز همین است منتهی در حدّ اعلای آن، بهشتی خود را در محضر پروردگار عالم می بیند و در همه حال به یاد خداست و از این حضور لذّت می برد.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۷:۴۵
    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dragon نمایش پست ها
    2_امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمودند : خداوند بهشت را با خشتی از طلا و خشتی از نقره آفریده و دیوارهای آن از یاقوت و سقف آن از زبرحد ٬ و سنگ ریزه های آن از مروارید ٬ و خاکش از زعفران و مشک ناب است .
    همچنین شخصی از بلال ٬ موذن رسول خدا می پرسد ٬ تو از رسول خدا پرسیده ای بنای بهشت از چیست برای من بیان کن .
    بلال می گوید : از رسول خدا شنیدم که می فرمود : دیوار بهشت و قصرهای بهشتی یک خشت از طلا و یک خشت از نقره و یک خشت از یاقوت سرخ و یاقوت سبز و یاقوت زرد است .۱

    ۱) بحار ٬ ج۸ ٬ ص۱۱۶.

    سوال میشود که در بهشت لولو و یاقوت به چه کار می آید؟ آیا غیر از این است که ما در زمین به این موارد علاقه داریم چون کم یابند و در شرایط سخت تشکیل میشوند و قیمت بالایی دارند؟ آیا در بهشت که خبری از خرید و فروش و معدن و اقتصاد و... نیست قطعه ای یاقوت سرخ و زمرد سبز با یک قطعه شیشه رنگ شده تفاوتی دارند؟؟! یا برای فخر فروشی و ... به کار میروند؟(همین سوال در مورد سایر چیز ها مثل فرش و تخت و ... هم پرسیده میشود!)

    اینکه حقیقت طلای بهشتی و مروارید بهشتی و ... چیست لا اقل بنده چیزی از روایات نیافتم، اما روایتی را دیدم که ذکر آن خالی از لطف نیست:
    در الدر المـنثور است كه : ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه (مرج البـحـريـن يلتقيان ) گفته : منظور از دو دريا على و فاطمه است ، و منظور از برزخ و حـائل ميان آن دو رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است ، و در تفسير آيه (يخرج منهما اللولو و المرجان ) گفته است : منظور از لولو و مرجان حسن و حسين است.
    از این روایت شریف و روایاتی از این قبیل می شود برداشت کرد که تمامی نعمت های بهشتی، تمامی زیبایی های بهشت تجلّی ائمه معصومین علیهم السلام هستند چنانکه در روایات دیگر نیز می خوانیم بهشت با یک نگاه اهلبیت آفریده شده است، یقینا طلا ویاقوتی که در بهشت وجود دارد از جنس طلا و یاقوت دنیوی نیست، چون بهشت مجرّد است لذا ماهیّت طلای بهشتی با ماهیّت طلای دنیا یقینا متفاوت است اما اینکه ماهیّتش چیست الله اعلم مگر اینکه از روایت فوق برداشت مذکور را کرده باشیم .

    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dragon نمایش پست ها
    بخش دوم سوال در مورد قصر های بهشتی است. اگر پادشاهان در دنیا قصری ساخته اند برای رفع نیاز بوده. مثلاً ساختمانی عظیم شامل چندین آشپزخانه و اتاق استراحت و ... حال که در بهشت از این نیاز ها خبری نیست، پس قصر بهشتی باید تنها یک ساختمان عظیم توخالی باشد! و با توصیفاتی که از مناظر و نعمات بهشتی و ... شده، اگر شخصی ماندن در یک اتاق را به چنین مکانی ترجیح بدهد باید به او شک کرد!

    حال چگونه میشود چنین چیزهایی برای تشویق استفاده میشود؟ مثلاً به فردی که پا ندارد بگویید خدا به تو در بهشت 10 قصر پر از جواهر داده. حال که داشتن قصر و جواهرات و جنگل در آن دنیا به کار او نمی آید اما داشتن پا در این دنیا به دردش میخورد. یعنی خدا چیزهایی در این دنیا(نظیر پول و سلامتی و...) را که برای زندگی لازم است نمیدهد اما قول چیزی را به او میدهد که به هیچ دردش نمیخورد!کما اینکه 10000000000000000 سال صاحب آن باشد.

    همیشه اینطور نبوده که شما می فرمایید، حضرت سلمیان علیه السلام کاخی داشت که مثلش در جهان نیامده است؛ چنانکه به فرموده ی قرآن کریم در آیه ی 44 سوره نمل، کف حیات آن از بلوری شفّاف بود؛ به گونه ای که ملکه ی سباء چون خواست وارد حیات شود، پنداشت که حیات پر از آب است؛ لذا جامه های خود را از ساق پا بالا زد تا از آن عبور کند. « قيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ كَشَفَتْ عَنْ ساقَيْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواريرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي‏ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ»
    به او گفته شد: «داخل حياط (قصر) شو!» هنگامى كه نظر به آن افكند، پنداشت نهر آبى است و ساق پاهاى خود را برهنه كرد(تا از آب بگذرد؛ امّا سليمان) گفت: «(اين آب نيست،) بلكه قصرى است از بلور صاف!» (ملكه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم كردم؛ و(اينك) با سليمان براى خداوندى كه پروردگار عالميان است اسلام آوردم! »
    حال تصوّر فرمایید که در و دیوار آن قصر چگونه بوده و چه شکوهی داشته است؟ و همه ی آنها را حضرت سلیمان (علیه السلام) به امر خدا و با توان بالای جنّ‌ها ساخته بود تا شکوه و عظمت سلطنت خویش را بر مردمان آشکار سازد.
    آیا قصر حضرت سلیمان علیه السلام با این شوکت و عظمت برای نیازش بود یا برای نشان دادن شوکت حکومت وی؟
    اگر بهشت در روایت اینگونه توصیف شده است (بهشت با خشتی از طلا درست شده و ...) اگر قصر های بهشتی در روایت اینگونه تعریف شده اند، برای این است که شوکت وصف ناپذیر و عظمت نامتناهی بهشتیان جلوه گر شود و ... .
    خداوند کسی بدون پا خلق نمی کند، تا شما بفرماید خداوند به وی پا نمی دهد اما در عوض قصرهای بلورین را برایش وعده می دهد.
    ثانیا همان طور که عرض کردیم چنین اوصافی برای بهشت عین واقعیت است و این نشان از عظمت و شوکت بهشتی دارد که خداوند برای انسان متقی چنین مقامی را در نظر گرفته است، قصرهای آنچنانی که توصیفش در قرآن کریم آمده ظهور و بروز اعمال خود انسان هستند چیزی جدای از مملکت وجودی خود انسان نیستند تمامی نعمات بهشتی تجلّی اعمال شخص هستند.
    نعمات بهشتی که خداوند سبحان برای شخص متقی فراهم نموده برای آسایش و لذت بهشتی است، منتهی فرد بهشتی در بهشت انچنان غرق در لذات روحی و معنوی خواهد بود که توجّهی به این نعمات نخواهد داشت (توضیحش درپست بعدی خواهد آمد)




    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۷:۵۵
    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dragon نمایش پست ها
    آیا تمام لذت و نعمات دنیا(در شکل غایی خود) در آن دنیا وجود دارند یا خیر؟ اگر جواب بله است، چگونه خدا لذت آموختن علم(نظیر فیزیک و...) و حل مسئله را(کما اینکه علم مورد نظر اصلاً به درد نخورد، نظیر مباحثی در ریاضیات) از انسان میگیرد؟؟ آیا نمیتوان گفت گرفتن لذت علم آموزی و کشف که خاصیت بارز انسان و وجه تمایز او با سایر موجودات است و مشغول نمودن انسان به خوردن و خوابیدن و الله اکبر گفتن(کما اینکه حوصله او هم سر نرود!) تنزل سطح اوست؟

    لذت آموختن و علم آموزی در بهشت در حدّ غایی خود نیز وجود دارد، همچنانکه در ابتدای پاسخ عرض کردیم حتی خوردن سیب بهشتی معرفت زاست، گفتگوی بهشتیان با همدیگر معرفت زاست و ... . با این وصف خداوند نه تنها لذّت علم آموزی را از انسان نگرفت بلکه لذّتی بالاتر را به وی عنایت فرمود، لذّت معرفت و معرفت افزایی را حتی با تناول میوه بهشتی به وی عطا فرمود.
    مطلب دیگر در این باب این است که بهشت مراتب متفاوتی دارد؛ اهل عرفان ،با الهام از روايات و آيات، بهشت را به سه مرتبه تقسيم كرده اند(برای مطالعه بیشتر ر.ک: امام خمینی، شرح چهل حدیث، حدیث اول، مقام دوم، ص۱۳) بهشت اعمال، بهشت صفات و بهشت ذات. اهل اعمال صالحه به بهشت اعمال مي روند و اين همان بهشتي است كه در قرآن كريم بسيار از آن ياد شده است. اهل ملكات و صفات حسنه افزون بر بهشت اعمال، از بهشتي مافوق آن نيز برخوردارند؛ و كساني كه ذات آنها به لقاء حق نائل شده و از ذات خود فاني شده و باقي به بقاي الهي شده اند به بهشت ذات نائل مي شوند كه همان بهشت اسماء و صفات حق تعالي است.
    بهشتی که حضرت عالی در نظر دارید پایین ترین مراتب بهشت است که معمولا اکثر انسان ها همین بهشت را می شناسند، اما بهشت برتری که خداوند در قران کریم بدان وعده داده بهشت لقاء و بهشت ذات است قران کریم فرمود « فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي‏ »(فجر:29)
    نکته دیگر اینکه: حساب دنیا با بهشت یکسان نیست؛ چه بسیار چیزها که آدمی در دنیا دوست می دارد ولی در آخرت میلی به آن نخواهد داشت و آن را کمال خود نخواهد دانست؛ و چه بسیار امور که انسان در دنیا نسبت به آن بی میل است ولی در آخرت طالب آن می شود.
    برای مثال اکثر انسان‌ها در دنیا میل زیادی به جنس مخالف دارند و در مقابل، از کسب علم و دانش یا از عبادت خسته می شوند؛ امّا در آخرت چنان غرق در کسب معرفت و عبادت می شوند و چنان از این امور لذّت می برند که میلی به حوریان بهشتی نشان نمی دهند؛ تا آنجا که طبق برخی روایات، حوریان بهشتی از بی میلی آنها به خدا شکایت نموده و می گویند: خدایا تو ما را برای اینها خلق نموده ای ولی اینها چنان مشغول تو هستند که به ما نظر نمی کنند. کما اینکه در دنیا نیز برخی چنین حالتی یافته بودند. از علّامه طباطبایی نقل شده که فرموده اند: در حال نماز بودم که حوریان بهشتی بر من وارد شدند و خواستند توجّه مرا جلب نمایند، امّا نتوانستند؛ لذا با حالتی عبوس رفتند.

    نعمات مادی در بهشت
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    7
    حضور
    1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با این وصف خداوند نه تنها لذّت علم آموزی را از انسان نگرفت بلکه لذّتی بالاتر را به وی عنایت فرمود، لذّت معرفت و معرفت افزایی را حتی با تناول میوه بهشتی به وی عطا فرمود.
    با سلام

    بابت توضیحات خوبتون متشکر

    مگر در بهشت تکامل هم وجود دارد؟ من شنیدم زمانی که آدما از دنیا رفتن دیگه پروندشون بسته میشه و جای تکامل ندارن؟
    این درسته؟


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    5
    حضور
    2 روز 3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14



    با تشکر از استاد هادی عزیز بابت جواب کاملشون.

    فقط یک سوال

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    لذت آموختن و علم آموزی در بهشت در حدّ غایی خود نیز وجود دارد، همچنانکه در ابتدای پاسخ عرض کردیم حتی خوردن سیب بهشتی معرفت زاست، گفتگوی بهشتیان با همدیگر معرفت زاست و ... . با این وصف خداوند نه تنها لذّت علم آموزی را از انسان نگرفت بلکه لذّتی بالاتر را به وی عنایت فرمود، لذّت معرفت و معرفت افزایی را حتی با تناول میوه بهشتی به وی عطا فرمود.
    فکر کنم منظور بنده رو خوب متوجه نشدید. بنده منظورم دقیقاً علم همین دنیا بود(فیزیک، پزشکی و...). اما حدسم این است که معرفتی که شما فرمودید از جنس دیگری است؟؟ یعنی همانی که عارفان به آن دست پیدا میکنند؟؟ اگر اینطور نیست، چه طور در آن دنیا که مثلاً جاذبه وجود ندارد، چنین پدیده ای مطالعه میشود؟؟ و اصلاً این معرفت افزایی به چه معنی است؟؟! اگر حرف بنده صحیح است؛ یعنی اگر انسان یک سیب بخورد متوجه میشود که مثلاً E=MC^2 ؟ سپس یک سیب دیگر میخورد و متوجه میشود (P=XeH(1+Xm

    اگر نه این معرفتی که شما فرمودید چیست؟ یعنی انسان یک سیب میخورد و میفهمد خدا خیلی خوب است؛ سپس سیب دیگری میخورد و میفهمد نه خدا خیلی خیلی خوب است؟!!!(صحبت هایم جنبه مثالی دارد و تنها برای رساندن مطلب است) این معرفت تنها لذت آفرین است و لاغیر؟؟

    با تشکر از وقتی که برای بنده میگذارید.

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود