صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431

    اشاره چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟




    با سلام وعرض تسلیت تاسوعای حسینی
    ابن قتيبه و دیگران ذكركرده كه ميان دو روايت ابوبكربن عياش وابوعمر حفص بن سليمان از عاصم درموارد بسيارى اختلاف وجود دارد. علت اين اختلاف را درسخن خود عاصم به حفص مى يابيم: «قرائتى كه به توياد دادم همان قرائتى است كه بر ابوعبدالرحمن السلمى خواندم واو از على نقل مى كرد; ولى قرائتى كه به ابوبكربن عياش (شعبه) ياد دادم قرائت زربن حبيش از ابن مسعود رض است !!! چرا ؟

    یعنی عاصم یکی از این دو قرآن را ترجیح میداد یا ....؟؟؟؟؟




    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۸:۵۰

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست







    چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟








    کارشناس بحث: استاد عمار
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۸/۰۲ در ساعت ۲۱:۵۱

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    قرائت عاصم مقبولیت بیشتری داشت تا قرائت ابن مسعودی.
    1. قرائت‏ حفص ار عاصم همان‏ قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این‏ قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام‏«امیر المؤمنین‏»اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان‏ از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی‏ کرده است.
    2. عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت ‏هایی ممتاز بوده که‏ شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان‏ سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی‏ کرد.
    3. علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت‏ها نظیر ندارد

    مصحف ابن مسعود داراي ويژگي‌هايي بود از جمله:
    1 . اين مصحف فاقد سوره حمد و سوره‌هاي معوذتين بود چون او عقيده داشت كه ثبت سوره‌ها در مصحف براي حفظ آن از پراكندگي و گم شدن است و سورة حمد به جهت تكرار قرائت آن در نمازها هرگز گم نمي‌شود. و دو سوره معوذتين را جز قرآن نمي‌دانست بلكه آن دو سوره را دعاي چشم‌زخم (باطل كنندة سحر) مي‌دانست كه از جانب خداوند متعال بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده بود تا براي سلامتي امام حسن و امام حسين ـ عليهما السّلام ـ بخواند.
    2 . مصحف ابن مسعود در بسياري از آيات و كلمات قرآني با مشهور مخالف بود چون او معتقد بود كه برخي از كلمات قرآن را به مترادف آن مي‌توان تبديل كرد.
    3 . او الفاظي را به عنوان توضيح و تفسيردر كنار آيات و در ضمن جمله‌ها و عبارات قرآن كريم مي‌آورد و ..(1)

    1. معرفت، محمد هادي، علوم قرآني، قم، ‌مؤسسه انتشاراتي التمهيد، چاپ اول، 1378 ش، ص 125 ـ 169.

    چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام
    قرائت عاصم مقبولیت بیشتری داشت تا قرائت ابن مسعودی.
    1. قرائت‏ حفص ار عاصم همان‏ قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این‏ قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام‏«امیر المؤمنین‏»اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان‏ از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی‏ کرده است.
    2. عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت ‏هایی ممتاز بوده که‏ شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان‏ سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی‏ کرد.
    3. علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت‏ها نظیر ندارد

    مصحف ابن مسعود داراي ويژگي‌هايي بود از جمله:
    1 . اين مصحف فاقد سوره حمد و سوره‌هاي معوذتين بود چون او عقيده داشت كه ثبت سوره‌ها در مصحف براي حفظ آن از پراكندگي و گم شدن است و سورة حمد به جهت تكرار قرائت آن در نمازها هرگز گم نمي‌شود. و دو سوره معوذتين را جز قرآن نمي‌دانست بلكه آن دو سوره را دعاي چشم‌زخم (باطل كنندة سحر) مي‌دانست كه از جانب خداوند متعال بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده بود تا براي سلامتي امام حسن و امام حسين ـ عليهما السّلام ـ بخواند.
    2 . مصحف ابن مسعود در بسياري از آيات و كلمات قرآني با مشهور مخالف بود چون او معتقد بود كه برخي از كلمات قرآن را به مترادف آن مي‌توان تبديل كرد.
    3 . او الفاظي را به عنوان توضيح و تفسيردر كنار آيات و در ضمن جمله‌ها و عبارات قرآن كريم مي‌آورد و ..(1)

    1. معرفت، محمد هادي، علوم قرآني، قم، ‌مؤسسه انتشاراتي التمهيد، چاپ اول، 1378 ش، ص 125 ـ 169.

    با سلام

    جواب سوال ما چي شد ؟!

    مگر شما نميگيد :عاصم ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است ...

    خوب چرا دوقران يا قرائت را به شاگردانش آموخت ؟!



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.
    عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفض تعلیم دهد.

    چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام
    در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.
    عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفض تعلیم دهد.

    با سلام

    آیا مدرکی هم دال بر این سخنتان که گفتید : عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفص تعلیم دهد.

    وجود دارد ؟

    زیرا ابوبکر عیاش (شعبه) از حفص موثق تر است تا جائیکه ابوجعفر طبری اسمی از حفص نمیبرد و بخاری ومسلم وابوداود هم وی را ترک کرده اند !



    مثلا اهل سنت همین حفص راوی عاصم را تضعیف نموده اند :

    الاسم : حفص بن سليمان الأسدى أبو عمر البزاز الكوفى القارىء و يقال له الغاضرى ، و يعرف بحفيص و هو حفص بن أبى داود ( صاحب عاصم )
    المولد : 90 هـ
    الطبقة : 8 : من الوسطى من أتباع التابعين
    الوفاة : 180 هـ
    روى له : ت عس ق ( الترمذي - النسائي في مسند علي - ابن ماجه )
    رتبته عند ابن حجر : متروك الحديث مع إمامته فى القراءة
    رتبته عند الذهبي : واهى الحديث ، ثبت فى القراءة ، قال البخارى : تركوه

    حتی بخاری ومسلم وابوداود یک روایت از این حفص نیاورده اند ؟!




    الاسم : عاصم بن بهدلة و هو ابن أبى النجود ، الأسدى مولاهم ، الكوفى ، أبو بكر المقرىء
    الطبقة : 6 : من الذين عاصروا صغارالتابعين
    الوفاة : 128 هـ
    روى له : خ م د ت س ق ( البخاري - مسلم - أبو داود - الترمذي - النسائي - ابن ماجه )
    رتبته عند ابن حجر : صدوق له أوهام ، حجة فى القراءة
    رتبته عند الذهبي : وثق ، و قال الدارقطنى : فى حفظه شىء


    الاسم : أبو بكر بن عياش بن سالم الأسدى الكوفى المقرىء الحناط ، اسمه كنيته ( على الأصح ) مولى واصل بن حيان الأحدب الأسدى
    المولد : 95 هـ ، و قيل : 96 هـ ، و قيل : 100 هـ
    الطبقة : 7 : من كبار أتباع التابعين
    الوفاة : 194 هـ ، و قيل قبل ذلك بسنة أو سنتين
    روى له : خ م د ت س ق ( روايته فى مقدمة مسلم ) ( البخاري - مسلم - أبو داود - الترمذي - النسائي - ابن ماجه )
    رتبته عند ابن حجر : ثقة عابد إلا أنه لما كبر ساء حفظه و كتابه صحيح
    رتبته عند الذهبي : أحد الأعلام ، قال أحمد : صدوق ثقة ، ربما غلط ، و قال أبو حاتم : هو و شريك فى الحفظ سواء




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    منبع که خواسته بودید : تاریخ و قرآن، آیت الله معرفت، ص 153

    روايت حفص، دقيق‌ترين روايات از عاصم شمرده شده است و ابن‌المنادي، مقري معروف مي‌گويد:
    « بارها بر عاصم قرآن را قرائت كرد و پيشينيان او را در حفظ از ابوبكر بالاتر مي‌شناسند و او را به ضبط دقيق حروفي كه بر عاصم قرائت مي‌كرد، توصيف مي‌كنند. ابوهشام رفاعي نيز مي‌گويد« كان حفص العمهم بقراء‌ة عاصم».(1)
    حفص، تشيع را از شيخ خود،‌عاصم گرفت و شيخ ابو جعفر طوسي وي را از اصحاب امام صادق(ع)‌برشمرده است.
    اما ابوبكر از پيشوايان اهل سنت بود و حدود 7 سال پيش از مرگش ، سمت اقرا و بررسي قرائت ديگران را رها كرد.(2)

    ابوبكر،‌شعبة بن عياش، علاوه بر آنچه از استادش عاصم آموخته بود،‌اتفاق قراء‌ات حجاز، بصره و شام را نيز مدنظر داشته و بناي قرائت خود را بر موارد اتفاق قراء‌ات مزبور نهاده است.
    ديدگاه‌هاي لغوي و نحوي در روايت ابوبكر،‌همواره حضور خود را نشان مي‌دهند، گاه به صورت تغيير صيغه باب افعال و در بسياري موارد به صورت تغيير صيغه فعل از خطاب به غيبت، از غيب به متكلم ،‌از معلوم به مجهول و برعكس جلوه مي‌كند.
    بررسي كلي، حاكي از اين است كه اختلاف روايت حفص و شعبه از عاصم به 520 مورد مي‌رسد.(3) و اين در حالي است كه حفص خود مي‌گويد: قرائت عاصم كه همان قرائت علي(ع) است را بدون كم و زياد اقراء مي‌كند.
    به عبارت ديگر حفص برخلاف ابوبكر كه داعيه اختبار در قرائت داشت، اصرار داشته است كه قرائت عاصم را بدون هيچ دستبردي اقراء كند.
    در غاية النهايه آمده است: روايت حفص از عاصم، همان قرائت‌عامه است كه قرائت همه صحابه بوده و همواره در زمان پيامبر(ص) و پس از رحلت ايشان تاكنون به عنوان متن قرآن شناخته شده و قراءات مختلف با آن سنجيده شده‌اند.(4)
    ابوشامه نيز مي‌گويد: روايت حفص از جهات لغوي، نحوي،‌بلاغي و تفسيري بر ديگر قراءات حتي روايت ابوبكر از عاصم، مرجح است.

    شخصيت علمي حفص بر ابوبكر مرجح است چرا كه غالباً او را اضبط از ابوبكر دانسته و روايت او را دقيق‌ترين روايات دانسته‌اند و نيز همان‌طور كه ذكر شد حفص در قرائت، داعيه اختيار نداشته است و تنها آنچه را از استاد و شيخش تلقي كرده است، عيناً قرائت مي‌كرده است برخلاف ابوبكر.(5)

    1. معرفة القراء، 1/116؛ غاية النهاية‌1/254؛ النشر، 1/156.
    2. تهذيب التهذيب، 12/35.
    3.معرفة القراء، 1/87.
    4. همان، 1/254
    5. علي بن قاصع بغدادي، سراج القاري المبتدي و تذكار القاري المنتهي،‌قاهره، 1373، ص14.

    چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    روايت حفص، دقيق‌ترين روايات از عاصم شمرده شده است و ابن‌المنادي، مقري معروف مي‌گويد:
    « بارها بر عاصم قرآن را قرائت كرد و پيشينيان او را در حفظ از ابوبكر بالاتر مي‌شناسند و او را به ضبط دقيق حروفي كه بر عاصم قرائت مي‌كرد، توصيف مي‌كنند. ابوهشام رفاعي نيز مي‌گويد« كان حفص اعلمهم بقراء‌ة عاصم».(1)
    حفص، تشيع را از شيخ خود،‌عاصم گرفت و شيخ ابو جعفر طوسي وي را از اصحاب امام صادق(ع)‌برشمرده است.
    اما ابوبكر از پيشوايان اهل سنت بود و حدود 7 سال پيش از مرگش ، سمت اقرا و بررسي قرائت ديگران را رها كرد.(2)
    با سلام وتشكر

    بحث بر سر عمل عاصم است كه شما گفتيد :‌ عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفص تعلیم دهد.

    در حاليكه خود عاصم ميگويد :


    و قال أبو يوسف يعقوب بن خليفة الأعشى، عن أبى بكر بن عياش (ثقة): قرأت على عاصم، و قال عاصم: قرأت على أبى عبد الرحمن السلمي، و قرأ أبو عبد الرحمن على علي ابن أبى طالب. قال عاصم: و كنت أرجع من عند عبد الرحمن، فأعرض على زر بن حبيش، و كان زر قد قرأ على عبد الله بن مسعود. قال أبو بكر: قلت لعاصم: لقد استوثقت، أخذت القراءة من وجهين، قال: أجل


    يعني عاصم قرائتي را كه از سلمي آموخته بود بر زر عرضه ميداشت ، چرا ؟

    بزبان ديگر چرا عاصم دو قرآن را به دو شاگردش اموخت ؟!


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    بزبان ديگر چرا عاصم دو قرآن را به دو شاگردش اموخت ؟!
    با سلام و احترام
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.

    چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.

    با سلام

    دقيقا ، مقصود من هم همين است كه خود عاصم از اين رفتارش هدفي خاص ومهم داشته و گرنه همان قرائت سلمي را كافي ميدانست !

    علتش را بايد در قرائت خاص شعبه جستجو كرد .


    مثلا :


    وفي رواية أبي بكر بن عياش عن عاصم عن زر عن عبد الله بن مسعود قال :
    كنا نقرأ على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل
    إليك من ربك إن عليا مولى المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله
    يعصمك من الناس
    " .
    توضيح الدلائل على تصحيح الفضائل ، تأليف شهاب الدين أحمد بن جلال الدين عبداللّه بن قطب الدين محمّد بن جلال الدين عبداللّه بن قطب الدين محمّد بن معين الدين عبداللّه بن هادي بن محمّد الحسيني الإيجي الشافعي من أعلام ‫#‏القرن التاسع





  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود