صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا منطقی است که خدا هم آزمایش کند تا بداند؟ (علم خدا چه اندازه است)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242

    اشاره آیا منطقی است که خدا هم آزمایش کند تا بداند؟ (علم خدا چه اندازه است)




    با سلام.
    لطف کنید این شبهه را جواب بدهید.
    بنده این مطالب رو از یکی از سایت های ضد دین و ضد اسلام ور داشته ام و عین مطلب را کپی کردهام و قصد هیچگونه اهانت ندارم.
    از جواب شما برای مناظرات استفاده میکنم.
    ممنون.


    بررسی یکی از تناقضات بزرگ قرآن در زمینه‌ی شناخت الله.

    آنچه در زیر می‌خوانید نشان می‌دهد که محمد در بیان صفات الله از قول او در قرآن دچار گوئی تناقض شده و بیان می‌نماید که الله آزمایش می‌کند تا بر اموری آگاهی پیدا کند:
    هر جا که در قرآن به واژه‌ی علم اشاره شده، به معنای آگاهی و اطلاع از موضوعی است خاص؛ ضد این واژه نیز جهل می‌باشد. این موضوع در مورد انسانها هم صادق است، بدین صورت که اگر کسی نسبت به موضوعی از لحظه‌ای خاص آگاهی پیدا کرد پس پیش از آن نسبت به آن نادان، نا آگاه و فاقد دانش بوده است.
    از صفات بارز انسانها، استفاده از تجربیات دیگران در قالب علم می‌باشد، بشریت سراغ کسب دانش می‌رود تا ناشناخته‌ها را بشناسد و بر آنان آگاهی داشته باشد، یکی از راههای رسیدن به دانش، آزمایش و کسب تجربه به منظور آگاهی از موضوعی است خاص؛ انسان آزمایش می‌نماید تا بداند که نتیجه‌اش چه خواهد شد؛ بنابراین آزمون و آزمودن ابزار انسان برای رسیدن به دانش است؛ اما آیا این موضوع در مورد تصور ذهنی که انسانها از خدا دارند نیز صادق است؟ آیا خدا هم آزمایش می‌کند، تا بر دانشش افزوده شود؟



    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۵:۰۴ دلیل: خلاصه کردن سوال

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست







    آیا منطقی است که خدا هم آزمایش کند تا بداند؟ (علم خدا چه اندازه است)








    کارشناس بحث: استاد طاها

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ضمن عرض تسلیت به همه محبان اهلبیت، عرض میکنیم:

    در این مطلبی که نقل فرمورده اید یک مغالطه صورت گرفته که به این بخش از سخن نویسنده مربوط میشود:

    « اگر کسی نسبت به موضوعی از لحظه‌ای خاص آگاهی پیدا کرد پس پیش از آن نسبت به آن نادان، نا آگاه و فاقد دانش بوده است »

    زیرا این کلام حتی درباره علم و آگاهی انسانها بصورت کلی درست نیست بلکه تنها در مواردی صادق است.

    توضیح مطلب این است که:

    علم و آگاهی را میتوان به اعتبارات مختلف تقسیم نمود. یکی از آنها تقسیم علم به دو بخش: پیشینی و پسینی است. برای روشن شدن مطلب دو مثال متعارف و ساده میزنیم:

    مهندسی را در نظر بگیرید که میخواهد وسیله ای بسازد. قبل از ساختن آن، نقشه و طرح آن وسیله را با تمام خصوصیات کمی و کیفی اش در نظر میگیرد. در این مرحله مهندس به آن وسیله علم پیشینی دارد.
    وقتی وسیله ساخته شد و مهندس همراه با دیگران به آن مینگرد در این حالت برای او علم و آگاهی جدیدی بروز میکند. به این علم، علم پسینی میگوییم.

    همچنین منجمی را در نظر بگیرید که وقوع یک ماه گرفتگی را در روزهای آینده با تمام خصوصیات کمی و کیفی اش محاسبه و پیش بینی میکند. در این مرحله علم او به پدیده ماه گرفتگی، پیشینی است. وقتی ماه گرفتگی رخ میدهد و آن منجم نیز بسان دیگر مردم به تماشای آن میپردازد برای او علم و آگاهی جدیدی رخ میدهد که علم پسینی است.

    همانطور که مشاهده میفرمایید علم پسینی به یک پدیده هرگز به این معنا نیست که قبلا هیچ آگاهی ای نسبت به آن پدیده نباشد بلکه این دو آگاهی به یک پدیده اما در دو مرتبه و مرحله صورت میگیرد.

    درباه علم خداوند به موجودات نیز همین دو مرحله را شاهدیم (البته متناسب با مقام الهی): علم پیشینی که اصطلاحا به آن «علم قبل الایجاد» گفته میشود و علم پسینی که اصطلاحا به آن «علم بعد الایجاد» میگویند. (الإلهيات، استاد جعفر سبحانی، ج‏1، ص: 113)

    خداوند قبل از آنکه موجودی را خلق کند به آن «علم ذاتی» دارد و پس از خلق آن نیز نوع دیگری از علم بدان دارا میشود با نام «علم فعلی».

    با توجه به این سخن روشن میشود آیاتی از قبیل آیه زیر:

    وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ؛ و ما اين روزها را در ميان مردم مى‏گردانيم تا خدا، افرادى را كه ايمان آورده‏اند، بداند و خداوند از ميان شما، شاهدانى بگيرد؛ و خدا ظالمان را دوست نمى‏دارد. (آل عمران/140)

    مربوط به علم پسینی خداوند میشود و این مرحله از علم هیچ منافاتی با علم پیشینی خداوند به موجودات ندارد و در نتیجه تناقضی هم در کار نیست.

    در پناه حق


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21809



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    خداوند قبل از آنکه موجودی را خلق کند به آن «علم ذاتی» دارد و پس از خلق آن نیز نوع دیگری از علم بدان دارا میشود با نام «علم فعلی».
    بسمه العلیم

    با سلام و عرض ادب

    استاد گرامی اگر معتقد باشیم که خداوند علمی را تحت عنوان علم پسین دارا می شود،در واقع حق متعال را فاقد

    آن علم دانسته ایم(معاذالله).بلکه مفهوم ابتلاء و آزمایش الهی و دانستن خداوند به معنای ظهور همان علم الهی

    به واسطه سنت ابتلاء است،به این معنا که آنچه خداوند می داند با در بوته ی آزمایش نهادن بندگانش به ظهور

    و فعلیت می رسد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن امیری نمایش پست ها
    با سلام.
    لطف کنید این شبهه را جواب بدهید.
    بنده این مطالب رو از یکی از سایت های ضد دین و ضد اسلام ور داشته ام و عین مطلب را کپی کردهام و قصد هیچگونه اهانت ندارم.
    از جواب شما برای مناظرات استفاده میکنم.
    ممنون.
    ...
    انسان آزمایش می‌نماید تا بداند که نتیجه‌اش چه خواهد شد؛ بنابراین آزمون و آزمودن ابزار انسان برای رسیدن به دانش است؛ اما آیا این موضوع در مورد تصور ذهنی که انسانها از خدا دارند نیز صادق است؟ آیا خدا هم آزمایش می‌کند، تا بر دانشش افزوده شود؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علی خلیفة الله الذی قتلوه عطشاناً
    سلام علیکم و رحمة الله
    نه برادر، خداوند آزمایش نمی‌کند تا بداند، آزمایش می‌کنید تا دانشی را عَلَمْ کند ... پرچم کند ... نشان دیگران دهد ... عَلَمْ اینجا مثل همان است که اسم خاص را هم می‌گویند اسم عَلَمْ ... اسمی که شناس است ... عَلَمْ کردن معنی شناساندن هم می‌دهد نه اینکه فقط دانستن معنا بدهد ...

    وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّـهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ [العنکبوت، ۳]
    و آزمایش کرده است کسانی که پیش از ایشان بوده‌اند را، پس عَلَمْ کرد آنها را که راست گفتند و عَلَمْ کرد دروغگویان را

    در ترجمه‌ها متأسفانه چندان به این مطلب توجه نشده است، ولی در ترجمه‌های آیتی، خرمشاهی و فولادوند از میان ترجمه‌هایی که حقیر نگاه کردم طوری ترجمه شده است که می‌توان این مطلب را از آنها نیز فهمید ... و البته خدا آزمایش نمی‌کند تا خود بداند این را دیگر همه متفق‌القول هستند
    در پناه خدا باشید ان شاء الله
    یا علی علیه‌السلام

    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تفکر
    نوشته
    1,131
    حضور
    58 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2211



    نقل قول نوشته اصلی توسط سین نمایش پست ها

    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علی خلیفة الله الذی قتلوه عطشاناً
    سلام علیکم و رحمة الله
    نه برادر، خداوند آزمایش نمی‌کند تا بداند، آزمایش می‌کنید تا دانشی را عَلَمْ کند ... پرچم کند ... نشان دیگران دهد ... عَلَمْ اینجا مثل همان است که اسم خاص را هم می‌گویند اسم عَلَمْ ... اسمی که شناس است ... عَلَمْ کردن معنی شناساندن هم می‌دهد نه اینکه فقط دانستن معنا بدهد ...

    وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّـهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ [العنکبوت، ۳]
    و آزمایش کرده است کسانی که پیش از ایشان بوده‌اند را، پس عَلَمْ کرد آنها را که راست گفتند و عَلَمْ کرد دروغگویان را

    در ترجمه‌ها متأسفانه چندان به این مطلب توجه نشده است، ولی در ترجمه‌های آیتی، خرمشاهی و فولادوند از میان ترجمه‌هایی که حقیر نگاه کردم طوری ترجمه شده است که می‌توان این مطلب را از آنها نیز فهمید ... و البته خدا آزمایش نمی‌کند تا خود بداند این را دیگر همه متفق‌القول هستند
    در پناه خدا باشید ان شاء الله
    یا علی علیه‌السلام
    سلام . خسه نباشید .

    با آزمایشهای این دنیا ...
    اگر من حتی قاتل هم باشم . باز خدا نمیتونه استدلال کنه که من ادم بدی هستم و دیگری که قتل نکرده ادم خوبی هست .
    ازمایشهای این دنیا نمیتونن خوبی و بدی انسانها رو

    1. برای خودشون .
    2، برای دیگری ،
    3 . برای خدا

    مشخص کنند . در مورد این مطلب در درون موضوع " آیا این دنیا مکان مناسبی برای ازمایش انسانها است ... " به تشریح بحث کردیم .

    تنها به صورت خلاصه ...
    فرض کنید پدری دو فرزند 7 ساله دارد. روز اول مدرسه به خانه میرود به یکی خودکار زر نویس میدهد و به دیگری خودکاری میدهد که جوهر پس میدهد .
    فرزند اول هر چه مینویسد مورد تشویق و تمجید پدر . مادر . دوستان . و فامیل قرار میگیرد . اونم خوشش میاد و 10 سال بی وقفه شب و روز درس میخونه و دکتر میشه و به 1000000 نفر کمک میکنه .
    فرزند دوم ... سه روز با خودکارش کلنجار میره ... هر چقدر که سعی میکنه .... بدتر و بدتر میشه ... اونم قید مدرسه رو میزنه و معتاد میشه ...

    خوب حالا که چی ...
    کدوم بهترن ؟؟؟

    یعنی شما فکر میکنی دختری که خودکار زر نویس داشت اون دنیا قبول میکنه که خواهرش از اون بهتر بوده ... چون که اگر خواهرش جای اون بود به جای 1000000 نفر به 10000000000 کمک میکرد .

    شما فکر میکنی دختری که خودکار جوهری داشت قبول میکنه که خواهرش از اون بهتر بوده ... شاید واقعا اگر خودکار زر نویس هم داشت بازم همون مسیر رو میرفت ... ولی اون هیچ وقت قبول نمیکنه و میگه اگر خودکارم زر نویس بود از خواهرم بهتر بودم .

    و در نهایت خدا از رویه علم و عدالتش قضاوت میکنه .... و به هر کسی چیزهایی رو میده که اصلا انتطارش رو نداره ...

    مثلا خدا شما رو میندازه تو آتیش و استدلالش هم اینه که اگر قرن 23 در امریکا دنیا میومدی مثلا دیسکو میرفتی و مشروب میخوردی ...

    زیاد دلت رو خوش نکن ،،،، اون دنیا بازم همینجوریه .... خدا به هر کی بخواد میده و به هر کی نمخواد نمیده ....

    و ما هم باید ایمان داشته باشیم که اون عادل هست ...


    سوال ....
    برای چی اومدیم این دنیا ......
    ویرایش توسط لی لی ت : ۱۳۹۴/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۰:۵۳

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    745
    حضور
    20 روز 6 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1777



    نقل قول نوشته اصلی توسط مارینر نمایش پست ها
    سلام . خسه نباشید .

    با آزمایشهای این دنیا ...
    اگر من حتی قاتل هم باشم . باز خدا نمیتونه استدلال کنه که من ادم بدی هستم و دیگری که قتل نکرده ادم خوبی هست .
    ازمایشهای این دنیا نمیتونن خوبی و بدی انسانها رو

    1. برای خودشون .
    2، برای دیگری ،
    3 . برای خدا

    مشخص کنند . در مورد این مطلب در درون موضوع " آیا این دنیا مکان مناسبی برای ازمایش انسانها است ... " به تشریح بحث کردیم .

    تنها به صورت خلاصه ...
    فرض کنید پدری دو فرزند 7 ساله دارد. روز اول مدرسه به خانه میرود به یکی خودکار زر نویس میدهد و به دیگری خودکاری میدهد که جوهر پس میدهد .
    فرزند اول هر چه مینویسد مورد تشویق و تمجید پدر . مادر . دوستان . و فامیل قرار میگیرد . اونم خوشش میاد و 10 سال بی وقفه شب و روز درس میخونه و دکتر میشه و به 1000000 نفر کمک میکنه .
    فرزند دوم ... سه روز با خودکارش کلنجار میره ... هر چقدر که سعی میکنه .... بدتر و بدتر میشه ... اونم قید مدرسه رو میزنه و معتاد میشه ...

    خوب حالا که چی ...
    کدوم بهترن ؟؟؟

    یعنی شما فکر میکنی دختری که خودکار زر نویس داشت اون دنیا قبول میکنه که خواهرش از اون بهتر بوده ... چون که اگر خواهرش جای اون بود به جای 1000000 نفر به 10000000000 کمک میکرد .

    شما فکر میکنی دختری که خودکار جوهری داشت قبول میکنه که خواهرش از اون بهتر بوده ... شاید واقعا اگر خودکار زر نویس هم داشت بازم همون مسیر رو میرفت ... ولی اون هیچ وقت قبول نمیکنه و میگه اگر خودکارم زر نویس بود از خواهرم بهتر بودم .

    و در نهایت خدا از رویه علم و عدالتش قضاوت میکنه .... و به هر کسی چیزهایی رو میده که اصلا انتطارش رو نداره ...

    مثلا خدا شما رو میندازه تو آتیش و استدلالش هم اینه که اگر قرن 23 در امریکا دنیا میومدی مثلا دیسکو میرفتی و مشروب میخوردی ...

    زیاد دلت رو خوش نکن ،،،، اون دنیا بازم همینجوریه .... خدا به هر کی بخواد میده و به هر کی نمخواد نمیده ....

    و ما هم باید ایمان داشته باشیم که اون عادل هست ...


    سوال ....
    برای چی اومدیم این دنیا ......
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علی المقتول المظلوم بکربلاء ... الذی قتلوه عطشاناً و هو غریب و هو مدعوّ آیا منطقی است که خدا هم آزمایش کند تا بداند؟ (علم خدا چه اندازه است)آیا منطقی است که خدا هم آزمایش کند تا بداند؟ (علم خدا چه اندازه است)

    سلام علیکم سرکار مارینر ...
    سؤال شما درست است ولی اشکال شما وارد نیست ... اشکال اشکال شما این است که دو نفر را با هم مقایسه کردید در حالیکه اول باید می‌پرسیدید که خداوند آنچه می‌شناساند را به چه کسی می‌شناساند ... ما هم در پاسخ جواب می‌دادیم که به خودشان می‌شناساند ... حقیر را به خودم و شما را به خودتان ... شما البته به این مطلب خودتان هم اشاره کردید ولی دیگر نفهمیدم چطور نتیجه‌ی مورد نظرتان را گرفتید ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط مارینر نمایش پست ها
    ازمایشهای این دنیا نمیتونن خوبی و بدی انسانها رو

    1. برای خودشون .
    ...
    مشخص کنند .
    عدالت خدا مطابق نگاه بیان شده این است که تکلیف متناظر است با امکانات ... آن دختری که خودنویس زرنگار دارد امتحانش در این است که مغرور نشود به آنچه که خدا روزی‌اش کرده است و همچنین به خواهرش محبت کرده و از آنچه دارد به او هم بدهد، آن دختری که خودنویسی خراب دارد هم امتحانش این است که قناعت کند و بگوید همینکه کارم را راه می‌اندازد برایم کافی است و صبر کند بر نقایصی که در کارش هست ...
    در دعای امام زمان علیه‌السلام هست که «اللَّهُمَّ ... وَ تَفَضَّلْ ... عَلَى الْأَغْنِيَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ ...» ... یعنی خدایا به فقراء صبر و قناعت روزی کن و به اغنیاء تواضع و بخشش روزی فرما ... هر کسی آزمایش خودش را دارد و این آزمایش‌ها متناسب است با داشته‌های خودش و در هر آزمایش هم به همان میزان مکلف است که توانایی داشته باشد و در این آزمایش‌هاست که خودش را می‌شناسد ... نقاط قوت و ضعف خودش را می‌شناسد و بعد تا زمان مرگ مهلت دارد که نقاط قوتش را تقویت کرده و نقاط ضعفش را اصلاح گرداند ... دنیا برای خودسازی است و شناخت قوت و ضعف خود مقدمه‌ی هر خودسازی است و محاسبه‌ی نفس که اینقدر به آن تأکید شده است از لوازم جدّی این شناخت در پس هر امتحان و ابتلائی است ...

    شما به دنبال شناخت خدایی هستید که بیرون شماست و به همین دلیل گمان می‌کنید که از شما خواسته‌اند همینطوری بپذیرید که خدا عادل است ... خدایی که بیرون از شما باشد و شما کنارش باشید خدای واحدی که دین معرفی می‌کند نیست، چرا که خدا هست و جز او هیچ نیست، نه ما و نه شما و نه دیگران ... به همین دلیل خدا را باید در درون خودتان و هر کسی دیگری هم در درون خودش بیابد ... آنجا می‌تواند خدا را دید دیگر فهمیدن عدالتش که از آن بالاتر نیست علی القاعده ... شما خدا را که بیابید و محبتش بر دلتان بیفتد دیگر می‌گویید خدایا با من هر چه خواهی کن ولی از خود مران ... دیگر اصلاً به دنبال عادل بودن و نبودنش هم نخواهید بود ... این بخش دعای کمیل راهگشاست که حضرت علیه‌السلام می‌فرمایند که خدایا اگر من علی را به جهنم بیاندازی باز انجا با صدای بلند می‌گویم که دوستت دارم ...

    فَلَئِنْ صَيَّرْتَنِي لِلْعُقُوبَاتِ مَعَ أَعْدَائِكَ وَ جَمَعْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَ أَهْلِ بَلاَئِكَ وَ فَرَّقْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَ أَحِبَّائِكَ وَ أَوْلِيَائِكَ‏ فَهَبْنِي يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلاَيَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِكَ‏ ... فَبِعِزَّتِكَ يَا سَيِّدِي وَ مَوْلاَيَ أُقْسِمُ صَادِقاً لَئِنْ تَرَكْتَنِي نَاطِقاً ... لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بُكَاءَ الْفَاقِدِينَ وَ لَأُنَادِيَنَّكَ أَيْنَ كُنْتَ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ‏ يَا غَايَةَ آمَالِ الْعَارِفِينَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏ يَا حَبِيبَ قُلُوبِ الصَّادِقِينَ وَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ‏

    حال آنکه رحمت خدا بر عدالتش هم پیشی گرفته است و البته این رحمت به محسنین نزدیک است ... «إِنَّ رَ‌حْمَتَ اللَّـهِ قَرِ‌يبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ»
    نقل قول نوشته اصلی توسط مارینر نمایش پست ها
    اون دنیا بازم همینجوریه .... خدا به هر کی بخواد میده و به هر کی نمخواد نمیده ....
    بله ... «إِنَّ رَ‌بَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِ‌يدُ» ... خواست خواست خداست ... «فَيَغْفِرُ‌ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ‌» ... ولی ... ولی ... خداوند بی‌نیاز و حکیم است و خواست خدا حداقل عادلانه هست اگر رحیمانه نباشد ... آیا شما مجبور هستید که به این صفات برای خداوند ایمان بیاورید؟ خیر، مگر مجبور بودید که خدا را بپذیرید که حالا مجبور باشید صفات خدا را بپذیرید؟ ... هر چه کنید به خود کنید گر همه خوب و بد کنید ... خواستید بپذیرید و نخواستید نپذیرید ... فقط مسؤولیت انتخابتان را بپذیرید چون گریزی از ان نخواهید یافت ... تا خدا چه خواهد ...

    در پناه خدا باشید ان شاء الله ... و هو فعال لما یشاء
    یا علی علیه‌السلام

    ویرایش توسط سین : ۱۳۹۴/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۷:۴۸ دلیل: تکمیل و اصلاح
    «سین» نماینده‌ی مورد تأیید هیچ جریان اعتقادی یا فکری نیست و مشارکتش در بحث‌ها صرفاً جنبه‌ی هم‌فکری دارد

    اللهم أرزقنی معرفتک و حبک و عبادتک خالصاً ... و معرفة خلفائک و حبّهم و طاعتهم ... و معرفة أعدائک و عداوتهم و مخالفتهم
    ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي ... دعا کنید خدا هدایتم کند و عاقبت‌بخیر بشوم ... همه حلال کنید

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن امیری نمایش پست ها
    با سلام.
    لطف کنید این شبهه را جواب بدهید.
    بنده این مطالب رو از یکی از سایت های ضد دین و ضد اسلام ور داشته ام و عین مطلب را کپی کردهام و قصد هیچگونه اهانت ندارم.
    از جواب شما برای مناظرات استفاده میکنم.
    ممنون.


    بررسی یکی از تناقضات بزرگ قرآن در زمینه‌ی شناخت الله.

    آنچه در زیر می‌خوانید نشان می‌دهد که محمد در بیان صفات الله از قول او در قرآن دچار گوئی تناقض شده و بیان می‌نماید که الله آزمایش می‌کند تا بر اموری آگاهی پیدا کند:
    هر جا که در قرآن به واژه‌ی علم اشاره شده، به معنای آگاهی و اطلاع از موضوعی است خاص؛ ضد این واژه نیز جهل می‌باشد. این موضوع در مورد انسانها هم صادق است، بدین صورت که اگر کسی نسبت به موضوعی از لحظه‌ای خاص آگاهی پیدا کرد پس پیش از آن نسبت به آن نادان، نا آگاه و فاقد دانش بوده است.
    از صفات بارز انسانها، استفاده از تجربیات دیگران در قالب علم می‌باشد، بشریت سراغ کسب دانش می‌رود تا ناشناخته‌ها را بشناسد و بر آنان آگاهی داشته باشد، یکی از راههای رسیدن به دانش، آزمایش و کسب تجربه به منظور آگاهی از موضوعی است خاص؛ انسان آزمایش می‌نماید تا بداند که نتیجه‌اش چه خواهد شد؛ بنابراین آزمون و آزمودن ابزار انسان برای رسیدن به دانش است؛ اما آیا این موضوع در مورد تصور ذهنی که انسانها از خدا دارند نیز صادق است؟ آیا خدا هم آزمایش می‌کند، تا بر دانشش افزوده شود؟
    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام به شما و همگی

    حیف که شخصی که این مطلب رو گفته نیستش. جناب کارشناس خیلی خوب جواب دادن،

    منم با اجازه بزرگترا میخوام یه توضیحی هم خودم بدم.

    نگاه کنین، خدا که محصور زمان نیست. خدا از آغاز تا پایان رو در بر میگیره و به اون آگاهی داره. انسان ها هم از چیزی بهرمندن به نام اختیار. سرنوشت هم کارکردش به این صورته که با توجه به شرایط محیطی و کلی، شرایط تصمیمات دیگران و سیر تاریخی (به طور کلی شرایط همه جانبه)، هزار راه احتمالات از تصمیمات در قبال هر لحظه از زندگی انسان وجود داره و انسان میتونه از بینشون یکی رو انتخاب کنه و ادامه بده و مسیرهارو تا آخر بره جلو.

    خدا، به تمامی این مسیرها و تصمیمات آگاهه منتهی، قضیه اینه که انسان باید در هر مقطع یکی رو انتخاب کنه و بره، این ویژگیشه، چون مادیه، محصور زمانه... و چون اختیار داره از پیش تعیین شده نیست. بنابرهمین خداوند علاوه بر داناییش از اینکه این انسان ممکنه احتمالا کدوم راه هارو انتخاب کنه، منتظر می مونه تا ببینه اون انسان در عمل کدوم احتمال رو انتخاب و پیش میره. این لطفی هست که خدا در حق ما کرده ! این اسمش "اختیار" هست.

    در واقع مسیر زندگی انسان بیشتر بر پایه ی احتمالات هست.

    خب میبنیم که تضادی نیست


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242



    خداوند قبل از آنکه موجودی را خلق کند به آن «علم ذاتی» دارد و پس از خلق آن نیز نوع دیگری از علم بدان دارا میشود با نام «علم فعلی».
    ببیخشید بر اساس حرف شما در این صورت خداوند نسبت به علم فعلی جاهل است که این با ذات خدا در تناقض است.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن امیری نمایش پست ها
    با سلام.
    لطف کنید این شبهه را جواب بدهید.
    بنده این مطالب رو از یکی از سایت های ضد دین و ضد اسلام ور داشته ام و عین مطلب را کپی کردهام و قصد هیچگونه اهانت ندارم.
    از جواب شما برای مناظرات استفاده میکنم.
    ممنون.


    بررسی یکی از تناقضات بزرگ قرآن در زمینه‌ی شناخت الله.

    آنچه در زیر می‌خوانید نشان می‌دهد که محمد در بیان صفات الله از قول او در قرآن دچار گوئی تناقض شده و بیان می‌نماید که الله آزمایش می‌کند تا بر اموری آگاهی پیدا کند:
    هر جا که در قرآن به واژه‌ی علم اشاره شده، به معنای آگاهی و اطلاع از موضوعی است خاص؛ ضد این واژه نیز جهل می‌باشد. این موضوع در مورد انسانها هم صادق است، بدین صورت که اگر کسی نسبت به موضوعی از لحظه‌ای خاص آگاهی پیدا کرد پس پیش از آن نسبت به آن نادان، نا آگاه و فاقد دانش بوده است.
    از صفات بارز انسانها، استفاده از تجربیات دیگران در قالب علم می‌باشد، بشریت سراغ کسب دانش می‌رود تا ناشناخته‌ها را بشناسد و بر آنان آگاهی داشته باشد، یکی از راههای رسیدن به دانش، آزمایش و کسب تجربه به منظور آگاهی از موضوعی است خاص؛ انسان آزمایش می‌نماید تا بداند که نتیجه‌اش چه خواهد شد؛ بنابراین آزمون و آزمودن ابزار انسان برای رسیدن به دانش است؛ اما آیا این موضوع در مورد تصور ذهنی که انسانها از خدا دارند نیز صادق است؟ آیا خدا هم آزمایش می‌کند، تا بر دانشش افزوده شود؟



    سلام علیکم

    خداوند آزمایش میکند تا برای خود انسانها معلوم کند و خود انسانها بدانند که در چه سطحی از ایمان هستند. بدون آزمایش هم خداوند به ایمان بندگانش آگاه است. والله اعلم بایمانکم: و خداوند به ایمان شما داناتر است

    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود