صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451

    آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---




    با سلام
    عرض تسلیت ایام سوگوری آقا اباعبدالله (ع) خدمت اسک دینی های عزیز

    به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع) در این تایپک به آسیب هایی که هیئت های عزاداری را تهدید می نماید خواهیم پرداخت
    مسئله مهمی که با ورود دشمنان اسلام در چند سال اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است

    با تربیت شدن مداحان و ایت الله های مرتبط با عناصر بیگانه و ترویج برخی خرافات و حمایت از برخی مولفه ها چون قمه زنی و .....هیئت های عزاداری که زمانی نکته قوتی برای تشیع به حساب می امد الان با آسیب های جدی مواجه شده است

    موضوعاتی که یک به یک بدان خواهیم پرداخت

    فلسفه هیئت های عزاداری
    برگزاری مراسم عزاداری
    شعر
    مداحی
    نوع عزاداری
    سخنران

    منتظر نظرات ارزنده دوستان هستیم


  2. صلوات ها 22


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    فلسفه هیئت های عزاداری


    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بحث را با فلسفه تشکیل هیئت های عزاداری شروع می کنیم
    ابتدا به تاریخچه مختصری از ان اشاره می کنم تا به بحث اصلی خود بریسم
    تحقیق بنده در مورد هیئت های عزاداری به اینجا می رسد:

    كلمة‌ «هيات» در لغت به معناي «صورت، شكل، حالت هر چيز» آمده است.(1) و منظور از هيات هاي عزاداري، نوعي تشكل مذهبي، بر محور عزاداري براي سيد الشهداء و ائمه ـ عليهم السّلام ـ است.
    «مجموعه هايي از مردم هر محله، در شهرها يا روستاها، كه براي سوگواري و روضه خواني نسبت به امام حسين ـ عليه السّلام ـ بويژه در ايام عاشورا تشكيل مي يابد.»(2)

    مهمترين گروهها و فعاليت هاي گروهي هر محله كه هنوز هم پابرجا مانده است، همين هيات هاي عزاداري مي باشد. اين هيات ها داراي تمام خصوصيات يك گروه اجتماعي كامل هستند.
    البته نظم و تفكيك كار در هيات ها از همان بدو پيدايش نبوده است بلكه به تدريج و به مرور زمان به صورت منسجم درآمده است كه ما شاهد عيني آن به صورت هيات هاي عزاداري امروزي مي باشيم.

    پيدايش عزاداري رسمي و علني بر امام حسين (ع)از زمان آل بويه شكل گرفته است. آل بويه شيعه اثني عشري بودند و خلفاي عباسي كه بغداد مقر آنان بود، سني مذهب بودند.
    اوج قدرت آل بويه در زمان معزالدوله بود در حالي كه در اين زمان خلفاي عباسي در ضعف كامل به سر مي بردند. «معزالدوله در سال 352 هـ . ق دستور داد كه مردم در روز عاشورا گرد يكديگر برآيند و اظهار حزن (و عزاداري نسبت به امام حسين (ع) ) كنند. در اين روز بازارها بسته شد، خريد و فروش موقوف گرديد، قصابان گوسفند ذبح نكردند، هريسه پزها، هريسه (حليم يا آبگوشت) نپختند، مردم آب ننوشيدند، در بازارها خيمه برپا كردند و بر آنها پلاس آويختند، زنان بر سر و روي خود مي زدند و بر حسين ـ عليه السّلام ـ ندبه مي كردند، در اين روز نوحه گري و ماتم به پا گرديد.... »(3)


    از تاریخچه ان که بگذریم

    قطعا می توان تاسس هیئت های عزاداری را در راستای برپایی نام حسین بن علی(ع) که گشته راه دین در کربلا بود دانست
    این هیئت ها رفته رفته شکل و قالب های دیکری غیر از عزاداری را به خود می گیرد
    علما در این مجالس به سخنرانی می پردازند و در کنار شور حسینی شعور حسینی که دربرگیرنده معارف اهل بیت(ع) می باشد نیزبدان افزوده می شود که در معرفت بخشی اعتقادات دینی جامعه سهم بسزایی دارد

    اموزش قران نیز بعدها بدان اضافه می شود تا جوانان شیعه ای که در این مجالس شرکت می کنند با قران هم در زمینه روخوانی و هم معارف ان آشنا شوند
    مداحان اشعار شعرا را در این مجلس می خوانند این اشعار در برگیرنده مضامین عالی از حماسه و معرفت است ماجرای کربلا و اتفاقات ان و همچنین دیکر مصیبت های اهل بیت(ع) به صورت عالی در اشعار حماسی همراه با معرفت های دینی در هیئت ها بیان می شود

    عزاداری در قالب های مختلفی تنوع های جالبی را به مرور زمان با توجه به فرهنک های مختاف روستایی و شهری به خود گرفته است و چون مشکلی با اصل عزاداری نداشت و از منظر شرع نیز مخالف موازین شرع نبوده است علما مخالفتی با آن نداشتند (((این مساله را لااقل در نوع عزاداری هایی که به دست ما رسیده است می توان بیان کرد))))

    قالب هیئت هایی که تا زمان ما ادامه داشته و ما در زمان خود با انها اشنا شدیم
    دربرگیرنده اموزش قران
    سخنرانی علما
    مداحی که همان ذکر مصیبت
    وعزاداری

    ادامه دارد.....

    پی نوشت:
    1-دهخدا، علي اكبر، لغت نامة‌ دهخدا ج 49، ص 351.
    2- محدثي، جواد، فرهنگ عاشورا،ص 472.

    3-فقيهي، علي اصغر، آل بويه،ص 459.


  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    برنامه نویسی ، ایده پردازی ، خلاقیت و نوآوری
    نوشته
    2,392
    حضور
    378 روز 14 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    128
    صلوات
    13854



    سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد محراب عزیز و بقیه دوستان.

    ایام عزاداری امام حسین علیه السلام رو تسلیت عرض میکنم.

    برای این مطلبی که می خوام بگم می خواستم تاپیک جدا بزنم ولی خوب واسه اینکه سر استاد محراب رو هم شلوغ نکنیم همینجا میگم.

    چند سال پیش یه سخنرانی از شیخ مهدی دانشمند شنیدم که هرچی ازش یادمه نصفه و نیمه واستون می نویسم.

    میگفت چرا مردم فقط دهه اول محرم رو عزاداری میکنن و بعدش همه چیز تمام میشه.

    از روز یازدهم تازه مصیبت های حضرت زینب شروع میشه ، تازه از روز باید عزاداری شروع بشه ولی مردم همه چیزو جمع میکنن و همه چی برمیگرده سرجای اولش.

    پارسال بعد از شام غریبان رفتم خونه ؛ صبح رفتم توی بازار همون چیزی رو که آقای دانشمند گفته بود دیدم ، غم بسیااااااار سنگینی توی دلم نشست.

    همه مشکی هارو در آورده بودن ؛ تکیه ها رو جمع کرده بودن فقط میله هاش مونده بود ؛ کاست فروش توی بازار دیگه مداحی نمیزاشت و آهنگ گذاشته بود.

    نه اینکه من آدم حسابی باشم ، خودم انواع اقسام آهنگهارو گوش میدم ، ولی محرم واقعا حسابش جداست.

    خیلی از خودم بدم اومد , حس کردم من همونی هستم که تنهاش گذاشتم ؛ همونی ام که مثل نامردها خودمو زدم به اون راه و چیزی به روی خودم نمیااارم تا مبادا زیر فریاد های وجدانم له بشم.

    خدا می دونه که چقدر خجالت کشیدم ، چه زنده موندن خفت باری ، چه نفس کشیدن ننگینی.

    الانم که صدای تبل ها رو شنیدم داشتم به صبح یازدهم فکر می کردم ، که قراره چه اتفاقی بیفته.

    من خودم زیاد اهل شرکت در مراسم و روضه و اینها نیستم ، ولی در حد توانم سعی میکنم به بقیه بفهمونم که الان ماه محرمه.

    خواهشا زود همه چیز رو فراموش نکنید ،

    در حد توانتون تذکر بدید که باید بعد از شام غریبان شب های بعد مراسم ها با شکوه تر برگزار بشه.

    تولدی دوباره



  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    به نام حق

    با سلام و عرض ادب

    مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام مصداق تعظیم شعائر الهی و به نوعی ترویج فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع)

    و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

    امّا به نظر می رسد بعضی سهوا و از روی نادانی و برخی عمدا و با طرح و نقشه ایی حساب شده،لطمه های فراوانی به این جریان

    مبارک زده و چهره شیعه را چهره ای خرافی و بدعت گزار و خشن معرفی کرده اند.

    حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در این باره می فرمایند:

    باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید

    البته اگر چنانچه ناروایی بوده است سابق و دست اشخاصی بی اطلاع از مسائل اسلام بوده،

    آنها یک قدری تصفیه شود
    لکن عزاداری به همان قوت خودش باقی بماند.


    آیت الله فاضل لنکرانی رحمة الله علیه نیز در همین باب به صراحت فرموده بودند:

    "اگر این آسیب‌هایی که در برخی مجالس عزاداری هست ادامه یابد من بر اصل کیان تشیع احساس خطر می کنم."

    آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی:

    "
    اگر این روند ادامه یابد، بیم آن می رود که روند مجالس عزاداری به دست کسانی بیفتد که اصلاً اهلیت ندارند."






    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339



    آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---
    آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---
    مقام معظم رهبری:
    ✔ باید كاری كنیم كه فرزندان،حتما دست مادر را ببوسند . . .
    . . . اسلام به دنبال این است.
    .
    .
    .
    مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
    مادرت را ببوس،
    پایش را ببوس تا به گریه بیفتد، خودت هم به گریه می افتی،
    آن وقت کارت روی غلتک می افتد و همه درهایی که به روی خود بسته ای، خدا باز می کند.
    این که فرمود بهشت زیر پای مادر است یعنی تواضع کن.

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339



    خاطره و استدلال قرآنی آقای قرائتی برای متقاعد کردن مردم یکی از شهرهای کشور برای خاتمه دادن به قمه زنی؛
    در یکی از شهرها با وجود توصیه‏های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.

    وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده‏ای برای قمه‎زنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو . من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (۱)؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏ای دارد و قصه‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .

    این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم می‏شود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی. «راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»

    وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند، ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمه‏ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید .

    بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه می‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را می‏کنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه‏ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده می‏کند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان آن روز و امروز هشدار می‏دهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه‏زنی شما سوء استفاده می‏کنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‏زنیم .

    پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد .
    آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---
    مقام معظم رهبری:
    ✔ باید كاری كنیم كه فرزندان،حتما دست مادر را ببوسند . . .
    . . . اسلام به دنبال این است.
    .
    .
    .
    مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
    مادرت را ببوس،
    پایش را ببوس تا به گریه بیفتد، خودت هم به گریه می افتی،
    آن وقت کارت روی غلتک می افتد و همه درهایی که به روی خود بسته ای، خدا باز می کند.
    این که فرمود بهشت زیر پای مادر است یعنی تواضع کن.

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    795
    حضور
    20 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    با سلام
    عرض تسلیت ایام سوگوری آقا اباعبدالله (ع) خدمت اسک دینی های عزیز

    به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع) در این تایپک به آسیب هایی که هیئت های عزاداری را تهدید می نماید خواهیم پرداخت
    مسئله مهمی که با ورود دشمنان اسلام در چند سال اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است

    با تربیت شدن مداحان و ایت الله های مرتبط با عناصر بیگانه و ترویج برخی خرافات و حمایت از برخی مولفه ها چون قمه زنی و .....هیئت های عزاداری که زمانی نکته قوتی برای تشیع به حساب می امد الان با آسیب های جدی مواجه شده است

    موضوعاتی که یک به یک بدان خواهیم پرداخت

    فلسفه هیئت های عزاداری
    برگزاری مراسم عزاداری
    شعر
    مداحی
    نوع عزاداری
    سخنران

    منتظر نظرات ارزنده دوستان هستیم
    سلام
    به نظر من اولین ایراد خود افراط در تعداد عزاهاست
    ایام صادقیه و کاظمیه و... نمیدونم تازه هست یا نه ولی من تازه شنیدم ایام مسلمیه!!!!!! واقعا چرا ی عده گیر دادن مردم رو بگریونن!
    کلا با چه منطقی همش عزاداری ؟تازه ایامی هم که عزا نیست مجلس میگیرن پنج شنبه ها !!!! به جای این کارا چهارتا کرسی آزاد اندیشی درست و حسابی بین خود حوزویا باشه بهتر نیست؟

    نکته دوم اینه که برخی روحانیون بدون مطالعه ی کافی میان سخنرانی میکنن و ی مشت کلی گویی تحویل مردم میدن من به چشم دیدم جوونا وقتی روحانی سخنرانی میکنه میرن بیرون مسجد و برای سینه زنی مبان تو!!!
    نکته سوم: شعر برخی مداح ها رسما دروریه رفته ریتم شعر خواننده زن اون ور آبی رو تقلید کرده!! بعضی هاشون هم که مسائل حزبی رو وارد عزا میکنند!
    و ...

  15. صلوات ها 5


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط محراب نمایش پست ها
    فلسفه هیئت های عزاداری
    با سلام
    ادامه مطالب پست 2

    کنارگذاشتن قران در هیئت های عزاداری


    گذشت که هیئت های عزاداری محلی بود برای آموزش معارف دینی که توسط سخنرانان انجام می گرفت و البته اموزش روخوانی قران که مجالس ابتدا با تلاوت قران توسط اکثر حاضرین شروع می شد که استاد قران به تلاوت حاضرین نظارت می کرد و اشتباهات ایشان را متذکر می شد

    تلفیق اموزش قران و عزاداری برای اهل بیت(ع) در هیئت ها مصداق بارز عمل به حدیث ثقلین در بین شیعیان بود


    متاسفانه آسیب جدی که از این منظر متوجه هیئت های عزاداری امروزی است تعطیلی تلاوت قران و یا اموزش قران در هیئت های امروزی است
    به طوری که یا اصلا قران تلاوت نمی شود یا تلاوت قران به صورت نمادین است انکار اغار مراسمی است

    در هیئت های امروزی عزاداران برای اموزش قران اقدامی نمی کنند یا قران را تلاوت نمی کنند
    از فواید تلاوت قران در ابتدای هیئت حضور با وضو و طهارت معزاها بود
    از فواید آموزش قران آشنا شدن جوانها و نسل های بعدی با قران بود
    ترجمه ایات و اشنایی با معارف قرانی جواب بسیاری از شبهات وارده بر دین را پاسخ می داد
    ولی در هیئت های امروزی خبری از اموزش و تلاوت و تفسیر قران به روش قبلی نیست و این یکی ازمهمترین اسیب های هیئت های امروزی می باشد.

    جوانان و نسل های امروزی هیئت رابا قرن نمی شناسند و به هیئت به عنوان مکانی برای گریه کردن و عزاداری یاد می کنند در صورتی که قبل هیئت ها چنین مکانی نبود
    هیئت مکانی بود که مسایل شرعی پاسخ داده می شود قران اموزش داده می شود معرفت دینی افزایش می یافت و در کنار معارف دینی اهلبیت (ع) عزداری هم برای امام حسین(ع) انجام می گرفت و عزاداری که همراه با معرفت دینی باشد یا اسیب ندارد و یا اسیب اش کمتر است


    ادامه دارد....


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,400
    حضور
    77 روز 39 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6565



    سلام ...
    به نظر من شکل عزاداری های الان خیلیاش اشکال داره یکیش همین طبل ها در اندازه های مختلف و سایر ادوات عزاداریا واقعا در اون حد لازم نیست!
    الانو نمیدونم هست یانه ولی یه زمانی هر هیئتی طبل بزرگتر یا وسایل بیشترو ...داشت از بقیه بهتر بود و فضای رقابتی بین هیئت ها از این جهت به وجود امده بود و این چیزا شده بود مایه فخر فروشی و ملاک فخر فروشی فقط تغییر کرده بود!!!
    مراسم عزاداری خالصانه دیگه ادا دراوردن نمیخواد همینکه ذکر مصیبتی بشه و دستی برسینه به نشانه ادب زده بشه و قطره اشکی از سر سوز دل ریخته بشه کافیه ولی اینکه یه عده لباس دربیارن و حرکاتی انجام بدن که مناسب شخصیت عزاداران امام حسین (ع) نباشه یا با استفاده از وسایل باعث آزار و اذیت دیگران بشن یا برای مجلس گرم کردن حاضر به انجام هر حرکتی بشن اینا به نظرمن عزاداری رو میبره زیر سوال!

    یه چیز دیگه م حضور خانمهاست به نظرمن! نباید محل عزاداری ها مختلط باشه ....
    جاهای دیگه رو نمیدونم ولی شهر ما اینجوریه که روز عاشورا همه جایی مشهور به قتلگاه جمع میشن که مختلطه جمعیت و هیچ چیزی مانع نیست بینشون و همه در هم هستن .... اقایون عزاداری میکنن و خانمها نگاه میکنن حالا قدیم که واقعا مردم عزاداریاشون بااخلاص بیشتری بود مشکل ایجاد نمیکرد ولی الان واقعا ادم تاسف میخوره که بعضیا حتی اینجور جاهام دنبال چه چیزایی هستن!! من خودم از دبیرستان دیگه نمیرم و عاشورا توی خونه می مونم بااینکه شهر خلوت میشه و تمام جمعیتش تقریبا اونجان چون رسمه!!
       
    ولی الان شکلی شده که شب عاشورا آرایشگاههای زنونه شلوغ ترین شب سال هستن و ظهر عاشورا همه با یه وضعیتی اونجا حاضرمیشن که جای تاسف داره و خب از اونورم آقایون .......
    به نظر من لااقل باید کاری بشه تو این روزها شاهد این چیزا نباشیم،نه اینکه فجیع ترین آرایش ها زننده ترین لباس هاشونو بزارن واسه ظهر عاشورا


    یکی دیگه ش خود مداح ها هستن! من پارسال توی سایت معتبری خوندم روایت هایی که خیلیم رایج هست دراصل اشتباهه ولی مداحین حتی اطلاعی ندارن و همونجوری به خورد مردم میدن!!!

    بعضی اشعارم که به ترانه بیشتر شبیه ن تا مرثیه!!!
    و اینکه اصلا چرا فقط دهه اوله عزاداری؟؟؟
    البته تاحدی میدونم
       
    اينكه چرا مراسم عزاداري براي اباعبدالله(ع) از اول دهۀ محرم آغاز مي‌شود، دلائل مختلفي مي‌تواند داشته باشد:
    شايد به اعتبار فرمايش امام رضا(ع) است كه مي‌فرمايد از اول دهۀ محرم حزن و اندوه در چهرۀ پدرم ديده مي‌شد و حالت عزادار به خود مي‌گرفتند. در روايت آمده است كه امام رضا(ع) فرمودند: هنگامي كه ماه محرم شروع مي‌شد، ديگر كسي پدرم را خندان نمي‌ديد و هر روز ناراحتي او بيشتر مي‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتي روز دهم مي‌رسيد، آن روز روز مصيبت و اندوه و گريۀ او بود.(كَانَ أَبِي ع إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ... امالي صدوق/128) در روايت مشهور ديگري وقتي پسر شبيب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت براي او ذكر مصيبت شهادت و اسارت اهلبيت(ع) را كردند.(دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. امالي صدوق/130)

    شايد به اين دليل باشد كه عزاداران قبل از عاشورا با ده شب عزاداري بتوانند خود را براي حضور در غم بزرگ عاشورا آماده كنند. چرا كه پس از يك هفته عزاداري، حضور در ذكر مصيبت هولناك عاشورا قابل تحمل‌تر خواهد بود. تمام عزاداران مي‌دانند كه اگر عزاداري از روز عاشورا شروع مي‌شد چقدر ذكر مصيبت‌ها در عاشورا دردناك‌تر و غيرقابل تحمل‌تر مي‌شد. اينكه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»(مستدرك الوسائل/10/318) اين حرارت را هر كسي حس كرده باشد، مي‌داند بي‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسيار دشوار است.

    از طرف ديگر ممكن است يك دهه عزاداري قبل از عاشورا براي بعضي‌ها كسب توجه و آمادگي براي ايجاد سوز در روز دهم باشد. كساني كه دل غافلي دارند يا در اثر توجه به تعلقات دنيا احساس محبتشان به امام حسين(ع) كم شده باشد ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداري با شنيدن مواعظ و معارف ديني آمادگي لازم را كسب نمايند تا مبادا در روز مصيبت بزرگ اباعبدالله الحسين(ع) بي‌احساس و بي‌توجه حضور پيدا كنند.

    و شايد حكمت آن اين باشد كه در واقع اين عزاداري دهۀ اول محرم يك نوع اعلام آمادگي براي نصرت است تا صرف سوگواري، و گويي عزاداران به قصد ياري اباعبدالله الحسين(ع) از همان ابتداي محرم به خيمۀ اباعبدالله الحسين(ع) مي‌روند كه مولايشان را غريب نگذارند. به همين دليل عزاداري دهۀ عاشورا رنگ و بوي حماسي دارد و دسته‌هاي عزا با علائم دسته‌هاي رزمي در ميادين ديده مي‌شوند. در حالي كه عزاداري از عصر عاشورا و شام غريبان به بعد تنها رنگ و بوي غم به خود مي‌گيرد و حتي رسم شده است از ظهر عاشورا به بعد بيرق‌ها را به علامت شهادت اباعبدالله الحسين(ع) مي‌خوابانند و ديگر برافراشته نگه نمي‌دارند.

    ولی چرا لااقل مجالس سخنرانی رو تا اربعین ادامه نمیدن؟؟؟

    یه جایی م حرفایی از استاد ازغدی شنیدم جالبه ...

       
    استاد رحیم پور ازغدی
    قلاده ميبندند به گردنشان و صداى سگ در مياورند و در كنار اسم اباعبدلله ، پارس ميكنند. همين امسال عاشورا، در مشهد ما اين كار شد. قلاده بستند و آن مداحى كه بالا ايستاده بود گفت، " كنم عو عو ، دهم دست ولايت"، ... جمعيت يكمرتبه همه با هم صداى سگ! به مدت دو دقيقه....بعد ميگويد ، " يك تكه استخوان امشب بس است ما را آقا!" ، ذكر اباعبدالله قاطى عوعو سگ!؟

    ما بايد از ساحت اباعبدلله دفاع كنيم ، ما بايد يك عاشوراى فرهنگى درست كنيم و از فرهنگ عاشورا دفاع كنيم.

    هيئت راه انداخته اند، همه لخت ، بعد شروع ميكنند اداى مست ها را در مياورند و تلو تلو ميخورند، فيلم اش هست، برويد ببينيد، طفلك بچه هاى ناآگاه شيعه اند كه خيال ميكنند اين كارها باعث تقرب به اباعبدالله است. تلو تلو ميخورند و اداى مست ها را در مياورند، بعد مداحشان داد ميزند كه " ما گر زسر بريده ميترسيديم، در محفل عشاق نميرقصيديم" ، نامرد! محفل عشاق اينجا نيست، محفل عشاق زير بمباران شيميايى در شرق دجله بود، آنجا بايد ميامدى حسين حسين ميگفتى و ميرقصيدى ، ما آنجا رقص بچه ها را زير باران آتش و خون ديديم ، تو رقاصى!؟ ،ميگويد "رقاصم و رقاصم ، رقاصه عباسم" ، عباسى كه دستش قطع ميشود، ميگويد "والله ان قطعتموا يمينى ، انى احامى ابداً عن دينى" ، شما پيرو مكتب اين عباس هستيد؟ شماها اصلاً به مكتب كارى نداريد.

    بعد هم ميگويد بگذار مسخره مان كنند، ما سگ خانگى شاهيم، بعد داد ميزند، " خرابم و مستم ، مست و خرابم، من سگ خانگى بى بى ربابم" ، بعد دوباره صداى سگ ....، بعد ميگويد " والله صد قدح بشكست ، حضرت شراب،حسين!!!" ، به سيدالشهداء ميگويد حضرت شراب!!! اين محبت و عزاى اهل بيت است؟! البته اينها كمتر از ده درصد هيئت ها هستند اما فيلم اينها را وهابى ها برداشته اند و در شبكه هايشان پخش كرده اند كه سى دى اش را براى من آورده بودند. مرتيكه وهابى بعد از پخش فيلم ميگويد، خب! شما بينندگان بگوييد كه آيا حسين عاقل تر بود ، يا يزيد؟!!!
    تو دارى آش وهابى ها را هم ميزنى، تو دارى هيزم ميگذارى زير ديگ آنها ...
    اللهم عجل لولیک الفرج

    ویرایش توسط ترگل : ۱۳۹۴/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۹


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    باشگاه
    نوشته
    649
    حضور
    11 روز 11 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2168



    سپاس مطالب قشنگی بود آگاه شدم

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود