جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پذیرایی در دعاها و مراسمات مذهبی مأثور است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    159
    حضور
    1 روز 15 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    381

    اشاره آیا پذیرایی در دعاها و مراسمات مذهبی مأثور است؟




    سلام
    در مورد دعای ندبه اینکه اکثرا صبح نزدیک طلوع آفتاب جمعه وبا صرف صبحانه انجام میشه
    به این شکل ودر این زمان مخصوص توصیه شده است؟دلیل خاصی داره یا اینکه یه رسمی است که به مرور برقرار شده؟
    -در مورد پذیرایی در مراسمات مذهبی بجز برای امام حسین {علیه السلام} یعنی برای بقیه مراسمات مذهبی ودعا ها وتشویق مردم بر این کار که باعث رونق گرفتن مراسمات دعاخوانی میشه در روایات توصیه خاصی شده؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست







    آیا پذیرایی در دعاها و مراسمات مذهبی مأثور است؟








    کارشناس بحث: استاد آلاء
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۱:۳۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با عرض ادب و سلام

    دوست گرامي تحقيق نسبتا وسيعي در مورد سوال شما در کتب دعا و زيارت انجام شد و در خصوص اطعام در روز عاشورا و يا ساير مراسم مذهبي ديگر متن مستند و متقني وجود ندارد و افراد صرفا به دليل

    عشق و علاقه خود به حضرت ابي عبدالله به پختن و پخش نذري اقدام مي کنند و چنين عملي را به دليل اين که خدمت به گريه کنندگان و عزاداران حسيني است داراي اجر مي شمارند

    زيرا زوار امام حسين و گريه کنندگان ايشان داراي مقامي بس بالا هستند و بر اين اساس هر کمک و رفع نيازي براي آنان داراي ثواب و ارزش است و از اين رو پخش نذري و سير نمودن و يا رفع تشنگي

    اين عزيزان به تبع اهميت خودشان در در گاه الهي داراي ارزش است

    البته در دو جا تصريح به ثواب مستقيم اطعام شده است :

    1- نهار روز عيد غدير

    2- افطار ماه مبارک رمضان

    در اين دو موعد نفس اطعام دادن مستقيما ثواب است

    در مواردي در دين مثل شب زفاف ، عقيقه فرزند و ..... نيز مستحب است انسان سايرين را اطعام نمايد .


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513

    جمع بندی




    سوال:
    آیا نسبت به زمان خواندن دعا و کیفیت آن به شکل امروزین آن تصریحی در روایات وجود دارد و آیا پذیرایی در مراسم دعا به منظور جلب توجه مردم و حضور بیشتر آنها در روایات مورد تصریح قرار گرفته است مثلا در مورد عزاداری روز عاشورا؟

    پاسخ:
    آنچه در مورد زمان خواندن دعای ندبه رسیده است این است که در کتب روایی دعوت به خواندن این دعا از سوی شیعیان در چهار عید یعنی عید فطر؛ قربان؛ غدیر و جمعه شده اما شیعیان در صبح های جمعه قبل از طلوع آفتاب به قرائت این دعا می پردازند؛ بنابراین نسبت به کیفیت خواندن این دعا و زمان آن با توجه به شکل امروزین برپایی آن تصریحی در روایات به چشم نمی خورد.(1)در کتب دعا و زيارت در خصوص اطعام در روز عاشورا و يا ساير مراسم مذهبي ديگر متن مستند و متقني وجود ندارد و افراد صرفا به دليل عشق و علاقه خود به حضرت ابا عبدالله به پختن و پخش نذري اقدام مي کنند و چنين عملي را به دليل اين که خدمت به گريه کنندگان و عزاداران حسيني است داراي اجر مي شمارند.
    زيرا زوار امام حسين و گريه کنندگان ايشان داراي مقامي بس بالا هستند و بر اين اساس هر کمک و رفع نيازي براي آنان داراي ثواب و ارزش است و از اين رو پخش نذري و سير نمودن و يا رفع تشنگي اين عزيزان به تبع اهميت خودشان در در گاه الهي داراي ارزش است .
    البته در دو مورد تصريح به ثواب مستقيم اطعام شده است :
    1- نهار روز عيد غدير : به عنوان نمونه به روایات ذیل توجه نمایید:
    امام صادق علیه السلام فرمود :غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین)و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.(2)
    درجای دیگر ایشان فرمودند : غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(3)به گونه ای که امام صادق علیه السلام اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند.(4)
    2- افطار ماه مبارک رمضان: به عنوان نمونه به روایت زیر اشاره می شود:
    هر مؤ منى كه مومن دیگرى را در شب ماه رمضان افطار دهد، خداوند براى او ثواب آزاد كردن سى بنده مى نویسد، و در نزد خدا براى او یك دعا مستجاب خواهد بود.(5)
    در اين دو موعد نفس اطعام دادن مستقيما ثواب است؛ اما اطعام در مواردي مثل شب زفاف ، عقيقه فرزند و ..... نيز مستحب دانسته شده است. اما در مورد مراسم های مذهبی دیگر همان گونه که بیان شد تصریحی در روایات وجود ندارد.

    منابع:
    1.سیدبن طاووس/ اقبال الاعمال/ ص604-609.
    2. مجلسی /بحار الانوار/ج6 /ص 303.
    3.شیخ عباس قمی/مفاتیح الجنان /ص500.
    4. مجلسی/بحار الانوار/ج95 /ص323.
    5.مجلسی/بحارالانوار، ج 96، ص 316.


    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۶/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۰:۳۸
    آیا پذیرایی در دعاها و مراسمات مذهبی مأثور است؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  3. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۲۳, ۲۳:۲۴ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود