صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تقدیر و قسمت در ازدواج

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    موسیقی - فناوری
    نوشته
    63
    حضور
    8 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    229

    اشاره تقدیر و قسمت در ازدواج




    سلام

    سوالی رو که میخوام بپرسم، بارها از افراد مختلف پرسیدم ولی هیچگاه جواب قانع کننده ای نگرفتم.

    معنای واقعی مصلحت و قسمت در ازدواج چیه؟
    مثلا میگن فلانی با فلان کس قسمت نبود باهم ازدواج کنن، یا صلاح نبود!

    مگر نه اینکه خدا به انسان در همه زمینه ها قدرت انتخاب، اختیار و اراده داده؟
    آیا انسان در انتخاب فرد موردنظرش برای ازدواج قدرت و اراده نداره؟ و در نهایت اون کسی که قسمت هر فرد هست، خدا نصیبش میکنه؟








    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۱
    هرکسی از ظن خود شد یار من - - از درون من نجست اسرار من

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322




    با نام و یاد دوست







    تقدیر و قسمت در ازدواج








    کارشناس بحث: استاد هادی

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان
    با توجه به اینکه فرمودید به جواب قانع کننده ای نرسیدید ناچاریم پاسخ را کمی مفصّل تر بیان کنیم امیدواریم با کمی تأمل در عرایض به پاسخ خود برسید «ان شاء الله»
    اگر منظور از وجود قسمت و تقدير و سرنوشت در ازدواج، اين است كه در همسر گزيني، عقل و تدبير، تحقيق و مشورت، سپس گزينش همسر مطلوب، نقشي ندارد، بلكه به حكم جبر از ازل مقرر گشته كه فلان دختر بايد همسر فلان پسر شود، سخني نادرست است.
    اما اگر منظور اين است كه براي هر فردي مقدراتي در امور مختلف از جمله در كيفيت و كميت و ويژگي هاي ازدواج متناسب با عملكردش (عقل و تدبیر، تحقیق و مشورت) رقم مي خورد، بايد گفت: بله همين گونه است، خود ما در نوع رقم خوردن اين قسمت و اين تقدير نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنيم.
    تمام پدیده ها تحت سیطره قضا و قدر الهی هستند و ازدواج نیز یکی از آنهاست، برای اینکه پاسخ شما روشن شود ابتدا باید معنای قضا و قدر الهی را بیان کنیم قضا یعنی حتمیت حادثه ای که البته این حتمیت از ناحیه علل و اسباب اوست و قدر یعنی کسب حدود و مشخصات و خصوصیات که آن هم از ناحیه علل و اسباب آن حادثه می باشد .

    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۷/۲۳ در ساعت ۲۲:۱۳
    تقدیر و قسمت در ازدواج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738




    راهی که انسان با اراده خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختیار خود، آن راهی که خداوند از ازل می داند، انتخاب کند. پس تقدیر خداوندی این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد، نه این که تقدیر او را به انجام یک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب می‌کند. ( بنابراین انسان هر شخصی را برای ازدواج انتخاب کند همان قسمت اوست)
    به تعبير بهتر انسان فقط یک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت های گوناگونی در پیش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشین دیگری گردد، مثلاً اگر کسی بیمار شود و معالجه کند و نجات پیدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نیز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و یا بمیرد، آن نیز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. اگر انسان به دلیل عدم مشورت و عدم تدبیر همسری را برگزیند که مناسب وی نیست همان قسمت اوست و یا اگر با مشورت و تدبیر همسر لایقی را برگزیند همو قسمت اوست.
    قضا و قدر معیّن کرده که هر چیزی اثر خود را داشته باشد و من با آگاهی که دارم، چیزی را انتخاب می‌کنم که اثر خوب داشته باشد. امام علی(ع) از پای دیوار کجی برخاست و پای دیوار دیگری نشست. گفتند: آیا از قضای الهی فرار می‌کنی؟ پاسخ داد: «از قضای خدا به قَدَر وی و قضای دیگری فرار می‌کنم». (شيخ صدوق، توحید ص 369، باب 60، القضاء، حديث 3 . موسسه نشر اسلامي، بي تا)

    تقدیر و قسمت در ازدواج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    پس اصل قضا و قدر با اصل آزادی و اختیار انسان منافات ندارد، ‌زیرا اختیار و آزادی یکی از اسباب و علل جهان است؛ یعنی خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهای خود را به اراده خود انجام دهد، و سرنوشت خویش را رقم زند. این که می گوییم کارهای انسان هم به اختیار خود او است و هم قضا و قدر الهی دخالت دارد، به همین معنی است که خدا اراده فرموده و مقدّر کرده که بشر سرنوشت خود را تعیین کنند. بشر مختار و آزاد آفریده شده، یعنی به او عقل و فکر و اراده داده شده است.
    با توجه به نکات بالا امر ازدواج قسمت می باشد اما نه به این معنا که مصطلح شده! چرا که انسان اختیار دارد و اختیار او در اعمال او موثر است و می تواند خودش سرنوشت خودش را رغم بزند و در این زمینه نباید منتظر موردی شد که به طور غیر طبیعی همه ساکت شوند بلکه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم و با در نظر گرفتن ملاکهای صحیح و منطقی و واقع گرایانه در صدد انتخاب همسر برآییم اگر غیر از این بود هیچگاه پیامبر اکرم (ص) این‌همه در خصوص انتخاب همسر توصیه نمی کردند و همه چیز را به قسمت می سپردند مانند:
    «وَ عَنْهُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَامَ النَّبِیُّ ص خَطِیباً فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»
    امام صادق (ع) می فرماید پیامبر اکرم (ص) بلند شدند و خطبه ایراد کردند و فرمودند ای مردم برحذر باشید از سبزی زباله دانی، گفته شد سبزی زباله دانی چیست یا رسول الله ایشان فرمودند دختری نیکو که در خانواده و محیطی بد رشد نموده است.[الکافی ج: 5 ص: 332 حدیث4]
    بشر در کارهای ارادی خود مانند سنگ نیست که او را از بالا به پایین رها کرده باشند و تحت تأثیر عامل جاذبه زمین خواه نا خواه به طرف زمین سقوط کند. نیز مانند گیاه نیست که تنها یک راه محدود در جلوی او هست و همین که در شرایط معیّن رشد و نمو قرار گرفت، خواه ناخواه مواد غذایی را جذب و راه رشد و نمو را طی می‌کند. هم چنین مانند حیوان نیست که به حکم غریزه کارهایی انجام دهد. بشر همیشه خود را در سر چهار راه‌هایی می‌بیند و هیچ گونه اجباری که فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کند ندارد و سایر راه ها بر او بسته نیست. انتخاب یکی از آن‌ها به نظر و فکر و اراده او مربوط است؛ یعنی طرز فکر و انتخاب او است که یک راه خاص را معیّن می‌کند.
    انسان، عملی را که با غریزه طبیعی و حیوانی او موافق است و هیچ مانعی خارجی برای آن وجود ندارد، به حکم تشخیص و مصلت اندیشی قادر است ترک کند (مانند ترک گناهان) همچنین کاری را که مخالف خواسته های نفسانی او است و هیچ گونه عامل اجبار کننده خارجی وجود ندارد، به حکم مصلحت اندیشی و نیروی خِرَد می‌تواند انجام دهد مانند مشورت و تدبیر و تعقل در امر ازدواج و ...


    برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: انسان و سرنوشت استاد شهید مرتضی مطهری (رحمه الله علیه)


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۹:۵۹
    تقدیر و قسمت در ازدواج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    213
    حضور
    5 روز 13 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    930



    با سلام

    پس جریان عالم ذر چیست ؟ که گفته می شود انتخاب های خودمان را ما قبلا کرده ایم.

    با تشکر.

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6738



    نقل قول نوشته اصلی توسط بانو نمایش پست ها
    ا سلام

    پس جریان عالم ذر چیست ؟ که گفته می شود انتخاب های خودمان را ما قبلا کرده ایم.

    با تشکر.

    با سلام و عرض ادب
    همان طور که عرض شد انسان در عالم مادّه قدرت انتخاب دارد و در انتخاب یکی از دو گزینه مختار است می تواند در انتخاب خویش مشورت کند و می تواند مشورت نکند، خداوند در عالم مقال از انسان ها میثاق گرفته تا حجتی برای انسان ها باشد و در قیامت بهانه نتراشند که حقیقت برای ما پنهان بود لذا سزاوار عقاب نیستیم؛ بنابراین حجت برای همه انسان ها تمام است.
    خدای متعال در عالم ذر همه انسان ها را متوجه ربوبیت خویش کرد و از آنها پرسید آیا من پروردگار شما نیستم و آنها جواب مثبت دادند. با این جواب که خود یک اقرار صریح و قطعی است جای هیچ گونه عذری نیست که کسی در قیامت بگوید من از ربوبیت پروردگار غافل بودم.(تفسیر المیزان ذیل آیه 172 سوره مبارکه اعراف)
    آنچه از ظاهر فرمایشات بزرگان استفاده می شود انسان در عالم ذر انتخابی نداشت ...

    در ارتباط با عالم ذر لینک زیر را مطالعه فرمایید:
    http://www.askdin.com/thread36586.html
    پست های 7،8،9

    موفق و موید باشید

    تقدیر و قسمت در ازدواج
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 6 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6570



    سلام...
    من یه سوالی داشتم ...
    قبلش عذر میخوام اگه بی ارتباط با موضوعه ...
    در سایر موارد چطور؟؟ وقتی حادثه ای اتفاق می افته و میگن قسمت بوده .... مثلا مرگ ناگهانی یا نجات پیدا کردن معجزه آسا یا امثال این؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    پس اصل قضا و قدر با اصل آزادی و اختیار انسان منافات ندارد، ‌زیرا اختیار و آزادی یکی از اسباب و علل جهان است؛ یعنی خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهای خود را به اراده خود انجام دهد، و سرنوشت خویش را رقم زند. این که می گوییم کارهای انسان هم به اختیار خود او است و هم قضا و قدر الهی دخالت دارد، به همین معنی است که خدا اراده فرموده و مقدّر کرده که بشر سرنوشت خود را تعیین کنند. بشر مختار و آزاد آفریده شده، یعنی به او عقل و فکر و اراده داده شده است.
    من کمی گیج شدم از حرفاتون ... اگه قضا و قدر به این معنی باشه که هرچیزی که خودمون انتخاب می کنیم همون پیش بیاد، پس درواقع اصلا قضاو قدری وجود نداره و فقط قدرت انتخاب و اختیار ماست که سرنوشت رو میسازه نه؟؟؟ اگه اینطوره چرا انقدررر به بحث قضاو قدر پرداخته میشه و هرچیزی به حساب قسمت گذاشته میشه درحالیکه قسمت چیزیه که خودمون انتخاب می کنیم؟؟؟
    از طرفی چرا گفته میشه شب قدر سرنوشت یه سال نوشته میشه
       
    یکمی ساده تر توضیح بدین ممنون میشم همه که دروس حوزوی نخوندن یه عده م مث من بی سوادن


    ویرایش توسط ترگل : ۱۳۹۴/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۷:۳۲


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط ♥♥♥ تــــــــرگل ♥♥♥ نمایش پست ها
    سلام...
    من یه سوالی داشتم ...
    قبلش عذر میخوام اگه بی ارتباط با موضوعه ...
    در سایر موارد چطور؟؟ وقتی حادثه ای اتفاق می افته و میگن قسمت بوده .... مثلا مرگ ناگهانی یا نجات پیدا کردن معجزه آسا یا امثال این؟؟؟




    من کمی گیج شدم از حرفاتون ... اگه قضا و قدر به این معنی باشه که هرچیزی که خودمون انتخاب می کنیم همون پیش بیاد، پس درواقع اصلا قضاو قدری وجود نداره و فقط قدرت انتخاب و اختیار ماست که سرنوشت رو میسازه نه؟؟؟ اگه اینطوره چرا انقدررر به بحث قضاو قدر پرداخته میشه و هرچیزی به حساب قسمت گذاشته میشه درحالیکه قسمت چیزیه که خودمون انتخاب می کنیم؟؟؟
    از طرفی چرا گفته میشه شب قدر سرنوشت یه سال نوشته میشه
       
    یکمی ساده تر توضیح بدین ممنون میشم همه که دروس حوزوی نخوندن یه عده م مث من بی سوادن


    سلام

    با اجازه از کارشناس محترم بحث ، من برداشت خودم رو از این موضوع ارائه میدم.

    در زندگی اینطور نیست که ما بی نهایت گزینه برای انتخاب کردن داشته باشیم ، همیشه تعداد گزینه های محدودی در پیش روی ما هست ، یعنی زندگی مثل یک امتحان تشریحی نیست ، که فرد هر چیزی خواست مختار باشه در برگه بنویسه ، بلکه زندگی ما شبیه یک امتحان چند گزینه ای یا تستی هست ، اینکه انسان در برابر گزینه های محدودی قرار میگیره این از موضوع جبر ناشی میشه و اما اینکه انسان میتونه یکی از گزینه های رو انتخاب کنه ، این ناشی از اختیار و مختار بودن انسان داره .... اما گاها حتی میشه همون گزینه ها که از سر جبر هست رو هم تغییر داد.... دعا کردن ، صدقه دادن ، گناه کردن یا نکردن، نیکی به پدر و مادر ، حب یا بغض داشتن نسبت به ائمه ، ارزوهای ما و خیلی موارددیگه... اینها مواردی هست که در تغییر گزینه ها میتونه اثر گذار باشه ...

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 6 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6570



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولکول 68 نمایش پست ها
    در زندگی اینطور نیست که ما بی نهایت گزینه برای انتخاب کردن داشته باشیم ، همیشه تعداد گزینه های محدودی در پیش روی ما هست ، یعنی زندگی مثل یک امتحان تشریحی نیست ، که فرد هر چیزی خواست مختار باشه در برگه بنویسه ، بلکه زندگی ما شبیه یک امتحان چند گزینه ای یا تستی هست ، اینکه انسان در برابر گزینه های محدودی قرار میگیره این از موضوع جبر ناشی میشه و اما اینکه انسان میتونه یکی از گزینه های رو انتخاب کنه ، این ناشی از اختیار و مختار بودن انسان داره .... اما گاها حتی میشه همون گزینه ها که از سر جبر هست رو هم تغییر داد.... دعا کردن ، صدقه دادن ، گناه کردن یا نکردن، نیکی به پدر و مادر ، حب یا بغض داشتن نسبت به ائمه ، ارزوهای ما و خیلی موارددیگه... اینها مواردی هست که در تغییر گزینه ها میتونه اثر گذار باشه ...
    سلام و ممنون از پاسخ و مثال جالبتون ...
    ولی باز سوال من جواب داده نشد این فقط جواب اون قسمته که گفتم

    نقل قول نوشته اصلی توسط مولکول 68 نمایش پست ها
    اگه قضا و قدر به این معنی باشه که هرچیزی که خودمون انتخاب می کنیم همون پیش بیاد، پس درواقع اصلا قضاو قدری وجود نداره و فقط قدرت انتخاب و اختیار ماست که سرنوشت رو میسازه نه؟؟؟ اگه اینطوره چرا انقدررر به بحث قضاو قدر پرداخته میشه و هرچیزی به حساب قسمت گذاشته میشه درحالیکه قسمت چیزیه که خودمون انتخاب می کنیم؟؟؟
    ولی جواب این چی میشه؟؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مولکول 68 نمایش پست ها
    چرا گفته میشه شب قدر سرنوشت یه سال نوشته میشه



    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود