صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟




    چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137



    سلام علیکم دوست عزیز
    شما فکر کنید خدا نیاز به اثبات نداشته باشد در این صورت کفری و امتحانی وجود نداشت چون حتی گناههانی که انسان ها انجام می دهند از ایمان کم آنهاست وقتی که خدا درغریضه ی ما به طور کلی اثبات و شناخته شده باشد ما دیگر گناه و خطایی انجام نمی دهیم

  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    سلام

    قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ - الإبراهيم/10

    رسولان آنها گفتند: «آيا در خدا شک است؟! خدايي که آسمانها و زمين را آفريده؛

    واقعاً آیا خدا نیاز به اثبات داره ؟

    مطمئنید ؟

    فکر نکنم ، فقط کافیه :

    فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يعْلَمُونَ(الروم/30)

    پس روي خود را متوجه آيين خالص پروردگار کن! اين فطرتي است که خداوند،انسانها را بر آن آفريده؛ دگرگوني در آفرينش الهي نيست؛ اين است آيين استوار؛ ولي اکثر مردم نمي‌دانند!

    آیینه فطرت اگه پاک بشه میتونیم خداوند قیوم رو درش مشاهده کنیم خداوندی که از هر واقعیتی آشکارتره ،

    هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيءٍ عَلِيمٌ(الحديد/3)

    اول و آخر و پيدا و پنهان اوست؛ و او به هر چيز داناست.

    یادمون نره انبیاء تذکر دهنده بودند ، نه اثبات کننده !

    فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ(الغاشية/21)

    پس تذکر ده که تو فقط تذکر دهنده‌اي!

    اثبات فقط در زمانی است که عده ای براساس مباحث کلامی آمیخته با دروغ سعی در نفی خداوند داشته باشن ، و

    صد البته مکتب ما هم جوابش رو داره ، ولی اینا واسه ماها نیست ، ما اگه مخوایم خدا رو وجدان کنیم ، باید به

    فطرت خداجوی خودمون مراجعه کنیم ،

    کل مولود یولد علی الفطرة یعنی علی المعرفة بان الله عز و جل خالقه ( بحار / ج 3 / ص 279 )

    هر نوزادی بر فطرت خدایی متولد میشود ، یعنی بر معرفت اینکه خدای عز و جل خالق اوست . ( رسول الله صلی الله

    علیه و آله )

    یادمون نره با اثبات ، هر قدر هم که دقیق باشه فقط میتونیم ثابت کنیم خدایی هست ، آیا واسه ما این کافیه ؟
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  6. صلوات ها 5


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    124



    خیر خدا به اثبات نیازی ندارد، چون وجود خدا بدیهی است، و بدیهیات نیاز به اثبات و دلیل و برهان ندارند.

  8. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23



    چطور خداوند نیاز به اثبات نداره؟!! ... وقتی که تمامی عقاید ما بر این حقیقت استوار هست؟؟!

    چطور خداوند نیاز به اثبات نداره؟!! ... وقتی که خودش میگه "خلقت لکی اعرف"؟؟!
    برای اینکه چیزی رو بشناسیم، نباید اول بدونیم وجود داره یا نه؟؟

    بله، هر مومنی باید نزد خودش وجود خدا ثابت شده باشه ... اما اینکه چه شکلی ثابت شده بستگی به فرد داره

    توی لزوم اثبات شکی نیست
    راه اثبات مختلف هست


  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    معمولاً نظر متکلمان مسلمان این بوده‌ است که وجود خدا بدیهی است ، از نظر بسیاری از فلاسفه وجود خدا بدیهی نیست و نیاز به اثبات دارد .
    از سویی دیگر، برخی از فلاسفه مانند ابن سینا و ملاصدرا ضمن اذعان به بداهت وجود خدا، به دفاع از براهین اثبات وجود خدا پرداختند و آن را مایهٔ تنبه و توجه بیشتر به این امر بدیهی دانستند.

    چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط al-taïr نمایش پست ها
    خیر خدا به اثبات نیازی ندارد، چون وجود خدا بدیهی است، و بدیهیات نیاز به اثبات و دلیل و برهان ندارند.
    با مزه سخن میگویید!
    اینهمه بحث و نام رنگ وزنگ از خداوند در درون و برون ما انسانهاست.ما از او میگوییم و به او میاندیشیم.
    ما او را به هزاران نام میخوانیم و در همه جا جست وجویش میکنیم.
    پس نیازمندیم تا وی را برای خود و دیگران اثبات نماییم.
    متاسفانه شما مثل پستهایتان در اسک قران,عجولانه و نسنجیده پست میزنید.!
    ANGEL1943

  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23



    بدیهی یعنی چی؟

    بدیهی: قضیه ای/موضوعی که نیاز به اثبات نداره (نیاز به تفکر نداره) - به صورت اضطرار اون رو می فهمیم

    مثل اینکه همه می فهمند که "جزء بزرگتر از کل" هست یا اینکه همه مفهوم "وجود" رو می فهمند و نیاز به استدلال و صغری کبری چیدن نیست.

    اثبات وجود خدا از این قبیل هست؟؟!


    از خواص بدیهی این هست که هر کسی (در صورت عادی) متوجه اون میشه و به اون اذعان می کنه.

    آیا همگی به وجود خدا اذعان دارند؟؟
    این همه افراد هستن که باور ندارن ...


    با این اوضاع چطور می گیم که خدا نیاز به اثبات نداره و حتی یک قدم فراتر: بدیهی هست؟؟!!!

    مگر اینکه تعریف بدیهی نزد این افراد، چیز دیگه ای باشه...


  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ..یا ستار..

    با سلام..

    دوست عزیز ما یک لفظ وجود داریم و یک لفظ چیز که وجود به ان تعلق گرفته است ؛پس وقتی شما می گویید ؛وجود خدا در اصل ؛یکی اصل وجود است که بدیهی می باشد یعنی به صورت بسیط به ذهن وارد می گردد وقابل تجزیه به اجزا نیست؛و دیگری مفهوم خدا که متعلق به وجود است ؛پس اثبات وجود شئ موردی ندارد ؛ولی اثبات اصل وجود بدیهی است ونیاز به استدلال ندارد....


    اما اینکه اثبات کنیم خدا وجود بحت ومحض می باشد ؛ایرادی ندارد ؛یعنی این مورد یک امر فطری نیست که هر کسی بیاید و بگوید خداوند وجود بحت است و بدون ماهیت ؛بله اگر اثبات کنیم خدا وجود بحت ومحض می باشد تازه رسیدیم به اصل فطری بودن ؛و اذعان به وجودش ؛یعنی خود خداوند وجودی است که همه به ان به صورت فطری اذعان دارند ؛و لی مقدماتی که این مطلب را اثبات کند ،دیگر بدیهی نیست....

    پس بدیهی دو صورت دارد؛یکی بدایهی هستند که بدون استدلال ودلیل برای ذهن متصور می شوند و در تصدیق نیز همینطورند ؛مانند اصل اجتماع نقیضین و یا معقولات اولی که شما با ادراک مادی مشهود می کنید مانند ادراکاتی از قبیل دیدن مناظر جلوی چشمتان...اینها نیاز به استدلال ندارند چون معرف انها داری حد ورسم نیست تا شما به درک تعاریف انها نائل ایید...اینها اصل و زیربنای دیگر معقولات هستند؛..

    صورت دیگر از بدایه ؛انهایی هستند که می توان برای انها اقامه دلیل کرد ومانند دسته اول نیست ؛که به هیچ عنوان نتوان برای انها دلیل اقامه کرد ؛تا به دور و تسلسل نیز بینجامد....


    پس صورتهای بدیهی صورتهایی بسیط هستند ؛که مرکب از جزء ؛نیستند ؛یعنی فصل و جنس ندارند ؛و وقتی اینها وارد ذهن می گردند ؛به همان صورت بسیط و ساده برای ذهن تداعی می کنند نتیجتا نیاز به دلیل ندارند؛ولی برخی از صورتهای بدیهی علتشان با خود شان است یعنی دلیلش همراه با خودش می باشد ؛ونیاز به علتی دیگر نیست ؛این صورتهای بدهی اثبات پذیر هم هستند ؛ومانند صورتهای اولی ؛اثبات انها به دور و یا تسلسل نمی انجامد....

    اثبات وجود خدا هم همینطور است....


    یا حق..


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23



    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها
    ..یا ستار..

    با سلام..
    سلام دوست عزیز،

    رک و راست بگم ... دقیقا متوجه نشدم چی می گید.
    توضیح میدم، امیدوارم راهنمایی کنید:


    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها

    دوست عزیز ما یک لفظ وجود داریم و یک لفظ چیز که وجود به ان تعلق گرفته است ؛پس وقتی شما می گویید ؛وجود خدا در اصل ؛یکی اصل وجود است که بدیهی می باشد یعنی به صورت بسیط به ذهن وارد می گردد وقابل تجزیه به اجزا نیست؛و دیگری مفهوم خدا که متعلق به وجود است ؛پس اثبات وجود شئ موردی ندارد ؛ولی اثبات اصل وجود بدیهی است ونیاز به استدلال ندارد....

    در صورتی که مدعیان (بی احترامی نباشه، بی غرض عرض می کنم) حرف شما رو نمی زنند.

    اصلا نیاز نیست ما ترکیب "وجود خدا" رو تجزیه کنیم و جدا جدا بررسی کنیم، چرا که از این مرحله گذشتیم.

    دقت کنید:
    عده ای گویند: "وجود خدا بدیهی است"

    نه وجود، به تنهایی (که من و شما میگیم)

    (خارج از موضوع: من متوجه نمیشم منظورتون از "اصل وجود چیه"؟ اصل وجود چی؟)

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها

    اما اینکه اثبات کنیم خدا وجود بحت ومحض می باشد ؛ایرادی ندارد ؛یعنی این مورد یک امر فطری نیست که هر کسی بیاید و بگوید خداوند وجود بحت است و بدون ماهیت ؛بله اگر اثبات کنیم خدا وجود بحت ومحض می باشد تازه رسیدیم به اصل فطری بودن ؛و اذعان به وجودش ؛یعنی خود خداوند وجودی است که همه به ان به صورت فطری اذعان دارند ؛و لی مقدماتی که این مطلب را اثبات کند ،دیگر بدیهی نیست....
    "بحت" یعنی چی؟
    منظور از "ماهیت" چیه؟
    "وجود محض" یعنی چی؟

    چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟
    سطح خیلی بالاست، یکم زیر دیپلم صحبت کنید ... چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها

    پس بدیهی دو صورت دارد؛یکی بدایهی هستند که بدون استدلال ودلیل برای ذهن متصور می شوند و در تصدیق نیز همینطورند ؛مانند اصل اجتماع نقیضین و یا معقولات اولی که شما با ادراک مادی مشهود می کنید مانند ادراکاتی از قبیل دیدن مناظر جلوی چشمتان...اینها نیاز به استدلال ندارند چون معرف انها داری حد ورسم نیست تا شما به درک تعاریف انها نائل ایید...اینها اصل و زیربنای دیگر معقولات هستند؛..

    صورت دیگر از بدایه ؛انهایی هستند که می توان برای انها اقامه دلیل کرد ومانند دسته اول نیست ؛که به هیچ عنوان نتوان برای انها دلیل اقامه کرد ؛تا به دور و تسلسل نیز بینجامد....
    بسیار خب ...

    این اولین بار هست که من این تقسیم رو می شنوم

    همونطور که برای قسم اول یک مثال زدید، می تونید برای قسم دوم هم مثالی ساده بزنید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها

    پس صورتهای بدیهی صورتهایی بسیط هستند ؛که مرکب از جزء ؛نیستند ؛یعنی فصل و جنس ندارند ؛و وقتی اینها وارد ذهن می گردند ؛به همان صورت بسیط و ساده برای ذهن تداعی می کنند نتیجتا نیاز به دلیل ندارند؛ولی برخی از صورتهای بدیهی علتشان با خود شان است یعنی دلیلش همراه با خودش می باشد ؛ونیاز به علتی دیگر نیست ؛این صورتهای بدهی اثبات پذیر هم هستند ؛ومانند صورتهای اولی ؛اثبات انها به دور و یا تسلسل نمی انجامد....

    اثبات وجود خدا هم همینطور است....


    یا حق..

    دوباره یک تقسیم جدید دیگه ارائه کردید:
    1- بدیهی که دلیلش با خودش هست
    2- بدیهی که دلیلش با خودش نیست
    3- بدیهی که دلیل ندارد

    چرا خداوند نیاز به اثبات دارد؟

    آخرش اثبات خدا که از قسم اول شد ... دلیلش چی بود؟ چه شکلی بدیهی شد؟

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود