صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «و اذا الوحوش حشرت»؛ یعنی حتی حشرات هم محشور می شوند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    189
    حضور
    5 روز 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341

    راهنما «و اذا الوحوش حشرت»؛ یعنی حتی حشرات هم محشور می شوند؟




    سلام بر همه گی
    زود برم سر اصل مطلب!
    اقا برای چی توی قران میگه که تمام وحوش محشور میشن؟
    و اذالوحوش حشرت (هنگامی که وحوش محشور شوند)
    حالا این یه طرف! سورا انعام آیه ۳۸ که میگه "نه تنها تمام وحوش حشرت! بلکه تماااااام جنبندگان هم حشرت" .. سوال اینه که حیوانات که نه دین و نه اختیار و نه راه دومی برای زندگی داشتن برای چی باید محشور بشن؟؟؟؟؟!!!!! البته قبلا این سوال رو پرسیدم و بهم گفتن که احتمالا برای شهادت دادن محشور میشن!!!! ولی حتی دایناسور ها و ماموت ها هم مصداق آیه ۳۸ انعام هستن!!!! اخه دایناسور چی دیده که بخواد شهادت بده!!!! پس شهادت دادن نمی تونه دلیل محشور شدنشون بشه!!


    با تشکر فراوان


    خدای من پشت و پناه همه تون

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58312




    با نام و یاد دوست







    «و اذا الوحوش حشرت»؛ یعنی حتی حشرات هم محشور می شوند؟








    کارشناس بحث: استاد محسن

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    سلام بر همه گی
    زود برم سر اصل مطلب!
    اقا برای چی توی قران میگه که تمام وحوش محشور میشن؟
    و اذالوحوش حشرت (هنگامی که وحوش محشور شوند)
    حالا این یه طرف! سورا انعام آیه ۳۸ که میگه "نه تنها تمام وحوش حشرت! بلکه تماااااام جنبندگان هم حشرت" .. سوال اینه که حیوانات که نه دین و نه اختیار و نه راه دومی برای زندگی داشتن برای چی باید محشور بشن؟؟؟؟؟!!!!! البته قبلا این سوال رو پرسیدم و بهم گفتن که احتمالا برای شهادت دادن محشور میشن!!!! ولی حتی دایناسور ها و ماموت ها هم مصداق آیه ۳۸ انعام هستن!!!! اخه دایناسور چی دیده که بخواد شهادت بده!!!! پس شهادت دادن نمی تونه دلیل محشور شدنشون بشه!!


    با تشکر فراوان
    خدای من پشت و پناه همه تون
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و طلب توفیق الهی وسلامتی برای شما
    مطابق با بیان آیات و تفاسیر مربوطه و نیز روایات صادره از معصومین سلام الله علیهم اجمعین، می بایست گفت آری همه جنبدگان روی زمین در پیشگاه الهی حاضر خواهند شد و بر معیار فهم و شناختی که هر کدام نسبت به زندگی در دنیا داشته اند پاسخ گو خواهند بود. تا آن جا که حتی اگر از حیوانی به حیوان دیگر ظلم شده باشد،حیوان ظالم مورد سوال قرار خواهد گرفت و این یعنی حکمت الهی.
    البته بیان این نکته لازم است حشر هر موجودی مطابق با نوع وجودش خواهد بود. با این توضیح که انسان در آوردگاه قیامت، حشری ویژه خواهد داشت و از هر چیزی که او در زندگی با آن مانوس بوده و به آن عمل کرده یا دیده و شنیده یا گفته،باز خواست خواهد شد. زیرا انسان عاقل و با شعور و صاحب اراده و مکلف به انجام یا ترک افعال است. در نتیجه عملی که انجام می دهد اگر با این اوصاف همراه باشد، در زمان حشر همان اعمال به نفع یا علیه او شهادت می دهند.
    این معنای واقعی حشر است که فقط در باره انسان متداول است. به گونه ای که در گمان ما؛ انسان ها تنها موجودات محشور در قیامت اند. زیرا به خوبی معنای تکلیف را می فهمند.
    با این حال باید گفت در باره سایر موجودات نیز حشر وجود دارد. اما نه به کیفیت حشر انسانی. بلکه فراخور هر موجودی حشر مخصوص به خودش وجود دارد. ا همین تفسیر است که می توان حشر همه موجودات را پذیرفت که حشرشان نه به مثل حشر انسان ها است که صاحبان تکلیف اند.ولی اگر در دنیا به هم ظلم کرده اند باز خواست خواهند شد.آیه شریفه ای که در پی می آید، در تایید ادعا است.
    "وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَيْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى"(1)
    و اگر خداوند مردم را به دلیل ظلم شان مجازات مى ‏كرد، جنبنده‏اى را بر پشت زمين باقى نمى ‏گذارد ولى آن ها را تا زمان معيّنى به تأخير مى‏اندازد.در نتیجه هر جنبنده ای اگر مرتکب ظلم شد، می بایست در سرای دیگر منتظر انتقام الهی باشد.
    نگاه بعضی از تفاسیر در باره حشر حیوانات"
    در یکی از تفاسیر آمده است:
    اين نکته را باید گفت كه لازمه انتقام از حيوانات در روز قيامت، اين نيست كه حيوانات در شعور و اراده با انسان مساوى بوده و در عين بى زبانى همه آن مدارج كمال را كه انسان در نفسانيات و روحيات سير مى‏كند، آنها نيز سير كنند، تا كسى اشكال كند و بگويد: اين سخن مخالف با ضرورت است، و شاهد بطلان آن آثارى است كه از انسان و حيوانات بروز مى‏كند، براى اينكه: صرف شريك بودن حيوانات با انسان در مساله" مؤاخذه" و" حساب" و" اجر" مستلزم شركت و تساويشان در جميع جهات نيست، به شهادت اينكه افراد همين انسان، در جميع جهات با هم برابر نيستند و جميع افراد انسان در روز قيامت از جهت دقت و سخت‏گيرى در حساب، يك جور نبوده، عاقل و سفيه، رشيد و مستضعف به يك جور حساب پس نمى‏دهند.(2)
    پاسخ به پرسش ها:
    آیا به غیر از انسان ها و حیوانات سایر موجودات نیز محشور می شوند؟
    پاسخ این است که بله به غیر از آیه شریفه 38 سوره انعام،
    از آيات بسيار ديگرى استفاده مى‏شود كه نه تنها انسان و حيوانات محشور مى‏شوند، بلكه آسمان‏ها و زمين و آفتاب و ماه و ستارگان و جن و سنگ ها و بت‏ها و ساير شركائى كه مردم آنها را پرستش مى‏كنند و حتى طلا و نقره‏اى كه اندوخته شده و در راه خدا انفاق نگرديده همه محشور خواهند شد، و با آن طلا و نقره پيشانى و پهلوى صاحبان شان داغ مى‏شود(3)
    پرسش دیگر که خود دو پرسش است این که:
    آيا حيوانات تكاليف خود را در دنيا از پيغمبرى كه وحى بر او نازل مى‏شود مى‏گيرند يا نه؟
    و آيا پيغمبرانى كه فرضا هر كدام به يك نوع از انواع حيوانات مبعوث مى‏شوند، از افراد همان نوعند يا نه؟ جوابش اين است كه: تا كنون بشر نتوانسته از عالم حيوانات سر درآورده و حجابهايى كه بين او و بين حيوانات وجود دارد، پس بزند، لذا بحث كردن ما پيرامون اين سؤال، فائده‏اى نداشته و جز سنگ به تاريكى انداختن چيز ديگرى نيست، كلام الهى نيز، تا آنجا كه ما از ظواهر آن مى‏فهميم، كوچكترين اشاره‏اى به اين مطلب نداشته و در روايات وارده از رسول خدا و ائمه اهل بيت سلام الله علیهم اجمعین هم چيزى كه بتوان اعتماد بر آن نمود ديده نمى‏شود.
    از آن چه كه گفتيم به خوبى معلوم شد كه اجتماعات حيوانى هم مانند اجتماعات بشرى، ماده و استعداد پذيرفتن دين الهى در فطرتشان وجود دارد، همان فطرياتى كه در بشر سر چشمه دين الهى است و وى را براى حشر و بازگشت به سوى خدا، قابل و مستعد مى‏سازد، در حيوانات نيز هست. گو اين كه حيوانات بطورى كه مشاهده مى‏كنيم، جزئيات و تفاصيل معارف انسانى را نداشته و مكلف به دقائق تكاليفى كه انسان از ناحيه خداوند مكلف به آن است، نيستند، چنان كه آيات قرآنى نيز اين مشاهده را تاييد مى‏نمايد، زيرا جميع اشياء عالم را مسخر انسان مى‏داند و او را از ساير حيوانات افضل مى‏شمارد. اين منتها چيزيست كه در باره حيوانات مى‏توان اظهار داشت.(4)
    و اما مشابه با پرسش های قبلی که مربوط به یکی از تفاسیر بیان شد این پرسش نیز در تفسیر دیگری بیان شد که:
    آيا رستاخيز براى حيوانات هم وجود دارد؟
    شك نيست كه نخستين شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تكليف و مسئوليت است، طرف داران اين عقيده مى‏گويند مداركى در دست است كه نشان مى‏دهد حيوانات نيز به اندازه خود داراى درك و فهمند، از جمله:
    زندگى بسيارى از حيوانات آميخته با نظام جالب و شگفت‏انگيزى است كه روشنگر سطح عالى فهم و شعور آنها است كيست كه درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجيب آن ها و نظام شگفت‏انگيز لانه و كندو، سخنانى نشنيده باشد، و بر درك و شعور تحسين آميز آنها آفرين نگفته باشد؟ ...چه مانعى دارد كه اين اعمال همانطور كه ظواهرشان نشان مى‏دهد ناشى از عقل و درك باشد؟ ...علاقه ‏اى كه بسيارى از حيوانات تدريجا به صاحب خود پيدا مى‏كنند شاهد ديگرى براى اين موضوع است، بسيارى از سگ هاى درنده و خطرناك نسبت به صاحبان خود و حتى فرزندان كوچك آنان مانند يك خدمت گزار مهربان رفتار مى‏كنند... مسلم است آن ها را به آسانى نمى‏توان ناشى از غريزه دانست، زيرا غريزه معمولا سرچشمه كارهاى يك نواخت و مستمر است، اما اعمالى كه در شرائط خاصى كه قابل پيش ‏بينى نبوده بعنوان عكس العمل انجام مى‏گردد به فهم و شعور شبيه تر است تا به غريزه.
    داستان فرار كردن مورچگان از برابر لشگر سليمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه" سبا و يمن" و آوردن خبرهاى هيجان‏ انگيز براى سليمان (که در کتاب خدا بیان شده است) شاهد اين مدعا است.(5)
    پرسش مهم:

    سؤال مهمى كه در اينجا پيش مى‏آيد اين است كه آيا مي توانيم قبول كنيم حيوانات تكاليفى دارند با اين كه يكى از شرائط مسلم تكليف عقل است؟
    در پاسخ اين سؤال بايد گفت كه تكليف مراحلى دارد و هر مرحله ادراك و عقلى متناسب خود مى‏خواهد، تكاليف فراوانى كه در قوانين اسلامى براى يك انسان وجود دارد به قدرى است كه بدون داشتن يك سطح عالى از عقل و درك انجام آنها ممكن نيست و ما هرگز نمى‏توانيم چنان تكاليفى را براى حيوانات بپذيريم، زيرا شرط آن، در آن ها حاصل نيست، اما مرحله ساده و پائين ‏ترى از
    تكليف تصور مى‏شود كه مختصر فهم و شعور براى آن كافى است، ما نمى‏توانيم چنان فهم و شعور و چنان تكاليفى را به طور كلى در باره حيوانات انكار كنيم.
    با توجه به تفاوت مراتب تكليف، و تفاوت مراتب عقل اشكال بالا در مورد حيوانات نيز حل مى‏شود.(6)
    و بالاخره در یکی دیگر از تفاسیر روایتی ذکر شده است که خواندن آن عبرت انگیز است.
    از ابو ذر روايت است كه: ما در حضور پيامبر بوديم. دو گوسفند با شاخ خود به جان يك ديگر افتادند. فرمود: مى‏دانيد چرا اين ها به يكديگر شاخ مى‏زنند؟ گفتيم:
    نمي دانيم. فرمود: خدا مي داند و به زودى ميان آن ها حكم مى‏كند! طبق اين روايات، شباهت حيوانات با ما در اين است كه آن ها هم در روز قيامت محشور و قصاص می شوند.(7)
    پی نوشت ها:
    1. سوره نحل آیه 61
    2.علامه طباطبایی سید محمد حسین، تفسیر المیزان،ترجمه موسوی همدانی سید محمد باقر،قم،انتشارات اسلامی،سال 1374 خورشیدی،چاپ پنجم، ج 7 ص 109
    3. همان، ص 108
    4. همان،ص 111
    5.آیت الله ناصر مکارم شیرازی، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374خورشیدی، ج‏5، ص 224
    6. همان، ص 226
    7.شیخ طبرسی،تفسیر مجمع البیان، ترجمه مترجمان،تهران،انتشارات فراهانی،سال 1360 خورشیدی،چاپ اول، ج‏8، ص 82

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۴/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۳:۴۷

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    هو وهاب الصور

    با سلام و ادب و تشکر از توضیحات استاد محسن گرامی

    براهین مختلفی بر تجرد نفوس حیوانی ارائه شده است از جمله ملا صدرا می فرماید:

    "هر حیوانی در پی لذت و کامیابی و گریزان از درد و رنج است،این واقعیت بدون توجه و علم

    حیوان به درد و رنج خود توجیهی ندارد و این مقتضی علم حیوان به خود است"

    از سوی دیگر هر موجودی که عالم به خودش باشد مجرد است.ملا صدرا به ادراک خیالی حیوان به ذات

    خود باور قطعی دارد.

    طبق این باور نفس اگر به مرتبه ی تجرد خیال برسد دیگر تباه نمی شود چرا که خود گوهری غیر مادی

    است و انقطاع از ماده موجب فسادش نمی شود.بنابراین می توان راهی برای اثبات حشر حیوانات باشد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    189
    حضور
    5 روز 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    تا آن جا که حتی اگر از حیوانی به حیوان دیگر ظلم شده باشد،حیوان ظالم موردسوال قرار خواهد گرفت و این یعنی حکمت الهی.

    درود بر کارشناس محترم و عرض تشکر بابت پاسختون،

    هضم این موضوع برای بنده یکم.مشکله. حیوانات چه طور به هم ظلم.میکنن؟؟ ما زمانی میتونیم بگیم یک حیوان بر حیوان دیگر ظلم.کرده که اگر یک حیوان دیگر جای اون حیوان ظالم بود چنین کاری نمی کرد!! که بنده بعید میدونم چنین چیزی باشه! لذا حیوانات ویژگی ها و اخلاق های مشابه دارن! مثلا یک ببر رو در نظر بگیرد که در حال خوردن یک آهو هست! و یک ببر دیگه از دور به این ببر نزدیک میشه و قصد همسفره شدن با این ببر رو داره! ولی این ببر مقاومت میکنه و اجازه همسفره شدن رو نمیده!!! و شاید این از نظر ما ظلم باشه ولی هر ببر دیگه ای هم اگه بود همین کارو میکرد! پس بر ببر خاطی ایرادی وارد نیست! البته این فقط یه مثال برای رسوندن منظورم بود .. خلاصه همه حیوانات هم جنس در شرایط خاص رفتار های مشابهی نشون میدن! .. پس نمی تونیم بر رفتار هاشون ایراد بگیریم ... مثلا شما سگ هارو مثال زدید و فرمودید که سگ ها نسبت به صاحبشون وفادار هسسستن! خب این خصوصیت تمام سگ هاست و نمیشه بابت این در قیامت بهشون پاداش داد!


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    189
    حضور
    5 روز 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    هو وهاب الصور

    با سلام و ادب و تشکر از توضیحات استاد محسن گرامی

    براهین مختلفی بر تجرد نفوس حیوانی ارائه شده است از جمله ملا صدرا می فرماید:

    "هر حیوانی در پی لذت و کامیابی و گریزان از درد و رنج است،این واقعیت بدون توجه و علم

    حیوان به درد و رنج خود توجیهی ندارد و این مقتضی علم حیوان به خود است"

    از سوی دیگر هر موجودی که عالم به خودش باشد مجرد است.ملا صدرا به ادراک خیالی حیوان به ذات

    خود باور قطعی دارد.

    طبق این باور نفس اگر به مرتبه ی تجرد خیال برسد دیگر تباه نمی شود چرا که خود گوهری غیر مادی

    است و انقطاع از ماده موجب فسادش نمی شود.بنابراین می توان راهی برای اثبات حشر حیوانات باشد.
    درود بر خواهر عزیزم!
    سپاس گزارم بابت مشارکت در بحث
    خب ینی چون به خودشون توجه میکنن باید محشور بشن؟
    خب این نمی تونه بر حسب غریزه باشه؟؟

    ویرایش توسط MJR : ۱۳۹۴/۰۷/۲۶ در ساعت ۲۳:۱۳

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    هر چیزی که موجود شدهرگز نابود نخواهد شد

    از برخی آیات قرانی بر می آید که همه ی جهان در آستانه ی قیامت به حالت جمع درآمده و از کثرت و چندگانگی خارج می شود.انجا که می فرماید:کوه ها متلاشی می شوند یا خورشید تاریک می شود،آسمان شکافته می شود،دریاها منفجر می شوند و...و یا می فرماید:روزی که آسمان در هم پیچیده و جمع می شود مانند جمع شدن کتاب در دو جلدش( ).این ها نشان می دهد که از حالت کثرت خارج می شوند

    ولی آیاتی نیز وجود دارد که می توان تا حدودی از آن ها حشر موجودات به صورت انفرادی را برداشت کرد: هیچ جنبنده ای و هیچ پرنده ای که با دو بال پرواز می کند نیست مگر اینکه امت هائی مانند شما هستند هیچ چیز را در کتاب فرو گذار نکرده ایم سپس به سوی پروردگارشان محشور می شوند(انعام 38)این ایه جنبندگان زمینی و پرندگان را مانند انسان دانسته و در آخر آیه به حشر آنان اشاره می کند که البته تصریح آن به حشر انفرادی چندان هم روشن نیست.


    منبع

    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    خب این نمی تونه بر حسب غریزه باشه؟؟
    با سلام

    غریزه مربوط به افعال است نه احساس و یا ادراک.

    توضیح اینکه ما راجع به نیرویی در حیوان سخن گفتیم

    که باعث درک صور جزئی و انطباع آن در مخیله ی او می شود

    و عامل درک درد و لذت است.و این با غریزه فرق دارد.
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۷/۲۷ در ساعت ۰۵:۱۰


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    189
    حضور
    5 روز 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    با سلام

    غریزه مربوط به افعال است نه احساس و یا ادراک.

    توضیح اینکه ما راجع به نیرویی در حیوان سخن گفتیم

    که باعث درک صور جزئی و انطباع آن در مخیله ی او می شود

    و عامل درک درد و لذت است.و این با غریزه فرق دارد.

    درود بر شما

    ولی خب این نمی تونه دلیلی بر محشور شدن باشه .. برای محشور شدن شعور و اختیار لازمه


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    برای محشور شدن شعور و اختیار لازمه
    سلام علیکم

    شعور در حدّ قوه ی واهمه و خیال دارند، برای حشر

    هم داشتن نفس مجردی که با فنای بدن باقی بماند کافی است

    و اختیار هم علت تکلیف است نه حشر.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۰۴, ۲۰:۲۲ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود