صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیثی در مورد محبت و عشق دو طرفه از امام صادق(ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    حضور
    8 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    317

    اشاره حدیثی در مورد محبت و عشق دو طرفه از امام صادق(ع)




    سلام
    چندی پیش در جایی دیدم که گفته شده شخصی نزد امام صادق (ع)رفت و سوال کردکه افرادی به من اظهار محبت می کنند از کجا بدانم که راست میگویند؟امام در جواب فرمودند به قلبت رجوع کن اگر تو آنان را دوست داری بدان که آنها هم تورا دوست دارند
    حال سوال من این است که آیا این حدیث صحت داره؟
    ودر صورت صحیح بودن آیا مانیز میتوانیم از این روش برای روابط بین افراد خانواده و بخصوص در امر ازدواج استفاده کنیم؟واگر در امر ازدواج بتوان استفاده کرد چطور است که گاهی عشق یک طرفه بوجود می اید؟(منظور من دوستی نیست)

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۶:۱۱
    حرم عشق کربلاست
    و چگونه در بند خاک بماند آنکه پرواز اموخته است و راه کربلا میشناسد


    و چگونه از جان نگذرد آنکس که می داند جان بهای دیدار است...


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297




    با نام و یاد دوست







    حدیثی در مورد محبت و عشق دو طرفه از امام صادق(ع)








    کارشناس بحث: استاد تذکره

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    سؤال شما از دوستی خداوند به دو صورت قابل فهم است:
    یکی آن که علامت محبت الهی به بندگان و آفریدگان خود چیست و دیگر آن که نشانه های محبت او نسبت به یک بنده خاص چه چیزی است؟ در مورد مسئله اول نشانه های بسیاری از حضور محبت خدا نسبت به بندگان می توان به دست داد.
    حالات روحی، روانی ما می تواند نشان دهنده آن باشد. حقیقت این است که ما تا به کسی ارادت و محبتی نداشته باشیم، به دیدارش نمی رویم، او را به مهمانی دعوت نمی کنیم، از سخن گفتن با او اکراه داریم، نامه ای برایش نمی فرستیم و تلفنی برای جویا شدن از احوالش نمی نماییم. وجود هر یک از این اعمال نزد ما گویای محبتی درونی به طرف مقابلمان است.
    بنابراین با همین قیاس کوچک می توانیم پی به رابطه محبت آمیز خداوند با خویش بریم. قرآن این نامه بزرگ الهی، آیا برای کسی جز انسان فرستاده شده؟ آیا دعوت به عبادت به ویژه نماز و روزه آن هم در مواقع خاص، مفهومی جز محبت پروردگار دارد؟ آیا این خدا نیست که از رگ گردن به ما نزدیکتر و بین قلب ما و خود ما قرار دارد؟
    دوست نزدیکتر از من به من است وین عجبتر که من از وی دورم
    امام سجادعلیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی درباره این محبت خداوندی که تمامی عالم را فراگرفته، بسیار سخنان نغز آورده است.
    در جایی از این دعا می فرماید:
    الحمد لله الذی أنادیه کلما شئتُ لحاجتی و أخلوا به حیث شئت لسرّی بغیر شفیع فیقضی لی حاجتی... و الحمد لله الذی تحبّب الی و هو غنی عنّی
    امام، خدا را شکر کرده و می گویند: سپاس خدایی را که هر وقت خواستم او را برای رسیدن به حاجتی مخاطب ساختم و هر میل داشتم، بدون واسطه شفاعت کسی با او خلوت کردم و او حاجت را به جا آورد. سپاس خدایی را که به من محبت و نیکویی کرد، در حالی که کمتر نیازی به من نداشت.
    در مورد مسئله دوم:
    بهترین راهی که می توان فهمید که آیا خداوند مرا دوست دارد، این است که به قلب خود رجوع کرده و ببینم: آیا من او را دوست دارم و به آنچه برای من پسندیده و از من خواسته، راضی بوده و عشق می ورزم؟ با او بودن و راز و نیاز با او را بهتر می پسندم و بر کارهای دیگر ترجیح می دهم؟ آیا دوستان او و نشانه های وی را دوست دارم؟
    واضح است که خداوند با انجام فرائض و اعمالی که به آنها امر فرموده (مثل نماز، روزه، جهاد، امر به معروف، احترام به والدین و...) خشنود است و از منهیات ناراضی.
    در روایتی از حضرت امام باقر همین معنا را می یابیم:
    خدا سه چیز را در سه چیز دیگر پوشانده: خشنودی اش را در طاعتش قرار داده، پس هیچ طاعتی را کم مشمار، شاید رضایت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصیت پوشانده، پس معصیتی را ناچیز مشمار، شاید خشم او در آن معصیت باشد. سوم: اولیائش را در مردمان پنهان کرده، پس کسی را تحقیر مکن! شاید همو ولی خدا باشد. بحارالانوار، ج 75، ص 187، حدیث 27.
    بنابراین وقتی به کار خوبی دست میزنید و نیت قربة الی الله میکنید، در مسیر رضای الهی قرار گرفته اید امإ؛ وقتی به کار ناشایستی دست مییازید، از این رضایت دور شده اید


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    212 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    سؤال شما از دوستی خداوند به دو صورت قابل فهم است:
    سلام بر شما
    استاد بزرگوار اگر اشتباه نكنم سؤال ايشان درباره محبت افراد به همديگر است
    و روايت هم همين منظور است نه رابطه انسان با خداوند رحمان

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    760
    حضور
    21 روز 19 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2073



    اصل این روایت صحیح و معتبر است :
    عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن ابن العرزمي، عن أبيه، عن جابر الجعفي، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: إذا أردت أن تعلم أن فيك خيرا فانظرإلى قلبك، فإن كان يحب أهل طاعة الله ويبغض أهل معصيته ففيك خير والله يحبك وإن كان يبغض أهل طاعة الله ويحب أهل معصيته فليس فيك خير والله يبغضك، والمرء مع من أحب.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    حضور
    8 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    317



    نقل قول نوشته اصلی توسط تذکره نمایش پست ها
    اصل این روایت صحیح و معتبر است :
    عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن ابن العرزمي، عن أبيه، عن جابر الجعفي، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: إذا أردت أن تعلم أن فيك خيرا فانظرإلى قلبك، فإن كان يحب أهل طاعة الله ويبغض أهل معصيته ففيك خير والله يحبك وإن كان يبغض أهل طاعة الله ويحب أهل معصيته فليس فيك خير والله يبغضك، والمرء مع من أحب.

    باسلام وتشکر از شما
    خب در این صورت چرا گاه عشق یک طرفه وجود دارد؟مثلا فردی مارا دوست دارد وما هیچ علاقه ای به او نداریم ویا برعکس
    (بیشتر منظور من ازدواجه)

    حرم عشق کربلاست
    و چگونه در بند خاک بماند آنکه پرواز اموخته است و راه کربلا میشناسد


    و چگونه از جان نگذرد آنکس که می داند جان بهای دیدار است...


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهیده نمایش پست ها
    چندی پیش در جایی دیدم که گفته شده شخصی نزد امام صادق (ع)رفت و سوال کردکه افرادی به من اظهار محبت می کنند از کجا بدانم که راست میگویند؟امام در جواب فرمودند به قلبت رجوع کن اگر تو آنان را دوست داری بدان که آنها هم تورا دوست دارند
    حال سوال من این است که آیا این حدیث صحت داره؟
    ودر صورت صحیح بودن آیا مانیز میتوانیم از این روش برای روابط بین افراد خانواده و بخصوص در امر ازدواج استفاده کنیم؟واگر در امر ازدواج بتوان استفاده کرد چطور است که گاهی عشق یک طرفه بوجود می اید؟(منظور من دوستی نیست)
    هو مؤلف بین القلوب

    با عرض سلام و ادب خدمت اساتید بزرگوار جناب تذکره و حامی و اجازه از محضر ایشان.

    سلام و عرض ادب خواهر عزیز

    اگر به مضمون حدیث دقت گردد خواهید دید که سؤال در مورد اظهار محبت و تشخیص صداقت در آن است

    یعنی رابطه ی محبت آمیزی شکل گرفته است،و یک طرف این داستان به صداقت مخاطبش شک دارد

    در این وضعیت حضرت فرمودند به قلبت رجوع کن اگر تو او را واقعا دوست داری او هم نسبت به شما همین

    حس را دارد.

    اما عشق یک طرفه موضوعش فرق دارد،طرف به شما اظهار عشق نکرده است تا شما برای تشخیص صداقتش

    به قلبتان رجوع کنید(شمای نوعی را می گویم نه شخص شما)

    و در مورد ازدواج باید بگویم خیر نمی تواند ملاک قطعی و صد در صدی باشد چرا که در این امر مهم محبت فقط

    شرط نیست ازدواج صحیح مؤلفه های زیادی غیر از حس محبت دارد،و چه بسا چنین حسی از بنیان هوس آلود

    هم باشد که در اینصورت نه تنها اصلا ملاک انتخاب صحیح نخواهد بود بلکه کلا باید قید چنین ازدواجی را زد!

    اما دلیل ایجاد عشق درک کمال و یا جمالی در شخص است،ممکن است شما در شخصیت

    طرف مقابلتان و یا در ظاهرش حسنی را ببینید که او در شما نمی بیند.

    لذا در شما حس محبت و گرایش به او ایجاد می شود و در طرف مقابلتان این حس بوجود

    نمی آید.

    پ.ن

    ضمیر شما در هر جایی بکار رفت منظورم شخص شما نبود.

    به طور کلی و نوعی عرض کردم.
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۴/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۶:۴۷


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    بله حديثي در كافي آمده :

    محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن محمد بن سنان، عن العلاء بن الفضيل، وحماد بن عثمان قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: انظر قلبك فإذا أنكر صاحبك فإن أحدكما قد أحدث .

    يعني قلب انسان معمولا از طرف مقابلش تاثير ميگيرد .


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21816



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    يعني قلب انسان معمولا از طرف مقابلش تاثير ميگيرد .
    سلام علیکم

    این حدیث در جهت منفی آن است، منظورم احساس بی محبتی است.

    ظاهرا ترجمه حدیث چنین باشد:

    به قلبت نگاه کن اگر دوستت را انکار کرد از یکی از شما

    (شاید جفا یا بی وفایی یا هر چیزی که باعث بهم خوردن دوستی باشد)

    سر زده است.اساتید گرامی: لطفا اگر اشتباه در فهم حدیث دارم تصحیح بفرمائید.

    با سپاس


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    حضور
    8 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    317



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها

    اگر به مضمون حدیث دقت گردد خواهید دید که سؤال در مورد اظهار محبت و تشخیص صداقت در آن است

    یعنی رابطه ی محبت آمیزی شکل گرفته است،و یک طرف این داستان به صداقت مخاطبش شک دارد

    در این وضعیت حضرت فرمودند به قلبت رجوع کن اگر تو او را واقعا دوست داری او هم نسبت به شما همین

    حس را دارد.


    و در مورد ازدواج باید بگویم خیر نمی تواند ملاک قطعی و صد در صدی باشد چرا که در این امر مهم محبت فقط

    شرط نیست ازدواج صحیح مؤلفه های زیادی غیر از حس محبت دارد،و چه بسا چنین حسی از بنیان هوس آلود

    هم باشد که در اینصورت نه تنها اصلا ملاک انتخاب صحیح نخواهد بود بلکه کلا باید قید چنین ازدواجی را زد!

    اما دلیل ایجاد عشق درک کمال و یا جمالی در شخص است،ممکن است شما در شخصیت

    طرف مقابلتان و یا در ظاهرش حسنی را ببینید که او در شما نمی بیند.

    لذا در شما حس محبت و گرایش به او ایجاد می شود و در طرف مقابلتان این حس بوجود

    نمی آید.

    خب دقیقا منظور من هم همینه مثلا آقایی قصد ازدواج با خانمی رو داره وبه اون اظهار علاقه می کنه اما خانم هیچ علاقه ای به اون نداره در این صورت تکلیف این حدیث چی میشه
    همچنین
    طبق صحبت شما حتی اگر کمالی رو شخص ببینه ومحبتی ایجاد بشه باتوجه به حدیث این محبت باید در دیگری هم ایجاد شه


    ویرایش توسط اسنا : ۱۳۹۴/۰۷/۳۰ در ساعت ۰۸:۵۰
    حرم عشق کربلاست
    و چگونه در بند خاک بماند آنکه پرواز اموخته است و راه کربلا میشناسد


    و چگونه از جان نگذرد آنکس که می داند جان بهای دیدار است...


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود