صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تزول دفعی قرآن و سوالات پیش رو

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    49
    حضور
    1 روز 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    140

    اشاره تزول دفعی قرآن و سوالات پیش رو




    به نام خداوند بخشنده مهربان

    مسئله ای که یاد می شود به قدری شایع و مهم است که احتمال می دهم دوستان بیشتر به تاپیک های گذشته اسناد کنند تا جواب. لکن، امیدوارم جواب قانع کننده ای دریافت کنم.
    آیا نزول دفعی قرآن در شب 21 رمضان بوده؟ یا در 27 رجب؟ وقتی حضرت محمد(ص) مبعوث شد، آیا تنها آیات علق را دانست یا تمام قرآن بر قلبش آمد؟ چه تغییری در ایشان رخ داد که ایشان به «عصمت» رسید؟ به چه حکمتی دست یافت که سخنانش همواره صحیح و حکمت آمیز بود؟ و اگر قرآن به طور کامل در همان لحظه نازل نشد، چگونه حضرت شایستگی قطبیت عالم امکان را پیدا کرد؟

    اگر قرآن در همان سال نخست به طور کامل بر حضرت نازل شد، آیا حضرت از نتیجه جنگ های بدر و احد و احزاب و حنین، که در قرآن اشاره شده بود، آگاه بود؟ چرا اصحاب را آگاه نکرد؟ آیا آگاه نبود؟ که یعنی همه قرآن بر او نازل نشده بود. و چه طور امکان دارد انسان کامل به چیزی از عالم عین و ماده آگاه نباشد؟ در حالی که می گوییم وجودی که در خلقت اعلی است بر همه چیز عوامل اسفل احاطه دارد.
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۶:۴۵
    قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلال

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    175 روز 6 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58324




    با نام و یاد دوست







    تزول دفعی قرآن و سوالات پیش رو








    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    آیا نزول دفعی قرآن در شب 21 رمضان بوده؟ یا در 27 رجب؟
    در شب قدر و در ماه مبارک رمضان بوده:

    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ ... (بقره/185)
    ماه رمضان [همان ماه‏] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است...

    إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ (قدر/1)
    ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم‏

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۲:۲۲

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    چه تغییری در ایشان رخ داد که ایشان به «عصمت» رسید؟
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از همان کودکی دارای عصمت بودند. توضیح امیر بیان (علیه السلام) در نهج البلاغه، این معنا را به خوبی روشن می کند:

    وَ لَقَدْ قَرَنَ اللَّهُ بِهِ ص مِنْ لَدُنْ أَنْ كَانَ فَطِيماً أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِهِ يَسْلُكُ بِهِ طَرِيقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلَاقِ الْعَالَمِ لَيْلَهُ وَ نَهَارَهُ ... (نهج البلاغه/ خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه)
    هنگامى كه از شير گرفته شد خدا بزرگترين فرشته از فرشتگانش را شب و روز همنشين او فرمود تا راه هاى بزرگوارى را پيمود، و خوي هاى نيكوى جهان را فراهم نمود...

    توضیح بیشتر درباره عصمت پیامبران را از بخش کلام جویا شوید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۳:۵۰

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    به چه حکمتی دست یافت که سخنانش همواره صحیح و حکمت آمیز بود؟
    قبل از آن هم نه بیهوده و باطل سخن می گفت و نه سخنانش خالی از حکمت بود! بله، تشرف به مقام والای نبوت، فوق العاده بزرگ است و به طور طبیعی، انوار قدسی و معنوی فراوانی به همراه دارد که یک نمونه‌اش، جوشش سخنان حکیمانه و عمیق است. در یکی از سخنان حضرت آمده که: ... اعطیت جوامع الکلم ... (1) ، به من سخنان جامع داده شده؛ اینکه بتوانم عمیق و دقیق سخن بگویم.

    درک این معنا، با درک معنای این روایت آسان‌تر می‌شود:

    عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ (2)
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: کسی که چهل روز خود را برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می‌سازد

    وقتی اثر اخلاص چهل روزه چنین است، پس اثر اخلاص یک عمر _که رسول گرامی داشتند_ و اثر لوای نبوت که مقامی بس والاست و حضرت به این کسوت مقدس در آمدند، چگونه است؟!

    پی نوشت
    --------------------
    1- من‏ لايحضره‏ الفقيه، ج 1، ص 240، ح 724
    2- بحارالأنوار، ج 67، ص 249، ح 25

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    وقتی حضرت محمد(ص) مبعوث شد، آیا تنها آیات علق را دانست یا تمام قرآن بر قلبش آمد؟
    در ابتدای رسالت، سه آیه یا پنج آیه آغازین سوره مبارکه علق بر ایشان نازل شد. (تلخیص التمهید، ج 1 ، ص 76 و 79 ؛ مدارک روایی را از آدرس داده شده، پیگیری فرمایید.)

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه بیسواد نمایش پست ها
    اگر قرآن در همان سال نخست به طور کامل بر حضرت نازل شد، آیا حضرت از نتیجه جنگ های بدر و احد و احزاب و حنین، که در قرآن اشاره شده بود، آگاه بود؟ چرا اصحاب را آگاه نکرد؟ آیا آگاه نبود؟ که یعنی همه قرآن بر او نازل نشده بود. و چه طور امکان دارد انسان کامل به چیزی از عالم عین و ماده آگاه نباشد؟ در حالی که می گوییم وجودی که در خلقت اعلی است بر همه چیز عوامل اسفل احاطه دارد.
    آیات قرآن درباره کیفیت نزول دو دسته است:

    برخی آیات از نزول قرآن در شب قدر و شب مبارک سخن می گوید:

    إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ (قدر/1)
    ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم

    إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ (دخان/3)
    ما آن را در شبى پر بركت نازل كرديم ما همواره انذاركننده بوده‏ ايم

    برخی آیات نیز از نزول تدریجی سخن می گوید و تاریخ مسلم شأن نزول آیات نیز بیانگر همین نزول است:

    وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً (اسراء/106)
    و قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم، تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى و آن را به تدريج نازل كرديم

    جمع این دو دسته آیات، به ما نشان می دهد که قرآن کریم دو نزول داشته است: یک نزول دفعی در شب قدر، و یک نزول تدریجی در طول دوران نبوت؛ دسته اول آیات ناظر به نزول دفعی، و دسته دوم آیات، ناظر به نزول تدریجی است. (تفسیر موضوعی قرآن، آیة الله جوادی آملی، ص 71)

    البته کیفیت این دو نزول متفاوت است؛ علامه طباطبایی این تفاوت را از مقوله بسیط و غیر بسیط دانسته ولی استاد جوادی آملی این تفاوت را ناشی از تفاوت مراتب قرآنی دانسته است. توضیح و فهم دقیق این نکات، مشکل است. برای توضیح بیشتر رجوع کند به: تفسیر موضوعی قرآن، آیة الله جوادی آملی، ص 72 تا 77. *

    -------------------------
    * متن مورد اشاره را می توانید از این آدرس، صفحه 72 به بعد مطالعه فرمایید: http://www.portal.esra.ir/Pages/Inde...PbSB5bxIfb0%3d
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۷/۲۳ در ساعت ۰۰:۴۶

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    در مورد معني قران و معيت آن با معصوم (معيت هميشگي ثقلين) قبلا بحثهايي شده اما بهترين جواب شما در فهم حديث زير است :

    محمد بن يحيى، عن محمد بن أحمد، عن السياري، عن بعض أصحابنا، عن داود بن فرقد قال: حدثني يعقوب قال: سمعت رجلا يسأل أبا عبدالله (ع) عن ليلة القدر فقال: أخبرني عن ليلة القدر كانت أو تكون في كل عام؟ فقال أبوعبدالله (ع) لو رفعت ليلة القدر لرفع القرآن .كافي

    و اين موضوعي بس عميق است كه اگر مجالي باشد توضيحاتي ميدهم .


    اما در مورد سوالتان :
    اگر قرآن در همان سال نخست به طور کامل بر حضرت نازل شد، آیا حضرت از نتیجه جنگ های بدر و احد و احزاب و حنین، که در قرآن اشاره شده بود، آگاه بود؟ چرا اصحاب را آگاه نکرد؟ آیا آگاه نبود؟
    در كافي شريف امام ع فرمود كه علم ما نسبي است يعني گاهي منقبض ميشود وندانيم و گاهي منبسط ميشود وبدانيم ، يعني اگر چه پيامبر ص علم كلي به اينها دارد اما در آن روز يا در آن ساعتي كه بايد غذاي مسموم را بخورد ، خداي متعال علم ايشان را منقبض ميسازد وايشان نميدانند و ميخورند وشهيد ميشوند !




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    در كافي شريف امام ع فرمود كه علم ما نسبي است يعني گاهي منقبض ميشود وندانيم و گاهي منبسط ميشود وبدانيم ، يعني اگر چه پيامبر ص علم كلي به اينها دارد اما در آن روز يا در آن ساعتي كه بايد غذاي مسموم را بخورد ، خداي متعال علم ايشان را منقبض ميسازد وايشان نميدانند و ميخورند وشهيد ميشوند !
    با سلام

    واقعا اینطور اومده ؟

    آخه اینکه از سرسپردگی کامل اون بزرگان به دوره !!

    من همیشه فکر میکردم میدونستن !!
    خدانگهدار اسکدین





  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    علت این قبض و بسط احاطه ی علمی چی هست ؟

    برام خیلی جالبه بدونم ... تشکر
    خدانگهدار اسکدین





  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود