صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توحید صمدی قرآنی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    287
    حضور
    20 روز 23 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1104

    اشاره توحید صمدی قرآنی




    با سلام خدمت کارشناس محترم پاسخگو و دیگر کاربران
    لطفا تا حد امکان " توحید صمدی قرآنی " را تبیین و تشریح بفرمایید.
    تشکر از شما
    یا حسن بن علی علیه السلام


  2. صلوات ها 27


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,172
    حضور
    166 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57100





    با نام و یاد دوست







    توحید صمدی قرآنی









    کارشناس بحث: استاد اویس

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۸:۵۰

  5. صلوات ها 22


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,055
    حضور
    54 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30318



    با عرض سلام و احترام خدمت همه دوستان و همراهان گرامیم خصوصا جناب مکیال عزیز که زمینه این بحث شریف را فراهم نمودند.

    در آغاز فرا رسیدن ایام حزن و اندوه محرم را خدمت همه عزیزانم تسلیت عرض می کنم.

    خداوند را شاکرم که به این بنده حقیر بار دیگر توفیق خدمت گزاری به شما سروران را عطا فرمود.
    برای تشریح
    توحید صمدی قرآنی، بهتر است در ابتدا به توحیدی که در اذهان عموم ما است نگاهی کوتاه افکنده و ببینیم این توحید با توحیدی که قرآن کریم در صدد بیان آن است چه تفاوتهایی دارد.

    توحیدی که عموم ما بدان معتقدیم برخواسته از براهینی است که در علم کلام برای اثبات وحدانیت خداوند اقامه شده است. در علم کلام از براهینی چون برهان تمانع، برهان امتناع دو قادر بالذات، برهان مبتنی بر وجوب وجود (برهان محال بودن تعدد واجب‌الوجود بالذات)برهان وحدت هماهنگى عالم، برای اثبات وحدانیت خداوند استفاده شده است که این براهین، در کنار براهین دیگری که در علم کلام برای اثبات خداوند به کار می رود(همچون برهان نظم و برهان حدوث و برهان علت و معلول) اساس اعتقادات عموم ما را برای توحید شکل داده اند.

    یکی از اشتراکات همه ی این براهین، که موجب انحراف اذهان ما از ادراک حقیقت توحید صمدی قرآنی شده است، دوگانگی در وجودی است که بین همه این براهین محقق است.

    یعنی تمامی براهین مذکور در علم کلام، درصدد اثبات وجود خدایی جدای از وجود مخلوقات می باشند.

    به عبارت دیگر از منظر عالِم متکلم، خلق، وجودی مستقل و متمایز از حق دارد که حق وی را ایجاد نموده و از عوالم مافوق وی را تدبیر می نماید.

    به عنوان مثال، مفاد برهانِ وحدتِ هماهنگى عالم، این است که اگر دو تدبیر و اراده در عالم هستى حاکم باشد، فساد و بى نظمى در عالم یافت مى شود؛ پس نبودن فساد در عالم، دلیل بر وحدت ذات بارى تعالى است.

    براهینی از این دست فقط می توانند دورنمایی از وحدت حق سبحانه و تعالی را برای انسان ایجاد کنند، اما هرگز نخواهند توانست معنای دقیق و کاملی را برای حقیقت توحید الهی در ذات و صفات و افعال ارائه نمایند.

    در حقیقت می توان گفت این دورنمایی که علم کلام از توحید ارائه می کند هرگز نمی تواند چراغ راه سالک الی الله برای حضور و مراقبت تامه باشد زیرا مفاد این توحید، وجود خداوندی جدای از خلائق است که وجودی واحد دارد و شریکی در تدبیر خلق ندارد. این در حالی است که توفیق نعمت حضور و مراقبت تامه برای سالک الی الله، نیازمند کسب بینش دقیق تر و عمیق تری نسبت به حقیقت توحید است.


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۴/۰۷/۲۳ در ساعت ۱۶:۲۷

  7. صلوات ها 23


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,055
    حضور
    54 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30318



    آشنایی با دو مفهوم وجود و ماهیت
    برای ادراک صحیح معنای توحید ناگزیریم به برخی اصطلاحات فنی فلسفی آگاهی پیدا کنیم که از جمله آن اصطلاحات دو مفهوم «وجود» و «ماهیت» است.


    ما در پیرامون خود اجسام و اشیای موجود بسیاری را مشاهده می کنیم که هر کدام از آنها مشخصاتی دارند.


    در فلسفه تمامی مشخصات و ویژگیهایی که چیستی یک شی را تشکیل می دهند ماهیت شی می نامند. به عبارت دیگر، ذاتیات شیئ را مجموعا ماهیت می نامیم.



    به عنوان نمونه، ما چیزی را می بینیم که ساقه دارد، شاخه دارد، برگ دارد و غیره. سپس روی این چیز، نام درخت را می گذاریم. بنابراین، درخت ماهیت این چیز است. همین طور وقتی می گوییم: آن مایع، سرکه یا آب است، ماهیت و به عبارت دیگر چیستی آن را تعیین کرده ایم.

    به همین دلیل است که در منطق می گویند: ماهیت در جواب ” آن چیست؟“ می آید. در اصل، خود کلمه ماهیت از ماهویت ( ما+هو به معنای ”آن چیست؟“) آمده است.

    در حقیقت می توان گفت هر موجودی که در خارج می بینیم دارای دو حیثیت می باشد یکی حیثیت وجودی و دیگری حیثیت ماهوی. حیثیت وجودی شی عبارت از اصل هستی و موجودیت آن شی است و حیثیت ماهوی عبارت از چیستی آن شی است.



    به عبارت دیگر؛ در مقابل ماهیت، وجود شئ قرار دارد. به این معنا که: ما وقتی با یک موجود روبرو می شویم، از آن، دو جنبه را درک می کنیم: یکی چیستی موجود که همان ماهیت آن است؛ مثل سفیدی، درخت بودن، حیوان بودن. می گوییم: این موجود درخت است یا این که حیوان است و با این جمله ماهیت آن را بیان می کنیم.

    اما جنبه دیگر، جنبه وجود و هستی شئ است. می گوییم: این موجود که فلان ماهیت را دارد، وجود دارد و یا این که وجود ندارد.



    گاه اصل موجودیت یک شی برای ما آشکار است اما ماهیت آن برایمان پنهان است. به عنوان مثال:


    از دور می بینیم که موجودی به سمت ما می آید ولی نمی دانیم چه موجودی است. یعنی اصل هستی وی برایمان مسلم است اما نمی دانیم کدامین موجود است؟ لذا هریک از ما چیزی درباره چیستی او می گوید. یکی می گوید: انسان است. دیگری می گوید: او اسب است. شخص دیگر می گوید: آن چه به این سمت می آید، گوسفند است. در واقع، هر کسی می خواهد بگوید که آن موجود، چیست؛ یعنی می خواهد ماهیت آن را بیان کند. پس از مدتی، موجود نزدیک می شود و همه می بینند که اسب است.



    نکته ای باید بدان توجه داشت، این است که ممکن است یک ماهیت، وجود خارجی نداشته باشد، اما ممکن نیست که چیزی باشد(خواه در ذهن و خواه در خارج) که ماهیت نداشته باشد. در حقیقت، هر چیزی ماهیت دارد؛ خواه موجود باشد، خواه نباشد. مثلا ماهیت غول شش سر و یا سیمرغ، امری خیالی است. اصولا اگر چیزی ماهیت نداشته باشد، نه تصوری می توان از آن داشت و نه نامی می توان به آن داد.








  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,055
    حضور
    54 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30318



    ابتدایی ترین آگاهی انسان
    تاکنون دانستیم که مفاهیم ماهوی، مفاهیمی هستند که مربوط به ماهیت شئ می باشند؛ یعنی از جنبه چیستی شئ سرچشمه گرفته اند و ذات آن را بیان می کنند. مانند: مفهوم درخت، مفهوم انسان و مفهوم سفیدی که همه مفاهیمی هستند که مربوط به ماهیت این موجودات می باشند.


    اکنون در صدد آن هستیم که بگوییم ادراک موجودیت اشیا اولی ترین ادراک انسان است.


    همة ما در ابتداي امر مي ‏دانيم كه هم خودمان موجوديم و هم ديگران غير از ما، بداهت اين ادراك به اندازه‏ اي است كه مرحوم جناب علامه طباطبايي در اوايل بداية‌الحكمة مي‏ فرمايند: كودك شيرخوار هم آن را ادراك مي‏ كند، آنجا كه دست دراز مي‌كند تا سینه‌ی مادر را بگيرد و شير بخورد، اگر سرّ كودك را بشكافيد و از او سؤال كنيد: آيا تو هم از وجود ادراكي داري؟ خواهد گفت: بله، من مي‏دانم كه موجودم و اين شیر نيز موجود است و چون وجود دارد به طرف آن دست دراز كردم، زيرا اگر نيست و معدوم بود، هرگز آن را طلب نمي‏ كردم.

    ادامه دارد...



  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,055
    حضور
    54 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30318



    لذا ابتدایی ترین ادراك انسان، ادراك وجود است. انسان در اولين مرتبة اداركي خود در متن وجود قرار مي‏ گيرد و از همان ابتدا پنج قوة ادراكي در كودك شروع بكار مي‏كند. كودك تا چشم باز مي ‏كند، از خودش گرفته تا پدر و مادر و زمين و آسمان و ماه و خورشيد و جنگلها و درياها را مي‏بيند كه تمام اينها باعث مي‏ شوند انسان از همان اول با نظام عالم آشنا شود و بيابد كه همه متحقّق و موجودند؛ منتهي از آنجا كه كودك است، در آغاز الفاظ و اسماء را نمي ‏داند، وقتي از پدر و مادر خود اسماي موجوداتي را كه مشاهده مي‏ كند، سؤال كرد، به تدريج با الفاظ و عناوين آنها آشنا مي‏شود، اما ادراك آنها از همان ابتدا برايش حاصل شده است. او از قبل مي‏دانست كه هم خودش موجود بود، هم ديگران غير از خود و هيچ كدام از آنچه را كه ديده، معدوم نبوده‏ اند.


    به طور کلی در اين دار هستی، هر شی موجودی به طرف وجود در حرکت است و كسي نيست كه ميل به نيستي داشته باشد؛ یعنی چون همه موجودات هستي دارند فقط به جنس خود متمایلند نه به نقيض خود، لذا در ذاتِ هيچ موجودي ميلي به نقيضِ خود كه عدم است نهفته نيست.

    حتي سگي هم كه در خيابان به دنبالتان راه مي‏افتد و سر و صدا مي‏كند، از اين ابتدايي‏ ترين ادراك، بيگانه نيست. چون او شما را موجود مي‏ بيند به سمت شما ميل پيدا مي‏ كند؛ و الا اگر در آن منطقه كسي نباشد، سگ هم به دنبال عدم راه نمي ‏افتد.


    شما هم چون گرسنگي و غذا را موجود مي‏ بينيد، به طرف غذا حركت مي‏ كنيد و... تمام موجودات ذي‌شعور مطلقا به دنبال وجود مي‏ گردند و جز وجود را طلب نمي‏ كنند.



  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    287
    حضور
    20 روز 23 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1104



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام
    با سلام خدمت استاد عزیز و گرامی.
    اگر برای شما مشقتی ندارد ، استاد عزیز ملتمسانه از شما ادامه بحث را تقاضا می کنم ،
    فراموش نکنید.


  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,858
    حضور
    130 روز 15 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21477



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکیال نمایش پست ها
    استاد عزیز ملتمسانه از شما ادامه بحث را تقاضا می کنم ،
    فراموش نکنید.
    بسم الله الرحمان الرحیم

    با سلام و احترام

    توحید آن است که بدانیم تربیت ما به دست ربّ العالمین است و التماس به درگاه او بریم و از حضرتش بخواهیم

    که:ربّ زدنی علما" و نیز بدانیم "العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء"و همچنین بدانیم علوم الهی را خزائنی

    است نزد خداوند"أنزل من السماء ماء فسالت أودية بقدرها"و قدر ظرف وجودمان گشایش نیابد جز به تسلیم

    "فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام".


    اما مسبب الاسباب، چون نیاز و بیچارگیمان بیند و به جهت شوق و اشتیاقمان به معارف الهی، برگزیند


    دست ربّوبیتش از آستین عبد اللهی بیرون آمده و دست طلبمان بگیرد و به سر منزل مقصود رساند.



    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    287
    حضور
    20 روز 23 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1104



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    علیکم سلام خواهر محترمة
    ممنون از توجه و مطلب شما و با احترام به نظرتان

    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    اما مسبب الاسباب، چون نیاز و بیچارگیمان بیند و به جهت شوق و اشتیاقمان به معارف الهی، برگزیند


    دست ربّوبیتش از آستین عبد اللهی بیرون آمده و دست طلبمان بگیرد و به سر منزل مقصود رساند.
    ان شاءالله . سپاس
    خدایا ، معرفت ، بصیرت ، اطاعت ، شهادت. یا رب العالمین
    .

  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,055
    حضور
    54 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30318



    پس همه ما با حواس پنجگانه خود موجوداتي را ادراك مي‌كنيم، حال يا با چشم، يا با گوش، يا با استشمام و يا با چشیدن و یا با لمس.
    ادراک حقیقت وجود که ادراكات اوليه ی انسان است آغازی براي رسيدن به فهم حقايق اشياء است و توجه به آن امري ضروري می باشد، اينجا است كه اولين پله ی قدم نهادن در محيط حکمت را ادراك وجود تشكيل مي‌دهد، زيرا فلاسفه، حکمت را به معرفت حقايق اشياء تعريف نموده‌اند و حکمت بدين تعريف، چیزی جز ادراك حقیقت وجود نیست.


    این ادراکی است که همگان به نحوی از آن برخوردارند و گفتیم حتي كودكی که شير را از سینه ی مادر طلب می کند از آن برخوردار بوده و بدین ادراک خود پا در پلة اولین مرتبه حکمت نهاده است.


    به طور كلي هر موجودي كه به سرحد ادراك ابتدايي وجود رسيده، آن موجود به همان مقدار پا در پله ی اول فلسفه، يعني فهم حقايق اشياء گذاشته است. و كودك شيرخوار نیز به همين مقدار كه گرسنگي و مريضي را ادراك مي‌كند و براي اعلان نمودن آن شروع به گريه كردن مي‌نمايد، به مقدار ظرفيت وجودي خود، فيلسوف و حكيم است


  21. صلوات ها 13


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود