صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش قوه خیال چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    نقش قوه خیال چیست؟




    سلام
    نقش قوه خیال چیست و چگونه باید از آن در جهت امیدواری و توکل استفاده کرد؟
    مصداقی توضیح دهید
    باتشکر

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346



    با نام و یاد دوست






    نقش قوه خیال چیست؟








    کارشناس بحث: استاد حافظ

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۷/۱۲ در ساعت ۱۸:۵۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    701
    حضور
    15 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1813



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    نقش قوه خیال چیست و چگونه باید از آن در جهت امیدواری و توکل استفاده کرد؟
    مصداقی توضیح دهید
    باتشکر
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و عرض ادب خدمت شما؛
    لطفا برای یافتن پاسخ، ابتدا به تاپیک
    جایگاه مخیله و قوه خیال و وهم در تدین انسان

    مراجعه فرمایید سپس، در صورت باقی ماندن ابهام، بحث را ادامه خواهیم داد.

    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۱

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و عرض ادب خدمت شما؛
    لطفا برای یافتن پاسخ، ابتدا به تاپیک جایگاه مخیله و قوه خیال و وهم در تدین انسان

    مراجعه فرمایید سپس، در صورت باقی ماندن ابهام، بحث را ادامه خواهیم داد.
    با سلام

    اون تاپیک را مطالعه کردم ..خیلی مرتبط با سوال من نبود

    منتظر پاسخ شما هستم

    باتشکر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    701
    حضور
    15 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1813



    توکل به معنای اعتماد قلب در جميع امور بر خدا و انقطاع از غير خدا است.[1] با توکل انسان امورش را به خداوند واگذار می‌کند.
    لازم به ذکر است، توکل و اعتماد به خدا در عین حال که قریب المعنی هستند، مترادف نمی‌باشند؛ بلکه تفاوت توکل با اعتماد به خدا در این است که توکل در موقعیتی است که کاری (موضوعی) پیش‌آمد کرده باشد برخلاف اعتماد به خدا (ثقة بالله) که وابسته به رخ‌داد واقعه و امری نیست.
    با توجه به کارکرد خیال و وهم در انسان (که در تاپیک جایگاه مخیله و قوه خیال و وهم در تدین انسان بیان شده است)، این دو قوه در انسان به سان چاقوی دو لب عمل می‌کنند. به این معنی که گاهی اوقات، متخیله و واهمه، مزاحم چنین معرفت و گرایش توحیدی می‌گردند مثلا، نفس با مشاهده شخصی که در عین تفویض و توکل به خدا، بلاهای عدیده‌ای به او روی آورده است، اینچنین نجوا می‌کند: «اگر تفویض و توکل، حق است پس نباید آن شخص متحمل چنین بلاهای عدیده‌ای می‌شد! پس باید این حرفها (توکل و اعتماد به خدا) را کنار بگذاری!». معمولا متوهمه و متخیله‌ی اکثری از انسان‌ها (به عللی که بیان خواهد شد) در راستای تخریب ایمان و معانی عالی استفاده می‌شود و حال آن‌که همین متخیله، می‌تواند گره توحید قلبی انسان را وثیق‌تر کرده، به عنوان ابزاری در راستای سعادت بشر قرار گیرد.
    البته از نکات مهم و کلیدی در این زمینه، ویژگی تمرینی داشتن اصلاح کاربری قوه متخیله و واهمه است. به این معنی که به یک باره نمی‌توان کاربری آن را در جهت عقاید توحیدی اصلاح کرد بلکه نیازمند ممارست و تمرین است.


    [1]. فیض کاشانی، ملا محسن، الحقایق فی محاسن الاخلاق، ص 196.





  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    701
    حضور
    15 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1813



    نقش قوه خیال چیست و چگونه باید از آن در جهت امیدواری و توکل استفاده کرد؟
    مصداقی توضیح دهید؟



    قدم اول در راه تربیت دو قوه متخیله و واهمه، کنترل ورودی‌های حواس پنجگانه است؛ زیرا حواس پنجگانه به عنوان یکی از تغذیه کنند‌ه‌های این دو قوه تلقی می‌گردند. برای کاربردی کردن این قسمت از بحث، می‌توان از قوه بینایی شروع کرد؛ در آن هنگام که چشم مشغول دیدن است و از پیرامون خود تصویر برداری می‌کند همزمان با این عمل تصویر برداری، قلب نیز توسط قوه متخیله، به فعالیت بر روی این تصاویر مشغول است؛ به عنوان نمونه، چشم در خیابان، جنس مخالفی را مشاهده می‌کند بعد از تحویل این تصویر به متخیله، مانند برنامه فتوشاپ در کامپیوتر، مدام بر روی آن تصویر توسط این قوه کار صورت می‌گیرد و در آن دخل و تصور می‌کند تا جایی که به نقطه‌ای می‌رسد که قوه واهمه نتیجه می‌گیرد که صاحب آن صورت خیابانی، فرشته نجات من می‌باشد و من الا و لابد باید او را رفیق شفیق خود و همدم تنهایی خود قرار دهم.
    این در حالی است که در شریعت موضوع کنترل نگاه به صورت جدی مطرح شده است و از زوایای مختلف به آن پرداخته شده است. کسی که از یک معرفت حداقلی برخوردار است شاید نه تنها به این دستور بی‌اعتنا باشد، بلکه از آن تخطی نیز بکند با این استدلال که دیدن جمال زیبا ولو متعلق به شخص نامحرم، باعث فرح و دلخوشی ‌می‌گردد؛ غافل از آن که هر نگاه، فرآیندی را در وجود انسان طی می‌کند که آثار وضعی آن گریبانگیرِ تماشاگر خواهد شد. از این‌رو، مبارزه و مقابله با «تماشاگری»‌ها در نزد عارفان و اهل سیر و سلوک، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.
    از سوی دیگر، با هرس شدن تماشاگری‌ در انسان، دو قوه متخیله و واهمه انسان، متوجه معانی عِلوی گشته، بر اساس حقایق توحیدی، اِعمال می‌شوند. مثلاً بر طبق روایتِ «أُعبُدِ الله کأنّک تراه ...»[1] می‌توان و به عبارتی موظفیم، خدا را در قدم‌های اولیه از عبادت و بندگی، به صورت «کأنّ» در نظر بگیریم. کأنّ، به معنای «گویا و انگار» است. خدای «انگاری»، نه با قوه عاقله و نه با شهود بالعیان، بلکه با قوه واهمه قابل پرستش و عبادت است اگر چه چنین عبادتی، نیازمند تسبیح نیز می‌باشد؛ زیرا خداوند منحصر و محدود در این مقطع نبوده، ماورای آن نیز می‌باشد. مثلا، شخصی در اتاقی مشغول قدم زدن می‌باشد و «احساس» می‌کند توسط یک دوربین، حرکاتش رصد می‌شود؛ آیا با حواس پنجگانه به این درک نائل شده است؟ خیر؛ چه بسا این احسای او مطابق با واقع نیز نباشد اما سخن بر سر آن احساس است که از یک ابهام برخوردار است. پس می‌توان ویژگی اصلی عبادت خدای درک شده توسط واهمه و متخیله را، مقرون بودن با یک نوع «ابهام» دانست. با توجه به مثال فوق، می‌توان در هنگام عبادت (مثلا در هنگام نماز) بر این موضوع که «احساس می‌کنم خدا مرا می‌بیند» متمرکز شد و با این تلقی، خدا را عبادت کرد (مثلا نماز خواند).
    البته چنین متدی، وارداتی نبوده، با توجه به «اعبد الله کانک تراه»، نسخه‌ای از درون خودِ شریعت است.
    با تمرین و ممارست بر چنین متدی، به یقین می‌توان بر اعتماد و توکل خود بر خداوند افزود.



    [1]. شیخ طوسی، امالی، ص 526.





  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    سلام و تشکر

    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    غافل از آن که هر نگاه، فرآیندی را در وجود انسان طی می‌کند که آثار وضعی آن گریبانگیرِ تماشاگر خواهد شد. از این‌رو، مبارزه و مقابله با «تماشاگری»‌ها در نزد عارفان و اهل سیر و سلوک، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.
    اگر توجه به زنان آثار مخربی در روان انسان دارد و با توحید ناسازگار است چرا پس در مورد بهشت وعده به زنان طرح شده؟؟ در حال حاضر چه فرقی با نامحرم دارند؟
    روشن است که در این مورد هم قوه خیال صورتگری هایی دارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    چه بسا این احسای او مطابق با واقع نیز نباشد اما سخن بر سر آن احساس است که از یک ابهام برخوردار است. پس می‌توان ویژگی اصلی عبادت خدای درک شده توسط واهمه و متخیله را، مقرون بودن با یک نوع «ابهام» دانست. با توجه به مثال فوق، می‌توان در هنگام عبادت (مثلا در هنگام نماز) بر این موضوع که «احساس می‌کنم خدا مرا می‌بیند» متمرکز شد و با این تلقی، خدا را عبادت کرد (مثلا نماز خواند).
    البته چنین متدی، وارداتی نبوده، با توجه به «اعبد الله کانک تراه»، نسخه‌ای از درون خودِ شریعت است.
    نکته خوبی بود و با موضوع بنده ارتباط تنگاتنگی داشت

    و اما در مورد مقابله با ناامیدی و حس تنهایی چه راهکاری وجود دارد که موید استفاده صحیح و شرعی از قوه خیال باشد؟

    واقعا در بعضی مواقع دنیا به آخر میرسد و همه چیز بوی مرگ میدهد در حالی که دنیا سر جای خودش است و زندگی ادامه دارد
    نتیجه اینکه تمام این حالات منفی ، صورت هایی است که قوه خیال تولید کرده و جان آدمی را تحت شعاع خود قرار داده...
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۳:۰۸

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    701
    حضور
    15 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1813



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اگر توجه به زنان آثار مخربی در روان انسان دارد و با توحید ناسازگار است چرا پس در مورد بهشت وعده به زنان طرح شده؟؟ در حال حاضر چه فرقی با نامحرم دارند؟
    روشن است که در این مورد هم قوه خیال صورتگری هایی دارد
    صرف نظاره و توجه به غیر خدا مذموم نیست بلکه آن نظاره‌ای که مانع از التفات انسان به خدا می‌باشد، مذموم است. همانطور که در دنیا برخی نظاره‌ها به آثار خلقت و قدرت پروردگار، نه تنها انسان را دچار غفلت نمی‌کند، بلکه مایه غفلت زدایی می‌گردد؛ نعیم جنت نیز اینچنین بوده و مایه التفات و توجه به نعمت آفرین اند. مشابه این مطلب، در تفاوت بین شراب بهشتی و شراب دنیایی بیان شده است. پس نعیم بهشتی در نظر بهشتیان، بسان آیات الهی بوده، هیچگاه نسبتشان به خداوند در باور بیننده گم نمی‌شود؛ برخلاف برخی تماشاگری‌های حلال دنیوی و همه تماشاگری‌های حرام در این دنیا.
    نکته دیگر آن‌که، بین دیدن در دنیا با دیدن در قیامت تفاوت دیگری نیز هست و آن این‌که تماشاگری در دنیا، به اعتبار متعلقِ تماشاگری، محدود است (زیرا متعلق دیدن، اشیاء مادی اند) اما تماشاگری و نظاره در بهشت، نامحدود است چرا که در سرای باقی، نظر به «باقی» جل و علا صورت می‌گیرد.[1]
    بعلاوه، همانطور که بیان شد، قوه خیال مانند تیغ دو لب است همانطور که می‌تواند رهزن انسان قرار بگیرد، از بهترین ابزارهای در دست انسان است که با آن، حیات انسانی (در مقابل حیات حیوانی) خویش را می‌گذراند.


    [1]. ر.ک: مجموعه آثار سلمی، ج1، ص 53؛ سهل تستری، تفسیر تستری، ص 140.





  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    701
    حضور
    15 روز 22 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1813



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اما در مورد مقابله با ناامیدی و حس تنهایی چه راهکاری وجود دارد که موید استفاده صحیح و شرعی از قوه خیال باشد؟

    واقعا در بعضی مواقع دنیا به آخر میرسد و همه چیز بوی مرگ میدهد در حالی که دنیا سر جای خودش است و زندگی ادامه دارد
    نتیجه اینکه تمام این حالات منفی ، صورت هایی است که قوه خیال تولید کرده و جان آدمی را تحت شعاع خود قرار داده...
    هر گاه قوه خیال و واهمه مشغولیتی الهی و نورانی پیدا کرد، ناخودآگاه، امور نابجا و منحرف فرصتی برای جولان نمی‌یابند چرا که بر طبق «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض ...»[1] و «قد جاءکم من الله نور»[2] امور منتسب به خداوند از جنس نور است و هیچ نسبتی با ظلمت و تیرگی ندارند.

    [1] نور/ 35.
    [2] مائده/ 15.



  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    پس نعیم بهشتی در نظر بهشتیان، بسان آیات الهی بوده، هیچگاه نسبتشان به خداوند در باور بیننده گم نمی‌شود؛ برخلاف برخی تماشاگری‌های حلال دنیوی و همه تماشاگری‌های حرام در این دنیا.
    نکته دیگر آن‌که، بین دیدن در دنیا با دیدن در قیامت تفاوت دیگری نیز هست و آن این‌که تماشاگری در دنیا، به اعتبار متعلقِ تماشاگری، محدود است
    صخبت ما در مورد چگونگی بهشت نیست در مورد نقش قوه خیال در دنیا است
    شما فرمودید دیدن زنان عملکرد خیال و وهم را نا بسامان میکند ما هم عرض کردیم چرا خداوند به زنانی که الآن زن ما نیستند وعده داده؟؟؟
    آیا قوه خیال اینجا زنان زیبا را صورتگری نمیکند؟؟؟ و آیا جوهر این صورتگری ها همان زن نامحرم نیست؟؟ صحبت اینجا و آثار این وعده بود نه بهشت

    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نمایش پست ها
    هر گاه قوه خیال و واهمه مشغولیتی الهی و نورانی پیدا کرد، ناخودآگاه، امور نابجا و منحرف فرصتی برای جولان نمی‌یابند
    لطف کنید مثال بزنید
    چه تصوراتی میتواند مایه از بین رفتن ناامیدی و حس تنهایی باشد؟


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود