صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه عذاب اخروی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره شبهه عذاب اخروی




    سلام
    روبرو شدن با اعمال بد و عذاب از آن مستلزم داشتن عقل و تشخیص است
    سوال: کسی که جدای از امر و نهی دین ،دلیل ترک لذات گناه را نمیداند و اساسا مشکل وجدانی با برخی گناهان ندارد..با چه چیزی قرار است روبرو شود تا موجب عذابش گردد؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۰:۰۲

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست






    شبهه عذاب اخروی








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    روبرو شدن با اعمال بد و عذاب از آن مستلزم داشتن عقل و تشخیص است

    سوال: کسی که جدای از امر و نهی دین ،دلیل ترک لذات گناه را نمیداند و اساسا مشکل وجدانی با برخی گناهان ندارد..با چه چیزی قرار است روبرو شود تا موجب عذابش گردد؟
    سلام و تشکر از سؤال خوبتان

    در پاسخ به سؤال شما توجه به چند نکته ضروری است:

    اولاً: دین امری فطری است و بین آموزه های دینی اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام با فطرت انسانی رابطه مستقیم برقرار است بعبارتی دین مجموعه اعتقادات و اعمالی است که فطرت و ساختار وجودی آدمی، آن را اقتضا می کند و در پرورش استعدادهای آدمی مؤثر است. اینگونه نیست که عقل و فطرت ادمی که ملهم خیر و شر هستند نتوانند حقانیت امر و نهی و خیر و خوبی را بطور نسبی تشخیص دهند.

    ثانیاً: خداوند برای هدایت و سعادت انسان دو حجت قرار داده، اول؛ دین که مجموعه اعتقادات و اعمال خیر و صلاح برای سعادت دنیا و اخرت انسانی است یعنی همان حجت بیرونی و دوم؛ عقل و فطرت انسانی که ملهم به خیر و شر بوده و توان ادراک خیر و شر را بطور کلی دارد(فالهمها فجورها و تقویها) یعنی همان حجت درونی. هر دو مؤید و مکمل یکدیگرند اما اینگونه نیست که اگر حجت بیرونی نباشد، حجت درونی نیز بطور کلی و کاملاً ناکارامد خواهد بود. بعبارتی صرفنظر از اوامر و نواهی دین، عقل و فطرت الهی انسان اگر کاملاً به اسارت تن و نفس اماره در نیامده باشد در بسیاری موارد می تواند مستقلاً خیر و شر ؛ خوبی و زشتی و حق و باطل را تشخیص دهد. چنانکه در راه تشخیص و شناخت دین حق از غیر آن نیز مؤثر است.

    ثالثاً: خداوند در قیامت از چگونگی برخورد ما با هر دو حجت درونی و بیرونی بازخواست می کند، بسا کسانیکه بدلیل شرایطی، در طول عمرشان با حجت بیرونی (انبیاء الهی و اوامر دین) مواجه نبوده اند اما بدلیل سلامت عقل و نفس، به میزان شناخت و درکی که از ناحیه حجت درونی (عقل و فطرت) دریافت کرده اند، نسبتاً رفتار و کردارشان مبتنی بر حق و پاکی و بر مدار خیر و خوبی بوده است. بعنوان مثال: رعایت عدالت یک گرایش فطری و عقل پسند است و در نقطه مقابل، ظلم رفتاری است که همه انسانها فطرتاً نسبت به آن اکراه دارند. بنابراین حتی اگر امر و نهی دین نباشد انسانها می بایست بطور طبیعی و فطری منطبق با عدل و حق رفتار نموده و با ظلم و ستم مقابله کنند. همچنین احسان و محبت و اکرام و بسیاری از فضایل الهی و انسانی دقیقاً منطبق با فطرت و عقل انسانی بوده و بعبارتی ملایم طبع و فطرت است و هر کس بر خلاف آن عمل کند بر خلاف مشی و مرام انسانی رفتار نموده و به دره حیوانیت سقوط کرده است.

    چنانکه خداوند در قرآن، بدون آنکه عدل و احسان را تعریف نموده باشد خطاب به انسانها می فرماید: إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإيتاءِ ذِي القُربىٰ وَيَنهىٰ عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغيِ ۚ يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرونَ﴿نحل، ۹۰﴾ خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند؛ خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید!

    رابعاً: لازم بذکر است، انسان به حکم عقل و فطرت و وجدان، بسیاری چیزها را برای نفس خود می پسندد(خیر) و بسیاری را نمی پسندد(شرور)، همین نوع تمایل و گرایش فطری و عقلی وی،(صرفنظر از امر و نهی دین) مبنای حساب و کتاب او در قیامت قرار می گیرد. بعنوان مثال؛ در روز حساب از فردی که به حقوق دیگران و به نوامیس مردم تعدی و تجاوز کرده می پرسند؟ آیا اگر کسی به حق تو و به ناموست تجاوز و تعدی می کرد چه حالی داشتی؟ پاسخ فرد معلوم است! اینکه عصبانی می شدم و با فرد متجاوز برخورد می کردم.! فلذا با این پاسخ خودش به فساد و ظلم خویش حکم خواهد کرد.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست شبهه عذاب اخروی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    بعنوان مثال: رعایت عدالت یک گرایش فطری و عقل پسند است و در نقطه مقابل، ظلم رفتاری است که همه انسانها فطرتاً نسبت به آن اکراه دارند. بنابراین حتی اگر امر و نهی دین نباشد انسانها می بایست بطور طبیعی و فطری منطبق با عدل و حق رفتار نموده و با ظلم و ستم مقابله کنند. همچنین احسان و محبت و اکرام و بسیاری از فضایل الهی و انسانی دقیقاً منطبق با فطرت و عقل انسانی بوده و بعبارتی ملایم طبع و فطرت است و هر کس بر خلاف آن عمل کند بر خلاف مشی و مرام انسانی رفتار نموده و به دره حیوانیت سقوط کرده است.
    سلام و تشکر

    اما در مواردی که قبح عمل برای عقل روشن نیست ... آن عمل چگونه باعث عذاب میشود؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    اگر کاملاً به اسارت تن و نفس اماره در نیامده باشد در بسیاری موارد می تواند مستقلاً خیر و شر ؛ خوبی و زشتی و حق و باطل را تشخیص دهد. چنانکه در راه تشخیص و شناخت دین حق از غیر آن نیز مؤثر است.
    در این مورد هم که عقل و فطرت کارایی خود را ازدست داده اند..باز سوال است که چرا اعمال باید مایه عذاب باشد

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر

    اما در مواردی که قبح عمل برای عقل روشن نیست ... آن عمل چگونه باعث عذاب میشود؟
    سلام مجدد

    بسیاری از ویزگیهای ذاتی انسان نظیر کمال جویی، حقیقت طلبی و روحیه پرستش خالق هم موافق و مطابق عقل و خرد انسانی و هم موافق فطرت انسانی است. انسان بر اساس اصل عقلی جلب منفعت و دفع ضرر محتمل (حسابگری) خواهان بهترین وضعیت و فواید برای دستیابی به عالی ترین کمالات و حقایق است و نیز مخالف و دافع خسارتها و ضررهایی است که به رشد و تعالی اش ضربه می زند. از این رو نمی تواند از اتفاقات و گزارشهایی که در اطراف و پیرامونش می شنود بی تفاوت باشد و حداقل تحقیق نکند.

    انسانی که به دلیل همین اصل عقلی، با شنیدن خبری عادی مبنی بر وجود سود و منفعت و یا خطر و ضرری احتمالی، غیرقطعی و بر اساس شنیده ها حتی از یک رهگذر، یا یک کودک و یا دیوانه نسبت به آن واکنش نشان می دهد و حداقل برای رسیدن به صدق و کذب آن تحقیق می کند و در صورت صدق خبر، از منافع آن برخوردار و یا از مضراتش خود را مصونیت می بخشد و در صورت اطمینان از کذب خبر، تا حدودی خیالش آسوده می شود.

    چگونه است که از آغاز خلقت بشر، افرادی بعنوان پیامبران و اوصیاء الهی آمده اند و با ارائه حجت و دلیل (معجزه) و کتاب و بینات، مردم را به فلسفه آفرینش، جهان بینی الهی، حقایق و معارف الهیه (خداشناسی، راه و راهنمایان و مقصد و معاد) و برنامه ها و تعالیم سعادت بخش (بایدها و نبایدها) رهنمون ساخته و علاوه بر صداقت و حسن در گفتار و پاکی عمل خودشان در تمسک به آورده های شان پیشگام دیگران بوده اند. آیا با اینهمه دلیل، حجت بر عقل و فطرت بشری تمام نیست که همه انسانها به دین و مکاتب الهی برای رسیدن به سعادت و نجات تمسک جویند و با اعتقاد و عمل به آموزه های دینی و اخلاقی مسیر نجات ابدی را برگزینند.؟

    بی شک آنها که در این راه عمداً کوتاهی ورزند در برابر عقل و فطرت کمال جوی خویش و گفتار و رفتارشان مسئولند و در روز قیامت باید پاسخگوی قصور و کوتاهی خود باشند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    در این مورد هم که عقل و فطرت کارایی خود را ازدست داده اند..باز سوال است که چرا اعمال باید مایه عذاب باشد
    شاید بدلیل محدودیت عقل در شناخت جزییات وظایف و تکالیف و آلودگی و حجابهایی که بر فطرت پرده افکنده، شناخت حقایق و تکالیف، کارایی خود را از دست داده باشد اما به همان دلایلی که گفتیم امکان شناخت دین و مکتب حق با مطالعه در حقیقت خویش، حقایق عالم هستی، نشانه ها و آیات هستی و بشارت و انذار پیامبران و راهنمایان حقیقی (سیر آفاقی و انفسی) و با تمسک به راههای شناخت خدا و دین حق (1. روش عقلی 2. روش شهودی 3. سیر آفاقی و انفسی 4. معارف دینی و ...) منتفی نیست.

    از اینرو هیچ کس با وجود امکان مطالعه و تحقیق در شناخت دین و راه حق، از حساب و کتاب روز قیامت مبرا نیست مگر مستضعفین فی الارض که به هر دلیلی شناخت دین حق و راه سعادت برایشان امکان پذیر نبوده است.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست شبهه عذاب اخروی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    شاید بدلیل محدودیت عقل در شناخت جزییات وظایف و تکالیف و آلودگی و حجابهایی که بر فطرت پرده افکنده، شناخت حقایق و تکالیف، کارایی خود را از دست داده باشد
    سلام

    نمیدانم در آیات داریم یا در روایات
    که کسی که در دنیا کور بوده کور هم محشور میشود
    این هم به نوعی در تایید مطلب ما است

    وقتی فطرت با گناه خو گرفت و آلوده شد دیگر چه چیزی باید مایه عذابش شود
    مثلا کسی در صفات مانند خوک شد
    خب خوک چرا باید از خوک بودن خود عذاب ببیند؟؟؟

    عذاب نمیبیند که هیچ ، لذت هم میبرد

    حدیث هم داریم که همه به آنچه که دوست دارند محشور میشوند

    سوال:
    پس عذاب چه میشود و چگونه است عقلا؟؟؟
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۷:۴۶

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام

    نمیدانم در آیات داریم یا در روایات
    که کسی که در دنیا کور بوده کور هم محشور میشود
    این هم به نوعی در تایید مطلب ما است
    سلام علیکم

    خداوند در قرآن می فرماید: من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمی ؛ و هر کس از یاد من روى برتابد، (از فطرت الهی و راه انبیاء الهی فاصله بگیرد) قطعاً زندگى تنگ و دشوارى خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور مى کنیم تا به بهشت راه نیابد. (طه/124)

    این آیه گواه آنست که آنها که با اختیار و اگاهی از راه حق و صراط نجات که همان طریق بندگی خداست روی بتابند و به صراط طاغوت (شیطان و هوای نفس) روی آورند بدلیل آنکه در زندگی و فرصت عمرشان چنین ضلالت و گمراهی را آگاهانه و از سر اختیار برگزیده اند نتیجه همین رویکرد را در قیامت خواهند یافت. چون در دنیا چشم بر حقایق بسته اند در قیامت که یوم تبلی السرائر است، باطن همین رویکردشان بر آنها ظاهر خواهد شد و نتیجه گمراهی و ضلالت و گناه و فسادشان را خواهند دید.

    عجبا! چگونه این مطلب را گواه بر برداشت خویش می گیرید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    وقتی فطرت با گناه خو گرفت و آلوده شد دیگر چه چیزی باید مایه عذابش شود
    مثلا کسی در صفات مانند خوک شد
    خب خوک چرا باید از خوک بودن خود عذاب ببیند؟؟؟

    عذاب نمیبیند که هیچ ، لذت هم میبرد

    حدیث هم داریم که همه به آنچه که دوست دارند محشور میشوند

    سوال:
    پس عذاب چه میشود و چگونه است عقلا؟؟؟
    در پاسخ این بخش از مدعیات شما حضرت استاد علامه جوادی آملی حفظه الله می فرمایند: ما در دنیا مسخ ملکوتی داریم و یک مسخ ملکی، مسخ ملکی این است «کُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِینَ، بقره 65» که انسان مثلا بوزینه شود. که باید بحث شود که آیا قابل توجیه هست یا خیر؟ که عقلا محال است و شرعا هم ممنوع شده است. (اما) مسخ ملکوتی این است که شخصی انسان است با حفظ انسانی حیوان می‌شود. انسانیت انسان در این مسخ محفوظ است اما آن بازیگری‌اش در هر گناهی به صورت ملکوتی حیوان می‌شود. تناسخ عذاب است و عذاب کسانی که مسخ می‌شوند این است که انسان هستند و می‌فهمند که بوزینه شده‌اند.

    بر خلاف تصور شما و در پاسخ به ابهام شما؛ استاد علامه در ادامه می فرمایند: این چنین نیست که انسان، بوزینه، مار و یا عقرب بشود به این معنا که انسانیت کنار برود و رخت بربندد. چون اگر اینها حیوان شوند دیگر عذابی ندارند تکلیف ندارند و حیوانات که از حیوان بودن‌شان رنجی نمی‌برند و زمانی که انسان به طور کلی انسانیتش زائل شود و حیوان شود که دیگر رنجی نمی‌برد. (در حقیقت) این انسان است که بوزینه شده است. این انسان است که شیطان شده است و این است که برای انسان عذاب و رنج‌آور است.(برگرفته از تفسیر استاد علامه جوادی آملی، ذیل آیات 76 تا 83 سوره مبارکه یاسین)

    از اینرو چون انسانیت انسان در قیامت باقی است و این مسخ ملکوتی و تشبه او به حقیقت باطنی دار ملکی اوست که صورت می گیرد یعنی بوزینه، سگ یا مار و عقرب می شود، برای او عذاب آور و توأم با رنج و مرارت است. و این هم عقلاً و هم شرعاً ممکن و تأیید شده است.

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط مشکور : ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۱:۵۹
    بنام حضرت دوست شبهه عذاب اخروی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    از اینرو چون انسانیت انسان در قیامت باقی است و این مسخ ملکوتی و تشبه او به حقیقت باطنی دار ملکی اوست که صورت می گیرد یعنی بوزینه، سگ یا مار و عقرب می شود، برای او عذاب آور و توأم با رنج و مرارت است.
    وقتی انسانیت باقی باشد در همین دنیا هم انسان احساس عذاب دارد
    ولی وقتی احساس عذاب و پشیمانی کنار رفت دیگر چگونه میتوان گفت انسانیت باقیست

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    عجبا! چگونه این مطلب را گواه بر برداشت خویش می گیرید؟
    خب وقتی قرار باشه در آخرت هم آدمی نفهم باشه چه وجهی برای عذاب شدن دارد؟ درست مثل حیوان که فرمودید

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    وقتی انسانیت باقی باشد در همین دنیا هم انسان احساس عذاب دارد
    ولی وقتی احساس عذاب و پشیمانی کنار رفت دیگر چگونه میتوان گفت انسانیت باقیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    خب وقتی قرار باشه در آخرت هم آدمی نفهم باشه چه وجهی برای عذاب شدن دارد؟ درست مثل حیوان که فرمودید
    سلام

    فطرت انسانی قابل تبدیل و تحویل نیست، اینکه در این دنیا برخی، کارهای غیرانسانی می کنند و هیچ احساس گناه و پشیمانی نمی کنند بدلیل فطرت آلودگی و حجابها و غبارآلود شدن فطرتهای شان است نه مسخ و تبدیل شدن ذات انسانی شان به حیوانیت!

    اما وقتی در قیامت پرده ها کنار زده می شود و باطن و حقیقت همه چیز عیان می شود و یا به تعبیر روایات که گفته اند: الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا ، مردم در دار دنیا (بدلیل غفلت) در خوابند و پس از مرگ، بیدار می شوند. دیگر اینطور نیست که مردم چنانکه در دنیا پرده های غفلت و حجابهای گناه و نسیان، مانع درک و فهم حقایق بود.در قیامت نیز حقیقت را نفهمند بلکه باطن همه چیز، اندیشه ها، اعمال و رفتارشان چنان روز برایشان واضح خواهد شد.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست شبهه عذاب اخروی

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها
    فطرت انسانی قابل تبدیل و تحویل نیست، اینکه در این دنیا برخی، کارهای غیرانسانی می کنند و هیچ احساس گناه و پشیمانی نمی کنند بدلیل فطرت آلودگی و حجابها و غبارآلود شدن فطرتهای شان است نه مسخ و تبدیل شدن ذات انسانی شان به حیوانیت!

    اما وقتی در قیامت پرده ها کنار زده می شود و باطن و حقیقت همه چیز عیان می شود و یا به تعبیر روایات که گفته اند: الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا ، مردم در دار دنیا (بدلیل غفلت) در خوابند و پس از مرگ، بیدار می شوند. دیگر اینطور نیست که مردم چنانکه در دنیا پرده های غفلت و حجابهای گناه و نسیان، مانع درک و فهم حقایق بود.در قیامت نیز حقیقت را نفهمند بلکه باطن همه چیز، اندیشه ها، اعمال و رفتارشان چنان روز برایشان واضح خواهد شد.
    باسلام

    کدام فطرت؟ و این فطرت چگونه ثابت میشود
    مگر شما قبول ندارید بعضی ها بد ذاتند و بعضی خوش ذات

    کسی که از اول چیزی ندارد چه چیزی برایش رفع حجاب میشود؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود