صفحه 1 از 20 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درک خدا از انسان بودن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    245
    حضور
    12 روز 18 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    288

    اشاره درک خدا از انسان بودن




    سلام

    در قران و تمام ادیان آسمانی دیگر امده که خدا جهان را برای انسان خلق کرده است، سوالی که پیش می آید این است که خدا برای اینکه جهانی برای ما خلق کند باید بتواند انسان بودن را درک کند، باید بتواند مانند یک انسان ببیند، بشنود، لذت ببرد، زجر بکشد، عصبانی شود، حسادت کند و ... در صورتی که خدا چون مادی نیست نمیتواند تجربه چنین ادراکاتی را داشته باشد، بنابراین چگونه امکان دارد خدایی که هیچ درکی از انسان بودن ندارد برای انسان جهانی خلق کند آنگونه که هر دو بتوانند یکسان آنرا درک کنند؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۲۷ در ساعت ۰۰:۴۲

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58343



    با نام و یاد دوست






    درک خدا از انسان بودن








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسشتان

    خداوند دنيا را براي تكامل انسان آفرید«هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً» (بقره:29) او خدایی است که برای شما همه آن چه را که در زمین است، آفرید.
    در مورد پیامبران الهی چنین مسئله ای مطرح بوده که پیامبران باید از سنخ انسان باشند تا حالات روحی انسان رادرک کرده و بتوانند انسان را هدایت کنند، اما در ارتباط با خداوند طرح این شبهه جایگاهی ندارد چون خداوند سبحان عالِم مطلق است و به آنچه خلق می کند علم مطلق دارد. بر اساس فرمایشات متکلّمین، خداوند قبل از خلقت مخلوقات علم پیشین به آنها داشته است و مخلوقات در علم پیشین الهی حاضر بوده اند لذا حقیقت علمی مخلوقات، بالاخص انسان در علم الهی (قبل از خلقت) موجود بوده اند. (آیت الله سبحانی، جبر و اختیار ص 81)
    بنابراین خداوند به انسان و خصوصیات روحی و جسمی وی و همچنن احتیاجات انسان علم داشته و می داند انسان چه نیازهای جسمی و روحی دارد و بر اساس علم و احاطه اش، احتیاجات و روحی و جمسی‌اش را فراهم فرموده است.
    خداوند می داند که انسان برای هدایت، نیازمند پیامبر است لذا اولین انسانی که خلق می کند پیامبر است، خداوند می‌داند که انسان برای ادامه حیات در دنیا نیازمند آب و غذا و هوا و ... است لذا قبل از خلقتش بستر را برای زندگی انسان فراهم می کند، زمین را بستری مناسب برای ادامه حیات بشر قرار می‌دهد و این سفره عظیم را پهن می‌کند تا انسان از مخلوقات بهره جسته و بتواند به کمال مطلوب و نهایی خویش نائل آید؛ قرآن کریم می فرماید: «وَ الْأَرْضَ فَرَشْناها فَنِعْمَ الْماهِدُون‏» (الذاریات:48) و زمين را بگسترديم و چه نيكو مهدى بگسترديم‏.


    درک خدا از انسان بودن
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6739



    در یک مثال عامیانه و ساده نیز می توان به این حقیقت پی برد، همان طور که انسان بر فرض مثال وقتی خودرویی را طراحی می کند کاملا بر نیاز های آن واقف است برای مثال می داند خودرو برای حرکت نیازمند سوخت و ... همچنین خداوند متعال بر اساس علم مطلق خویش و احاطه ای که بر مخلوقات دارد نیازمندی های انسان را دقیقا می داند و بر اساس نیازمندی های انسان عالَم هستی را بنا کرده و بستری بسیار مناسب برای زندگی انسان مهیّا می فرماید و مخلوقات عالَم اعم از زمین و آسمان، خورشید و ستاره و ... را در اختیار انسان قرار می دهد. « وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دائِبَيْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهار» (ابراهیم:33) و خورشيد و ماه گردنده و شب و روز را براى شما مسخر كرد.
    در آیه دیگر می فرماید: «أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة» (لقمان:20) آيا شما مردم به حسّ مشاهده نمى‏كنيد كه خدا انواع موجوداتى كه در آسمان‌ها و زمين است براى شما مسخّر كرده و نعمت‏هاى ظاهر و باطن خود را براى شما فراوان فرموده؟
    در نتیجه خداوند بر اساس علم و احاطه اش به مخلوقات، بر نیازمندی های انسان واقف است و جهان را برای انسان و برطرف کردن نیازمندی ها انسان (به جهت رسیدن به کمال نهایی انسانیت) خلق فرموده است.


    درک خدا از انسان بودن
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    245
    حضور
    12 روز 18 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    288



    سلام

    تشکر میکنم که وقت گذاشتید و پاسخ دادید، سوال من در مورد چگونگی علم خدا به نیازهای انسان هست. در مثالی که زدید انسان و خودور هر دو اجسام مادی هستن و قوانین فیزیک بر هر دو یکسان عمل میکنه، بنابراین انسان با درک قوانین فیزیک و مشاهده تاثیرات نیروهای فیزیکی بر ماده و بر همدیگر میتونه خودرو یا هر چیز دیگه رو طراحی کنه، اما رابطه خدا و انسان اینطور نیست.

    در پاسخی که فرمودید شما برای تایید وجود چنین درکی در خدا از آیات قران استفاده کردید، یعنی استدلالتان نقلی هست، در صورتی که سوال من به یک جواب عقلی نیاز دارد چرا که این شبهه باعث میشود فرد به اصل دین و کتاب های مقدس شک کند.

    با یک مثال منظورم را واضح تر بیان میکنم. از نظر منطقی خدا قادر به درک رنگ نیست، چرا که رنگ چیزی نیست جز امواج الکترومغناطیسی با طول موجهای متفاوت که در برخورد با ما باعث بروز واکنش های فیزیکی در چشم و مغز میشوند و نهایتا در نتیجه این واکنش های فیزیکی ما رنگ را درک میکنیم. همچنین خدا قادر به درک لذت جنسی نیست، چرا که این لذت ناشی از فعالیت های فیزیکی و ترشح موادی شیمیایی در مغز است و ...

    با این تفاسیر چگونه امکان دارد موجودی که قادر به درک رنگ یا لذت جنسی نیست انسان رو طوری بیافریند که رنگ ها را ببیند و از همبستری لذت ببرد؟ خدا برای اینکه در من لذت جنسی قرار دهد باید خودش قادر به درک چنین لذتی باشد، خدا برای اینکه در من توانایی دیدن رنگ را ایجاد کند باید خودش بتواند رنگها را ببیند و ...

    به صورت خلاصه سوال این است: از یک طرف خدا بخش عظیمی از احساسات انسان را نمیتواند درک کند (چون مادی هستن و خدا مجرد)، از طرف دیگر در تمام ادیان آمده که خدا تمام احساسات شما را بر اساس حکمت خلق کرد، چطور چیزی چطور امکان دارد؟ موجودی که اصلا نمیتواند احساسات موجود دیگر را درک کند و بفهمد چطور میتواند آنها را با حکمت طراحی کرده باشد و از تاثیر آنها بر همدیگر و زندگی انسان اطلاع کامل داشته باشد؟
    ویرایش توسط L.E.O : ۱۳۹۴/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۰:۲۰

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    دين
    نوشته
    72
    حضور
    12 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    144



    سلام
    ادراکات انسان به دو قسم حصولی و حضوری است، یعنی گاهی یک چیز را میبیند و یا لمس میکند و ادراکی از ان در ذهن انسان شکل میگیرد. و گاهی امری را با علم حضوری و وجدانی میابد، مثلا شما گرسنگی و ترس را در وجود خود بدون واسطه میابید.
    از انجایی که خداوند ماهیت ندارد پس جسم هم نداشته و علم حصولی هم در او راه ندارد بنابراین تنها از طریق علم حضوری به مخلوقات علم دارد(درجه علم حضوری بالاتر و قویتر از علم حصولی است)
    فلاسفه از علم حضوری به (حضور چیزی نزد ادراک کننده) یاد میکنند.
    بنابراین خداوند علم حضوری احاطه ای به تمام موجودات دارد و این علم در کمال قوت و شدت بوده و به تمام زوایای موجودات تعلق میگیرد.


  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    245
    حضور
    12 روز 18 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    288



    سلام

    سوال در مورد چگونگی این علم حضوری هست، بسیاری از عواطف و احساسات و نیازهای انسان از جنس ماده هستند، بنابراین نمیتوانند در علم حضوری خدا وجود داشته باشن

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    علاقه
    .
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    سلام علیکم خالق تمام اشیا الله است و خالق تمام حالات انسان الله است مالک و پرورش دهنده تمام اشیا مورچه تا جبرییل ، قطره تا دریا ،زمین و فضای خلاء تا عرش همه در تصرف الله هست همچنین غم و خوشی الله می دهد سردی و گرمی نیز الله می دهد در حقیقت (هیچ جا هیچی نیست هیچ چیزی هم وجود نداره، وجود فقط وجود الله غیر از وجود الله هیچ چیزی وجود نداره چون هر موجودی برای وجود خود محتاج الله است. )

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    245
    حضور
    12 روز 18 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط صفائی نمایش پست ها
    در علم حضوری هم سنخ بودن شی با ادراک کننده شرط نیست. به عبارتی ادراک کننده هم میتواند شی مجرد را ادراک کند و هم اشیا مادی را، شیخ اشراق در مورد علم الهی به مادیات میگوید: حضور مادیا در محضر الهی و احاطه او به مادیات سبب علم خداوند به مادیات و عالم است.
    سلام و ممنون از پاسختون، میفرمایید "در علم حضوری هم سنخ بودن شی با ادراک کننده شرط نیست". سوال من این است که چگونه چنین چیزی امکان دارد؟ میتوانید با یک مثال بیشتر توضیح دهید ...

    از انجایی که خداوند خالق هستی است باید بر عالم احاطه داشته باشد زیرا علت تا احاطه همه جانبه بر مخلوق نداشته باشد نمیتواند انرا خلق کند، این احاطه باعث حضور تام مخلوقات نزد اوست و این احاطه و حضور سبب علم الهی به موجودات و حالات انهاست.
    این سوال وجود خدا به معنایی که دین معرفی میکند را زیر سوال می برد، بنابراین از نظر منطقی نمیتوان در جواب این سوال اول وجود خدا را اثبات شده دانست (مانند استدلال بالا) و بعد سعی کرد بر اساس این پیش فرض به سوال جواب داد ...

    اه!! چرا جواب من به پست شما امد قبل از پست شما ؟؟!!
    ویرایش توسط L.E.O : ۱۳۹۴/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۵:۴۱

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    علاقه
    فلسفه و کلام اسلامی
    نوشته
    154
    حضور
    1 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط L.E.O نمایش پست ها
    بسیاری از عواطف و احساسات و نیازهای انسان از جنس ماده هستند، بنابراین نمیتوانند در علم حضوری خدا وجود داشته باشن
    در علم حضوری هم سنخ بودن شی با ادراک کننده شرط نیست. به عبارتی ادراک کننده هم میتواند شی مجرد را ادراک کند و هم اشیا مادی را، شیخ اشراق در مورد علم الهی به مادیات میگوید: حضور مادیا در محضر الهی و احاطه او به مادیات سبب علم خداوند به مادیات و عالم است.
    ملا صدرا نیز تعبیری شبیه این تعبیر دارد.
    از انجایی که خداوند خالق هستی است باید بر عالم احاطه داشته باشد زیرا علت تا احاطه همه جانبه بر مخلوق نداشته باشد نمیتواند انرا خلق کند، این احاطه باعث حضور تام مخلوقات نزد اوست و این احاطه و حضور سبب علم الهی به موجودات و حالات انهاست.
    از طرفی این علم الهی به متغرات سبب تغیر در ذات الهی هم نمیشود چرا که این علم در مقام فعل است نه علم ذاتی الهی...

    رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى لِلْايمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَار

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 20 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۷/۱۰, ۱۶:۲۴ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود