صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا گناه همیشه گناه است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره آیا گناه همیشه گناه است؟




    با سلام و احترام

    چگونه گناه همیشه گناهه...؟ در حالی که این امکان وجود دارد شخص بین گناه بزرگتر و گناه کوچکتر گیر کرده باشد
    بعنوان مثال شخص میدونه و مطمئنه که اگه خودارضایی نکنه گناه بزرگتری در انتظارشه
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۲:۵۸

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست






    آیا گناه همیشه گناه است؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  4. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    چگونه گناه همیشه گناهه...؟ در حالی که این امکان وجود دارد شخص بین گناه بزرگتر و گناه کوچکتر گیر کرده باشد
    بعنوان مثال شخص میدونه و مطمئنه که اگه خودارضایی نکنه گناه بزرگتری در انتظارشه
    باسلام وتشکر .
    در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه کوچک باشد، چون در پیشگاه عظمت الهی واقع می‌شود، بزرگ است. اما این که برخی گناهان کوچک و صغیره شمرده شده، نسبت به گناهان دیگری است که کبیره دانسته شده اند. اما از این منظر که گناه نافرمانی حق تعالی است، نمی توان هیچ گناهی را کوچک شمرد، چه این که کوچک شمردن گناه، خود از گناهان کبیره است .
    از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که : «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده‌اید ! » . (1)
    اما در جواب عقوبت گناهان صغیر و کبیره باید بگوییم : انسان باید مواظبت کند که هیچ گناهی (اعم از کوچک و بزرگ) انجام ندهد، ولی آن چه موجب جهنمی شدن فرد می‏شود و عذاب را در پی دارد، انجام گناهان بزرگ یا اصرار بر گناهان کوچک است . البته گناه صغیره هم جزای متناسب با خود را دارد به دلیل آیه قرآن: « و من یعمل مثقال ذرة شرا یره ؛ (2) هرکسی به اندازه ذره ای گناه کند ، جزایش را می بینید » .
    قرآن مجید مى فرماید : «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم ؛ (3) اگر از گناهان بزرگى که از آن نهى مى شوید، پرهیز کنید ، گناهان کوچک شما را مى پوشانیم » . آیه مزبور مى گوید : گناهان کوچک شما را مى پوشانیم، یعنى پرهیز از گناهان بزرگ مخصوصا با فراهم بودن زمینه هاى آن ها یک نوع حالت تقواى روحانى در انسان ایجاد مى کند که مى تواند بر گـنـاهـان کـوچـک او هم تاثیرگذار باشد . بخشش گناهان صغیره یک نوع پاداش معنوى براى تارکان گناهان کبیره است . این خود اثر تشویق کننده اى براى ترک کبائر دارد .
    البته گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. یکی از این شرایط عبارت است از: اصرار بر گناه. حضرت امام صادق (ع) می فرماید: "لاصغیرة مع الاصرار؛ (4) هیچ گناهی با تکرار، صغیره نیست." حضرت امام علی (ع) می فرماید: "شدیدترین گناهان آن است که مرتکبش آن را سبک بشمارد" . (5)
    هر نوع گناهی عذابی متناسب با آن گناه دارد ؛مثلا در قرآن در باره عذاب قومی که به نام اصحاب اخدود از آن ها یاد کرده که مومنین را در گودالی از آتش انداختند و آن ها را زنده زنده سوزاندند و سوختن ان ها را به تماشا نشستند می فرماید: آن ها را به عذاب آتش گرفتن دچار می کنیم: «فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَريقِ ؛ (6) برای آن ها عذاب جهنم و عذاب آتش گرفتن می باشد » .
    گناهانی مانند غیبت و تهمت و آزار دیگران، گناه کبیره اند و گناهانی مثل نگاه به نامحرم و ترک برخی از وظایف عبادی (مانند ترک غسل واجب برای نماز بدون عذر تا وقت تنگ شود و مجبور به تیمم گردد ) گناه صغیره اند.
    از آیاتی استفاده می شود که: همه گناهان صغیره و کبیره با توبه بخشیده می شود، مثلاً می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف ستم و ستم کرده اید، از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است » . (7)
    آیه با کلمه: «جمیعاً» تصریح دارد بر این که توبه عمومیت دارد و همهه گناهان را شامل می شود.
    در آیة دیگر آمده است: «هر کس از شما کار بدی از روی نادانی کند، سپس توبه و اصلاح نماید، مشمول رحمت خدا می شود که خدا آمرزنده و مهربان است » . (8)
    در این آیه هر گونه عمل سوء که تمام گناهان را فرا می گیرد، قابل توبه و بازگشت ذکر شده است. پس صغیره یا کبیره بودن گناه تأثیری در قبولی یا عدم پذیرش توبه ندارد. ملاک، احراز شرایط توبه یعنی پشیمانی از گناه و عزم بر ترک آن و تدارک و جبران حق الله و حق الناس می باشد.

    پی نوشت ها :
    1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ناشر مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام ،قم ، چاپ 1409 هجرى قمری، ج 15 ، ص 313 .
    2. سوره زلزال ، آیه 8 .
    3. سـوره نـسـاء، آیه31 .
    4. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، ناشردار الكتب الإسلامية ، تهران، چاپ 1365 هجرى شمسی، ج 2 ،ص 28 .
    5. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ناشر مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام ،قم ، چاپ 1409 هجرى قمری ، ج 15 ،ص 313 .
    6. سوره بروج، آیه 10 .
    7. سوره زمر، آیه 59 .
    8. سوره أنعام، آیه 54 .

  5. صلوات ها 4


  6. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وتشکر .
    در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه کوچک باشد، چون در پیشگاه عظمت الهی واقع می‌شود، بزرگ است. اما این که برخی گناهان کوچک و صغیره شمرده شده، نسبت به گناهان دیگری است که کبیره دانسته شده اند. اما از این منظر که گناه نافرمانی حق تعالی است، نمی توان هیچ گناهی را کوچک شمرد، چه این که کوچک شمردن گناه، خود از گناهان کبیره است .
    از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که : «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده‌اید ! » . (1)
    اما در جواب عقوبت گناهان صغیر و کبیره باید بگوییم : انسان باید مواظبت کند که هیچ گناهی (اعم از کوچک و بزرگ) انجام ندهد، ولی آن چه موجب جهنمی شدن فرد می‏شود و عذاب را در پی دارد، انجام گناهان بزرگ یا اصرار بر گناهان کوچک است . البته گناه صغیره هم جزای متناسب با خود را دارد به دلیل آیه قرآن: « و من یعمل مثقال ذرة شرا یره ؛ (2) هرکسی به اندازه ذره ای گناه کند ، جزایش را می بینید » .
    قرآن مجید مى فرماید : «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم ؛ (3) اگر از گناهان بزرگى که از آن نهى مى شوید، پرهیز کنید ، گناهان کوچک شما را مى پوشانیم » . آیه مزبور مى گوید : گناهان کوچک شما را مى پوشانیم، یعنى پرهیز از گناهان بزرگ مخصوصا با فراهم بودن زمینه هاى آن ها یک نوع حالت تقواى روحانى در انسان ایجاد مى کند که مى تواند بر گـنـاهـان کـوچـک او هم تاثیرگذار باشد . بخشش گناهان صغیره یک نوع پاداش معنوى براى تارکان گناهان کبیره است . این خود اثر تشویق کننده اى براى ترک کبائر دارد .
    البته گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. یکی از این شرایط عبارت است از: اصرار بر گناه. حضرت امام صادق (ع) می فرماید: "لاصغیرة مع الاصرار؛ (4) هیچ گناهی با تکرار، صغیره نیست." حضرت امام علی (ع) می فرماید: "شدیدترین گناهان آن است که مرتکبش آن را سبک بشمارد" . (5)
    هر نوع گناهی عذابی متناسب با آن گناه دارد ؛مثلا در قرآن در باره عذاب قومی که به نام اصحاب اخدود از آن ها یاد کرده که مومنین را در گودالی از آتش انداختند و آن ها را زنده زنده سوزاندند و سوختن ان ها را به تماشا نشستند می فرماید: آن ها را به عذاب آتش گرفتن دچار می کنیم: «فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَريقِ ؛ (6) برای آن ها عذاب جهنم و عذاب آتش گرفتن می باشد » .
    گناهانی مانند غیبت و تهمت و آزار دیگران، گناه کبیره اند و گناهانی مثل نگاه به نامحرم و ترک برخی از وظایف عبادی (مانند ترک غسل واجب برای نماز بدون عذر تا وقت تنگ شود و مجبور به تیمم گردد ) گناه صغیره اند.
    از آیاتی استفاده می شود که: همه گناهان صغیره و کبیره با توبه بخشیده می شود، مثلاً می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف ستم و ستم کرده اید، از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است » . (7)
    آیه با کلمه: «جمیعاً» تصریح دارد بر این که توبه عمومیت دارد و همهه گناهان را شامل می شود.
    در آیة دیگر آمده است: «هر کس از شما کار بدی از روی نادانی کند، سپس توبه و اصلاح نماید، مشمول رحمت خدا می شود که خدا آمرزنده و مهربان است » . (8)
    در این آیه هر گونه عمل سوء که تمام گناهان را فرا می گیرد، قابل توبه و بازگشت ذکر شده است. پس صغیره یا کبیره بودن گناه تأثیری در قبولی یا عدم پذیرش توبه ندارد. ملاک، احراز شرایط توبه یعنی پشیمانی از گناه و عزم بر ترک آن و تدارک و جبران حق الله و حق الناس می باشد.

    پی نوشت ها :
    1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ناشر مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام ،قم ، چاپ 1409 هجرى قمری، ج 15 ، ص 313 .
    2. سوره زلزال ، آیه 8 .
    3. سـوره نـسـاء، آیه31 .
    4. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، ناشردار الكتب الإسلامية ، تهران، چاپ 1365 هجرى شمسی، ج 2 ،ص 28 .
    5. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ناشر مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام ،قم ، چاپ 1409 هجرى قمری ، ج 15 ،ص 313 .
    6. سوره بروج، آیه 10 .
    7. سوره زمر، آیه 59 .
    8. سوره أنعام، آیه 54 .
    سلام و تشکر

    اما بنده پاسخ خود را نگرفته ام
    چگونه بعنوان مثال خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت در بعضی مواقع که ضرر بیشتری در میان است جایز میشود؟خب در مورد گناهان دیگر هم این میتواند صادق باشد

    شخصی توی همین سایت به بنده پیام داده بود که درصدد خودکشی است چون نمیخواهد خودارضایی کند
    آیا این اشتباه نیست که گناه خودارضایی را بزرگتر ار خودکشی میداند؟ آیا اینکه بخواهیم به هر قیمتی گناه نکنیم درست است؟

    واقعا همچین مواقعی تکلیف چیست؟

  7. صلوات ها 4


  8. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28774



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر

    اما بنده پاسخ خود را نگرفته ام
    چگونه بعنوان مثال خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت در بعضی مواقع که ضرر بیشتری در میان است جایز میشود؟خب در مورد گناهان دیگر هم این میتواند صادق باشد

    شخصی توی همین سایت به بنده پیام داده بود که درصدد خودکشی است چون نمیخواهد خودارضایی کند
    آیا این اشتباه نیست که گناه خودارضایی را بزرگتر ار خودکشی میداند؟ آیا اینکه بخواهیم به هر قیمتی گناه نکنیم درست است؟

    واقعا همچین مواقعی تکلیف چیست؟
    باسلام .
    پاسخ را مجددا با دقت مطالعه نماید همین نکته ذکر شده است .


  9. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    چگونه بعنوان مثال خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت در بعضی مواقع که ضرر بیشتری در میان است جایز میشود؟خب در مورد گناهان دیگر هم این میتواند صادق باشد

    شخصی توی همین سایت به بنده پیام داده بود که درصدد خودکشی است چون نمیخواهد خودارضایی کند
    آیا این اشتباه نیست که گناه خودارضایی را بزرگتر ار خودکشی میداند؟ آیا اینکه بخواهیم به هر قیمتی گناه نکنیم درست است؟

    واقعا همچین مواقعی تکلیف چیست؟
    باسلام .
    پاسخ را مجددا با دقت مطالعه نماید همین نکته ذکر شده است .


    سلام
    عرض کردم که پاسخ را نگرفته ام یعنی اشاره ایی که مطلب برای من روشن شود ندیدم
    باتشکر

  10. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    پاسخ را مجددا با دقت مطالعه نماید همین نکته ذکر شده است .
    سلام

    ما چندین بار مطالب شما را خواندیم اما جوابی نیافتیم
    پاسخی که میتوان دریافت کرد این است که گناه در هیج شرایطی جایز نیست
    اما با مثال خوردن گوشت حرام در مواقع اضطرار که از خود قرآن است قطعیت مطلب شما نقض میشود
    پس میتواند در مورد گناهان دیگر هم اظطرار و جایز بودن طرح شود

    منتظر پاسخ شما هستم


  11. صلوات


  12. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    چگونه بعنوان مثال خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت در بعضی مواقع که ضرر بیشتری در میان است جایز میشود؟خب در مورد گناهان دیگر هم این میتواند صادق باشد
    حتی ایه ای دیگر هست که خداوند فرموده اگر در گناهان اصرار نکنید خداوند می بخشد...تقریبا هم چین چیزی بود دقیق یادم نیست..اما بخشیدن خداوند جواز انجام این کار نیست..جالب تر اینجاست طبق اماری که خودم گرفتم...شوخی کردم اماری که گرفته شده... اکثریت مردم جهان به غیر مردان و زنان بسیار بسیار با ایمان و پاک نمی توانند جلوی ارضا نشدن شهوت خود را بگیرند...بقدری این حقیقت واضح است که هر انسانی می داند....کنترل شهوت برای افرادی که راه حلال ندارند مثل حمله تک نفری به جنگ جهانی پنجم هست.... مخصوصا در این اخر الزمان...بی شک مثالی که شما از قران در مورد گوشت خوک زدید نمی تواند درست باشد در مورد سایر گناهانی که ناچار شویم... حتما خدا می دونه که این گناه شاملش نیست و اگر هر یک بار انجام شود ترکش بسیار سخت است و تنها گرسنگی است که سیر نمیشوی و گرسنه تر و ضعیف تر می شوی اگر از راهش نری...دقیقا مثل خوردن اب شوره....دریا خیلی بزرگه هر قدر بخوای می تونی بخوری ازادی...اما همون یه قطره هم که یکبار بخوری بد تر تشنه می شی ...دوباره می خوری دوباره تشنه می شی اما گوشت خوک خدا گفته بقدر نیاز می خوری در حال مرگ بودی....سیر میشی معدت ساکت میشه....اما شهوت اگر غیر جنس مخالف باشه از خود ارضایی باشه فقط موجب تشنگی بیشتر و حکم خوردن اب دریا را دارد...

  13. صلوات


  14. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مطالعه .. ورزش
    نوشته
    1,586
    حضور
    52 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    158
    صلوات
    5441



    اما با مثال خوردن گوشت حرام در مواقع اضطرار که از خود قرآن است قطعیت مطلب شما نقض میشود
    پس میتواند در مورد گناهان دیگر هم اظطرار و جایز بودن طرح شود
    با سلام

    آخه انتخاب بین دو گناه ، اون هم پرسیدنش از کس دیگه ای که بهش ثابت شده که هر دو گناه ، بزرگ هستن ، منطقی نیست !

    در مورد گوشت خوک ... خب اگر جان انسان در خطر باشه و ممکن باشه که از گشنگی بمیره و یا دلایل دیگه ، جایز میشه ... کسیکه بالفرض نیاز جنسی داره آخه قرار نیست که بمیره از این حس!!

    اولویت هایی وجود داره ... نمیشه نادیده گرفتشون.

    برای کم کردن شهوت راههای زیادی وجود داره ، چرا خودکشی؟؟؟
    خدانگهدار اسکدین





  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط nothing نمایش پست ها
    .اما شهوت اگر غیر جنس مخالف باشه از خود ارضایی باشه فقط موجب تشنگی بیشتر و حکم خوردن اب دریا را دارد...
    در علم روانشناسی خلاف این سخن ثابت شده

  17. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود