صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقصان نفس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114

    پرسش نقصان نفس




    با سلام
    سوال بنده این است که ایا ممکن است نفس بعضی انسان ها دارای نقصان باشد.(مثل جسم بعضی افراد که دارای نقص است مثلا شخصی دست ندارد)
    یعنی این که در قوای نفس ( خود قوای نفس نه ابزار مادی انها)که در فلسفه و عرفان بدان اشاره شده خلل و نقص باشد.
    باتشکر
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۶/۳۱ در ساعت ۲۳:۰۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308



    با نام و یاد دوست






    نقصان نفس








    کارشناس بحث: استاد اویس


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست گرامی
    در پاسخ به سوالتان باید بگویم: بله، همچنان که بدن مادی افراد ممکن است دارای نقیصه ای باشد نفس آنها نیز می تواند حائز خلل و انحرافی باشد و موجبات شقاوت و بطالت حیات آدمی را فراهم کند.
    البته این سخن منافاتی با فطرت توحیدی تمامی نفوس انسانی ندارد. در روایات فراوانی آمده است که: «فطرهم علی التوحید» ؛ خدا انسان را برفطرت توحید می‌آفریند.»(الوافی جلد 4 صفحه 57) و یا در ذیل آیه ی شریفه «فطره الله التی فطر الناس علیها» مفسرین گفته‌اند: این فطرت توحید است و یا بزرگان در باب معرفت خدا مطرح می‌كنند كه خداشناسی،فطری است.

    باید توجه داشت که اگرچه تمامی نفوس بر فطرت توحیدی و خداشناسی خلق شده اند اما علل و اسباب فراوانی ممکن است صراط مستقیم توحید فطری نفوس را به طرق ضلالت و گمراهی منحرف سازد. همچنان که پیغمبراكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند: «كل مولود یولد علی الفطره فابواه یهودّانه و ینصرّانه و یمجّسانه.(بحار الأنوار، ج‏3 ص 281) یعنی هر انسانی با فطرت توحید متولد می‌شود؛ پس پدر و مادرانند كه او را یهودی و نصرانی و مجوسی می‌كنند»

    در حقیقت نفسِ روحانی انسان، ممکن است از ناحیه بی طهارتی پدر ومادرِ فرزند، از ناحیه ی مجامعت حرام و یا عدم اهتمام به دستورات شرعیه برای انعقاد نطفه، و یا از طریق عدم مبالات فرزند به احکام فقهی، دچار کجی و اعوجاج و انحراف در چینش تکوینی و تکاملی خود شود و خلل و نقصیه ای در وی پدید آید اما نکته ی مهم این است که نقیصه ی روحانی نفس، برخلاف نقصان مادی بدن، که گاه هرگز راه درمانی ندارد، قابل تصحیح و درمان خواهد بود. در حقیقت عنایت ربانی حق سبحانه وتعالی موجب شده که نفوس خبیثه علی رغم همه شرارتها و خباثتهایی که دارند راه توبه را اختیار نموده و از گذشته ی حسرت بار خود رجوع نموده و در صراط اطاعت و بندگی حق سبحان و تعالی در آیند و تعبیه ی ایام اللهی چون روز عرفه در حیات آدمی نیز از جمله ی همین موهبات قدسیه حق برای بازگشت بندگان گناه کار است.




  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    باسلام
    باتشکر از استاد گرامی
    حضرت امام خمینی در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل می فرمایند کهو بدان که همان طور که این قوای ثلاثه،طرف افراط آنها ،مفسد مقام انسانیت است،و انسان را گاه از حقیقت انسانیّت و گاه از فضیلت انسانیّت خارج کند،همان طور طرف تفریط و قصور آنها نیز، از مفسدات مقام انسانیّت و از رذایل ملکات به شمار می رود.
    و اگر تفریط و قصور ، خلقی و طبیعی باشد بدون اختیار صاحب آن،نقصان در اصل خلقت است،و غالباً توان نقصها ی طبیعی را ،که بدین مثابه است،با ریاضات و مجاهدات و اعمال قلبی تغییر داد،و
    کمتر صفت از صفات نفس است که طبیعی به معنی غیر متغیر باشد،اگر نگوییم که هیچ یک نیست که قابل تغییر نباشد)
    و از کلام امام طوری برداشت میشود که نمی توان بعضی از نقایص را بر طرف ساخت. منظور امام از این چه بوده؟
    وایا از نظر امام میتوان تمامی نقایص نفس را اصلاح کرد؟
    باتشکر

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    باسلام خدمت استاد گرامی
    منتظر پاسخ شما هستم
    با تشکر

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    در حقیقت نفسِ روحانی انسان، ممکن است از ناحیه بی طهارتی پدر ومادرِ فرزند،
    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    و یا از طریق عدم مبالات فرزند به احکام فقهی، دچار کجی و اعوجاج و انحراف در چینش تکوینی و تکاملی خود شود و خلل و نقصیه ای در وی پدید آید
    بسمه البارئ المصور

    با سلام و ادب

    استاد گرامی بین کسی که در اثر بی مبالاتی نسبت به فرامین شرع، نفس الهیش را بیمار کرده با آنکه در ماده ی اولیه وجودیش

    خباثت و نجاست وجود دارد فرقی نیست؟

    و آیا توفیق توبه و توجه به ذات باری نصیب کدامیک می گردد؟

    و سؤال دیگر اینکه آیا این مطلب همانی نیست که در بحث چگونگی تعلق نفوس به ابدان در فلسفه ی ابن سینا و ملاصدرا به آن اشاره شده

    و اعتدال و صفای مواد جسم را در پذیرش روح دخیل می دانند؟

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط abas72 نمایش پست ها
    اسلام
    باتشکر از استاد گرامی
    حضرت امام خمینی در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل می فرمایند کهو بدان که همان طور که این قوای ثلاثه،طرف افراط آنها ،مفسد مقام انسانیت است،و انسان را گاه از حقیقت انسانیّت و گاه از فضیلت انسانیّت خارج کند،همان طور طرف تفریط و قصور آنها نیز، از مفسدات مقام انسانیّت و از رذایل ملکات به شمار می رود.
    و اگر تفریط و قصور ، خلقی و طبیعی باشد بدون اختیار صاحب آن،نقصان در اصل خلقت است،و غالباً توان نقصها ی طبیعی را ،که بدین مثابه است،با ریاضات و مجاهدات و اعمال قلبی تغییر داد،و
    کمتر صفت از صفات نفس است که طبیعی به معنی غیر متغیر باشد،اگر نگوییم که هیچ یک نیست که قابل تغییر نباشد)
    و از کلام امام طوری برداشت میشود که نمی توان بعضی از نقایص را بر طرف ساخت. منظور امام از این چه بوده؟
    وایا از نظر امام میتوان تمامی نقایص نفس را اصلاح کرد؟
    باتشکر
    با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی
    در ابتدا لازم است توضی پیرامون فرمایش حضرت امام صورت گیرد.
    آنجا که فرمودند: « اگر تفریط و قصور ، خلقی و طبیعی باشد بدون اختیار صاحب آن،نقصان در اصل خلقت است» مراد شان تفریط و قصوری است که از ناحیه پدر و مادر در خمیره فرزند شکل گرفته باشد زیرا بسیاری از خْلقیات ناپسند است که منشا پیدایش آنها ارثی بوده و از ناحیه احوالات سوء پدر و مادر، در هنگام انعقاد نطفه و نیز در ایام حمل و شیردهی در روحیات فرزند پدیدار می شود، به نحوی که این حالات والدین در فرزند اثر مستقیم داشته و به صورت طبیعی و خّلقی، فرزند را به جانب رفتارهای ناپسند سوق می دهند و میل وی را برای انحرافات بیشتر می سازد.
    حضرت امام در عبارت مذکور می فرمایند: به طور کلی تمامی نقائص نفسانی انسان، خواه اختیاری و خواه غیراختیاری، قابلیت تصحیح دارند و با ریاضات و مجاهدات نفسانی میتوان آنها را برطرف نمود منتهی برخی از این نقائص، یعنی همانهایی که منشا طبیعی و غیر ارادی دارند، برای زائل شدن نیاز به مجاهدت و ریاضت بیشتری هستند. یعنی حتی حالاتی که از ناحیه ی ارتکاب زنای با محارم در فرزند ایجاد می شود و موجب نقصان شدید در خمیره نفسانی فرزند می گردند نیز قابلیت تصحیح دارند منتهی برای رفع این خلل فرزند ناگزیر به مجاهدتهای بیشتری است.



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه البارئ المصور

    با سلام و ادب

    استاد گرامی بین کسی که در اثر بی مبالاتی نسبت به فرامین شرع، نفس الهیش را بیمار کرده با آنکه در ماده ی اولیه وجودیش

    خباثت و نجاست وجود دارد فرقی نیست؟
    با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی
    به طور کلی ، رسوخ و تمکن و جای گیریِ محکمِ ملکات نفسانیِ کسی که از ناحیه آباء و اجداد خود دچار خباثت و نجاست در ماده ی اولیه ی نفسانی خود شده باشد، شدیدتر و قویتر است و از این حیث، چنین فردی، برای تصحیح رفتار ناپسندش راهی به مراتب دشوارتر از فرد بی مبالات به شرع، در پیش خواهد داشت.
    دلیلش نیز آن است که فردی که با اختیار خود نسبت به دستورات شرع بی مبالات است، با کمی هوشیاری و عزم و اراده می تواند از گذشته ی خویش رجوع نموده و با توبه و استغفار، مسیر جدیدی را برای ادامه ی حیات خود برگزیند اما کسی که در دوران جنینی، از ابتدای انشای تکوینی نفسانی خود، دچار نجاست شده باشد به مثابه کسی که خباثت در گوشت و پوست و استخوان او ریشه دوانیده، راه طولانی تری را برای انقطاع عن الخلق و سیر الی الله در پیش خواهد داشت.


    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    و آیا توفیق توبه و توجه به ذات باری نصیب کدامیک می گردد؟
    از جمله موهبات کریمانه حق سبحانه و تعالی این است که توبه و انابه را ارزانی همه ی بندگان خود فرموده و همگان را در خوان با عظمت رجوع الی الله مهمان نموده است و هرکسی به حسب همت و اراده خویش می تواند از آن برخوردار باشد. اگر چه، هرچه ریشه های انحراف و کجی در نهاد آدمی کمتر باشد، زمینه ی اتصال وی به جانب قدس بیشتر خواهد بود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    و سؤال دیگر اینکه آیا این مطلب همانی نیست که در بحث چگونگی تعلق نفوس به ابدان در فلسفه ی ابن سینا و ملاصدرا به آن اشاره شده
    و اعتدال و صفای مواد جسم را در پذیرش روح دخیل می دانند؟
    بله مبحث مذکور به عینه از جمله احکام مستخرجه ی اصلی است که بدان اشاره نمودید.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۴/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۳:۵۴


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    40
    حضور
    14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    114



    سلام
    با تشکر از استاد گرامی
    بر چه اساس و دلایلی بعضی افراد بر این عقیده هستند که ذات و خمیر مایه وجودی انسان غیر قابل تغییر است ؟.مثلا شعر معروف سعدی به این موضوع اشاره دارد:

    اصل بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است
    تربیت نا اهلان چون گردکان بر گنبد است

  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    متالورژی، فوتبال، پینگ پنگ و علوم پایه
    نوشته
    6
    حضور
    6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6

    نقص در نفس انسان - دكتر مهدي محمّدزاده




    بنام يزدان دانا
    با سلام خدمت شما

    نفس در معارف ديني به مجموعه خصلت ها و اخلاق هاي خوب يا بد يك انسان گفته مي شود. يك انسان ممكن است در وجودش بر اثر تمرين يك سري خصلت هاي خوبي مثل راست گفتن ايجاد شود. چنين انساني در حد بالا و اعلاي خود بنا به تعبير قرآن داراي نفس مطمئنه خواهد شد. نقطه مقابل آن ممكن است انساني بر اثر تمايلات مادي و گناه كردن يك سري خصلت هاي اخلاقي بد مثل دروغ گفتن يا نگاه كردن به نامحرم در وجودش ايجاد شود. چنين انساني در حد پايين اخلاق اسلامي به نفس اماره خواهد رسيد. اما نفس بنا به ذات و خصلت خود داراي نقص نيست بلكه خصلت هاي اخلاقي بد ممكن است در نفس كسي بوجود آيد.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود