جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاک شدن جسم نجس با آب مضاف؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815

    پاک شدن جسم نجس با آب مضاف؟!




    سلام و عرض ادب

    توی کتاب فقه استدلالی ما متنی اومده دال بر اینکه سید مرتضی و شیخ مفید معتقدند که جسم نجس با هر مایعی و آبی، حتی آب مضاف پاک میشه.که متن دقیقش رو در زیر آوردم.

    حالا سوال من این بود که سید مرتضی به چه قاعده ی اصولی یا حدیث و ... دلالت کرده که به این نتیجه رسیده؟ ممنون میشم کامل توضیح بفرمایید.

    والمنسوب الی الفیض الکاشانی حصول الطهاره من الخبث بکل جسم مزیل للنجاسه و لو بالمضاف. والمنسوب الی السید المرتضی و شیخه المفید عدم کفایه ازاله النجاسه بکل جسم، بل لابد من تحقق عنوان الغسل، الا انه لایلزم کون الغسل بالماء بل یکفی کل مائع و لو کان هو المضاف ( نفس المصدر ، ص 399)

    پیشاپیش ممنونم از پاسخ گوییتون

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست






    پاک شدن جسم نجس با آب مضاف؟!








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط بال نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب

    توی کتاب فقه استدلالی ما متنی اومده دال بر اینکه سید مرتضی و شیخ مفید معتقدند که جسم نجس با هر مایعی و آبی، حتی آب مضاف پاک میشه.که متن دقیقش رو در زیر آوردم.

    حالا سوال من این بود که سید مرتضی به چه قاعده ی اصولی یا حدیث و ... دلالت کرده که به این نتیجه رسیده؟ ممنون میشم کامل توضیح بفرمایید.

    والمنسوب الی الفیض الکاشانی حصول الطهاره من الخبث بکل جسم مزیل للنجاسه و لو بالمضاف. والمنسوب الی السید المرتضی و شیخه المفید عدم کفایه ازاله النجاسه بکل جسم، بل لابد من تحقق عنوان الغسل، الا انه لایلزم کون الغسل بالماء بل یکفی کل مائع و لو کان هو المضاف ( نفس المصدر ، ص 399)

    پیشاپیش ممنونم از پاسخ گوییتون
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    در این سایت نمی توانیم به مباحث استدلالی فقهی بپردازیم و از این بابت عذرخواهیم اما برای اینکه کمکی به شما باشد بحث مختصری در این باره نقل می کنم:

    إنّ غير الماء من المائعات لا يطهّر‌ لا من الحدث و لا من الخبث «1» أمّا‌ الحدث فإجماع إلّا من أبي حنيفة في الوضوء بالنّبيذ مطبوخا مع عدم الماء في السّفر و أمّا الخبث فأكثر أصحابنا «2» على ذلك و به قال الشافعي و قال أبو حنيفة كلّ مائع مزيل للعين يجوز إزالة النجاسة به، حجّتنا أنّ صريح الآية يدلّ على الامتنان بكون الماء مطهّرا فلا يكون غيره كذلك و إلّا لما تمّ الامتنان بل كان ذكر الأعمّ و هو المائع أولى.

    پی نوشت:
    (1) و الدليل عليه هذه الآية و الآية التي تذكر بعدتيك و آية التيمم، و رواية أبي بصير و عبد اللّه بن المغيرة المرويتين في الوسائل ب 1 و 2 من أبواب الماء المضاف، و في اولى الروايتين: انما هو الماء و التراب. و في الثانية: انما هو الماء و التيمم. و جوز ابن ابى ليلى و الأصم الوضوء بالمياه المعتصرة. و أجاز الصدوق الوضوء و الغسل بماء الورد استنادا الى ما رواه يونس عن ابى الحسن عليه السّلام- ب 3 من أبواب الماء المضاف من الوسائل-:
    قلت له الرجل يغتسل بماء الورد و يتوضأ به للصلاة، قال عليه السّلام: لا بأس بذالك.
    و أيده المحدث الكاشاني بأن اضافة الماء الى الورد ليست الا لمجرد اللفظ كماء السماء، و بصدق الماء على ماء الورد، و على ما حققه الكاشاني فالنزاع في الحقيقة لفظية.
    و يمكن ان يقال بأن ابن ابى عقيل و الصدوق أيضا موافقان في عدم جواز رفع الحدث بالمضاف، و يرون ماء الورد ماء مطلقا، و لا مانع من القول به مع ورود الرواية و ضمان الصدوق صحة ما رواه في الفقيه‌
    (2)و قد خالف في ذلك السيّد و المفيد و ابن ابى عقيل، و وافقهم في ذلك المحدّث الكاشاني، و يشهد لهم رواية غياث ابن إبراهيم عن ابى عبد اللّه عليه السّلام عن أبيه عن على عليه السّلام: لا بأس ان يغسل الدّم بالبصاق( الوسائل ب 4 من أبواب الماء المضاف ح 1) و لو صحّت الرواية فهي مختصّة بموردها اعنى البصاق، و الاستدلال بانّ الغرض ازالة عين النجاسة، يقتضي القول بعدم وجوب تطهير المتنجّس بعد ما لا يبقى عينه، و ينافيه النّصوص الإمرة بالتطهير فضلا عن النّصوص الظّاهرة في تعيّن الماء. و عن ابن ابى عقيل مطهريّة المضاف عند الاضطرار و لا دليل عليه.

    منبع:
    حلّى، مقداد بن عبد اللّٰه سيورى‌، «كنز العرفان في فقه القرآن‌»، ج1 ص 41


  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود