صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با وجود پنج تن ، چرا انسان های دیگر؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349

    اشاره با وجود پنج تن ، چرا انسان های دیگر؟!




    با سلام و عرض خسته نباشید
    در جایی خوانده ام : "
    دنیا فقط بخاطر پنج تن آفریده شده است." و میخواهم بدانم چرا؟!
    مشابه این سئوال رو جای دیگری پرسیدم و قانع نشدم و مجبور شدم بسپارم به حکمت خدا و پی سئوالم رو نگیرم...
    اما خواستم اینجا بپرسم و ختم به خیر بشه ان شاء الله
    اگه دنیا بخاطر پنج تن آفریده شده پس ما انسانهای دیگر چه کاره ایم؟؟خب ماهم نبودیم بهتر نبود؟؟دنیا و بهشت و پنج تن و خدا و فرشتگان و...
    اینطوری آرامش همه بیشتر نبود؟؟



    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ در ساعت ۲۳:۵۹
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست






    با وجود پنج تن ، چرا انسان های دیگر؟!








    کارشناس بحث: استاد مشکور

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۷/۰۲ در ساعت ۰۴:۵۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه و تحقیق و پاسخگویی
    نوشته
    1,511
    حضور
    34 روز 1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4010



    نقل قول نوشته اصلی توسط ماه گردویی نمایش پست ها
    با سلام و عرض خسته نباشید
    در جایی خوانده ام : "دنیا فقط بخاطر پنج تن آفریده شده است." و میخواهم بدانم چرا؟!
    مشابه این سئوال رو جای دیگری پرسیدم و قانع نشدم و مجبور شدم بسپارم به حکمت خدا و پی سئوالم رو نگیرم...
    اما خواستم اینجا بپرسم و ختم به خیر بشه ان شاء الله
    اگه دنیا بخاطر پنج تن آفریده شده پس ما انسانهای دیگر چه کاره ایم؟؟خب ماهم نبودیم بهتر نبود؟؟دنیا و بهشت و پنج تن و خدا و فرشتگان و...
    اینطوری آرامش همه بیشتر نبود؟؟
    با سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

    پاسخ سؤال شما در يكى از سه معناى زير و یا تلفیقی از هر سه معنا نهفته است:

    1. هدف از خلقت جهان، چيزى است كه جز با وجود پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام تحقق پيدا نمى‏ كند. از ديدگاه قرآن، همه‏ ى جهان براى انسان آفريده شده است: «خلق لكم ما فى الارض جميعاً، انسان نيز براى بندگى آفريده شده است: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون؛ حقيقيت عبادت خداوند در ميان انسان‏ها محقق نمى‏ شود؛ جز با هدايت پيامبران واز آن جاكه نبى اكرم‏ صلى الله عليه وآله، پيام آور دين كامل الهى است. و اهل بيت علت مبقيه آنند پس صحيح است كه گفته شود، عبادت خداوند، جز با وجود پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام در ميان بندگان خدا به طور كامل محقق نمى‏ شود.

    2. پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام مى‏ تواند تمام هدف از آفرينش جهان را در خود متجلى كنند و آن هدف را به صورت كامل در خود محقق سازند. به طورى كه بدون آنها هدف از خلقت جهان به معناى تمام و كمال خود محقق نمى‏ شد، اگر چه ديگر انسان‏ها هر يك به اندازه‏ ى مرتبه‏ ى كمالشان، آن هدف را به طور نسبى محقق كرده‏ اند. به عبارت ديگر هدف از خلقت انسان رسيدن به حد اعلاى كمال امكانى است. اين هدف در مرتبه نهايى آن در اولياى كمل الهى و انسان كامل تحقق مى‏ يابد و انسان كامل، بی شک، اكمل اولياى كمل الهى پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت طاهرين ايشانند.

    3. طبق معناى قبلى، پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام هدف از آفرينش جهان را به تمام و كمال در خود محقق ساخته اند؛ اما براى اين كه آنان بتوانند در اين دنيا چنين كمالى را در خود محقق سازند، بايد همه‏ ى اين جهان آفريده مى‏ شد و همه‏ ى اين انسان‏ها - چه مؤمن و چه كافر - و حتى دشمنان و دوستان آن حضرت، خلق مى‏ شدند تا آنان مجال رشد و تكامل پيدا كند و قابليت‏هاى خود را به فعليت برساند. البته اين سخن بدان معنا نيست كه مثلاً دشمنان از روى جبر با آن حضرات (ع) دشمنى كرده اند؛ بلكه وجود انسان هايى براى تحقق كمال اختيارى پيامبر نياز است و پيامبر مى‏ تواند در فضاى ميان آنان - چه فضاى دوستى و چه دشمنى - در مسير رشد و تكامل خود قرار گيرد. انسان‏هاى ديگر نيز هر يك به اندازه‏ ى مرتبه‏ ى كمالشان‏ غرض از خلقت اند؛ يعنى، هر اندازه كه كمال آنان بيشتر باشد، غرض اصلى از خلقت نيز به آنان بيشتر تعلق مى‏ گيرد و هر اندازه نقصان دارند، به همان اندازه طفيلى‏ اند و غرض به طور عرضى به آنان تعلق گرفته است.

    اين سه معنا با يكديگر منافاتى ندارند و همگى با هم سازگارند. خداوند، مى‏ خواهد همه‏ ى انسان‏ها به كمال نهايى برسند و اين كمال، متوقف بر اطاعت از دين الهى است و دين كامل و خاتم را پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله آورده است. از سوى ديگر هر انسانى، به اندازه‏ اى كه به كمال مى‏ رسد، هدف از خلقت را در خود محقق ساخته است و در كوتاهى‏ هاى خود و نقصان اختيارى‏ اش، از هدف خلقت دور شده است. پس وجود اين نقصان‏ها، غرض اصلى نيست، بلكه به تبع و بالعرض، امكان وجود پيدا كرده است.

    موفق باشید ...

    بنام حضرت دوست با وجود پنج تن ، چرا انسان های دیگر؟!

    هیچ چیز مثل اخلاق، نمی تواند در قلبها نفوذ کرده، دنیایی را گلستان و قلبهایی را با اندیشه و مرام شما همراه سازد.

    با ما همراه باشید در کانال تلگرام: اخلاق الهی

    https://telegram.me/smashkor


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست ها

    با سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

    پاسخ سؤال شما در يكى از سه معناى زير و یا تلفیقی از هر سه معنا نهفته است:

    1. هدف از خلقت جهان، چيزى است كه جز با وجود پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام تحقق پيدا نمى‏ كند. از ديدگاه قرآن، همه‏ ى جهان براى انسان آفريده شده است: «خلق لكم ما فى الارض جميعاً، انسان نيز براى بندگى آفريده شده است: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون؛ حقيقيت عبادت خداوند در ميان انسان‏ها محقق نمى‏ شود؛ جز با هدايت پيامبران واز آن جاكه نبى اكرم‏ صلى الله عليه وآله، پيام آور دين كامل الهى است. و اهل بيت علت مبقيه آنند پس صحيح است كه گفته شود، عبادت خداوند، جز با وجود پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام در ميان بندگان خدا به طور كامل محقق نمى‏ شود.

    2. پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام مى‏ تواند تمام هدف از آفرينش جهان را در خود متجلى كنند و آن هدف را به صورت كامل در خود محقق سازند. به طورى كه بدون آنها هدف از خلقت جهان به معناى تمام و كمال خود محقق نمى‏ شد، اگر چه ديگر انسان‏ها هر يك به اندازه‏ ى مرتبه‏ ى كمالشان، آن هدف را به طور نسبى محقق كرده‏ اند. به عبارت ديگر هدف از خلقت انسان رسيدن به حد اعلاى كمال امكانى است. اين هدف در مرتبه نهايى آن در اولياى كمل الهى و انسان كامل تحقق مى‏ يابد و انسان كامل، بی شک، اكمل اولياى كمل الهى پيامبرصلى الله عليه وآله و اهل بيت طاهرين ايشانند.

    3. طبق معناى قبلى، پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام هدف از آفرينش جهان را به تمام و كمال در خود محقق ساخته اند؛ اما براى اين كه آنان بتوانند در اين دنيا چنين كمالى را در خود محقق سازند، بايد همه‏ ى اين جهان آفريده مى‏ شد و همه‏ ى اين انسان‏ها - چه مؤمن و چه كافر - و حتى دشمنان و دوستان آن حضرت، خلق مى‏ شدند تا آنان مجال رشد و تكامل پيدا كند و قابليت‏هاى خود را به فعليت برساند. البته اين سخن بدان معنا نيست كه مثلاً دشمنان از روى جبر با آن حضرات (ع) دشمنى كرده اند؛ بلكه وجود انسان هايى براى تحقق كمال اختيارى پيامبر نياز است و پيامبر مى‏ تواند در فضاى ميان آنان - چه فضاى دوستى و چه دشمنى - در مسير رشد و تكامل خود قرار گيرد. انسان‏هاى ديگر نيز هر يك به اندازه‏ ى مرتبه‏ ى كمالشان‏ غرض از خلقت اند؛ يعنى، هر اندازه كه كمال آنان بيشتر باشد، غرض اصلى از خلقت نيز به آنان بيشتر تعلق مى‏ گيرد و هر اندازه نقصان دارند، به همان اندازه طفيلى‏ اند و غرض به طور عرضى به آنان تعلق گرفته است.

    اين سه معنا با يكديگر منافاتى ندارند و همگى با هم سازگارند. خداوند، مى‏ خواهد همه‏ ى انسان‏ها به كمال نهايى برسند و اين كمال، متوقف بر اطاعت از دين الهى است و دين كامل و خاتم را پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله آورده است. از سوى ديگر هر انسانى، به اندازه‏ اى كه به كمال مى‏ رسد، هدف از خلقت را در خود محقق ساخته است و در كوتاهى‏ هاى خود و نقصان اختيارى‏ اش، از هدف خلقت دور شده است. پس وجود اين نقصان‏ها، غرض اصلى نيست، بلكه به تبع و بالعرض، امكان وجود پيدا كرده است.

    موفق باشید ...
    متوجه شدم ولی...
    نمیدونم حرفم چقدر و بد و نا صحیحه ولی بنظرتون این جمله بد و ناجور بیان نشده؟؟یا ترجمه درستی نشده؟:
    دنیا "فقط" بخاطر پنج تن آفریده شده است
    فکر کنم خونده بودم این جمله از حدیث کسا بوده

    ویرایش توسط .me and God : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۴:۰۷
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    229
    حضور
    8 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    617



    باسلام

    خب اون پنج تن، چه بسا روحِ روحِ روحِ ما باشند!!!!!

    بنظر بنده باید به این قبیل احادیث، از منظر عرفانی نگریست!

    حضرت آدم فرمود: هنگامی كه خداوند مرا آفرید و روحش را در من دمید، بلند شده و نشستم. همین طور كه به عرش خدا می‌نگریستم، ناگهان پنج نور بسیار درخشان را دیدم. غرق در پرتو انوار آنها شدم و از خداوند پرسیدم این پنج نور كیستند؟

    خداوند فرمود: «این پنج نور، نورهای اشرف مخلوقات، باب‌ها و واسطه‌های رحمت من هستند، اگر آنها نبودند تو و آسمان و زمین و بهشت و دوزخ و خورشید و ماه را نمی‌آفریدم.»


    خداوند تبارك و تعالي فرمود: اي احمد صلّي الله عليه و آله اگر تو نبودي زمين و آسمان را خلق نميكردم و اگر علي عليه السّلام نبود تو را خلق نميكردم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را خلق نميكردم.
    ویرایش توسط حسبنا الله : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۵

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط ماه گردویی نمایش پست ها
    با سلام و عرض خسته نباشید
    در جایی خوانده ام : "دنیا فقط بخاطر پنج تن آفریده شده است." و میخواهم بدانم چرا؟!
    مشابه این سئوال رو جای دیگری پرسیدم و قانع نشدم و مجبور شدم بسپارم به حکمت خدا و پی سئوالم رو نگیرم...
    اما خواستم اینجا بپرسم و ختم به خیر بشه ان شاء الله
    اگه دنیا بخاطر پنج تن آفریده شده پس ما انسانهای دیگر چه کاره ایم؟؟خب ماهم نبودیم بهتر نبود؟؟دنیا و بهشت و پنج تن و خدا و فرشتگان و...
    اینطوری آرامش همه بیشتر نبود؟؟
    ما آفریده شده ایم تا این پنج تن و این چهارده معصوم علیهم السلام را دوست بداریم و بر آنها صلوات بفرستیم همانطور که خدا و ملائکه بر آنها درود و صلوات میفرستند. واین سبب زیادتی نعمت ماست

    من نکردم خلق تا سودی کنم / بلکه تا بر بندگان جودی کنم

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    ما آفریده شده ایم تا این پنج تن و این چهارده معصوم علیهم السلام را دوست بداریم و بر آنها صلوات بفرستیم همانطور که خدا و ملائکه بر آنها درود و صلوات میفرستند. واین سبب زیادتی نعمت ماست

    من نکردم خلق تا سودی کنم / بلکه تا بر بندگان جودی کنم
    آها، پس آمدیم فقط برای خدمت به آنها؟!؟!
    در حالیکه ممکنه خیلی هامون باعث ناراحتیشون باشیم؟!
    نه ...
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    نقل قول نوشته اصلی توسط "قلب سلیم" نمایش پست ها
    خداوند فرمود: «این پنج نور، نورهای اشرف مخلوقات، باب‌ها و واسطه‌های رحمت من هستند، اگر آنها نبودند تو و آسمان و زمین و بهشت و دوزخ و خورشید و ماه را نمی‌آفریدم.»
    دقیقا با همین موضوع مشکل دارم دقیقا
    نقل قول نوشته اصلی توسط "قلب سلیم" نمایش پست ها
    خداوند تبارك و تعالي فرمود: اي احمد صلّي الله عليه و آله اگر تو نبودي زمين و آسمان را خلق نميكردم و اگر علي عليه السّلام نبود تو را خلق نميكردم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را خلق نميكردم.
    خصوصا این یکی
    البته با جواب جناب مشکور یه مقداری قانع شدم...
    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    653
    حضور
    20 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2349



    یک اطلاع بدم به افرادی که جواب میدند
    یکم ساده تر جواب بدید تا بهتر متوجه بشم ممنون میشم

    شکست مقدمه پیروزی است!
    ....
    «الهی، همنشین از همنشین رنگ میگیرد،خوشا آنکه با تو همنشین است...»


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    229
    حضور
    8 روز 21 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    617



    نقل قول نوشته اصلی توسط ماه گردویی نمایش پست ها
    دقیقا با همین موضوع مشکل دارم دقیقا

    خصوصا این یکی
    البته با جواب جناب مشکور یه مقداری قانع شدم...
    شيخ‌ نجم‌ الدّين‌ رازي‌ گويد: بدانك‌ مبدأ مخلوقات‌ و موجودات‌، ارواح‌ انساني‌ بود؛ و مبدأ ارواح‌ انساني‌، روح‌ پاك‌ محمّدي‌ بود عليه‌ الصّلوة‌ والسّلام‌، چنانك‌ فرمود: أَوَّلُ ما خَلَقَ اللَهُ تَعَالَي‌ رُوحِي‌، و در روايتي‌ ديگر: نُورِي‌.

    چون‌ خواجه‌ عليه‌ الصّلوة‌ و السّلام‌ زبده‌ و خلاصۀ موجودات‌ و ثمرۀ شجرۀ كائنات‌ بود كه‌
    لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الافْلَاكَ؛ مبدأ موجودات‌ هم‌ او آمد و جز چنين‌ نبايد كه‌ باشد، زيرا كه‌ آفرينش‌ بر مثال‌ شجره‌ايست‌ و خواجه‌ عليه‌الصّلوة‌ و السّلام‌ ثمرۀ آن‌ شجره‌؛ و شجره‌ به‌ حقيقت‌ از تخم‌ ثمره‌ باشد.

    همانطور که گفته شده روحِ ارواح ما، روح پیامبر نازنین ما بوده، پس در حدیث مذکور تمام ارواح انسانها، بطور کلی و خلاصه مورد خطاب خداوند قرار گرفتند نه بطور مفصل و جزئی!

    یعنی به روحِ ارواح ما فرمودند اگر تو نبودی زمین و آسمان را نمی آفریدم و بطور مفصل همه ما هم شامل آن خطاب میشویم یعنی اگر شما ارواح نبودید زمین و آسمان را خلق نمیکردم!

    مثل اینکه به یکی بگید تو رو خیلی دوست دارم اما نمیگید من ذره ذره ی تو را دوست دارم!


    ویرایش توسط حسبنا الله : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۴:۳۷

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود