جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910

    آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟




    سلام
    آیا در مورد کراهت گوشت گاو حدیث معتبری وجود دارد؟ یا اینکه این مطلب سند و مدرک معتبری ندارد؟
    اگر واقعا مکروه است پس چرا در قرآن گفته شده است که حضرت ابراهیم (ع) برای مهمانهای خودش گوساله فراهم کرده است؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58352



    با نام و یاد دوست






    آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟








    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    سلام
    آیا در مورد کراهت گوشت گاو حدیث معتبری وجود دارد؟ یا اینکه این مطلب سند و مدرک معتبری ندارد؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    عرض سلام و ادب
    پرسشگر گرامی شیخ صدوق در کتاب علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص561 در روایتی از امام رضا (ع) گوشت گاو را جزء گوشت های حلال بر شمرده و علت آن را نیز بیان فرموده است:
    355 باب العلة التي من أجلها أحل الله تعالى لحم‏ البقر و الغنم و الإبل و غير ذلك من أصناف ما يؤكل‏
    1 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ‏ أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالَى الْبَقَرَ وَ الْغَنَمَ وَ الْإِبِلَ لِكَثْرَتِهَا وَ إِمْكَانِ وُجُودِهَا وَ تَحْلِيلِ بَقَرِ الْوَحْشِ وَ غَيْرِهَا مِنْ أَصْنَافِ مَا يُؤْكَلُ مِنَ الْوَحْشِ الْمُحَلَّلَةِ لِأَنَّ غِذَاءَهَا غَيْرُ مَكْرُوهٍ وَ لَا مُحَرَّمٍ وَ لَا هِيَ مُضِرَّةٌ بَعْضُهَا بِبَعْضٍ وَ لَا مُضِرَّةٌ بِالْإِنْسِ وَ لَا فِي خَلْقِهَا تَشْوِيه‏
    و علامه مجلسی در کتاب مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏22 ؛ ص131، بَابُ لَحْمِ‏ الْبَقَرِ وَ شُحُومِهَا روایات در این زمینه را مطرح کرده و از نظر سندی بررسی نموده اند که خدمت شما ارسال می گردد:
    [الحديث 1] الحديث مجهول.
    1 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَبَّادٍ عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي الْوَرْدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ شَكَوْا إِلَى مُوسَى ع مَا يَلْقَوْنَ مِنَ الْبَيَاضِ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ مُرْهُمْ يَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْقِ‏
    [الحديث 2] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    2 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ أُرَاهُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ مَرَقُ لَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبُ بِالْبَيَاضِ‏
    [الحديث 3] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    3 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ‏ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ
    [الحديث 4] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    4 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ‏ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ مَنْ أَدْخَلَ فِي جَوْفِهِ لُقْمَةَ شَحْمٍ أَخْرَجَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ
    [الحديث 5] الحديث ‏: حسن.
    5 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُوقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ شَحْمٍ أَخْرَجَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ
    [الحديث 6] الحديث ‏: مرسل.
    6 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ بَلَغَ بِهِ زُرَارَةَ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ الشَّحْمَةُ الَّتِي تُخْرِجُ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ أَيُّ شَحْمَةٍ هِيَ قَالَ هِيَ شَحْمَةُ الْبَقَرِ وَ مَا سَأَلَنِي يَا زُرَارَةُ عَنْهَا أَحَدٌ قَبْلَكَ‏
    [الحديث 7] الحديث ‏: مجهول، و الوضح: البرص.
    7 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ مُسَاوِرٍ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ع قَالَ‏ السَّوِيقُ وَ مَرَقُ لَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبَانِ بِالْوَضَحِ‏



    آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    عرض سلام و ادب
    پرسشگر گرامی شیخ صدوق در کتاب علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص561 در روایتی از امام رضا (ع) گوشت گاو را جزء گوشت های حلال بر شمرده و علت آن را نیز بیان فرموده است:
    355 باب العلة التي من أجلها أحل الله تعالى لحم‏ البقر و الغنم و الإبل و غير ذلك من أصناف ما يؤكل‏
    1 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ‏ أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالَى الْبَقَرَ وَ الْغَنَمَ وَ الْإِبِلَ لِكَثْرَتِهَا وَ إِمْكَانِ وُجُودِهَا وَ تَحْلِيلِ بَقَرِ الْوَحْشِ وَ غَيْرِهَا مِنْ أَصْنَافِ مَا يُؤْكَلُ مِنَ الْوَحْشِ الْمُحَلَّلَةِ لِأَنَّ غِذَاءَهَا غَيْرُ مَكْرُوهٍ وَ لَا مُحَرَّمٍ وَ لَا هِيَ مُضِرَّةٌ بَعْضُهَا بِبَعْضٍ وَ لَا مُضِرَّةٌ بِالْإِنْسِ وَ لَا فِي خَلْقِهَا تَشْوِيه‏
    و علامه مجلسی در کتاب مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏22 ؛ ص131، بَابُ لَحْمِ‏ الْبَقَرِ وَ شُحُومِهَا روایات در این زمینه را مطرح کرده و از نظر سندی بررسی نموده اند که خدمت شما ارسال می گردد:
    [الحديث 1] الحديث مجهول.
    1 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَبَّادٍ عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي الْوَرْدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ شَكَوْا إِلَى مُوسَى ع مَا يَلْقَوْنَ مِنَ الْبَيَاضِ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ مُرْهُمْ يَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْقِ‏
    [الحديث 2] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    2 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ أُرَاهُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ مَرَقُ لَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبُ بِالْبَيَاضِ‏
    [الحديث 3] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    3 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ‏ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ
    [الحديث 4] الحديث ‏: ضعيف على المشهور.
    4 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ‏ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ مَنْ أَدْخَلَ فِي جَوْفِهِ لُقْمَةَ شَحْمٍ أَخْرَجَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ
    [الحديث 5] الحديث ‏: حسن.
    5 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُوقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ شَحْمٍ أَخْرَجَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ
    [الحديث 6] الحديث ‏: مرسل.
    6 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ بَلَغَ بِهِ زُرَارَةَ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ الشَّحْمَةُ الَّتِي تُخْرِجُ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ أَيُّ شَحْمَةٍ هِيَ قَالَ هِيَ شَحْمَةُ الْبَقَرِ وَ مَا سَأَلَنِي يَا زُرَارَةُ عَنْهَا أَحَدٌ قَبْلَكَ‏
    [الحديث 7] الحديث ‏: مجهول، و الوضح: البرص.
    7 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ مُسَاوِرٍ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ع قَالَ‏ السَّوِيقُ وَ مَرَقُ لَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبَانِ بِالْوَضَحِ‏


    متشکر از پاسخ شما

    با توجه به اینکه حلال بودن گوشت گاو بدیهی است و منظور سوال هم بیشتر هر گونه کراهت یا نهی یا ضرر در احادیث موثق میباشد، خواهشمند است در مورد موارد غیر از حلال و حرام نیز پاسخ دهید.
    به عبارت دیگر با وجود حلال بودن گوشت گاو آیا هر گونه کراهت یا حتی نهی یا ضرر یا توصیه به نخوردن گوشت گاو در احادیث موثق وجود دارد؟
    مثلا این حدیث در کتب و سایتها و سخنرانی ها دیده میشود:

    رسول خدا (ص) فرموده است که شیر گاو شفاء، روغن گاو دوا و گوشت آن مرض است

    آیا این حدیث معتبر و موثق است یا خیر؟
    آیا هیچگونه حدیث معتبری وجود دارد که هر گونه نهی یا ضرر را در مورد گوشت گاو گفته باشد (با وجود اینکه حلال است)؟


    اینطور که در نگاه اول در سایتها و کتب مربوط به احادیث تغذیه برداشت میشود این است که ائمه به گوشت گوسفند توصیه کرده اند و از گوشت گاو نهی کرده اند. آیا این برداشت صحیح است؟ و حدیث موثقی دارد یا خیر؟


    ویرایش توسط صدور انقلاب : ۱۳۹۴/۰۶/۲۹ در ساعت ۱۷:۰۲

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    رسول خدا (ص) فرموده است که شیر گاو شفاء، روغن گاو دوا و گوشت آن مرض است

    آیا این حدیث معتبر و موثق است یا خیر؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    3- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ.( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص311)
    بررسی سندی:
    1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى العطار: امامی ثقه جلیل
    2- عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ بن عیسی الاشعری: امامی ثقه جلیل
    3- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ البرقی: امامی ثقه و ان قال النجاشی انه ضعیف فی الحدیث
    4- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ البجلی: امامی ثقه جلیل من اصحاب الاجماع
    5- عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍالسکونی: عامی علی المشهور وفیه کلام ثقه علی التحقیق
    6- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: معصوم
    حدیث: موثق، اتصال ؛ مسند، نوع سند؛ عادی


    آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    3- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ.( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص311)
    بررسی سندی:
    1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى العطار: امامی ثقه جلیل
    2- عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ بن عیسی الاشعری: امامی ثقه جلیل
    3- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ البرقی: امامی ثقه و ان قال النجاشی انه ضعیف فی الحدیث
    4- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ البجلی: امامی ثقه جلیل من اصحاب الاجماع
    5- عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍالسکونی: عامی علی المشهور وفیه کلام ثقه علی التحقیق
    6- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: معصوم
    حدیث: موثق، اتصال ؛ مسند، نوع سند؛ عادی

    متشکر
    خوب این حدیث با حدیث اول شما تناقض ندارد؟
    اگر ممکن است یک بررسی جامع تری در احادیث بفرمائید و یک پاسخ با در نظر گرفتن جمیع احادیث موثق در این زمینه بفرمائید که بالاخره گوشت گاو بخوریم یا نخوریم؟
    شاید این حدیث دوم در یک شرایط خاصی گفته شده به یک فرد خاصی گفته شده است که گوشت گاو برای او ضرر داشته است و عمومیت نداشته باشد.
    آیا احادیث دیگری هم هست که بتوان نتیجه بهتری گرفت که نهایتا خوردن گوشت گاو مورد توصیه اسلام هست یا نخوردن آن؟ (غیر از بحث حلال و حرام بودن آن)

    با توجه به یکی دو مورد حدیث نمیشود نتیجه گیری کلی کرد.
    در حقیقت به جای اینکه پاسخ روشن و کاربردی به سوال داده شود صرفا سند دو حدیث به ظاهر متناقض بررسی شد. که آخرش نفهمیدیم گوشت گاو را بخوریم بهتر است یا نخوریم.
    ویرایش توسط صدور انقلاب : ۱۳۹۴/۰۶/۲۹ در ساعت ۱۷:۲۳

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدور انقلاب نمایش پست ها
    بالاخره گوشت گاو بخوریم یا نخوریم؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی حکمی که در مورد گوشت گاو فقهای عظام مطرح می فرمایند این است؛ « در میان چهارپایان اهلی خوردن گوشت انواع گوسفند، گاو و شتر، حلال و اسب، قاطر و الاغ، مکروه و سگ، گربه وسایر حیوانات، حرام است و در میان چهارپایان وحشی، انواع آهو، گاو، قوچ و بزکوهی و گورخر حلال گوشت و انواع حیوانات درنّده مانند ببر، گرگ و پلنگ، روباه و مانند آن حرام گوشت هستند. خوردن گوشت خرگوش نیز حرام است.( تحریر الوسیله، ج2،ص 156)
    و از نظر فقهی بنده ندیدم که فقها حکم به کراهت گوشت گاو کرده باشند.

    آیا کراهت گوشت گاو از نظر منابع اسلامی شیعی معتبر و موثق است یا خیر؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی حکمی که در مورد گوشت گاو فقهای عظام مطرح می فرمایند این است؛ « در میان چهارپایان اهلی خوردن گوشت انواع گوسفند، گاو و شتر، حلال و اسب، قاطر و الاغ، مکروه و سگ، گربه وسایر حیوانات، حرام است و در میان چهارپایان وحشی، انواع آهو، گاو، قوچ و بزکوهی و گورخر حلال گوشت و انواع حیوانات درنّده مانند ببر، گرگ و پلنگ، روباه و مانند آن حرام گوشت هستند. خوردن گوشت خرگوش نیز حرام است.( تحریر الوسیله، ج2،ص 156)
    و از نظر فقهی بنده ندیدم که فقها حکم به کراهت گوشت گاو کرده باشند.
    متشکر
    ولی این حدیثی که گفته است گوشت گاو مرض است آن را هیچ توجهی نکنیم؟
    آیا این حدیث ناظر به شرایط خاصی است؟ مثلا نوع خاصی از گوشت گاو مرض است؟
    به هر حال این مسئله باید روشن باشد و اینطوری مبهم است.
    بله درست است که فقها حکم به حلال بودن گوشت گاو داده اند ولی برای کسی که بخواهد توصیه های دینی فراتر از احکام رساله عمل کند کافی نیست.
    مثل این است که رساله میگوید طلاق جایز است. و طلاق حلال هم هست.
    ولی احادیث زیادی از طلاق نهی کرده است.
    موارد زیادی هست که حلال هست ولی مورد توصیه اسلام نیست.
    در مورد گوشت گاو هم سوال این است که با وجود اینکه حلال است آیا نخوردن آن مورد توصیه اسلام هست یا خیر؟
    یا اگر در موارد خاصی مورد نهی است آن موارد خاص چیست؟

  17. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود