جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دو فراز تکراری در دعای جوشن کبیر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    20
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44

    اشاره دو فراز تکراری در دعای جوشن کبیر




    من در دعای جوشن کبیر دو فراز کاملا شبیه به هم دیدم که اگر یکی از آن ها بود کافی بود.

    یا خبیر
    ای آگاه

    یا خبیر بکل شئ
    ای آگاه به همه چیز

    چه توجیهی برای بودن این دو فراز هست؟ در حالی که اگر یکی از آن ها بود کافی بود؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۷/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۱

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 13 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58282



    با نام و یاد دوست






    دو فراز تکراری در دعای جوشن کبیر








    کارشناس بحث: استاد تذکره


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    سلام
    در دعای جوشن کبیر 1000 نام خداوند در 100 بند و هر بندی 10 اسم ذکر شده است
    با توجه به این که ریتم و نوع موسیقایی جوشن کبیر با قافیه و ردیف های مناسب زیبایی خاصی به این دعا می دهد در هر قسمتی که قرار گیرد طبق قافیه های همان بند ذکر می گردد و این نکته هم توجه داده می شود که خبیر بودن از همه جهت مفهوم مشترک آنها است
    پس در یک جا بصورت مطلق گفته شود یا خبیر (بند 44 : اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ يا حَبيبُ يا طَبيبُ، ياقَريبُ يا رَقيبُ، يا حَسيبُ يا مَُهيبُ، يا مُثيبُ يا مُجيبُ، يا خَبيرُ يا بَصيرُ )) و در جای دیگر گفته شود یا خبیر بکل شئ (بند92 : يا كافِياً مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا قآئِماً عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا مَنْ لا يُشْبِهُهُ‏ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَزيدُ فى‏ مُلْكِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَخْفى‏ عَلَيْهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَنْقُصُ مِنْ خَزآئِنِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لايَعْزُبُ عَنْ عِلْمِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ هُوَ خَبيرٌ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا مَنْ وَسِعَتْ‏ رَحْمَتُهُ كُلَّ شَىْ‏ءٍ ) و در جای دیگر هم گفته شود يا اَخْبَرَ مِنْ كُلِّ خَبيرٍ (بند45 : يا اَقَرَبَ مِنْ كُلِّ قَريبٍ، يا اَحَبَّ مِنْ كُلِ‏ حَبيبٍ، يا اَبْصَرَ مِنْ كُلِّ بَصيرٍ، يا اَخْبَرَ مِنْ كُلِّ خَبيرٍ، يا اَشْرَفَ مِنْ كُلِّ شَريفٍ،يا اَرْفَعَ مِنْ كُلِّ رَفيعٍ، يا اَقْوى‏ مِنْ كُلِّ قَوِىٍّ، يا اَغْنى‏ مِنْ كُلِّ غَنِىٍ‏ّ، يا اَجْوَدَ مِنْ كُلِّ جَوادٍ، يا اَرْاَفَ مِنْ كُلِّ رَؤُفٍ


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    20
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    ولی نمیشه که همش مربوط به آهنگین بودن باشه. حتما یه ربط معنایی داره.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    754
    حضور
    21 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2070



    جمع بندی
    پرسش:
    در دعای جوشن کبیر دو فراز کاملا شبیه به هم دیده می شود که اگر یکی از آن ها بود کافی بود.(یا خبیر- یا خبیر بکل شئ)
    چه توجیهی برای بودن این دو فراز هست؟ در حالی که اگر یکی از آن ها بود کافی بود؟

    پاسخ:
    در دعای جوشن کبیر 1000 نام خداوند در 100 بند و هر بندی 10 اسم ذکر شده است .
    در یک جا بصورت مطلق گفته شد یا خبیر (بند 44 : اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ يا حَبيبُ يا طَبيبُ، ياقَريبُ يا رَقيبُ، يا حَسيبُ يا مَُهيبُ، يا مُثيبُ يا مُجيبُ، يا خَبيرُ يا بَصيرُ ))
    و در جای دیگر گفته شد یا خبیر بکل شئ (بند92 : يا كافِياً مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا قآئِماً عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا مَنْ لا يُشْبِهُهُ‏ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَزيدُ فى‏ مُلْكِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَخْفى‏ عَلَيْهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لا يَنْقُصُ مِنْ خَزآئِنِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ لايَعْزُبُ عَنْ عِلْمِهِ شَىْ‏ءٌ، يا مَنْ هُوَ خَبيرٌ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ، يا مَنْ وَسِعَتْ‏ رَحْمَتُهُ كُلَّ شَىْ‏ءٍ ) و در جای دیگر هم گفته شود يا اَخْبَرَ مِنْ كُلِّ خَبيرٍ (بند45 : يا اَقَرَبَ مِنْ كُلِّ قَريبٍ، يا اَحَبَّ مِنْ كُلِ‏ حَبيبٍ، يا اَبْصَرَ مِنْ كُلِّ بَصيرٍ، يا اَخْبَرَ مِنْ كُلِّ خَبيرٍ، يا اَشْرَفَ مِنْ كُلِّ شَريفٍ،يا اَرْفَعَ مِنْ كُلِّ رَفيعٍ، يا اَقْوى‏ مِنْ كُلِّ قَوِىٍّ، يا اَغْنى‏ مِنْ كُلِّ غَنِىٍ‏ّ، يا اَجْوَدَ مِنْ كُلِّ جَوادٍ، يا اَرْاَفَ مِنْ كُلِّ رَؤُفٍ

    دو پاسخ داده می شود :
    1- شبیه این پرسش در موضوع فقیر و مسکین است :
    در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: فقیر كسى است كه سؤال نمى ‏كند، و مسكین حالش از او سخت تر است.(1)
    باید توجه کرد که این فرق در زمانی است که این دو واژه با یکدیگر بیان شوند و ظرافت های آن دو (فقیر و مسکین) ملحوظ باشد. و الا اگر تنها یکی از این دو واژه ذکر شود، می تواند به هر دو مفهومی که اشاره شد، دلالت داشته باشد .(2)
    در فرض سوال شما هم باید گفت چون خبیر و خبیر بکل شی جدا از هم ذکر شده اند یک معنا را می رساند که خداوند به همه چیز آگاهی دارد.
    2- با توجه به این که ریتم و نوع موسیقایی جوشن کبیر با قافیه و ردیف های مناسب زیبایی خاصی به این دعا می دهد در هر قسمتی که قرار گیرد طبق قافیه های همان بند ذکر می گردد و این نکته هم توجه داده می شود که خبیر بودن از همه جهت مفهوم مشترک آنها است.
    پی نوشت ها :
    1. الكافی، ج‏۳، ص۵۰۱.
    2. الفقیر و المسكین إذا اجتمعا افترقا و إذا افترقا اجتمعا - كتاب المكاسب (للشیخ الأنصاری، ط-الحدیثة)، ج‏۲، ص۴۸.


    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ در ساعت ۲۱:۵۲

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود