صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا امام حسن (ع) این همه همسر داشتند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465

    اشاره چرا امام حسن (ع) این همه همسر داشتند؟




    سلام

    به تازگی شنیده ام امام حسن همسران زیادی داشته و صحبت از ارقام 70 و 50 و 32 و ....می باشد
    این ارقام رو حدسی و برای مثال گفتم
    برام سوال شده چرا یک امام معصوم باید این همه همسر داشته باشه ؟
    در حالی که ما غالبا پادشانی رو که حرمسرا داشتن محکوم می کنیم

    با تشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ در ساعت ۰۱:۱۹
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست






    چرا امام حسن (ع) این همه همسر داشتند؟








    کارشناس بحث: استاد مقداد


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام

    به تازگی شنیده ام امام حسن همسران زیادی داشته و صحبت از ارقام 70 و 50 و 32 و ....می باشد
    این ارقام رو حدسی و برای مثال گفتم
    برام سوال شده چرا یک امام معصوم باید این همه همسر داشته باشه ؟
    در حالی که ما غالبا پادشانی رو که حرمسرا داشتن محکوم می کنیم

    با تشکر
    علیک سلام.

    در پاسخ به این سوال مطالبی عرض می کنیم:

    آنچه از نقلهای مختلف در تاریخ به دست می‌آید این است كه آن حضرت حداكثر ۸ الی ۱۰ همسر كه تعدادی از آنها به صورت كنیز و ملك یمین بوده داشته‌اند. ولی متأسفانه در كتابهای تاریخی بعضی از مورخین ۲۵۰ و بعضی ۳۰۰ و حتی تا ۴۰۰ همسر برای ایشان ذكر می‌كنند كه این حرف شایعه‌ای بیش نیست‌.
    چنانچه تاریخ را مطالعه كنیم و صفات ممتاز اخلاقی و شخصیت برجسته حضرت مجتبی(علیه السلام) را بشناسیم‌، برایمان قابل قبول نخواهد بود كه شخصی با چنین روح بزرگ و خدایی‌، علاقه و توجه خارج از حد متعارف به مسئله ازدواج و زناشویی از خود نشان دهد. پیشوای دوم، در پاكترین و برجسته‎ترین خاندان چشم به جهان گشود و تحت تربیت و پرورش امیر مؤمنان(علیه السلام) و فاطمة زهرا(سلام الله علیها) بزرگ شد.

    حضرت مجتبی(علیه السلام) از جهات مختلف شخصیّتی برجسته و صفاتی ممتاز داشت. او یك مرد الهی بود كه از تمام امكانات خود ـ نه برای بهره برداری بیشتر از لذّات زندگی، بلكه ـ در راه جلب خشنودی پروردگار و رسیدگی به حال بیچارگان و محرومان اجتماع استفاده می‏كرد. او در طول عمر خود ۲۵ بار به زیارت خانه خدا رفت و با وجود آنكه مركب سواری در اختیار داشت، پیاده و گاه پا برهنه راهپیمایی می‏كرد تا در پیشگاه پروردگار بیشتر ابراز ادب و خضوع كند.[۱] و حتی چندین مرتبه تمام دارایی خود را با فقرا نصف کرد.

    در عصر او هیچ كس از لحاظ كثرت عبادت و نیایش و توجّه به خدا به پایه او نمی‏رسید و هرگاه نام خدا را می‏برد و یا به یاد روز رستاخیز و عوالم پس از مرگ می افتاد دگرگونی خاصی به او دست می‏داد. هنگام گرفتن وضو و موقع نیایش، حالت روحی و جذبه معنوی عمیقی كه فقط در مردان الهی می‏توان مشاهده نمود پیدا می‏كرد و چون به منظور راز و نیاز با خدا به مسجد می‏رسید، با سوز و گداز خاصی زبان به مناجات و اعتذار به پیشگاه خدا باز می‏كرد؛ او هرگز خدا را فراموش نمی‏نمود.[۲]

    شاهد زندۀ این موضوع‌، تعداد فرزندان آن حضرت است كه طبق نوشته مورخان‌، اگر آن حضرت همسران زیادی اختیار كرده بود لازمه‌اش این بود كه فرزندان زیادی هم داشته باشند در صورتی كه شیخ مفید و علامه مجلسی‌، تعداد فرزندان آن حضرت را جمعاً ۱۵ نفر می‌دانند.
    آیا با توجه به این تعداد فرزندان‌، دروغ بودن نسبت صدها همسر به امام حسن مجتبی‌(علیه السلام) روشن به نظر نمی‌رسد؟

    تضاد و تناقضی که بین آمار همسران و روحیه ای که برای ایشان تصویر نموده اند، کذب بودن قسمتی از آنها را مسلم می کند و در این جا توجه به مطالب مستحکم حقیقت را روشن می کند، كه این قبیل اخبار دروغین ساخته و پرداخته از ناحیه عباسیان مخصوصاً در زمان منصور دوانیقی بوده است زیرا در سال ۱۳۷ هجری قمری‌، منصور دوانیقی روی كار آمد. او در راستای سیاستهای ضداسلامی و ضدمردمی و خاموش كردن نهضتهای علویان و به خصوص سادات حسنی از هیچ تهمت و جعلی در مورد خاندان اهل بیت‌(علیهم السلام) به خصوص امام حسن‌(علیه السلام) دریغ نداشت‌. به طوری كه بعد از قیام سادات حسنی به رهبری «محمد بن عبدالله بن حسن بن علی بن ابیطالب‌» در سال ۱۴۵ ه ق كه تا مرز نابودی خلافت منصور دوانیقی پیش رفت‌، این خلیفة بی‌رحم فرمان داد كه عبدالله بن حسن‌، پدر محمد و بسیاری از یاران او را دستگیر نموده و در شهر «هاشمیه‌» زندانی نمایند.

    آنگاه منصور خطابه‌ای در برابر عده‌ای از اهل خراسان ایراد نمود كه گواه این مطلب است‌: «... به خدا سوگند، پول‌هایی را كه به حسن‌(علیه السلام) عرضه شده بود پذیرفت و معاویه او را فریب داد و وعده كرد كه تو را جانشین خودم خواهم نمود، لیكن او را بركنار كرد و از موقعیتی كه داشت به زیر كشید. حسن بن علی‌(علیه السلام) آنگاه به شهر خود مدینه بازگشت روی به زنان آورد، امروز با یكی ازدواج می‌كرد و فردای آن روز، یكی را طلاق می‌داد و با این شیوه به سر برد تا در بستر خویش بمرد....»

    این حركت شیطانی منصور و تبلیغات مسموم بنی‌امیه و بنی عباس سبب شد كه مزدوران قلم به دست و دوستان ناآگاه و غیرملتفت به مصالح اسلام‌، تعداد همسران را از ۸ تا ۴۰۰ نفر شمارند؛ امّا آنگاه كه سخن از نام و نشان آنان به میان می‌آید درمی‌مانند و تعداد انگشت‌شماری را معرفی می‌كنند كه این خود دلیل بر این تهمت بزرگ به وجود مقدس امام مجتبی‌(علیه السلام) می‌باشد.[۳]

    مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال در مورد تعداد فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) اقوال علما را آورده است:

    - واقدی و کلبی: پانزده پسر و هشت دختر.
    - ابن جوزی: شانزده پسر و چهار دختر.
    - ابن شهرآشوب: پانزده پسر و شش دختر.
    - شیخ مفید: هشت پسر و هفت دختر[۴]

    برای اطلاع بیشتر می‌توانید به كتابهای زیر مراجعه نمایید:
    ۱) بحارالانوار، جلد ۱۰۰.
    ۲) مروج الذهب‌، ج ۳، ص ۳۰۶.
    ۳) حیاة‌الامام الحسن بن علی‌، جعفر مرتضی عامل.
    ۴) ارشاد شیخ مفید.
    ۵) مناقب ابن شهر آشوب‌، ج ۴.



    پاورقی:
    [۱]. مناقب، ج۴/ص۱۴ و كشف الغمه،ج ۲/ص۱۲۴
    [۲]. اعیان الشیعه،ج ۴ /ص۱۲
    [۳]. حقایق پنهان‌، ص ۳۳۵-۳۳۰.
    [۴]. منتهی الامال،ج۱ص۴۵۱.

    چرا امام حسن (ع) این همه همسر داشتند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    سلام
    مورّخان عصر ـ اعمّ از شیعه و سنّی ـ با همه تفحّصاتی که داشته اند، حدّاکثر نام و نشانی که از همسران امام حسن علیه السلام ارائه داده اند، 18 نفر می باشد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم یعنی فقط همین تعداد هیجده نفر به عنوان همسران امام حسن علیه السلام در تاریخ ذکر شده است.


    1. حفصه؛ دختر عبدالرحمن بن ابی بکر

    2. زنی از خاندان بنی ثقیف

    3. هند؛ دختر سهل بن عمر

    4. زنی از خاندان علقمة بن زرارة

    5. زنی از قبیله عمروبن ابراهیم منقری

    6. زنی از قبیله بنی شیبان؛ که به جهت هم فکری با خوارج، طلاق داده شد.

    7. زنی از قبیله کلب (بنی کلاب)

    8. خوله؛ دختر منظور بن زیاد فزاری

    9. امّ اسحاق؛ دختر طلحة بن عبیداللّه تیمی

    10. امّ بشیر؛ دختر ابومسعود عقبة بن عمر انصاری خزرجی

    11. جُعده؛ دختر اشعث بن قیس کِندی، همان که به امام علیه السلام زهر خورانید و او را شهید کرد

    12. امّ کلثوم؛ دختر فضل بن عباس بن عبدالمطلب

    13. نفیله (امّ ولد) و یا رمله؛ که مادر قاسم بن حسن علیه السلام است

    14. زینب؛ دختر سُبَیْع بن عبداللّه (برادر جریر بن عبدالله)

    15. عایشه خثعمیه

    16. صافیه (امّ ولد)

    17. شهربانو

    18. امّ رباب؛ دختر امرءالقیس بن عدی تیم.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    برخى از مورّخان نوشته‏ اند که امام حسن مجتبى‏ {علیه السلام} پى در پى ازدواج مى‏کرد و طلاق مى‏داد. و این کار آن قدر تکرار شد که امیرمؤمنان‏ {علیه السلام }به مردم کوفه فرمود: اى اهل کوفه! دخترانتان را به عقد حسن در نیاورید؛ چرا که او فردى طلاق دهنده است. مردى از طایفه هَمْدان گفت: ما به او دختر مى‏دهیم؛ اگر خواست، نگه دارد واگر مایل نبود، طلاق دهد.
    1
    این سخن، تهمتى بیش نیست و از واقعیت به دور است؛ چرا که اوّلاً: این روایات هرگز با شأن و منزلت و مقام امام حسن مجتبى‏ علیه السلام سازگار نیست. ثانیاً: بیشتر این نقلهاى تاریخى از سه مورّخ نقل شده است که آن سه نیز کتابهاى خود را زیر سایه دولتهاى غاصب بنى‏ عباس به رشته تحریر درآورده‏اند. ثالثاً: این تهمت از سوى منصور عباسى براى خنثى سازى شورش حسنى‏ها طرح ریزى شده است.
    ما نخست به نقل روایات و نقلهاى تاریخى پیرامون این مسئله مى‏پردازیم و سپس پاسخ آنها را مى‏آوریم.
    روایات پیرامون ازدواجهاى مکرّر امام حسن مجتبى‏ علیه السلام سه دسته هستند:
    دسته اوّل‏
    در این دسته از روایات فقط به نهى از ازدواج و علت آن اشاره شده است.
    1. برقى در کتاب محاسن از حضرت صادق‏ علیه السلام روایت کرده که مردى خدمت امیرمؤمنان‏ علیه السلام آمد و عرض کرد: آمده‏ام با تو درباره دخترم مشورت کنم؛ چرا که فرزندانت: حسن و حسین و عبداللّه بن جعفر به خواستگارى او آمده‏اند. امام فرمود: «المستشار مؤتمن؛ بدان که حسن، همسران خویش را طلاق مى‏دهد، دخترت را به ازدواج حسین درآور که براى دخترت بهتر است.»2
    2. کلینى به سند خود از عبداللّه بن سنان نقل کرده: امام صادق‏علیه السلام فرمود: روزى امیرمؤمنان‏علیه السلام بر فراز منبر، مردم کوفه را مخاطب قرار داده، فرمود: به فرزندم حسن زن ندهید که او مردى است طلاق دهنده. پس مردى از طایفه هَمْدان گفت: آرى! به خدا سوگند، دخترانمان را به ازدواج او درمى‏آوریم؛ چرا که او فرزند رسول خدا{صلى الله علیه وآله وسلم} و امیرمؤمنان‏ علیه السلام است؛ پس اگر خواست، نگه دارد و اگر مایل نبود، آنها را طلاق دهد.3

    دسته دوم‏
    در این دسته از روایتها امیرمؤمنان‏ علیه السلام از ازدواجها و طلاق‏هاى مکرّر امام حسن مجتبى‏ علیه السلام سخت اظهار نگرانى کرده است.
    1. بلاذرى از ابى صالح نقل کرده که امیرمؤمنان‏ علیه السلام فرمود: آن قدر حسن‏ علیه السلام زن گرفت و طلاق داد که ترسیدم دشمنى دیگران را در پى‏داشته باشد.4
    2. سیوطى از على‏ علیه السلام نقل کرده: حسن ‏علیه السلام ازدواج مى‏کرد و طلاق مى‏داد، به طورى که بیم داشتم از قبایل و طوایف عداوت و دشمنى به ما برسد.5
    3. ابوطالب مکّى مى‏نویسد: على‏ علیه السلام از ازدواجهاى امام حسن‏ علیه السلام دلتنگ مى‏شد و در سخنرانى خود مى‏فرمود: فرزندم حسن، زنان خویش را طلاق مى‏دهد؛ به او زن ندهید.6
    4. مجلسى از محمد بن عطیه نقل مى‏کند: امیرمؤمنان ‏علیه السلام از طلاق زنان توسط امام حسن‏ علیه السلام دلتنگ مى‏شد و از خانواده‏ هاى آنها شرم و حیا مى‏کرد و مى‏فرمود: حسن بسیار طلاق مى‏دهد؛ به او زن ندهید.7

    دسته سوم‏
    در دسته سوم به تعداد زنها اشاره شده است؛ و ابن حجر، ابوطالب مکى، ابوالحسن مدائنى، کلینى، کفعمى، بلخى و ابن شهرآشوب به نقل آن پرداخته‏اند و تعداد زنان امام حسن‏ علیه السلام را چنین گفته‏اند:
    1. کفعمى: شصت و چهار.8
    2. ابوالحسن مدائنى: هفتاد.9
    3. ابن حجر: نود.10
    4. کلینى: پنجاه.11
    5. بلخى: دویست.12
    6. ابوطالب مکى: دویست و پنجاه.13
    7. برخى نیز آورده‏اند که وى سیصد زن داشته است.14
    8. همچنین نقل شده که تعداد زنهاى امام به چهار صد زن رسیده است.15

    پاسخ ما
    الف - تنافى این روایات با شخصیت امام‏
    چنانچه گفته شد، این کار با شأن و مقام امام حسن مجتبى‏ علیه السلام هرگز سازگار نیست؛ زیرا چهره‏اى که قرآن و سنت و سایر معصومین‏ علیهم السلام از امام حسن‏علیه السلام ترسیم کرده‏اند، با روایاتى که نقل شده، قابل جمع نیست. قرآن در شأن و منزلت امام حسن‏علیه السلام و سایر اهل‏بیت‏ علیهم السلام آیه «تطهیر»16 و آیه «مودّت»17 را نازل فرموده است.
    پیامبر درباره امام حسن‏ علیه السلام مى‏فرماید: «حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند.»18 همچنین رسول اکرم‏ صلى الله علیه وآله وسلم در مورد امام حسن و امام حسین‏ علیهما السلام فرمود: «هرکس این دو را دوست داشته باشد، من دوستش دارم و کسى را که من دوست دارم، خدا نیز او را دوست خواهد داشت و کسى که خدا او را دوست داشته باشد، در بهشت‏هاى پر نعمت وارد خواهد کرد.»19
    ابن کثیر دمشقى مى‏نویسد: امیرمؤمنان‏ علیه السلام فرزند خود امام حسن‏ علیه السلام را بسیار احترام و تعظیم مى‏کرد.
    20
    امام حسین‏ علیه السلام به خاطر احترام و عظمتى که براى برادرش، امام حسن‏ علیه السلام قائل بود، هرگز در حضورش سخن نمى‏گفت.21 در حین طواف، مردم براى اظهار ارادت به امام حسن و امام حسین‏ علیهما السلام آن چنان به یکدیگر فشار مى‏آوردند که گاه ممکن بود به زیر دست و پا بروند.22
    گاهى امام حسن‏ علیه السلام بر در خانه مى‏ نشست، در چنین لحظاتى رفت و آمد مردم به جهت هیبتى که او داشت، قطع مى‏شد.23
    در حالات معنوى امام حسن‏علیه السلام آورده‏اند: به هنگام وضو، رخسارش دگرگون مى‏شد و در پاسخ پرسش کنندگان مى‏فرمود: «حقّ على کلّ من وقف بین یدى ربّ العرش ان یصفر لونه و یرتعد فرائصه‏24؛ شایسته است کسى که در برابر پروردگار مى‏ ایستد، رنگش زرد گردد و لرزه بر اندامش بیفتد.»

    حال سؤال ما این است:
    1. آن امام معصومى که براى حضور در برابر خالق یکتا، آن چنان لرزه بر اندامش مى‏افتد، چگونه حاضر مى‏شود خدا را به وسیله چهار صد مرتبه طلاق دادن - که مبغوض‏ ترین عمل حلال در نزد خداوند شمرده مى‏شود - از خود برنجاند؟
    2. روایات بر فرض صحّت، در زمانى صادر شده است که امیرمؤمنان‏ علیه السلام در کوفه بوده‏اند، که اگر تعداد روزهاى حضور آن حضرت را در کوفه با حذف روزهاى جنگ جمل، صفین و نهروان و پیامدهاى آن حساب کنیم، به یقین دروغ بودن این اتهام آشکار خواهد شد؛ چرا که آن فرصت بسیار کم و پردردسر گنجایش چنین مدعایى را نداشته است. اگر زمان هریک از ازدواج‏ها تا طلاق را در نظر بگیرید و اینکه بیشتر از چهار زن دائم، جایز نبوده و نیز لحاظ شرایط فقهى طلاق دادن، خود به دروغ بودن این روایات گواهى خواهید داد.
    3. آیا نهى امام على‏علیه السلام، نهى از منکر بود یا نهى از حلال؟ در هر دو صورت، هیچ کدام درست نیست؛ زیرا به شهادت آیه «تطهیر»، هرگز فعل قبیح و منکر از امام معصوم مشاهده نمى‏شود تا مورد نهى قرار گیرد. نهى از حلال هم نمى‏تواند باشد؛ زیرا در کدام شریعت از حلال نهى شده که در اسلام چنین باشد؟!
    4. آیا نهى امیرمؤمنان‏ علیه السلام با مقدمه بوده یا بدون مقدمه؟ اگر بدون مقدمه و یادآورى بوده، که چنین سخنى با مقام والاى امیرمؤمنان‏ علیه السلام سازگار نیست که آن حضرت بدون یادآورى قبلى، آبروى فرزند خود را بریزد! و اگر پس از یادآورى بوده، ولى امام حسن ‏علیه السلام زیربار نرفته، مى‏گوییم این هم با شخصیت والاى امام حسن مجتبى‏ علیه السلام سازگار نبوده است که این گونه پدر و امام خویش را در تنگنا و مشکل قرار دهد.
    5. آیا باور مى‏کنید امام حسن مجتبى‏ علیه السلام با آن شأن و منزلت، اسباب شرمندگى پدر خویش را فراهم آورد تا جایى که حضرت دلتنگ شده و از خانواده‏ ها شرم و حیا کند، و یا از بیم دشمنى طوایف و قبایل کوفه نسبت به آنها رنج برد؟!
    طبق نقل ابن عساکر، از سوید بن غفله نقل شده: یکى از همسران امام حسن ‏علیه السلام که از طایفه خشعم بود؛ پس از شهادت امیرمؤمنان‏علیه السلام و بیعت با امام حسن‏ علیه السلام به ایشان تبریک گفت. امام به وى فرمود: تو خوشحالى و شماتت خود را به کشته شدن امیرمؤمنان ‏علیه السلام اظهار کردى. من تو را سه طلاقه کردم. آن زن گفت: به خدا سوگند! قصد من این نبود. و پس از پایان عده‏اش از خانه امام خارج شد.
    امام مبلغ باقى مانده از مهرش را به اضافه بیست هزار درهم برایش فرستاد. آن زن گفت: متاع کمى است که از دوستى جدا شده به من مى‏ رسد. وقتى که سخن آن زن را به امام گفتند، حضرت گریه کرد و فرمود: اگر نبود که از پدرم، از جدّم شنیده‏ ام که مى‏فرمود: «کسى که همسر خود را سه طلاقه دهد، تا آن زن شوهر دیگرى انتخاب نکند، بر شوهر اوّل حلال نمى‏گردد؛ مراجعت مى‏کردم.»
    25
    دلیل نخست بر مجهول و ساختگى بودن این روایت، این است که امام حسن‏ علیه السلام بدون هیچ مقدمه‏اى و بدون آن که کوچک‏ترین توجهى به قصد و هدف زن داشته باشد، برآشفته و همسر خویش را به خاطر تهنیتى، طلاق مى‏دهد؛ که این حرکت، از یک انسان غیر معصوم بعید است، چه رسد به امام معصوم.

    ثانیاً: از نظر فقه اهل بیت، طلاق باید در حضور دو شاهد عادل صورت گیرد؛ در حالى که هیچ یک از این مسائل رعایت نشده؛ حال چگونه امام کارى بر خلاف نظر خویش انجام داده است.
    ثالثاً: اگر طلاق به خاطر اظهار دشمنى و شماتت بوده، به چه علت براى او بیست هزار درهم اضافه بر مهر خویش مى‏فرستد؟
    و رابعاً اینکه طبق این نقل، امام در یک مجلس همسر خویش را سه طلاقه کرده است؛ در حالى که این طلاق نه فقط در مذهب اهل‏بیت‏علیهم السلام، بلکه در زمان رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم و ابوبکر و دو سال پس از خلافت عمر نیز، یک طلاق به حساب مى‏آمد.26
    با این بیان، امام مى‏توانسته پس از طلاق برگردد، چون طلاق اوّل بود و پس از طلاق اول، زن مطلقه رجعیه است و مرد در حال عدّه مى‏تواند به زن خود رجوع کند. همچنین حضرت پس از پایان عدّه نیز مى‏توانست بدون آن که زن شوهر دیگرى کند، او را به عقد خویش در آورد.
    آرى! فرمایش رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم مربوط به زمانى است که سه مرتبه طلاق صورت گرفته و مرد پس از آن رجوع کرده باشد. اینجا است که زن مى‏باید شوهر دیگرى انتخاب کند. از آنجا که متن روایت ابن عساکر از اضطراب کامل برخوردار است، دیگر نیازى به بررسى سندى ندارد.

    ب - بررسى اسناد
    1. بیشتر مورّخان این نقل تاریخى را یا بدون سند آورده‏اند و یا آن را به ابوالحسن مدائنى و محمد بن عمر واقدى و ابوطالب مکّى رسانده‏اند که در هردو صورت، داراى اشکال است. مثلاً ابن عساکر مى‏نویسد: وروى‏ محمد بن سیرین...27؛ میرخواند شافعى آورده است: نقل است که... 28؛ سیوطى مى‏گوید: کان الحسن یتزوج...29 ابوطالب مکّى مى‏نویسد: انّه تزوّج...30؛ سبط بن الجوزى آورده است: و فى روایة انّه تزوّج...31؛ ابوالحسن مدائنى آورده است: کان الحسن کثیرالتزویج.32
    تمامى این نقلها، مرسل است و به آنانى که به این سه مورّخ اعتماد کرده‏اند، باید گفت: این سه مورّخ نیز این جریان را بدون سند نقل کرده‏اند. چنانچه از مدائنى و مکّى نقل کردیم. بدین جهت مى‏گوییم داستان تعداد زنان امام حسن‏علیه السلام و ماجراى طلاق آنها، فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است.
    2. بسیارى، این سه مورّخ را ضعیف شمرده و ردّ کرده‏اند. از میان آنها مى‏توان به ذهبى،33، عسقلانى‏34، ابن الجوزى‏35، عماد حنبلى‏36، رازى‏37، ابن الاثیر جزرى‏38، زرکلى‏39، علامه امینى‏40، سیدمحسن امین‏41، هاشم معروف الحسنى‏42 و... اشاره کرد.
    3. هریک از این سه مورّخ از مشایخى روایت نقل کرده‏اند که یا جزو هواداران بنى‏امیه بوده‏اند و یا ضعیف و مجهول هستند. مثلاً مدائنى از عوانه نقل مى‏کند، در حالى که عوانه به نفع بنى‏امیه جعل حدیث مى‏کرده‏43 و برخى از مشایخ او همانند جعفر بن هلال‏44، عاصم بن سلیمان احول‏45 و ابن عثمان‏46، ضعیف یا مجهول هستند. طبق گفته یحیى بن معین: حدیث واقدى از مدنیها، از شیوخ مجهول برخوردار است.47
    هاشم معروف الحسنى مى‏نویسد: مدائنى، معاصر عباسى‏ها و از جمله کسانى است که متهم به دروغگویى و جعل حدیث است.
    در «میزان الاعتدال» ذهبى آمده است: مسلم در صحیح خود از نقل روایت از وى خود دارى کرده و ابن عدى او را ضعیف دانسته و اصمعى به او گفته: به خدا سوگند که چیزى از اسلام در تو نمانده است... صاحب «لسان المیزان» گفته است: او از غلامان عبدالرحمن بن سمرة بن حبیب اموى بوده است. به علاوه بیشتر روایات او از نوع مراسیل است.
    اینها همه گواه بر آن است که روایت هفتاد همسر را - که جز مدائنى کسى آن را نقل نکرده - از جعلیات قدرتمندان و دشمنان علویها است...48
    اما روایت کلینى که در دسته اوّل آمده، در سندش حمید بن زیاد و حسن بن محمد بن سماعة دیده مى‏شوند، که واقفى هستند.49
    علامه حلّى درباره حمید بن زیاد مى‏گوید: در نزد من، زمانى روایت او مورد قبول است که معارضى نداشته باشد.50
    علامه مجلسى ضمن مؤثق شمردن حدیث، چنین توجیه کرده است که: شاید غرض امام از این سخن، استعلام حال آنها یعنى مراتب ایمانشان بوده است؛ نه اینکه فرزند خویش را که معصوم و تأیید شده از سوى پروردگار بود، مورد نکوهش قرار داده باشد.51
    اما با توجه به واقفى بودن برخى از راویان و فرمایش علامه حلى - که روایت او در صورتى که معارضى نداشته باشد، مورد قبول است - به نظر مى‏رسد که این روایت حجّیتى ندارد؛ اگرچه علامه مجلسى به توجیه آن برخاسته است.
    و اما روایت کافى از ابن ابى‏العلاء که در دسته سوم قرار گرفته است؛ علامه مجلسى این حدیث را مجهول مى‏داند.52
    پاسخ ما به روایت برقى در محاسن نیز، این است که: اگرچه خود احمد بن ابى‏ عبداللّه برقى توثیق شده، اما وى بیشترِ روایات را از ضُعفا نقل کرده است.53

    پایه‏گذار شبهه‏
    دلائل و شواهد موجود به خوبى نشان مى‏دهد که تا پیش از منصور عباسى چنین افترایى در کتابها نبوده است و این منصور بود که براى خنثى سازى شورشهاى علوى و حرکتهاى ضدّ حکومتى نوادگان امام حسن مجتبى‏ علیه السلام این تهمت و شبهه را علیه امام پایه‏گذارى کرد.
    وى که از این شورشها سخت به وحشت افتاده بود، براى رفع نگرانى خود، هیچ حربه‏اى را بهتر از لکه‏دار کردن چهره پاک و معصوم امام حسن ‏علیه السلام ندید. وى پس از دستگیرى عبداللّه بن حسن که علیه ظلم و جور قیام کرده بود، در برابر بسیارى از مردم به سخنرانى پرداخت و على‏بن ابى‏طالب و امام حسن‏ علیهما السلام و همه فرزندان ابى‏طالب را مورد دشنام و افترا و ناسزاگویى قرار داد و از جمله گفت: به خدایى که جز او نیست، فرزندان ابى‏طالب را در خلافت تنها گذاردیم و هیچ کارى به کارشان نداشتیم؛ در آغاز على بن ابى‏طالب بدان پرداخت... و پس از وى، حسن بن على برخاست... معاویه با نیرنگ به او وعده داد تا ولیعهدش کند، بدین ترتیب او را برکنار ساخت و همه چیزِ وى را گرفت. حسن بن على نیز همه کارها را به معاویه واگذارد و به زنان روى آورد؛ او امروز با یکى ازدواج مى‏کرد و فردا دیگرى را طلاق مى‏داد و همچنان بدین کار مشغول بود تا اینکه در بسترش مرد...54
    استاد، هاشم معروف در ردّ این تهمت ناجوانمردانه مى‏نویسد: و اما روایت هفتاد و نود و از این قبیل روایاتى که او را زن باره توصیف مى‏کنند و اینکه پدرش مى‏گفت: به فرزندم حسن زن ندهید که او زن باره است؛ این روایات آن چنان که از اسنادشان بر مى‏آید، منبعى جز مدائنى و امثال دروغگوى او ندارد. مدائنى و واقدى و دیگر مورّخان پیشین، تاریخ را در سایه حکومتهایى نوشته‏اند که با اهل‏بیت‏علیهم السلام سر دشمنى داشتند، و از هر وسیله‏اى براى خدشه‏دار کردن واقعیت‏هاى آنها و ضربه زدن به ایشان فروگذار نمى‏کردند. حکام دولت عباسى نیز در تعصّب و پلیدى نیّت، دست کمى از اسلاف اموى خود نداشتند. عباسى‏ها در جعل احادیث علیه «علویها» با امویها هم دست بودند، به ویژه نسبت به حسنیها کینه خاصّى مى‏ورزیدند، چون بیشتر آنهایى که علیه ستم سر به شورش برمى‏داشتند؛ از فرزندان و نوادگان امام حسن ‏علیه السلام بودند.55

    واقعیت چیست؟
    آنچه که تاکنون گفته شد، پاسخ به اتهاماتى بود که درباره ازدواجها و طلاقهاى متعدد امام حسن‏ علیه السلام طرح ریزى شده بود.
    واقعیت این است که امام در طول عمر، بیشتر از هشت یا ده‏56 همسر نداشته که تعدادى از این همسران کنیز بوده‏اند. داشتن این تعداد همسر در آن زمان براى قاطبه مردم، امرى طبیعى بوده است؛ بلکه برخى تعداد همسرانشان بیش از این بوده، در حالى که کسى متعرض آنان نشده است. حال چه شد که در بین این مردم، فقط امام حسن‏ علیه السلام مورد حملات بیشرمانه دشمنان قرار گرفت؟ آیا نمى‏شود حدس زد این رقم بسیار بزرگ، نشانه ساختگى بودن این احادیث است؟
    چرا ابوطالب مکّى که تعداد زنهاى امام حسن‏ علیه السلام را به 250 مى‏رساند، جز چند نفر از آنها نام نمى‏برد؟ چرا مورخّان که به تبعیت از ابوالحسن مدائنى و واقدى و مکّى تعداد زنان امام را بیش از هشت تن ذکر کرده‏اند، بیشترین آمارى که براى فرزندان امام داده‏اند، بیش از سى و یک فرزند نیست؟57
    اینک از ابوطالب مکّى باید پرسید: اگر امام چهارصد همسر داشته پس چرا بیش از سى و یک فرزند نداشت؟ آیا همه آن زنان عقیم و نازا بودند؟ آیا امام رغبتى به فرزند نداشت و یا از پرداخت نفقه و هزینه زندگى و تأمین معاش آنها عاجز بوده است؟

    پى‏نوشت‏ها:
    1. کافى، ج 6، ص 56.
    2. محاسن برقى، ج 2، ص 601؛ منتخب التواریخ، ص 190.
    3. کافى، ج 6، ص 56؛ بحارالانوار، ج 44، ص 172.
    4. انساب الاشراف، ج 3، ص 25.
    5. تاریخ الخلفاء، ص 191.
    6. وکان على(ع) یضجر من ذلک فکان یقول فى خطبته ان الحسن مطلاق فلاتنکحوه (بحارالانوار، ج 44، ص 169.)
    7. همان، ص ؟
    8. چهارده معصوم (زندگانى امام حسن(ع))، ص 553.
    9. بحارالانوار، ج 44، ص 173.
    10. الصواعق المحرقه، ص 139.
    11. کافى، ج 6، ص 56.
    12. البدء و التاریخ، ج 5، ص 74.
    13. مناقب آل ابى‏طالب، ج 4، ص 30.
    14. همان.
    15. چهارده معصوم، ص 553، به نقل از قوت القلوب.
    16. الصواعق المحرقه، ص 143؛ سنن بیهقى، ج 2، ص 149.
    17. الدرالمنثور، ج 7،ص 7.
    18. الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة، (مستدرک حاکم، ج 3، ص 167؛ مسند احمد، ج 3، ص 2.)
    19. من احبهما احببته و من احببته احبه اللّه و من احبه اللّه أدخله جنات النعیم...(اخبار اصبهان، ج 1، ص 56.)
    20. البدایة و النهایة، ج 7، ص 37.
    21. مناقب آل ابى‏طالب، ج 3، ص 401.
    22. البدایة و النهایة، ج 7، ص 37.
    23. الامام المجتبى(ع)، ص 10.
    24. همان، ص 86.
    25. تاریخ دمشق، (حیاة الامام الحسن(ع))، ص 154.
    26. نیل الاوطار، ج 6، ص 230؛ من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 320.
    27. تاریخ دمشق، (ترجمه امام حسن(ع))، ص 155.
    28. روضةالصفا، ج 3، ص 20.
    29. تاریخ الخلفاء، ص 191.
    30. بحارالانوار، ج 44، ص 169.
    31. تذکرةالخواص، ص 121.
    32. بحارالانوار، ج 44، ص 173.
    33. میزان الاعتدال، ج 3، ص 107.
    34. لسان المیزان، ج 4، ص 386.
    35. المنتظم، ج 7، ص 189.
    36. شذرات الذهب، ج 3، ص 120.
    37. الجرح والتعدیل، ج 4، ص 21.
    38. الکامل فى‏التاریخ، ج 9، ص 44.
    39. الأعلام، ج 7، ص 160.
    40. الغدیر، ج 5، ص 290.
    41. اعیان الشیعه، ج 46، ص 172.
    42. سیرةالائمة الاثنى عشر، ج 1، ص 620.
    43. لسان المیزان، ج 4، ص 386.
    44. میزان الاعتدال، ج 1، ص 430.
    45. همان، ج 4، ص 350.
    46. همان، ج 6، ص 198.
    47. تذکرة الحفاظ، ج 1، ص 348.
    48. زندگى دوازده امام، ج 1، ص 604.
    49. جامع الرواة، ج 1، ص 225 و 284.
    50. الخلاصة، ص ؟
    51. مرآةالعقول، ج 21، ص 96.
    52. همان.
    53. الخلاصة، ص ؟
    54. سیرةالائمة الاثنى عشر، ج 1، ص 618.
    55. زندگى دوازده امام، ج 1، ص 602.
    56. صلح الحسن(ع)، ص 25.
    57. بین مورّخین اختلاف است، از هفت فرزند گفته شده تا سى و یک فرزند. رجوع شود به البدء و التاریخ، ج 5، ص 74؛ الفصول المهمه، ص 166؛ بحارالانوار، ج 44، ص 168؛ کشف الغمه، ج 2، ص 152؛ اعلام الورى، ص 213؛ ناسخ التواریخ، جلد امام حسن(ع)، ص 270؛ تذکرة الخواص، ص 212؛ نورالابصار، ص 136؛ ذخائرالعقبى، ص 143؛ تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 228.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۸:۴۲ دلیل: غلط املائی

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    علاقه
    فلسفه و دانستن هر چه بیشتر
    نوشته
    796
    حضور
    20 روز 5 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    79
    صلوات
    2464



    سلام
    بنده آخر نفهمیدم پاسخ چی شد؟
    ما فرض میگیریم امام (ع) 8 همسر داشتند!!! خب این تعداد زیاد نیست؟ چرا هشت همسر داشتن دلیل منطقی ارائه بدید

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوجه اردک زشت نمایش پست ها
    سلام
    بنده آخر نفهمیدم پاسخ چی شد؟
    ما فرض میگیریم امام (ع) 8 همسر داشتند!!! خب این تعداد زیاد نیست؟ چرا هشت همسر داشتن دلیل منطقی ارائه بدید
    سلام
    در یک زمان بیش از چهار همسر دائم نداشتند و در زمان های مختلف بوده و چهار همسر هم در یک زمان حکم شرعی است،از نظر شما ایرادی دارد؟



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام

    به تازگی شنیده ام امام حسن همسران زیادی داشته و صحبت از ارقام 70 و 50 و 32 و ....می باشد
    این ارقام رو حدسی و برای مثال گفتم
    برام سوال شده چرا یک امام معصوم باید این همه همسر داشته باشه ؟
    در حالی که ما غالبا پادشانی رو که حرمسرا داشتن محکوم می کنیم

    با تشکر
    سلام

    افسانه کثرت همسران امام حسن ع و مطلاق بودن آن حضرت

    ..
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    آنچه از نقلهای مختلف در تاریخ به دست می‌آید این است كه آن حضرت حداكثر ۸ الی ۱۰ همسر كه تعدادی از آنها به صورت كنیز و ملك یمین بوده داشته‌اند


    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتای بی همتا نمایش پست ها
    1. حفصه؛ دختر عبدالرحمن بن ابی بکر

    2. زنی از خاندان بنی ثقیف

    3. هند؛ دختر سهل بن عمر

    4. زنی از خاندان علقمة بن زرارة

    5. زنی از قبیله عمروبن ابراهیم منقری

    6. زنی از قبیله بنی شیبان؛ که به جهت هم فکری با خوارج، طلاق داده شد.

    7. زنی از قبیله کلب (بنی کلاب)

    8. خوله؛ دختر منظور بن زیاد فزاری

    9. امّ اسحاق؛ دختر طلحة بن عبیداللّه تیمی

    10. امّ بشیر؛ دختر ابومسعود عقبة بن عمر انصاری خزرجی

    11. جُعده؛ دختر اشعث بن قیس کِندی، همان که به امام علیه السلام زهر خورانید و او را شهید کرد

    12. امّ کلثوم؛ دختر فضل بن عباس بن عبدالمطلب

    13. نفیله (امّ ولد) و یا رمله؛ که مادر قاسم بن حسن علیه السلام است

    14. زینب؛ دختر سُبَیْع بن عبداللّه (برادر جریر بن عبدالله)

    15. عایشه خثعمیه

    16. صافیه (امّ ولد)

    17. شهربانو

    18. امّ رباب؛ دختر امرءالقیس بن عدی تیم.
    جناب مقدارد

    شما فرمودید هفت و یا هشت همسر درحالیکه دوستمون اسامی هیجده همسر ایشان را ذکر کرده اند
    و از احادیثی هم که نقل شده مشخص می شود امام همسرانشان را طلاق می داده اند

    اولا اگر همین هیجده زن را درست بدانیم ایا این تعداد واقعا زیاد نیست ؟
    ایا از یک معصوم انتظار می رود این تعداد زن را گرفته و طلاق بدهد ؟
    ایا این منافاتی با معصومیت ایشان ندارد ؟
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    جناب مقدارد


    و از احادیثی هم که نقل شده مشخص می شود امام همسرانشان را طلاق می داده اند


    ایا از یک معصوم انتظار می رود این تعداد زن را گرفته و طلاق بدهد ؟
    سلام
    عبداللّه بن سنان از امام صادق علیه السلام نقل می کند:«انّ علیّا قال و هو علی المنبر: لاتزوّجوا الحسن فانّه رجلٌ مِطلاق. فقام رجلٌ من هَمْدان فقال: بلی واللّه لنزوّجنّهُ و هو ابن رسول صلی الله علیه و آله وسلم و ابن امیرالمؤمنین فإنْ شاء امسک و إنْ شاء طلّق21؛ علی بن ابیطالب در حالی که بر روی منبر بود، فرمود: دخترانتان را به ازدواج فرزندم حسن درنیاورید؛ زیرا او، مردی است که زیاد طلاق می دهد.
    در آن هنگام مردی از اهل هَمْدان برخاست و گفت: سوگند به خدا! ما دخترانمان را به ازدواج او درخواهیم آورد؛ زیرا او فرزند پیامبرخدا صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام است. پس چنانچه او را خواست، نگه می دارد و اگر نخواست، طلاق می دهد.»

    مرحوم کلینی از یحیی بن ابی یعلا نقل می کند از قول امام صادق علیه السلام :«همانا حسن بن علی پنجاه زن را طلاق داد و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ای مردم کوفه! به حسن زن ندهید؛ زیرا وی، مردی است که زنان را طلاق می دهد...» .22
    در محاسن برقی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «مردی خدمت امیرالمؤمنین رسید، عرض کرد: آمده ام با شما مشورتی بکنم؛ زیرا حسن و حسین و عبداللّه بن جعفر جهت خواستگاری دخترم آمده اند. حضرت فرمود: کسی که مورد مشورت قرار می گیرد، باید امین باشد؛ راجع به فرزندم حسن، همانا او زنان را طلاق می دهد و اما حسین برای دخترت بهتر است، پس دخترت را به ازدواج حسین درآور.»23

    بررسی روایات

    گرچه روایات فوق از روی حُسن نیت و البته مقداری هم از روی ساده اندیشی و کم دقّتی، در بعضی از کتابهای شیعه به مناسبت های خاصّ آمده است؛ اما بررسی سند و محتوای احادیث، وجود ضعف و خدشه در آنها را ثابت می کند.

    اما ضعف سند حدیث

    در سلسله سند حدیث اوّل، که از عبداللّه بن سنان نقل شده بود، دو نفر از راویان به نام های حمید بن زیاد و حسن بن محمد بن سماعه، قرار دارند که هردو از «واقفیه» هستند و قولشان در صورتی مورد قبول است که معارضِ قطعی نداشته باشد و حال آنکه در اینجا معارض وجود دارد؛ زیرا مبغوضیت طلاق از دیدگاه اسلام و احادیث نورانی برکسی پوشیده نیست. و حدیث نبوی «اَبْغَضُ الحلالِ الی اللّه، الطلاق؛24 مبغوض ترین کار حلال در نزد خدا، طلاق است». مؤیّد مطلب است.و حدیث دوم، که از یحیی بن ابی یعلا نقل شده است، این نام در کتاب های رجال برای دو شخص آمده است که یکی معروف به «کوفی» است و البته توثیق هم شده و اما دیگری معروف به «رازی» است که مورد بحث بوده و توثیق نشده و چگونگی وضعیت وی مجهول است.25و امّا روایت سوم که از محمد بن علی برقی کوفی نقل شده، باز هم به رغم توثیقش، خالی از اشکال نیست؛ چون او در نقل روایات به افراد ضعیف اطمینان می کرده. مرحوم نجاشی گفته است: «محمد بن علی برقی، مردی صد درصد قابل اطمینان است ولکن در نقل احادیث، بر افراد ضعیف اعتماد کرده است و همچنین دارای روایات مرسله فراوانی است.» از این رو اعتماد بر روایات ایشان، که معارض هم دارد، مشکل است.26نقد و بررسی محتوای احادیث

    اشکالات مهمّ دیگری هم از حیث محتوا بر آن وارد است؛ چرا که در روایات فوق، واژه «مِطلاق» آمده که به امام حسن علیه السلام نسبت داده شده بود.
    در حالی که طلاق های مکرّر، مستلزم ازدواج های متعدّد است؛ که در بحث قبل، این اتهامات رد شد.
    ضمناً در اینجا سؤالی پیش می آید که: چرا امام علیه السلام بدون مطالعه و شناخت، ازدواج می کرده تا بعد از مدت کوتاهی مجبور به طلاق شود؟ وانگهی زنان مُطلّقه، از چه خانواده هایی بوده اند و سبب جدایی چه بوده است؟
    چه کسانی بر طلاق شهادت داده اند و زنهای مطلّقه، پس از طلاق، به همسری چه کسانی در آمده اند؟
    همه این سؤالات، بی جواب مانده است.
    در صورتی که افراد دیگری که اصلاً قابل قیاس با امام نبوده اند؛ احوالاتشان مورد به مورد آمده است.
    مجموع مطالب فوق اشکالاتی است که بر احادیث نقل شده وارد شده است. اما اشکال ویژه ای هم بر حدیث سوم، یعنی حدیث برقی، مطرح است که در ذیل به صورت پرسش مطرح خواهد شد:
    مشورت کننده چه کسی بود؟

    ـ آیا او به صلاحدید حضرت امیر علیه السلام عمل کرد تا بتوان آن را شناخت؟ـ برتری حسین علیه السلام بر حسن علیه السلام روشن شده است؛ اما برتری او بر عبداللّه بن جعفر چه بوده است؟ـ چه شد که یک دفعه، سه نفر (دو برادر و یک عموزاده) باهم به خواستگاری دختری رفتند؛ آن دختر که بود و چه امتیازی داشت؟ـ آیا این مشورت قبل از سفارش علی علیه السلام نسبت به زن ندادن به حسن علیه السلام بوده است یا بعد از آن؟

    22. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ص 222.
    23. فروع کافی، ج 6، ص 56، ح 4.
    24. همان.
    25. محاسن برقی، ج 2، ص 436.
    26. سنن ابی داوود، ج 2، ص 632.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود