صفحه 1 از 101 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا لذات بهشت فقط روحانی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره آیا لذات بهشت فقط روحانی است؟




    سلام و درود بر همه

    در چند جای قرآن آمده که در بهشت هرچه بخواهیدهست...

    و در جاهای دیگر آمده که برترین لذت رضوان الله است

    وباز در قرآن آمده که در بهشت نه گرسنه میشوی و نه تشنه..نه سرمایی است و نه آفتابی و جز مرگ اول مرگی نیست..که از این مطلب سوم به این نتیجه میتوان رسید که در عالم آخرت قطعا نیاز و احتیاجات بیولوژیک دنیا وجود ندارد و بقا به خودی خود موجود است

    سوال:

    آیا انسان بهشتی که فارغ از نیازهای طبیعی (از حیث حفظ بقا و نوع) شده...نمیداند برترین لذت..لذت ذکر و تقدیس و رضوان الله است؟؟؟

    فرض میگیریم که حقیقتا و جدای از استعاره و تمثیل در بهشت لذت جسمانی موجود است...
    با مقدمات بالا
    چه توجیهی دارد فرد بهشتی لذت برتر و حقیقی را رها کند و به لذات پایین تر و غیر حقیقی مشغول گردد؟؟؟


    لذا به نظر حقیر در بهشت فقط یک لذت موجود است و آن لذت ذکر و تقدیس الهی است و آیاتی که اشاره به لذات نفسانی دارند... نه اینکه حتما واقعیت نیستند..خیر.. بلکه به جهت برانگیزانندگی در این دنیا هستند برای تشویق شدن به کار نیک ولی در آن دنیا محقق نمیشوند
    مثال عینی آن خیلی از عرفا و اولیاالله هستند که در همین دنیا به قدرت انشاء کردن موجودات رسیده اند اما جز عبادت و تقدیس حضرت حق... خواسته دیگری ندارند
    اگر هم کمی میخورند و یا ازدواج میکنند به جهت تکلیف و نیازهای طبیعی این دنیا است

    نظر کارشناسان و دوستان چیست؟
    باتشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۰:۳۴

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست






    آیا لذات بهشت فقط روحانی است؟








    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,035
    حضور
    192 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28777



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و درود بر همه

    در چند جای قرآن آمده که در بهشت هرچه بخواهیدهست...

    و در جاهای دیگر آمده که برترین لذت رضوان الله است

    وباز در قرآن آمده که در بهشت نه گرسنه میشوی و نه تشنه..نه سرمایی است و نه آفتابی و جز مرگ اول مرگی نیست..که از این مطلب سوم به این نتیجه میتوان رسید که در عالم آخرت قطعا نیاز و احتیاجات بیولوژیک دنیا وجود ندارد و بقا به خودی خود موجود است

    سوال:

    آیا انسان بهشتی که فارغ از نیازهای طبیعی (از حیث حفظ بقا و نوع) شده...نمیداند برترین لذت..لذت ذکر و تقدیس و رضوان الله است؟؟؟

    فرض میگیریم که حقیقتا و جدای از استعاره و تمثیل در بهشت لذت جسمانی موجود است...
    با مقدمات بالا
    چه توجیهی دارد فرد بهشتی لذت برتر و حقیقی را رها کند و به لذات پایین تر و غیر حقیقی مشغول گردد؟؟؟


    لذا به نظر حقیر در بهشت فقط یک لذت موجود است و آن لذت ذکر و تقدیس الهی است و آیاتی که اشاره به لذات نفسانی دارند... نه اینکه حتما واقعیت نیستند..خیر.. بلکه به جهت برانگیزانندگی در این دنیا هستند برای تشویق شدن به کار نیک ولی در آن دنیا محقق نمیشوند
    مثال عینی آن خیلی از عرفا و اولیاالله هستند که در همین دنیا به قدرت انشاء کردن موجودات رسیده اند اما جز عبادت و تقدیس حضرت حق... خواسته دیگری ندارند
    اگر هم کمی میخورند و یا ازدواج میکنند به جهت تکلیف و نیازهای طبیعی این دنیا است

    نظر کارشناسان و دوستان چیست؟
    باتشکر
    باسلام وتشکر .
    اولا آن که چون جناب شما عارفانه می اندیشند همان حرف حافظ را می زنند که گفت :
    تو و طوبا ما و قامت یار
    فکر هر کس به قدر همت اوست .
    ویا آن بزرگ دیگر گفت :
    الهی زاهد از تو حور می خواهد قصورش بین
    ز درگاهت گزیان است یارب تو شعورش بین .
    در ثانی : منافاتی ندارد هر کدام در جای خود وتزاحمی در کار نیست .
    لذا در قرآن از دو نوع نعمت‏های بهشتی یاد شده است: یکی نعمت‏های جسمانی مانند باغ‏های بهشتی، سایه‏های بهشتی، خادمان بهشتی، غذاها و نوشیدنی‏های بهشتی، قصرها، فرش‏ها، ظرف‏ها، لباس‏ها و زینت‏های بهشتی، که همه شامل مردان و زنان می‏گردد. در این نوع نعمت‏ها از حورالعین و همسران بهشتی یاد شده است .
    دیگری نعمت‏ها و لذت‏های معنوی و روحانی است، مانند خشنودی خدا، احترام ویژه، محیط صلح و صفا، امنیت و زوال خوف، دوستان همراه و رفیقان با وفا، نشاط فوق العاده درونی و نعمت هایی که در تصور نمی‏گنجد.


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    27
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    لذا به نظر حقیر در بهشت فقط یک لذت موجود است و آن لذت ذکر و تقدیس الهی است و آیاتی که اشاره به لذات نفسانی دارند... نه اینکه حتما واقعیت نیستند..خیر.. بلکه به جهت برانگیزانندگی در این دنیا هستند برای تشویق شدن به کار نیک ولی در آن دنیا محقق نمیشوند
    با سلام
    در کلام شما یک تناقض هست در ابتدا می‌فرماید یک لذت بیشتر نیست ولی در ادامه به بودن لذات غیر روحی اعتراف می‌کنید -آنجا که بیان کردید نه اینکه حتما واقعیت نیست ...-
    ثانیاً خود شما اعتراف می‌کنید آیاتی اشاره به لذات جسمانی دارد. شما چه دلیل متقن و قابل قبول دارید که این آیات را از ظاهر و حقیقت آن بر می‌گردانید و به معنایی دیگر توجیه و تأویل می‌کنید. مواظب باشید که دچار تفسیر به رای نشوید.
    آنچه شما به عنوان دلیل بیان کرده‌اید تنها ایجاد یک سوال است نه دلیل متقن.
    ثالثاً هیچ ملازمه ای بین گرفتن لذت برتر و ترک لذت پائین تر نیست در همین دنیا ما لذات روحی و برتر را نیز داریم اما از لذات مادی نیز بهره می‌گیریم آیا همان عرفا تمام لذات آنان منحصر به سیر و سلوک بود و آیا از لذات حلال به عنوان لذت بهره نمی‌گرفتند؟
    و الله العالم


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحبیب نمایش پست ها
    در کلام شما یک تناقض هست در ابتدا می‌فرماید یک لذت بیشتر نیست ولی در ادامه به بودن لذات غیر روحی اعتراف می‌کنید -آنجا که بیان کردید نه اینکه حتما واقعیت نیست ...-
    ثانیاً خود شما اعتراف می‌کنید آیاتی اشاره به لذات جسمانی دارد. شما چه دلیل متقن و قابل قبول دارید که این آیات را از ظاهر و حقیقت آن بر می‌گردانید و به معنایی دیگر توجیه و تأویل می‌کنید. مواظب باشید که دچار تفسیر به رای نشوید.
    آنچه شما به عنوان دلیل بیان کرده‌اید تنها ایجاد یک سوال است نه دلیل متقن.
    ثالثاً هیچ ملازمه ای بین گرفتن لذت برتر و ترک لذت پائین تر نیست در همین دنیا ما لذات روحی و برتر را نیز داریم اما از لذات مادی نیز بهره می‌گیریم آیا همان عرفا تمام لذات آنان منحصر به سیر و سلوک بود و آیا از لذات حلال به عنوان لذت بهره نمی‌گرفتند؟
    و الله العالم
    سلام و تشکر

    اولا آیاتی که به نعم جسمانی اشاره دارند صریح و نص نیستند و کاملا قابل تاویل اند خود قران میفرماید ما برای شما مثال میزنیم ...
    در سور نسا آمده که مثال بهشت مثال باغی است چنان و چنان...

    ثانیا تناقضی در کار نیست..عرض کردیم اگر تاویل هم نکنیم باز میتوان به یک لذت در بهشت قائل بود و آن بهترین لذت است
    و مثال عینی هم برای شما زدم که اولیا الله در دنیا هم توان ایجاد لذت ها را داشتند اما چون به بهترین لذت رسیده بودند از لذات دیگر انصراف داده اند
    و باز عرض کردیم که استفاده آنان از لذات پایین تر به جهت احکام دنیا مثل تکلیف و نیاز طبیعی بوده و لاغیر

    یاحق
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۸:۲۳

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در ثانی : منافاتی ندارد هر کدام در جای خود وتزاحمی در کار نیست .
    لذا در قرآن از دو نوع نعمت‏های بهشتی یاد شده است: یکی نعمت‏های جسمانی مانند باغ‏های بهشتی، سایه‏های بهشتی، خادمان بهشتی، غذاها و نوشیدنی‏های بهشتی، قصرها، فرش‏ها، ظرف‏ها، لباس‏ها و زینت‏های بهشتی، که همه شامل مردان و زنان می‏گردد. در این نوع نعمت‏ها از حورالعین و همسران بهشتی یاد شده است .
    دیگری نعمت‏ها و لذت‏های معنوی و روحانی است، مانند خشنودی خدا، احترام ویژه، محیط صلح و صفا، امنیت و زوال خوف، دوستان همراه و رفیقان با وفا، نشاط فوق العاده درونی و نعمت هایی که در تصور نمی‏گنجد.
    بله اما اگر بهشت شیرین است همنشینی با بهشت آفرین شیرین تر است
    پاسخ نفرمودید مومن در بهشت چرا باید لذت بهتر را رها کند و به لذات پایین تر مشغول گردد ؟علیرغم اینکه نیاز های طبیعی دنیا هم در کار نیست لذا نمیتوان مثال دنیا را زد
    در دنیا اگر عارف در کنار لذت عبادت به لذات مادی هم روی میاورد از حیث تکلیف و نیاز طبیعی است نه اینکه لذت آن مقصود باشد حال آنکه نیاز طبیعی و تکلیف در بهشت جایی ندارد..

    یاحق

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    آیا لذات بهشت فقط روحانی است؟
    سلام
    یک دلیل عقلی برای روحانی محض بودن معاد ارائه کنید.


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتای بی همتا نمایش پست ها
    یک دلیل عقلی برای روحانی محض بودن معاد ارائه کنید.
    سلام

    ارائه دادیم

    اولا آیات جسمانی بودن معاد قابل تاویل اند خو خداوند میفرماید ما برای شما مثال میزنیم
    و خاصا در مورد بهشت داریم که مثل بهشت مثل باغی است چنان و چنان(ازاین واضح تر؟)

    ثانیا صحبت بر روحانی بودن صرف نیست بلکه روی لذات است
    برفرض اگر هم جسمانیتی درکار باشد باز لذات جسمانی ثابت نمیشود(در انجیل هم همین آمده)
    وقتی نیاز طبیعی و تکلیف در بهشت منتفی است چرا فرد بهشتی باید لذت برتر را که ذکر و تقدیس است را رها کند و مشغول لذت پایین تر گردد؟؟؟

    یاحق

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    ارائه دادیم
    من که دلیل عقلی ندیدم

    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    اولا آیات جسمانی بودن معاد قابل تاویل اند خو خداوند میفرماید ما برای شما مثال میزنیم
    و خاصا در مورد بهشت داریم که مثل بهشت مثل باغی است چنان و چنان(ازاین واضح تر؟)
    اینکه قابل تاویل هستند که دلیل نیست
    همه آیات قابل تاویل اند
    مثلا قل هو الله احد
    بگو او الله احد است
    حالا تاویل کنیم که اثبات شی نفی ما عدا نمی کند پس اینکه خدا احد است نفی نمی کند خدای احد دیگری نباشد یعنی قل هو الله احد و اله آخر هم احد است یعنی دو خدا که هر دو احد هستند!
    اینکه نمی شود دلیل اگر بنا بر توجیه و تاویل باشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود
    می شود تفسیر به رای و عاقبت تفسیر به رای هم مشخص است

    اما اینکه گفته شده است مثل جنت چنین و چنان است باز چیزی را ثابت نمی کند زیرا تمثیل و مثلی از یک واقعیت است، تمثیل از وعده ای که تخلف بردار نیستب علاوه آنکه خداوند در ادامه آیه، مشخصات و ویژگی های حقیقی آن وعده ی حق را به تصویر می کشد. آیا می توان این تصویر کشی خداوند از وعده بهشت برای متقین و وعید جهنم برای کفار را غیرواقعی دانست و صرف تمثیل عاری از واقع شمرد؟
    ثانیا مثل به معنای توصیف است یعنی توصیف بهشت های متقین چنین و چنان است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    ثانیا روحانی بودن صرف نیست بلکه روی لذات است
    برفرض اگر هم جسمانیتی درکار باشد باز لذات جسمانی ثابت نمیشود(در انجیل هم همین آمده)
    بخشی از انجیل که تحریف شده است پس نمی توانید به آن استناد کنید


    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    چرا فرد بهشتی باید لذت برتر را که ذکر و تقدیس است را رها کند و مشغول لذت پایین تر گردد؟؟؟
    بر فرض که ما چرایی را ندانیم،این چه ارتباطی دارد به اینکه چون ما چرایی را نمی دانیم دلیلی ندارد؟! یعنی اصلا من به این سوال جواب می دهم که چرایی را نمی دانم؟ آنوقت شما از ندانستن چرایی چگونه به نبود چرایی رسیدید؟
    ثانیا این حرف شما مصادره به مطلوب است چون هنوز ثابت نکرده اید که آن دنیا مادی نیست اما از نتایج آن دارید استفاده می کنید چون اگر مادی باشد مثل همین دنیا که حتی انبیا در اوقاتی به لذت مادی روی اورد اند در همان دنیا هم به همین شکل توجیه می شود.

    در انتها باز از شما در خواست می کنم دلیل عقلی بر روحانی محض بودن معاد بیاورید! چون ظاهر نصوص که صراحتا مادی بودن معاد را ثابت می کند و بنده دلیل عقلی بر روحانی محض بودن معاد هم ندیده ام!


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,864
    حضور
    190 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    8002



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    پاسخ نفرمودید مومن در بهشت چرا باید لذت بهتر را رها کند و به لذات پایین تر مشغول گردد ؟علیرغم اینکه نیاز های طبیعی دنیا هم در کار نیست لذا نمیتوان مثال دنیا را زد
    سلام علیکم
    وقتی بین بندگان و خدا رابطه عاشق و معشوقی اتفاق میافتد ، عاشق از آنچه معشوق را خوشحال میکند نهایت لذت را میبرد! لذت های بهشتی هدیه الهی است ورضایت الهی و خشنودی خدارا در بر داردو در واقع خداوند از وقتی بندگان در بهشت از نعمان لذت میبرند خشنود است و بندگان این خشنودی را درک میکنند یعنی از خشنودی خدا لذت میبرند، وگرنه اگر فرض بهشت را با تمام لذاتش به بندگان بدهند اما بگویند وصال الهی در کار نیست تمام بهشت با جهنم چه فرقی دارد؟!! چه لذتی دارد ؟؟!!
    پس بنده حقیر اینگونه احساس میکنم که استفاه بندگان از نعمات الهی دربهشت درواقع عشق بازی با خداوند است ، یعنی این نعمات در دل وصال الهی نهفته است و نه در کنار آن! پس اصل لذت و بالاترین لذت میشود همان وصال الهی

    از طرفی بهشت درجات دارد! که به اعمال انسان در این دنیا برمیگردد که بتواند به کدام درجاتی از بهشت دست یابد و بندگان در بهشت به آنچه دارند راضی هستند

    یازهرا(س)
    ویرایش توسط یارب : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۸:۵۴
    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 101 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود