جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در آیه 124 بقره "لاینال عهدی الظالمین" شامل حضرت آدم (ع) هم می شود؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,864
    حضور
    190 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7994

    اشاره آیا در آیه 124 بقره "لاینال عهدی الظالمین" شامل حضرت آدم (ع) هم می شود؟!




    سلام علیکم
    باعرض ادب و احترام به محضر استاد گرامی و کاربران محترم

    از محضرتان سوالی داشتم

    خداوند عزیز در آیه 35 سوره بقره خطاب به حضرت آدم(ع) میفرماید
    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ

    و در آیه 124 سوره بقره خطاب به حضرت ابراهیم(ع) میفرماید
    وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ

    حال سوال بنده این است
    1- کلمه "ظالمین" در این دو آیه به چه معناست؟!
    2- با توجه به این دو آیه و با توجه به اینکه حضرت آدم (ع) بابیان
    رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا... به ظلم به نفس خود اعتراف میکنند آیا حضرت آم (ع) هم شامل لا ینال عهدی الظالمین که در آیه 124 آمده میشوند؟!

    از اینکه حقیر را در رسیدن به پاسخ این سوال یاری بفرمایید سپاسگزار خواهم بود
    خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگراند
    یازهرا(س)

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۷:۲۶
    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58311



    با نام و یاد دوست






    آیا در آیه 124 بقره "لاینال عهدی الظالمین" شامل حضرت آدم (ع) هم می شود؟!








    کارشناس بحث: استاد عمار


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204




    با سلام و ادب
    در آیه 35 بقره که آمده «فتكونا من الظالمین»، كلمه ظالمین اسم فاعل از ظلم است، نه ظلمت، كه بعضى از مفسرین احتمالش را داده‌اند، چون خود آدم و همسرش در آیه «ربنا ظلمنا انفسنا، و ان لم تغفر لنا و ترحمنا...»، اعتراف به ظلم خود كرده‌اند.
    چیزی كه هست خدای‌تعالى این تعبیر را در سوره طه مبدّل به تعبیر شقاوت كرده در این‌جا فرموده «فتكونا من الظالمین» و در آن‌جا فرموده «فلا یخرجنكما من الجنة فتشقى» و شقاء بمعناى تعب و سختی است، هم‌چنان‌كه خود قرآن آن را تفسیر نموده و تفصیل داده به این‌كه «ان لك الا تجوع فیها و لا تعرى و انك لا تظما فیها و لا تضحى...» كه ترجمه‌اش گذشت. از این‌جا به خوبى روشن مى‌گردد كه وبال ظلم نامبرده همان واقع شدن در تعب زندگى در دنیا، از گرسنگى و تشنگى و عریانى و خستگى بوده و بنابراین ظلم آدم و همسرش، ظلم به نفس خود بوده، نه نافرمانى خدا، چون اصطلاحاً وقتى این كلمه گفته می‌شود، معصیت و نافرمانى و ظلم به خداى سبحان به ذهن مى‌رسد. (و مراد از ظالمین در لا ینال عهدی الظالمین کسانی هستند که با نافرمانی خداوند صفت عدالتشان به ظلم تبدیل می‌شود و از شایستگی مقام نبوت ساقط می‌گردند.)
    توضیح بیشتر این‌که نهى خداوند از نزدیك شدن به درخت نهى از شادى و خیرخواهانه بوده نه یك نهى مولوى. در نتیجه این نیز روشن مى‌گردد كه پس نهى نامبرده یعنى (نزدیك این درخت مشوید) نهى تنزیهى و ارشادى و خلاصه خیرخواهانه بوده و نه نهى مولوى كه تا نافرمانیش عذاب داشته باشد. (مثل این‌كه شما به فرزند خود بگوئى پابرهنه راه مرو، چون ممكن است میخ پاى تو را سوراخ كند) مخالفت چنین نهیى را معصیت نمی‌گویند. پس آدم و همسرش بنفس خود ظلم كردند و خود را از بهشت محروم ساختند، نه این‌كه نافرمانى خدا را كرده و باصطلاح گناهى مرتكب شده باشند
    از این هم كه بگذریم، اگر نهى خدا، تكلیفى و مولوى بود، باید بعد از آن‌كه مرتكبش توبه كرد و توبه‌اش قبول هم شد، كیفرش نیز برداشته شود و ما مى‌بینیم در مورد آدم این كیفر برداشته نشد؛ چون توبه كردند و توبه‌شان هم قبول شد ولى به بهشت برنگشتند و وضعى را كه در آن‌جا داشتند بدست نیاوردند و اگر نهى و تكلیف خدا ارشادى نبود، باید غیر از اثر وضعى و تكوینى، اثر دیگرى شرعى نداشته باشد، چون توبه اثر شرعى گناه را از بین مى‌برد و باید در مورد آدم و همسرش نیز اثر شرعى گناه را از بین مى‌برد و دوباره به بهشت برمى‌گشتند و مقام قرب را بدست مى‌آوردند، ولى نیاوردند. پس مى‌فهمیم كه نهى خدا مولوى نبوده، تنها ارشاد آدم و خیر‌خواهى او بوده است.(1)

    ظلم به نفس به نحو تخلف با اوامر ارشادی خداوند باعث صدق عنوان ظالم در مقابل عادل نیست تا با آیه «لا ینال عهدی الضالمین» تناقض داشته باشد. این امر در حقیقت ترک اولایی بوده است که با عصمت آن حضرت تنافی نداشته و شایستگی حضرت آدم را برای احراز مقام نبوت و خلافت خدا در زمین زیر سؤال نمی‌برد.

    ترجمه تفسیر المیزان، جلد 1، صفحه 201

    آیا در آیه 124 بقره "لاینال عهدی الظالمین" شامل حضرت آدم (ع) هم می شود؟!

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    1,864
    حضور
    190 روز 9 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    7994



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    ظلم به نفس به نحو تخلف با اوامر ارشادی خداوند باعث صدق عنوان ظالم در مقابل عادل نیست تا با آیه «لا ینال عهدی الضالمین» تناقض داشته باشد. این امر در حقیقت ترک اولایی بوده است که با عصمت آن حضرت تنافی نداشته و شایستگی حضرت آدم را برای احراز مقام نبوت و خلافت خدا در زمین زیر سؤال نمی‌برد.
    سلام علیکم
    باعرض ادب و احترام به محضر شما استاد گرامی و با تشکر و سپاس از پاسخی که بیان فرمودید

    خداوند که در این آیه مشخص نکرده چه ظلمی منظور است! به صورت مطلق فرموه است،شاید همان ظلم به نفس حضرت آدم ( ولو اینکه نهی ارشادی باشد) را هم شامل شود،حال میخواستم بدانم بر اساس چه قراینی میفرمایید معنای ظلم در "لا ینال عهدی الظالمین" به صورت مطلق نیست و ترک اولی را هم شامل نمیشود؟

    خب از طرفی بله فرمایش شما صحیح است این ترک اولی منافاتی با مقام نوبت ایشان ندارد اما با مقام امامت (عهدی) که بالاتر از مقام نبوت است چطور؟ آیا با آن نیز تنافی ندارد؟

    یازهرا(س)

    در پیوند ازدواج قرار نیست دو‌نفر به هم برسند

    قرار است باهم به خدا برسند

    «همسر یعنی همسفر تا بهشت»

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    خداوند که در این آیه مشخص نکرده چه ظلمی منظور است! به صورت مطلق فرموه است،شاید همان ظلم به نفس حضرت آدم ( ولو اینکه نهی ارشادی باشد) را هم شامل شود
    «الظالمین» در آیۀ 35 سورۀ بقره به معنای ستم است، به دلیل تعبیر خود آدم(ع) در مقام توبه است «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا ... ». و مظلوم در جمله «فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ». خود آدم و حوا هستند و ظلم در این جمله، ظلم به نفس است، نه ظلم به خداوند یا دیگران، چون آنچه در ارتکاب نواهی ارشاد یا در ترک اوامر ارشادی مطرح است، ضرر و خسارتی است که نصیب خود شخص می شود؛ چنان که اگر شخص بیمار به امر یا نهی ارشادی پزشک اعتنا نکند، به خود ضرر زده و ستم کرده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    حال میخواستم بدانم بر اساس چه قراینی میفرمایید معنای ظلم در "لا ینال عهدی الظالمین" به صورت مطلق نیست و ترک اولی را هم شامل نمیشود؟
    بنده چنین عرض نکردم و اتفاقا بر عکس منظورم بود. یعنی اطلاق دارد ،بدین معنا که عهد خداوند به ظالم نمی رسد؛ خواه همچنان این ظالم کنونی بر ظلم خود اصرار ورزد و خواه از آن توبه کند. مرحوم طبرسی(ره) هم با توجه به این اطلاق می فرماید: این آیه در همان زمان که این شخص مشرک و کافر و ظالم بود دربارۀ وی صادق بود و چون عهد خداوند به ظالم نمی رسد؛ پس عهد الهی به این شخص نمی رسد؛ هر چند احوال او دگرگون گردد، نه اینکه معیار خصوص حال فعلی او در حال توبه باشد. این دلییل لفظی که در حال تلبس به مبدأ او را شامل شد، اطلاق دارد و معنای آیه این است: این شخص که اکنون مشرک، کافر و ظالم است عهد امامت به او نمی رسد؛ خواه بعداً توبه کند یا نکند.
    (آیه مطلق است و مقیّد به زمانی دون زمانی نشده پس واجب است که حمل شود بر همۀ اوقات؛ بنابراین ظالم به امامت نمی رسد، هر چند بعد از ظلم توبه کند).

    نقل قول نوشته اصلی توسط یارب نمایش پست ها
    خب از طرفی بله فرمایش شما صحیح است این ترک اولی منافاتی با مقام نوبت ایشان ندارد اما با مقام امامت (عهدی) که بالاتر از مقام نبوت است چطور؟ آیا با آن نیز تنافی ندارد؟
    جواب این سوال رو در این لینک ببینید:
    http://www.soalcity.ir/node/2021

    آیا در آیه 124 بقره "لاینال عهدی الظالمین" شامل حضرت آدم (ع) هم می شود؟!

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۲۹, ۲۱:۴۳
  2. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  3. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود