صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تقوا واقعا ارزش است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    اشاره آیا تقوا واقعا ارزش است؟




    سلام
    اگر تقوا و تهذیب نفس ارزش است و هدف از خلقت انسان تقرب به خدا و عبادت اوست، چرا خداوند در برابر آن به مشتهیات نفس وعده داده؟
    آیا این نوعی عوام فریبی نیست که به بشری که دلیل تقوا و منع شدن از نفسانیات را نمیفهمد به او وعده همان نفسانیات را بدهیم؟
    آیا همین دلیل دین ناباوری نیست

    باتشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۳:۲۶

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    آیا تقوا واقعا ارزش است؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    باسلام

    تقوا عبارت است از
    نیروىی بازدارنده که به صورت یک ملکه نفسانی و نیروی درونی در وجود انسان به وجود می آید و او را در برابر طغیان شهوات و ارتکاب کارهای خلاف حفظ مى‏کند.
    تقوا دارای درجاتی است که کمترین آن، دوری از گناهان و محرمات است.
    درجه بالاتر آن، دوری کردن از امور شبهه ناک است.
    و عالی ترین درجه آن، دوری کردن از هر آنچه غیر خداوند است و قلب انسان را به خود مشغول میکند.(1)

    از سوی دیگر امیال مختلفی در نهاد انسانها قرار داده شده است؛ شهوت مال، شهوت قدرت، شهوت موقعیت اجتماعی و شهرت، شهوت جنسی و امیالی از این دست. هر گروهی از آنها، تمایل به یکی از این امیال دارد.
    وجود اصل شهوت و غضب از لوازم زندگی دنیا و بقای نسل بر روی زمین است. اما از آنجا که انسان به دنبال به دست آوردن حداکثر منافع خود، سعی در پایمال کردن حق دیگران در بهره مندی از نعمتهای الهی است، خداوند متعال، دستوراتی را در مورد نحوه به کار بستن این دو میل در قالب احکام شرعی در دین خود بیان کرده است.

    بنابراین، اصل این امیال، در دنیا هیچ مشکلی ندارد و در عین حال خودش، یکی از لوازم و اسباب آزمایش انسانهاست که به چه صورتی از آن استفاده میکنند.

    انسان به خاطر خو گرفتن و عادت کردن به نوع خاصی زندگی کم کم، نفسش همان را نهایت آرزوی خودش قرار میدهد.

    چنین افرادی، از آنجا که نهایت آرزویشان رسیدن به این نعمتها است، حتی در بهشت نیز در نهایت به این نعمتهاخواهند رسید نعمتهایی از قبیل حور و قلمان و شراب طهور و خانه های بزرگ و باغ های سرسبز نصیب او خواهد شد.

    این نیز پاداش اطاعت های او در دنیا و استفاده درست از امیال نفسانی اش مطابق با دستور خداوند است.

    یعنی او به واسطه همین اطاعت حداقلی اش، به درصدی از کمال دست یافته است؛ زیرا اطاعت کردن از دستورات خداوند موجب رسیدن نفس انسان به درصدی از کمال میشود، ولو قصد آن شخص رسیدن به بهشت یا دوری از عذاب جهنم باشد.

    هرچند او به خاطر ضعف معرفتی، در همان سطح باقی مانده است و کمالش در همان حد است که از خداوند اطاعت کند ولی اطاعتش به خاطر رسیدن به نعمتهای بهشتی باشد. و این در حد و اندازه او اشکالی نداد.

    به خاطر سطح درک او و اینکه میزان درکش از لذت، لذتهای مادی است، برای جلب توجه او و تشویقش خداوند متعال از نعمتهای مادی و برای ترساندنش از عذابهای جسمانی استفاده کرده است.

    حال آنکه اگر او قدری سطح معرفتش را بالاتر میبرد و از شهوت خود را بالاتر میکشید و به سمت معرفت حقیقی حق تعالی و شناخت قدر و منزلت خویش گام بر میداشت، به نعمتهایی میرسید که زبان از وصفش ناتوان و عاجز است.

    ادامه دارد...


    ـــــــــــــــــــــ
    1.
    تفسیر نمونه، ج22، ص205










    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۰۸:۰۹

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    در حدیثی از مولا علی علیه السلام در مورد انواع و اقسام مردم در عبادت نقل شده است:
    «إِنَّ الْعِبَادَةَ ثَلَاثَةٌ: قَوْمٌ عَبَدُوا الله عَزَّ وَ جَلَّ- خَوْفاً، فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ؛ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا الله تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- طَلَبَ الثَّوَابِ، فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ؛ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا الله عَزَّ وَ جَلَّ- حُبّاً لَهُ، فَتِلْكَعِبَادَةُ الْأَحْرَارِ، وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَة»(2)

    عبادت به سه صورت است: گروهی، خداوند را صرفا از روی ترس عبادت میکنند که عبادت آنان، عبادت بردگان است.
    گروهی به دنبال رسیدن ثواب هستند و عبادت آنان عبادت تاجران و اجیران است.
    گروهی نیز خداوند را صرفا به واسطه محبت او عبادت میکنند که این عبادت، عبادت آزادگان است و این عبادت، برترین عبادات است.

    این گروه، از تبعیت از دستورات و حتی سفارش های خداوند هیچ قصد و غرضی ندارند جز رسیدن به خشنودی و رضایت پروردگار. قرآن کریم در مورد هدف این افراد چنین میفرماید:
    «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد»(3)

    این افراد حتی در فدا کردن جان خود، هیچ هدفی ندارند مگر رسیدن به رضای الهی.

    به هر حال، فارغ از درجات عمومي كه براي همگان يكسان است، نعمتهايي در بهشت وجود دارد كه به برخي اختصاص داشته كه ديگران از آن محروم هستند و بالاترين درجه آن رسيدن به مرحله قرب الهي است كه خداوند در قرآن از آن به برترين درجه بهشت ياد مي كند:
    «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيم‏»(4)


    "خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشت هاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است."

    فردوس بالاترين مراتب بهشت است. و به نظر مي‏رسد كه رسیدن به این بهشت، مقامي فوق بهشت است زيرا با وجود اين‏كه تمام مراتب و درجات عالم ملكوت چه نعمت‏هاي مادي و چه نعمت‏هاي معنوي را دارند، با این حال، از نعمتهایی بهره مند میشوند که به فرموده خود خداوند، فهم آن از درک آدمیان و تصور آنان خارج است. این مطلب در روايتی از رسول خدا(ص) وارد شده است كه:
    " خداوند فرمود: من براي بندگان صالح خود چيزهايي را مهيّا كرده‏ ام كه هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر هيچ دلي خطور نكرده است، از اين نعيم بهشتي كه من شما را آگاه كرده ‏ام سخن نگوييد و دست از كنجكاوي برداريد و اگر مي‏خواهيد اجمالاً در اين ارتباط چيزي بدانيد، اين آيه را قرائت كنيد: فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرّة أعين (5).

    این درجه بندی بهشتیان دقیقا انعکاس رفتار آن افراد در دنیا و ناشی از سطح معرفت آنان نسبت به خداوند و قرب متناسب با آن است.
    نتیجه اینکه، وعده هایی که در قران کریم به انسانها داده شده نه با قرب الهی منافات دارد و نه با تقوا؛ چرا که تقوا، عبارت است از پرهیز از نافرمانی خداوند و این امر منافاتی نه ازدواج و استفاده از لذتهای مادی دارد و نه منافاتی با کسب درآمد.

    اشکال اصلی سوال در این مطلب نهفته بود که:
    اولا: از طرفی تقوا را با لذت بردن حلال در تنافی میدانست حال آنکه هیچ منافاتی بین آنها نیست.
    ثانیا: پاداش های جسمانی بهشتی حتی به متقی ترین افراد را به معنای آن گرفته است که ایشان نیز به همین قصد و انگیزه عبادت خداوند را انجام داده اند.
    ثالثا: رسیدن به کمال را امری دانسته که یک حالت بیشتر ندارد و آن، حالتی است که به هیچ وجه به لذتهای دنیوی و جسمانی توجهی نداشته باشد.


    حال آنکه کسی میتواند در اوج تقوا باشد ولی در دنیا پولدار باشد و از لذتهای حلال خداوند نیز بهره مند باشد. همانطور که برعکس آن نیز کاملا ممکن و محتمل است.
    در آخرت نیز به انسانها همین وعده ها داده شده است. برخی به خاطر بهره مندی از همین نعمتها، از خداوند اطاعت میکنند که به فرموده مولی علی ع، عبادت آنان عبادت تاجران و کاسبان است.
    ولی کم هم نیستند انسانهایی که در عبادت او، هیچ هدف و طمعی ندارند جز اینکه او را شایسته عبادت دیده اند.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــــ
    2. الکافی، طبع دارالحدیث، ج۳، ص۲۱۶
    3. بقره، آیه۲۰۷
    4. سوره توبه، آیه72
    5. سجده، آيه 17: تفسير مجمع‏ البيان، طبرسي، طبع صيدا، ج4، ص33
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۲/۰۷ در ساعت ۰۷:۳۲

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    اشکال اصلی سوال در این مطلب نهفته بود که:
    اولا: از طرفی تقوا را با لذت بردن حلال در تنافی میدانست حال آنکه هیچ منافاتی بین آنها نیست.
    سلام و تشکر

    صحبت دنیا نیست صحبت آخرت است
    در دنیا اگر دستور به استفاده از لذات حلال است به جهت خود تقوا است یعنی برای رفع مانع و رسیدن به رسیدن به لذت معنوی
    اما در بهشت چرا تقوا ارزش نیست؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    در دنیا اگر دستور به استفاده از لذات حلال است به جهت خود تقوا است یعنی برای رفع مانع و رسیدن به رسیدن به لذت معنوی
    اما در بهشت چرا تقوا ارزش نیست؟
    باسلام
    دوست عزیز!
    در پست بالا نیز عرض شد، تقوا مگر با این امور منافات دارد؟
    اتفاقا مشکل کار در همینجاست.
    اگر این امور با تقوا قابل جمع نیست در هیچ مکان و فضایی قابل جمع نیست و اگر منافاتی با هم ندارند، در هیچ مکانی ایرادی ندارند.
    بله تنها یک چیز می ماند و آن هم این است که توجه تام داشتن و دلبستگی به این امور، حتی در موارد حلالش، با قرب تام الهی منافات دارد که اگر این منظورتان است، باز هم تفکیک بین دو عالم معنا ندارد.
    یعنی هم در دینا و هم در آخرت، توجه تام داشتن به این امور(لذتهای دنیوی اعم از خوراک، پوشاک و جنسی) با مرحله تام تقوا منافات دارد. همانطور که در بالا نیز یادآوری شده بود:

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    و عالی ترین درجه آن، دوری کردن از هر آنچه غیر خداوند است و قلب انسان را به خود مشغول میکند
    ولی دقت در قید عالی ترین مرتبه و درجه نشان میدهد که آنچه منافات دارد، عطف توجه کردن به این امور است نه بهره مندی از اینها.

    چنین مغالطه ای(منافات بین تقواا و بهره مندی از این لذتها) دقیقا از جنس همان مغالطه منافات بین زهد و بهره مندی از این لذتهاست.




  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    به خاطر سطح درک او و اینکه میزان درکش از لذت، لذتهای مادی است، برای جلب توجه او و تشویقش خداوند متعال از نعمتهای مادی و برای ترساندنش از عذابهای جسمانی استفاده کرده است.
    سلام
    خب اینکه همان اصالت لذت است
    ترک لذت برای لذت
    چه وجه قربی با خدا دارد؟

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    خب اینکه همان اصالت لذت است
    ترک لذت برای لذت
    چه وجه قربی با خدا دارد؟
    قرب به خدا یک مفهوم تشکیکی است و قابل شدت و ضعف.
    هر کسی به اندازه معرفتش میتواند به خداوند نزدیک شود و تقرب بیابد.
    اما تقرب یک بنده معمولی مانند امثال من کجا و تقرب امثال آقای بهجت ها کجا و تقرب امثال معصومین و از همه بالاتر رسول اکرم ص کجا؟
    تقرب این بنده خدا به خاطر عباداتش و دوری از محرمات و اطاعت از فرامین خداوند، به همان اندازه خواهد بود.
    شکی در این نیست؛ زیرا وقتی او عبادت خداوند را میکند، یا به خداوند نزدیک میشود یا دور میشود؟
    قطعا با عبادتی که از نظر شرعی صحیح است، از خداوند دور نمیشود، پس به او نزدیک میشود.
    اصل نزدیک شدن مسلم است. اما مسئله در این است که این نزدیکی تا چه حدی است.
    به همین جهت، بزرگان فرموده اند که اثر بخشی عبادات به میزان درجه معرفت اشخاص عبادت کننده است.
    هر کسی که معرفت بیشتری داشته باشد، عباداتش اثر بخش تر و در نیل به قرب الهی موثر تر خواهد بود.


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    قرب به خدا یک مفهوم تشکیکی است و قابل شدت و ضعف.
    هر کسی به اندازه معرفتش میتواند به خداوند نزدیک شود و تقرب بیابد.
    اما تقرب یک بنده معمولی مانند امثال من کجا و تقرب امثال آقای بهجت ها کجا و تقرب امثال معصومین و از همه بالاتر رسول اکرم ص کجا؟
    تقرب این بنده خدا به خاطر عباداتش و دوری از محرمات و اطاعت از فرامین خداوند، به همان اندازه خواهد بود.
    شکی در این نیست؛ زیرا وقتی او عبادت خداوند را میکند، یا به خداوند نزدیک میشود یا دور میشود؟
    قطعا با عبادتی که از نظر شرعی صحیح است، از خداوند دور نمیشود، پس به او نزدیک میشود.
    اصل نزدیک شدن مسلم است. اما مسئله در این است که این نزدیکی تا چه حدی است.
    به همین جهت، بزرگان فرموده اند که اثر بخشی عبادات به میزان درجه معرفت اشخاص عبادت کننده است.
    هر کسی که معرفت بیشتری داشته باشد، عباداتش اثر بخش تر و در نیل به قرب الهی موثر تر خواهد بود.
    سلام
    از نظر بنده اینطور نیست
    عبادت برای حور و قصور همان نفس پرستی است نه خدا پرستی
    کار برای مزدی که هیچ ارتباطی با صاحبکار و کارفرما ندارد
    در واقع هیچ قداست و معنویتی در آن نیست
    مطلوب و غایت همان خود خواهی است نه خداخواهی


    نمیشه از طرفی گفت که از هوای نفس بپرهیز تا به هوای نفس برسی!!
    بلکه هدف در یه صورت میتواند توجیه داشته باشد و آن اینکه هدف از تقوا گذشتن از شهوت و مرتبه حیوانی است برای نایل شدن به مقام ملایکه و برتر از آن
    لذا وعده به لذت نفسانی نه از جهت بیان واقعیت بهشت است بلکه به جهت سر و سامان دادن به دنیاست (وعده های بچه گولزنک)بلکه ازاین رهگذر عوام از شهوت پرستی بگذرند و بالا آیند
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۶/۲۳ در ساعت ۰۲:۴۶

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    به نام خدا

    تقوا مراتب دارد نهایت مرتبه آن پرداختن از نعمت به منعم است.

    اما تقوا در ارتباط با انقیاد و تسلیم در برابر فرامین حق معنا می یابد

    و اعتراض به حکم حق و یا نحوه بیان حق در پاداش و جزا با تقوا سنخیت ندارد.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود