صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه رابطه خدا با انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747

    اشاره شبهه رابطه خدا با انسان




    سلام
    چرا طبق آیات و روایات تجلی خداوند فقط مطابق با اعمال و گمان انسان است؟
    آیا این نقص نیست؟
    چرا نباید خداوند ورای گمان و اعمال ما در آخرت ظهور و تجلی نداشته باشد؟

    آیا این عقیده منتهی به این اندیشه نمیشود که چیزی جز اندیشه و اعمال ما وجود ندارد و آخرت هم باطن گمان و اعمال ما است و بس.چه شفاعتش و چه عذابش
    و این باور که انسان تنهاست و به خود واگذار شده و هرچه کاشت درو میکند و اگر همه عمر را اشتباه کاشت و مرد... کسی نیست اورا از اعمال و عقایدش نجات دهد.
    رابطه چنین خدایی با انسان به نظر من از رابطه انسان با انسان کمتر است بعنوان مثال بنده یه تصور غلطی از شما دارم اما وقتی با شما روبرو میشوم شما را طور دیگر میبینم و نظرم عوض میشود
    اما در مورد خدا اینطور نیست بلکه ما با همان اندیشه غلط خود روبرو میشویم نه چیزی ورای آن
    خب پس خدا کجاست؟

    باتشکر
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۲:۴۷

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    شبهه رابطه خدا با انسان








    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسشتان

    بدون شکّ تجلّی خداوند سبحان بر همه موجودات صورت گرفته و متجلی گشته است منتهی موجودات به اندازه ظرفیت و قابلیت وجودی خود این فیض را دریافت کرده اند(قاضی طباطبایی،شرح دعای سمات،ص74) هم اکنون نیز خداوند بر همه موجودات متجلّی است لذا آنانکه که چشم دل باز کرده اند این تجلّی را با چشم دل مشاهده می کنند و همه جهان را پر از نور خدا می بینند.
    اینکه فرمودید تجلی خداوند منوط بر اعمال است (اگر اشتباه نکنم) این سخن صحیحی نیست و من در هیچ آیه و روایتی چنین مطلبی را ندیدم آنچه درست است این است که مشاهده تجلّی خداوند منوط بر این است که انسان حجاب های ظلمانی و مادّی را از چشم دل بردارد؛ خداوند هر لحظه بر موجودات متجلّی است منتهی چشم دل می خواهد که این تجلّی را مشاهده کند ...
    مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان چنین می‌گوید: «بندگان خدا در شرائطی قرار می‌گیرند که حجابی میان آنها و پروردگارشان نیست، زیرا طبیعت روزقیامت ظهور و بروز حقایق است، همانگونه که در آیه 25 سوره نور آمده: «وَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ» در آن روز می‌دانند که خداوند حق آشکار است» (تفسیر المیزان جلد 15 صفحه 103 و جلد 10 ص 69)
    در قیامت که همه این شواغل فکری برطرف می‌گردد انسان با تمام وجودش متوجه پروردگار عالم می‌شود (تفسیر نمونه 17/ 359)
    این حالت ممکن است بر اثر پاکی و تقوا و عبادت و تهذیب نفس در این دنیا برای گروهی پیدا شود، چنان که در نهج البلاغه می‌خوانیم: یکی از دوستان دانشمند علی علیه السلام به نام «ذعلب یمانی» از امام علیه السلام پرسید «هل رأیت ربک»: «آیا خدای خود را دیده‌ای»؟!
    امام علیه السلام فرمود:« أ فأعبد ما لا اری آیا خدائی را که نبینم پرستش کنم»؟!
    و هنگامی که او توضیح بیشتر خواست امام اضافه کرد: « لا تدرکه العیون بمشاهدة العیان و لکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان» چشم‌های ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلبها به وسیله نور ایمان او را درک می‌نمایند (نهج البلاغه کلام 179)

    چه‌ خوب‌ حكيم‌ سبزواري‌ قدّس‌ اللهُ نفسَه‌ فرموده‌ است‌:
    شورش‌ عشق‌ تو در هيچ‌ سري‌ نيست‌ كه‌ نيست ******* منظر روي‌ تو زيب‌ نظري‌ نيست‌ كه‌ نيست‌
    موسئي‌ نيست‌ كه‌ دعويّ أنا الحقّ شنود
    ******* ورنه‌ اين‌ زمزمه‌ اندر شجري‌ نيست‌ كه‌ نيست‌

    و چه‌ عالي‌ عارف‌ شبستري‌ سروده‌ است‌
    روا باشد أنا الله‌ از درختي‌ ********* چرا نبود روا از نيكبختي
    («گلشن‌ راز» با خطّ عماد اردبيلي‌، ص‌ 41)‌

    و نيز سبزواري‌ به‌ عنوان‌ شاهد فرموده‌ است:‌
    غافل‌ از خويش‌ خدا مي‌طلبي ************* اي‌ غلط‌ كرده‌ كرا مي‌طلبي‌
    مخزن‌ گنج‌ معاني‌ دل‌ تست ‌
    ************* مقصد هر دو جهان‌ حاصل‌ تست‌
    («شرح‌منظومه‌« طبع‌ناصري‌، در حاشيۀص‌ 301)
    مي گويد: موسائي‌ نيست‌ كه‌ دعواي‌ أنا الحقّ را بشنود و گرنه‌ اين‌ سخن‌ در هر درختي‌ هست‌، بلكه‌ در هر موجودي‌ هست‌. آن‌ درخت‌ خصوصيّتي‌ ندارد، مثل‌ سائر اشجار است‌، و تمام‌ درخت هاي‌ جهان‌ مركز تجلّي‌ خدا هستند، مركز نور و ظهور حقّ هستند، نمايشگر اسماء و صفات‌ خدا هستند، منتهي‌ آن‌ كسي‌ كه‌ بايد بشنود بايد موسي‌ باشد و وقتي‌ انسان‌ موسي‌ شد آن‌ صدا را مي‌شنود، چه‌ از اين‌ درخت‌ باشد چه‌ از درخت‌ ديگر.

    حضرت‌ موسي‌ علي‌ نبيّنا و آلهِ و عليه‌ الصّلوةُ و السَّلام‌ چون‌ در وجود خود به‌ علّت‌ صفا و طهارت‌ و تزكيه‌، شرائط‌ تحقّق‌ تجلّيات‌ نور توحيد را تحقّق‌ بخشيده‌ بود، مشاهدۀ توحيد حضرت‌ حقّ كرد.
    اگر انسان وجود خود را صفا داده و تزکیه کند یقینا تجلّی خداوند را نه تنها در درخت، بلکه در همه موجودات مشاهده خواهد کرد.


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۸:۰۱
    شبهه رابطه خدا با انسان
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    اینکه فرمودید انسان تنهاست و به خود واگذارده شده، پس فلسفه ارسال رسل از جانب خداودند چیست؟ فلسفه انزال کتاب هدایت قران کریم چیست، فلسفه وجود مقدس 14 معصوم چیست؟ چرا خداوند در هر زمان معصومی را برای هدایت و راهنمایی بشر فرستاده است؟ آیا جز این نیست که ندای حقّ را به گوش انسان برساند! بله از نظر انسانی که صفای باطن ندارد و تزکیه نفس نکرده است در عالم هستی چیزی جز جمادات و نباتات و حیوانات را مشاهده نمی کند اما کسی که نفس را تزکیه کرد حقایقی را مشاهده می کند که دیگران از دیدن ان عاجز اند شاید اولین علامت تزکیه نفس مشاهده تسبیح موجودات باشد...
    خداوند متعال مي فرمايد:
    «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون‏» آيا نديدى تمام آنان كه در آسمانها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام مي دهند داناست ( النور:41)
    بلي اگر كسي كالانعام باشد، از جهان چيزي جز جمادات و نباتات و ... نمي بيند. امّا كسي مثل علّامه طباطبايي، گاه نمي تواند آب بنوشد. سيّدي بود كه خانه ي آن بزرگوار به صورت افتخاري خدمت مي كرد. وي نقل كرده كه براي ايشان آب بردم، ديدم نگاه مي كند و نمي خورد. خيال كردم كه مويي يا مگسي يا چيزي در آب افتاده است. بردم آب را عوض كردم، باز ديدم نمي خورند. علّت را پرسيدم. علّامه فرمودند: تسبيح آب را مي شنوم.
    دكتر احمدي، شاگرد علّامه طباطبايي مي فرمودند: ايشان خانه ي ما كه مي آمدند ما يك چراغ علاء الدين روشن مي نموديم كه شعله اي آبي رنگ داشت. علّامه با حالت ويژه اي جذب شعله ي آن چراغ مي شدند و حالت معنوي خاصّي داشتند.
    انسانی كه كارش خوردن و خوابيدن و و حمّالي كتاب و اطّلاعات است، روشن است كه خدا را در مخلوقات مشاهده نمي كند. بايد آدم بود تا خدا نما شد. چه زیبا گفته است جناب مولوي كه: « گوش خر بفروش ديگر گوش خر ــ كين سخن را درنيابد گوش خر.» يعني گوش جسماني را، كه مشترك بين انسان و حيوان است، بفروش و گوش انساني بخر، كه نواي توحيدي جهان را گوش جسماني درك نمي كند. بلي اگر كسي آدم شود، آنگاه تمام جهان برايش مدرسه ي توحيد مي شود.

    برای مطالعه بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/64745



    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۸:۰۱
    شبهه رابطه خدا با انسان
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    اینکه فرمودید انسان تنهاست و به خود واگذارده شده، پس فلسفه ارسال رسل از جانب خداودند چیست؟ فلسفه انزال کتاب هدایت قران کریم چیست، فلسفه وجود مقدس 14 معصوم چیست؟ چرا خداوند در هر زمان معصومی را برای هدایت و راهنمایی بشر فرستاده است؟ آیا جز این نیست که ندای حقّ را به گوش انسان برساند! بله از نظر انسانی که صفای باطن ندارد و تزکیه نفس نکرده است در عالم هستی چیزی جز جمادات و نباتات و حیوانات را مشاهده نمی کند اما کسی که نفس را تزکیه کرد حقایقی را مشاهده می کند که دیگران از دیدن ان عاجز اند شاید اولین علامت تزکیه نفس مشاهده تسبیح موجودات باشد.
    سلام و تشکر

    احساس میکنم منظور بنده رو متوجه نشدید

    سوال بنده اینه آیا ورای اعمال و عقاید ما هم خدا وجود دارد؟ چگونه ثابت میشود طبق صریح قرآن ما فقط با خودمان و حقیقت اعمالمون رو برو میشویم نه بیشتر اگر گمان خوب داشته باشیم با خوبی ها مواجه میشویم و اگر گمان بد باشد با جهنم روبرواییم
    اگر وجود دارد چرا احوال ما در آخرت از حیث اتحاد عاقل و معقول است نه بیشتر

    شبهه اینجاست که یک قدرتی و خالقی روزی مارا با تمام مایحتاجمان مثل پیامبران را آفرید و تمام
    بقیه دیگه خودمانیم و خودمان هر بلایی سر خودمون آوردیم...آوردیم

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,552
    حضور
    38 روز 3 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4365



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    چرا طبق آیات و روایات تجلی خداوند فقط مطابق با اعمال و گمان انسان است؟
    آیا این نقص نیست؟
    چرا نباید خداوند ورای گمان و اعمال ما در آخرت ظهور و تجلی نداشته باشد؟

    آیا این عقیده منتهی به این اندیشه نمیشود که چیزی جز اندیشه و اعمال ما وجود ندارد و آخرت هم باطن گمان و اعمال ما است و بس.چه شفاعتش و چه عذابش
    و این باور که انسان تنهاست و به خود واگذار شده و هرچه کاشت درو میکند و اگر همه عمر را اشتباه کاشت و مرد... کسی نیست اورا از اعمال و عقایدش نجات دهد.
    رابطه چنین خدایی با انسان به نظر من از رابطه انسان با انسان کمتر است بعنوان مثال بنده یه تصور غلطی از شما دارم اما وقتی با شما روبرو میشوم شما را طور دیگر میبینم و نظرم عوض میشود
    اما در مورد خدا اینطور نیست بلکه ما با همان اندیشه غلط خود روبرو میشویم نه چیزی ورای آن
    خب پس خدا کجاست؟

    باتشکر
    سلام
    در نظر اهل توحید همه خداست که در کار است هرچند به زعم ما همه خلق است پس باید در تعالی معرفت کوشید هوالاول والاخر والظاهر والباطن
    و دیگر آنکه خدای تعالی می داند انسان موجودی ابدی است هرچند خودش نمی داند لذا عجله ای ندارد و با مدارا با بنده اش راه می آید و بعباده رئوف رحیم
    و اما انسان نه در این عالم و نه در آن عالم ( که چه باشد و چه بدانیش ؟) تنها نیست بلکه متصل به همه حقایق است هرچند بیداری نسبت به این معنا بعد مرگ ( یا بگو انصراف از ماده) برایش حاصل می شود الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا
    و انسان در این نشاه گوشت و پوست و استخوان است و در آن عالم اندیشه و عمل خویش که هر عالمی امر و حکمی دارد کل یوم هو فی شان
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    و اما انسان نه در این عالم و نه در آن عالم ( که چه باشد و چه بدانیش ؟) تنها نیست بلکه متصل به همه حقایق است هرچند بیداری نسبت به این معنا بعد مرگ ( یا بگو انصراف از ماده) برایش حاصل می شود الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا
    سلام و تشکر


    پس قاعده اتحاد عاقل و معقول چه میگوید
    یعنی انسان همان است که بهش علم پیدا کرده نه بیشتر و نه کمتر...
    آخرت مساوی است با چیزی که در دنیا کشتیم...آیات و روایات هم اینو تایید میکنند

    اشکال اینجاست که اگه به هر دلیلی بنده نتیجه تلاشش توحید نشد و جهل مرکب داشت...همین را درو میکند و یاوری ندارد..حتی اگر قرار است شفاعت نصیبش گردد این زمینه را خود داشته
    در کل خدایی را که من بواسطه فلسفه شناختم خدایی است که انسان را به خود واگذار کرده..هرچه بر سر خود آورد...خب آورد

    شما زمانی از خدا میتوانید صحبت کنید که ورای اعمال و گمان ما با ما رابطه برقرار کند...نه مطابق اعمال و گمان ما

    مثال:
    من یه تصور غلطی نسبت به شما دارم وقتی با شما مواجه میشوم ذهنیتم عوض میشود اما در مورد خدا اینطور نیست...من با همین تصور خودم بلکه با عمق بیشتر مواجه میشوم
    خب این چه خداییه؟!


    ازتون میخوام به جای پاسخ کلی دقیقا به این مثالم پاسخ دهید

    یاحق
    ویرایش توسط غریبه آشنا : ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ در ساعت ۱۸:۴۳

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    83 روز 23 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6730



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    آیا ورای اعمال و عقاید ما هم خدا وجود دارد؟ چگونه ثابت میشود طبق صریح قرآن ما فقط با خودمان و حقیقت اعمالمون رو برو میشویم نه بیشتر اگر گمان خوب داشته باشیم با خوبی ها مواجه میشویم و اگر گمان بد باشد با جهنم روبرواییم
    اگر وجود دارد چرا احوال ما در آخرت از حیث اتحاد عاقل و معقول است نه بیشتر

    شبهه اینجاست که یک قدرتی و خالقی روزی مارا با تمام مایحتاجمان مثل پیامبران را آفرید و تمام
    بقیه دیگه خودمانیم و خودمان هر بلایی سر خودمون آوردیم...آوردیم
    با سلام مجدد

    خداوند ورای اعمال و عقاید ما وجود دارد، طبق تصریح آیات قران کریم چهره های درخشان ربّ خویش را نظاره می کنند «وُجُوهٌ يَوْمَئذٍ نَّاضِرَةٌ * إِلىَ‏ رَبهَِّا نَاظِرَةٌ(قیامه: 23و22) در آن روز چهره‏هايى هست زيبا و درخشان * كه سوى پروردگارشان نظر مى‏كنند .
    اینکه قیامت ظرف ظهور اعمال است شکی نیست، در قیامت هر آنچه انسان کاشت کرده برداشت می کند، حكیم سبزواری(ره) در این باره می گوید:
    انسان به اعتبار اخلاق و ملكاتش یا فرشته است، یا حیوان، یا درنده، و یا شیطان. بنابراین، اگر چه انسان از نظر صورت دنیوی یك نوع بیش نیست، ولی از نظر صورت اخروی چهار نوع خواهد بود؛ زیرا اگر شهوت و غضب بر او غلبه كند و كارهای او پیوسته از این دو غریزه صادر گردد، صورت اخروی او حیوان و درنده خواهد بود، و اگر اخلاق پسندیده در نفس او رسوخ كرده باشد، به صورت های زیبای بهشتی تمثل خواهد یافت.» (شرح منظومه، نسخه ناصريه، ملاهادي سبزواري، ۱۳۶۷ ق، بحث معاد)
    اما اینکه فرمودید در قیامت با حقیقت اعمالمان روبرو می شویم بله همینطور است اما آیا رویایی ما صرفا با حقیقت اعمالمون هست؟ یقینا نه چرا که هم آیات قران تصریح دارند که «اِلىَ‏ رَبهَِّا نَاظِرَةٌ» « في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر» (قمر:55) در جايگاهى پسنديده، نزد فرمانروايى توانا. و روایات نیز تصریح می کنند انسان ورای اعمال خودش با حقایقی دیگر از جمله خداوند سبحان و اهلبیت علیهم السلام روبرو خواهد شد.
    هدف از اینکه آیات و روایات تأکید می کنند قیامت ظرف ظهور اعمال است این است که به انسان بفهماند انسان فقط با عمل است که به مقام خلیفه اللهی نائل می آید بدون عمل انسان در قعر جهنم خواهد بود، مقصود از این سخن این نیست که بخواهد بفرماید ورای اعمال انسان چیز دیگری نیست، ورای حقیقت اعمال انسان خالقی هست که انسان را آفرید و هر لحظه فیض وجودی خودش را شامل حال مخلوقات می کند قران کریم فرمود: «أَ يحَْسَبُ الْانسَانُ أَن يُترَْكَ سُدى» (قیامه 36) آيا انسان مى‏پندارد كه او را به حال خود واگذاشته‏اند؟‏
    در مباحث فلسفه اسلامی در بحث علّت و معلول مطرح است که معلول هر لحظه محتاج عنایات و فیوضات علّت است، این طور نیست که علّت معلول را خلق کند و معلول بدون عنایت علّت بتواند به حیات خود ادامه دهد. معلول هر لحظه نیازمند علّت است، اگر عنایت و تفضّل الهی نبود انسان قادر به انجام هیچ عملی نبود. اگر شما موفق به عملی می شوید یقینا از تفضّل و عنایت الهی است و ...
    منظورتون از جمله « اگر وجود دارد چرا احوال ما در آخرت از حیث اتحاد عاقل و معقول است نه بیشتر» را متوجه نشدم .

    شبهه رابطه خدا با انسان
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,552
    حضور
    38 روز 3 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4365



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام و تشکر


    پس قاعده اتحاد عاقل و معقول چه میگوید
    یعنی انسان همان است که بهش علم پیدا کرده نه بیشتر و نه کمتر...
    آخرت مساوی است با چیزی که در دنیا کشتیم...آیات و روایات هم اینو تایید میکنند

    اشکال اینجاست که اگه به هر دلیلی بنده نتیجه تلاشش توحید نشد و جهل مرکب داشت...همین را درو میکند و یاوری ندارد..حتی اگر قرار است شفاعت نصیبش گردد این زمینه را خود داشته
    در کل خدایی را که من بواسطه فلسفه شناختم خدایی است که انسان را به خود واگذار کرده..هرچه بر سر خود آورد...خب آورد

    شما زمانی از خدا میتوانید صحبت کنید که ورای اعمال و گمان ما با ما رابطه برقرار کند...نه مطابق اعمال و گمان ما

    مثال:
    من یه تصور غلطی نسبت به شما دارم وقتی با شما مواجه میشوم ذهنیتم عوض میشود اما در مورد خدا اینطور نیست...من با همین تصور خودم بلکه با عمق بیشتر مواجه میشوم
    خب این چه خداییه؟!

    ازتون میخوام به جای پاسخ کلی دقیقا به این مثالم پاسخ دهید

    یاحق
    سلام
    انسان با ما یشتهی نفسه جاودانه می شود
    پس ما چه داعیه ای داریم که اورا از ما یشتهی نفسه جدا کنیم
    چه این ما یشتهی نفسه تمام الحقیقه باشد و چه بخشی از آن
    اما اگر خلاف حقیقت باشد حجب و موانع ایجاد آنرا به آتش قهر بر می دارند و هوالجهنم
    والسلام

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,143
    حضور
    59 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2747



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    انسان با ما یشتهی نفسه جاودانه می شود
    پس ما چه داعیه ای داریم که اورا از ما یشتهی نفسه جدا کنیم
    چه این ما یشتهی نفسه تمام الحقیقه باشد و چه بخشی از آن
    اما اگر خلاف حقیقت باشد حجب و موانع ایجاد آنرا به آتش قهر بر می دارند و هوالجهنم
    والسلام
    سلام
    اولا :
    معنای محشور شدن با آنچه که دوست داریم یعنی چه؟ اگر هرکسی با اونچه که مطلوبش هست محشور میشود دیگر عذاب اخروی چه وجهی دارد؟

    ثانیا:
    در قران داریم که عذاب جاودانه است و رفع شدنی نیست

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۶/۲۹, ۱۹:۱۲ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود