صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تذکر پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) درباره برتری نماز جماعت صبح بر شب زنده داری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کتــــــــــاب
    نوشته
    400
    حضور
    10 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    255

    اشاره تذکر پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) درباره برتری نماز جماعت صبح بر شب زنده داری




    باسمه تعالی
    با سلام و آرزوی توفیق و سلامت برای همه کارشناسان محترم و دوستان گرامی

    در کتاب دعائم الاسلام روایت شده است:

    متن روایت: قال الباقر(ع): قام علي(ع) الليل کله حتي اذا انشق عمود الصبح صلي الفجر و خفق برأسه، فلما صلي رسول الله(ص) الغداة لم يره، فاتي فاطمة فقال: اي بنية ما بال ابن عمک لم يشهد معنا صلاة الغداة؟ فاخبرته الخبر فقال: ما فاته من صلاة الغداة في جماعة افضل من قيام ليله کله، فانتبه علي لکلام رسول الله(ص) فقال له: يا علي ان من صلي الغداةفي جماعة فکانما قام الليل کله راکعا و ساجدا. يا علي اما علمت ان الارض تعج الي الله من نوم العالم عليها قبل طلوع الشمس.

    ترجمه روایت: امام باقر(ع) فرمود:شبی امیر مؤمنان علی علیه السلام از آغاز تا انجام بنماز ایستاد، هنگامی که سپیده سحر دمید، نماز صبح را خواند و پس از نماز خواب او را فرا گرفت. پیامبر صلی الله علیه و آله آن صبح حضرت علی علیه السلام را در مسجد ندید، بعد از نماز نزد فاطمه علیها السلام آمد و فرمود: چه اتفاقی افتاد که پسر عمویت علی (ع) همراه ما در نماز صبح حاضر نگشت؟ و فاطمه جریان را به عرض پیامبر صلی الله علیه و آله رساند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آن پاداشی که به خاطر نماز جماعت صبح به او می‏دادند، و از او فوت شده بهتر است از تمام نمازهایی که در آن شب خوانده است، علی علیه السلام وقتی صدای رسول خدا را شنید، از خواب بیدار شد، پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود کسی که نماز صبح را با جماعت بخواند گویا همه شب را در حال رکوع و سجود به سر برده است.

    درباره سند این روایت در تاپیکی دیگر صحبت شد (اینجا)

    اما درباره محتوای آن دو سوال باقی ماند که موضوعی اعتقادی است:
    آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین(ع) سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین(ع) نقل شده است یا نه؟

    با سپاس
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۴:۱۹

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    تذکر پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) درباره برتری نماز جماعت صبح بر شب زنده داری








    کارشناس بحث: استاد صالح


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    گرچه مشکل سندی این روایت حل نشده باقی ماند (این پست را ملاحظه نمائید) اما در جواب اصل سوال:
    نقل قول نوشته اصلی توسط ذره بین نمایش پست ها
    آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین نقل شده است یا نه؟
    چنین به نظر می رسد:
    به عقیده پیروان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، امامان معصوم، معصوم بودند به جمیع جهات، عصمت از جمیع جهات یعنی عالم بودن به جمیع جهات، لذا معنا ندارد فضیلت نماز صبح را (که یک عالم عادی آن را برتر از همه عبادات می داند) حضرت علی نداند، حضرت علی کسی است که قرآن را قبل از نزول می خواند، تورات و انجیل را حفظ می داند، نور ایشان قبل از خلفت تمام هستی خلق شده است، حال چنین کسی فضیلت نماز جماعت را بر عبادت شبانه نداند.

    به این روایت نمی توان استدلال کرد، یا رد می شود (که با توجه ضعف سند به دلیل مرسل بودنش، آسان است) و یا باید توجیه کرد، و بنده توجیهی برای آن نیافتم.

    موفق باشید.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    گرچه مشکل سندی این روایت حل نشده باقی ماند (این پست را ملاحظه نمائید)
    سلام در آدرس فوق بحث های خوبی با مشارکت همه عزیزان در میزان اعتبار حدیث مرسل در مباحث کلامی وفقهی ومیزان اعتبار کتاب دعائم الاسلام وشخصیت قاضی نعمان شد که دوستان حتما ملاحظه بفرمایند.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    حضور
    2 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    244



    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی أمیرالمؤمنین ولیک و خلیفتک و حجتک علی خلقک یعسوب الدین و مولی الموحدین و إمام المتقین.

    السلام علیک یا سیدی و مولای یا أمیرالمؤمنین




    سلام علیکم

    البته که آن چه در نگاه اول به ذهن می رسد این است که فهمی که معمولا از این روایت می شود، نه با مقام وجود مقدس حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام؛ بلکه با مقام غلامشان نمی خواند.

    اما از آن جایی که حدیث صعب و مستصعب است و باز ممکن است حقایقی در آن باشد؛ دیدم که نوشته اید برای حدیث توجیهی نیافتم.

    برای این که چیزی در این گونه موارد به ذهن حقیر خطور می کند و منتقل کرده باشم عرض می کنم که: این گونه موارد گاهی ممکن است به جهت تعلیم دیگران باشد و بهترین شاگرئ این تعلیمِ پیامبر، حضرت امیرالمؤمنین هستند؛ صلی الله علیهما و آلهما و سلم.

    البته باز عرض می کنم که این به ذهن خطور می کند؛ و قطعی نمی گویم.

    وگرنه چیزی که قطعی است این است که بسیار خنده دار است که به قول شما کسی و وجود مقدسی که در حین ولادتشان آیات ابتدایی سوره مبارکه مؤمنون را می خوانند (حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام)، برتری های نماز مستحب و جماعت و ... را نداند که نماز خودش نورانیتش را از آقا دارد و ....... .

    با تشکر

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذره بین نمایش پست ها
    اما درباره محتوای آن دو سوال باقی ماند که موضوعی اعتقادی است:
    آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین(ع) سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین(ع) نقل شده است یا نه؟
    با سلام

    در آيات و اخبار متعددي از ترك اولي يا عصيان وذنب انبياء و اولياء سخن رفته است كه اين امر مشيت خود خداست يا اسهاء وانساء نه سهو و نسي شيطاني ... علتش هم بروايت كافي كليني و .... ، رحمت خداوند بر بندگانش و عدم غلو و....دانسته شده است .




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کتــــــــــاب
    نوشته
    400
    حضور
    10 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    255



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    با سلام به شما دوست عزیز
    گرچه مشکل سندی این روایت حل نشده باقی ماند (این پست را ملاحظه نمائید) اما در جواب اصل سوال:

    چنین به نظر می رسد:
    به عقیده پیروان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، امامان معصوم، معصوم بودند به جمیع جهات، عصمت از جمیع جهات یعنی عالم بودن به جمیع جهات، لذا معنا ندارد فضیلت نماز صبح را (که یک عالم عادی آن را برتر از همه عبادات می داند) حضرت علی نداند، حضرت علی کسی است که قرآن را قبل از نزول می خواند، تورات و انجیل را حفظ می داند، نور ایشان قبل از خلفت تمام هستی خلق شده است، حال چنین کسی فضیلت نماز جماعت را بر عبادت شبانه نداند.

    به این روایت نمی توان استدلال کرد، یا رد می شود (که با توجه ضعف سند به دلیل مرسل بودنش، آسان است) و یا باید توجیه کرد، و بنده توجیهی برای آن نیافتم.

    موفق باشید.

    با سلام و تشکر فراوان

    فرمودید این مورد به دلیل علم و عصمت امام پذیرفتنی نیست.
    اما آیا پیش شرط این سخن، مطلق دانستن علم معصوم نیست؟ در صورتی که شواهد قرآنی و روایی دلالت بر این دارد که علی رغم علم فراوان معصومین و حتی علم غیب ایشان، این علم مطلق نیست.

    از طرف دیگر نکته مهم نسبت میان مضمون این روایت با موارد ترک اولی منقول در آیات قرآن و سنت قطعی برای معصومان است.
    آیا این عمل بدتر از تمام ترک اولی های مذکور است؟
    یا نه، در صورت قوت سند روایت و معتبر بودن منبع میتوانستیم آن را نیز ترک اولی بدانیم.

    اگر در نسبت سنجی میان این روایت و موارد ترک اولی قطعی معصومین، به این نتیجه برسیم که این مورد نیز میتواند ترک اولی باشد، آیا با یک روایت مرسل بدون موید میتوان یک ترک اولی را به معصومی نسبت داد یا این اجازه را نداریم؟


    و در آخر اینکه آیا نظیر این عمل و این تذکر گرفتن در سنت قطعی معصومان(ع) نقل شده است یا خیر؟

    با سپاس

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ در ساعت ۲۳:۰۳ دلیل: اضافه کردن پرسشی جدید

  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    186
    حضور
    6 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    با عرض سلام و ادب خدمت دوستان گرامی . این حقیر آنقدر نمیدانم که در این گونه موارد که علمای بزرگ شیعه بر آن اختلاف دارند نظر قاطع دهم اما به عقیده ی بنده و باتوجه به آنچه از قبل توسط دوستان گفته شده نقل نکردن حدیث از کتاب دعائم السلام و استناد نکردن به این کتاب هم به شرط عقل نزدیک تر است و هم به شرط احتیاط چرا که ما ولی معصوم نیستیم که درمورد همه ی موارد نظر قطعی دهیم بلکه شیوه ی ما باید استناد به این سخن پیامبر خدا (ص) باشد که میفرمایند (( هر کدام از احادیث ما که به شما رسید با کتاب خدا تطابق دهید اگر موافق بود بپذیرید و گرنه آنرا رها کنید )) و این حدیث با آیه ی تطهیر میانه ی خوبی ندارد پس عقل به من میگوید رهایش کنم . درمورد سخن علامه مجلسی (رحمت الله علیه ) درمورد این کتاب هم باید بگویم ایشان جدای از ایمان راسخ و تالیفات بزرگ و خدمات چشمگیری که داشتند در نقل مطالب و احادیث در بحار الانوار وسواس کافی به خرج نمیدادند مثالش هم داستان جزیره ی خضراء است که علمای شیعه در صحت آن تشکیک کرده اند و بنده نیز بعد از مطالعه ی بخشی از آن تضاد های بسیاری در این داستان با قرآن و احادیث مسلمه ی وارد شده در کتب شیعه دیدم . به هر حال آنچه به ثواب نزدیک تر است استناد نکردن به این کتاب است . و الله العالم.
    والسلام علی من اتبع الهدی


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    27
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    44



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذره بین نمایش پست ها
    اما درباره محتوای آن دو سوال باقی ماند که موضوعی اعتقادی است:
    آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین(ع) سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین(ع) نقل شده است یا نه؟
    با سلام
    روایت مذکور در کتاب دعائم الاسلام بدون ذکر سند بیان شده است لذا جزء روایات ضعیف السند شمرده می‌شود و اعتنا کردن به آن نیاز به دلائل و قرائن دارد البته برخی خواسته اند تا اعتبار کتاب دعائم الاسلام را دلیلی بر صحت آن بدانند درحالی که این کتاب محل اختلاف است و نمی‌توان به اعتبار این کتاب تمسک کرد و روایت را روایتی صحیح دانست.
    اما از لحاظ دلالت این روایت منافاتی با عصمت ندارد چون نه گناهی بوده نه خطائی. تنها می‌تواند ترک اولی باشد اما باید توجه داشت که ترک اولی در مورد پیامبر اسلام و ائمه محقق نشده است- سوگند های پر بار قرآن، آیه الله مکارم ، ص 254 - که این مساله نشان از برتری این بزرگواران نسبت به سائر انبیا دارد. لذا محتوای روایت جای بحث دارد.
    و الله العالم


  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    علاقه
    کتــــــــــاب
    نوشته
    400
    حضور
    10 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    255



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    با سلام به شما دوست عزیز
    گرچه مشکل سندی این روایت حل نشده باقی ماند (این پست را ملاحظه نمائید) اما در جواب اصل سوال:
    نقل قول نوشته اصلی توسط ذره بین نمایش پست ها
    آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین نقل شده است یا نه؟
    چنین به نظر می رسد:
    به عقیده پیروان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، امامان معصوم، معصوم بودند به جمیع جهات، عصمت از جمیع جهات یعنی عالم بودن به جمیع جهات، لذا معنا ندارد فضیلت نماز صبح را (که یک عالم عادی آن را برتر از همه عبادات می داند) حضرت علی نداند، حضرت علی کسی است که قرآن را قبل از نزول می خواند، تورات و انجیل را حفظ می داند، نور ایشان قبل از خلفت تمام هستی خلق شده است، حال چنین کسی فضیلت نماز جماعت را بر عبادت شبانه نداند.

    به این روایت نمی توان استدلال کرد، یا رد می شود (که با توجه ضعف سند به دلیل مرسل بودنش، آسان است) و یا باید توجیه کرد، و بنده توجیهی برای آن نیافتم.

    موفق باشید.
    با سلام
    استاد صالح بزرگوار چند سوال مطرح شده بود که منتظر پاسخ آنها هستم.
    با سلام و تشکر فراوان

    فرمودید این مورد به دلیل علم و عصمت امام پذیرفتنی نیست.
    اما آیا پیش شرط این سخن، مطلق دانستن علم معصوم نیست؟ در صورتی که شواهد قرآنی و روایی دلالت بر این دارد که علی رغم علم فراوان معصومین و حتی علم غیب ایشان، این علم مطلق نیست.

    از طرف دیگر نکته مهم نسبت میان مضمون این روایت با موارد ترک اولی منقول در آیات قرآن و سنت قطعی برای معصومان است.
    آیا این عمل بدتر از تمام ترک اولی های مذکور است؟
    یا نه، در صورت قوت سند روایت و معتبر بودن منبع میتوانستیم آن را نیز ترک اولی بدانیم.

    اگر در نسبت سنجی میان این روایت و موارد ترک اولی قطعی معصومین، به این نتیجه برسیم که این مورد نیز میتواند ترک اولی باشد، آیا با یک روایت مرسل بدون موید میتوان یک ترک اولی را به معصومی نسبت داد یا این اجازه را نداریم؟


    و در آخر اینکه آیا نظیر این عمل و این تذکر گرفتن در سنت قطعی معصومان(ع) نقل شده است یا خیر؟

    با سپاس


  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود