صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟




    سلام. گفته می شود وقتی قرآن مکر و کید را به خدا نسبت می دهد، منظور تدبیر است و نه حیله، و برخی گفته اند که منظور مجازات کردن مکر مکاران است یا بی اثر کردن آن است.

    اگر منظور قرآن از مکر و کید خدا، تدبیر یا بی اثر کردن مکر است، چرا خود قرآن به جای واژۀ مکر، از واژۀ دیگری استفاده نمی کند تا چنین شبهه ای ایجاد نشود؟
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۱:۴۲
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست






    چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    «مکر» در لغت، به معنای تدبیر، چاره اندیشی و بازداشتن کسی از مقصودش است، اعم از آن که در کار بد باشد یا در کار خوب.(المفردات في غريب القرآن، ص 772؛ قاموس قرآن، ج ‏6، ص 265)

    البته «مکر» به معنای خدعه و حیله گری که بار منفی دارد، غلبه استعمال پیدا کرده است، نه این که معنای لغوی چنین باشد.

    اگر هم بپذیریم که حیله و چاره اندیشی بار منفی دارد، خداوند این را در مقابل کسانی که خودشان اقدام به مکر کرده اند به کار برده است، لذا دیگر منفی نیست و با آن معنای مکر که اکنون در زبان ها است (نقشه های شیطانی و زیان آور)، تفاوت اساسی دارد.


    با توجه به موارد و مصادیق مکر الهی، این مطلب بیشتر روشن می شود:

    1. مراد از مکر الهی، تدبیر و چاره اندیشی است که خداوند در مقابل مکر دیگران، انجام داده است:

    «وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ آنها چاره مى‏ انديشيدند (و نقشه مى‏ كشيدند)، و خداوند هم تدبير مى ‏كرد، و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است‏.(انفال/ 30)

    مراد از «يَمْكُرُونَ» حيله و تدبير مشركين است كه مي خواستند حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را کشته يا زندانى کرده يا تبعيد نمايند، و مراد از «يَمْكُرُ اللَّهُ» همان تدبير خداوند است كه آن حضرت را مأمور به هجرت نمود.

    «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چاره‏ جويى كرد و خداوند، بهترين چاره‏ جويان است . (آل عمران/ 54)

    كه مراد از مكر اول حيله يهود است در باره كشتن عيسى (علیه السلام)، و منظور از مكر اللّه، نجات دادن عيسى از دست آن ها است.


    2. مراد از مکر الهی، نوعی عاقبت و نتیجه مکری است که در برابر خدا به کار برده اند، مانند:

    «وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ»
    آنها نقشه مهمّى كشيدند، و ما هم نقشه مهمّى، در حالى كه آنها درك نمى ‏كردند! بنگر عاقبت توطئه آنها چه شد، كه ما آنها و قومشان همگى را نابود كرديم.(نمل/50 و 51)

    منظور از مكر اول، طفره رفتن و انحراف كفار است از پيروى حضرت صالح (علیه السلام)، و غرض از مكر دوم، هلاكت و عذاب آن ها است كه نتيجه طبيعى مكر آن ها بود.


    3. مراد از مكر الهی، عذاب خداست، مانند:

    «أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»؛ آيا آنها خود را از مكر الهى در امان مى ‏دانند؟! در حالى كه جز زيانکاران، خود را از مكر (و مجازات) خدا ايمن نمى ‏دانند!(اعراف/ 99)

    هشداری است برای همه که از عذاب الهی غافل نشوید. هر کس از عذاب خدا غافل شد، مشمول عذاب خواهد شد.

    مراقب باشید نعمت ها و ... شما را غافل نکنند و گمان کنید هر کاری (گناه و معصیت) بکنید، در امان هستید و در برابر معصیت، عذاب نمی شوید.

    به بیان دیگر، مبادا در صورت غفلت و انجام معاصی به گمان در امان بودن از عذاب، مکر الهی که همان عذاب است، شما را در بر بگیرد.


    بنابر این:

    واژه «مکر» اختصاص به یک معنای خاص ندارد و از نظر لغوی چندین معنا دارد و استعمال این لفظ در آن معانی، جایز و شایع است؛ و با توجه به معنای لغوی و نیز شناخت اوصاف الهی، شبهه ای ایجاد نمی شود.

    چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    بنابر این:

    واژه «مکر» اختصاص به یک معنای خاص ندارد و از نظر لغوی چندین معنا دارد و استعمال این لفظ در آن معانی، جایز و شایع است؛ و با توجه به معنای لغوی و نیز شناخت اوصاف الهی، شبهه ای ایجاد نمی شود.
    با سلام. سؤال این است که چرا خداوند در قرآن به جای مکر از واژه ای استفاده نمی کند که معانی مختلف با بار مثبت و منفی نداشته باشد و هیچ سوءبرداشتی از آن ممکن نباشد. در آیاتی که شما آوردید، ایمان به قرآن و کمال مطلق بودن خدا تقدم دارد، لذا تفسیری که شما می کنید هم بر این مقدمات استوار است، مثلاً کفار مکر می کنند و خدا هم مکر می کند، ولی شما مکر دوم را با توجه به مقدمات فوق، یک چاره اندیشی در برابر مکر اوّل می دانید. یا با مقدمات دیگری، مکر را در آیۀ سوم به معنای عذاب می گیرید.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. سؤال این است که چرا خداوند در قرآن به جای مکر از واژه ای استفاده نمی کند که معانی مختلف با بار مثبت و منفی نداشته باشد و هیچ سوءبرداشتی از آن ممکن نباشد.


    با سلام و درود

    این خاصیت کلمه است که می تواند در معانی مختلف استعمال شود. با این استدلال شما هیچ متکلمی نباید از کلماتی استفاده کند که بار معانی متعدد دارد، در صورتی که این نشدنی است و اصلا از طرف زبان شناسان و خود ادبیات عرب، این عادی و متداول و بدون اشکال است.

    مراجعه به کتب لغت، همین موضوع را روشن می سازد زیرا لغت شناسان برای هر واژه معانی متعدد بیان کرده اند لذا یک کلمه می تواند معانی متعدد داشته و به حسب قرینه و ...، در هر یک از آن معانی استعمال شود.

    در موضوع مورد گفتگو نیز اگرچه ممکن است در ابتدا برای خواننده، معانی عمیق آن روشن نباشد ولی اولا شبهه انگیز نیست، در ثانی با توجه به شناخت اوصاف الهی می داند که بار منفی آن در باره خداوند، ممنوع و باطل است لذا در پی یافتن حمل صحیح می رود.

    ضمنا بابت تاخیر عذرخواهی می کنم.

    چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. سؤال این است که چرا خداوند در قرآن به جای مکر از واژه ای استفاده نمی کند که معانی مختلف با بار مثبت و منفی نداشته باشد و هیچ سوءبرداشتی از آن ممکن نباشد. در آیاتی که شما آوردید، ایمان به قرآن و کمال مطلق بودن خدا تقدم دارد، لذا تفسیری که شما می کنید هم بر این مقدمات استوار است، مثلاً کفار مکر می کنند و خدا هم مکر می کند، ولی شما مکر دوم را با توجه به مقدمات فوق، یک چاره اندیشی در برابر مکر اوّل می دانید. یا با مقدمات دیگری، مکر را در آیۀ سوم به معنای عذاب می گیرید.


    سلام
    شما فرض بگیرید کلمه شیر
    بر معانی و مصادیق متعدد دلالت می کند
    اگر به شما بگویند شیر داخل یخچال را بیاور ایا شما دچار سوء برداشت می شوید؟
    مسلما نه و برای شما معنای آن واضح و مبرهن است که منظور شیر سرویس بهداشتی یا شیر جنگل نیست
    در مورد خدا و نسبت دادن یک کاری به خدا نیز اینچنین است




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها




    با سلام و درود

    این خاصیت کلمه است که می تواند در معانی مختلف استعمال شود. با این استدلال شما هیچ متکلمی نباید از کلماتی استفاده کند که بار معانی متعدد دارد، در صورتی که این نشدنی است و اصلا از طرف زبان شناسان و خود ادبیات عرب، این عادی و متداول و بدون اشکال است.

    مراجعه به کتب لغت، همین موضوع را روشن می سازد زیرا لغت شناسان برای هر واژه معانی متعدد بیان کرده اند لذا یک کلمه می تواند معانی متعدد داشته و به حسب قرینه و ...، در هر یک از آن معانی استعمال شود.

    در موضوع مورد گفتگو نیز اگرچه ممکن است در ابتدا برای خواننده، معانی عمیق آن روشن نباشد ولی اولا شبهه انگیز نیست، در ثانی با توجه به شناخت اوصاف الهی می داند که بار منفی آن در باره خداوند، ممنوع و باطل است لذا در پی یافتن حمل صحیح می رود.

    ضمنا بابت تاخیر عذرخواهی می کنم.

    با سلام. طبق کدام آیه از قرآن، می فهمیم که هر چیز که به خدا نسبت داده شود، باید در معنای خوب و مثبت آن در نظر گرفته شود؟
    אני אוהב את מוחמד

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    133
    حضور
    6 روز 21 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    356



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم و رحمة الله

    طبق کدام آیه از قرآن، می فهمیم که هر چیز که به خدا نسبت داده شود، باید در معنای خوب و مثبت آن در نظر گرفته شود؟
    از آنجا که خداوند متعال "سبوح قدوس" است.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تحصیل
    نوشته
    433
    حضور
    15 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2052



    راه شناخت صفات خدا منحصر به نقل نیست .. وقتی عقیده ما که برگرفته از عقل هست برا خدا بعضی صفات رو سلب کرد درظاهر بعضی آیات بخاطر تنافی یا اعتقادمون تصرف میکنیم و آن را با معنایی که سازگار عقیده است تاویل میکنیم ........

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    توجه!

    دوستان گرامی، به موضوع تاپیک توجه فرمایند. مطالب خارج از موضوع، حذف می شوند.

    چرا قرآن به جای مکر و کید از واژۀ دیگری استفاده نمی کند؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود