صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مسایل انقلاب وجبهه وجنگ
    نوشته
    708
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2104

    مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام




    سؤال اول: دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.
    پاسخ قرآن کریم:1- در سوره قدر خداوند می فرماید: «تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر.» تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‌نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می‌فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است.


    2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی». به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر «موده فی القربی» است پس باید «فی القربی»رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و «فی القربی» الان امام زمان علیه السلام می باشند.

    سؤال دوم: چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟
    پاسخ قرآن کریم:1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید: «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون.» اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان(علیه‌السلام) نیز برای او امری ممکن است.

    2- اصحاب کهف سیصد و نه سال در غار زنده ماندند «و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا.»

    سؤال سوم: وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟
    پاسخ قرآن کریم:
    خداوند می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» برای مزد رسالت به «فی القربی» (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.
    در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصـری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است

    سؤال چهارم: آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟
    پاسخ قرآن کریم:بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید: «و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون.»

    سؤال پنجم: چگونه می توان یار امام زمان شد؟
    پاسخ قرآن کریم:با تقوا، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه‌السلام را پیدا می کند تقواست: «إن أکرمکم عندالله أتقیکم.» تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می‌دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

    سؤال ششم: چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟
    پاسخ قرآن کریم:الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیریها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوا بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید: «إتقوا الله و یعلمکم الله.»
    ب) بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:«إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ». فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.
    ج) بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است. «إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون.»

    سؤال هفتم: چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟
    پاسخ قرآن کریم:چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است «ولو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض » «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب » «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا.»

    سؤال هشتم: ویژگیهای یاران امام زمان علیه السلام چیست؟
    پاسخ قرآن کریم:خداوند می فرماید: «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون.» یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند: 1- عبادالله اند 2- صالحین اند. حال به ویژگیهای بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:
    1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا »
    2- دارای بینش صحیح هستند، زیرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است
    3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »
    4- اهل طاعت و سجده و قیامند، «و الذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما »
    5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم می شود نمی کنند، «والذین یقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »
    6-اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا »
    7- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند، «لا یدعون مع الله الها آخر »
    8- به جان انسانها احترام می گذارند، «ولایقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق »
    9- پاکدامنند، «ولایزنون »
    10- دنبال پاکسازی روان خویش اند، «و من تاب و عمل صالحا »
    11- جبران کننده عقب ماندگیها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »
    12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند، «و إذا مروا باللغو مروا کراما »
    13- کلامشان صحیح است، «و الذین لا یشهدون الزو »
    14- اهل لغو نیستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »
    15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند، «هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین»
    16- امام دیگرانند، «و جعلنا للمتقین إماما »
    17- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه »
    18- ایمان دارند، «قل یا عباد الذین آمنوا إتقوا ربکم »
    19- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند، «ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله»
    20- شیطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین»
    21- ویژگیهای صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است، «والذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین »
    22- امر ازدواج برای جوانان را تسهیل می کنند، «و أنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم »
    23- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند، «و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین »

    سؤال نهم: ویژگیهای امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟
    پاسخ قرآن کریم: 1- معصوم است، «إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

    2- اولی الامر است، «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم»

    3- اطاعت از او، راه خداست، «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» «قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» از جمع دو آیه معلوم می شود «سبیل رب» همان «موده فی القربی» است.
    * بیان آیت الله جوادی آملی
    - دلیل قرآنی وجود حضرت حُجّت (عج) چیست؟

    مرحوم کلینی (رضوان اللّه علیه) در کتاب شریف کافی طی بابی از ائمه(علیهم‌السلام) نقل کرده است که به سوره قدر احتجاج کنید، زیرا در سوره قدر آمده است، هر سال لیلة القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)، همه احکام و امور را به زمین نازل می‏کنند.

    وقتی فرشتگان احکام و امور را به زمین می‏آورند، باید آن را به کسی بسپارند، چون افراد عادی نمی‏توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند، پس تنها کسی که در روی زمین مهمان‏دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولی عصر(علیه‌السلام) است، بنابراین با توجه به روایاتی که مرحوم کلینی نقل کرد، از نظر قرآن، در شب قدر که همه فرشتگان به همراهی جبرئیل(سلام اللّه علیه) یا روح، مقدّرات امور را نازل می‏کنند، باید آن را به کسی بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گیرنده این امور وجود مبارک ولی عصر(ارواحنا فداه) است.


    - چگونه می‏توان امام زمان‏(عج) را شناخت؟

    شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاریخی» و «شناخت واقعی» که از قسم نخست مهم‏تر است. مسئله مهم این است که ما آن حضرت را به حقیقت بشناسیم و ایشان نیز ما را ببیند؛ نه اینکه ما حضرت را ببینیم.

    در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زیادی آن وجود مبارک را می‏دیدند، اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: «و تراهم ینظُرُون اِلیک و هُم لایُبصرون»؛ آنها را می‏بینی که به تو می‏نگرند؛ ولی تو را نمی‏بینند. اهل نظر هستند، اما اهل بصیرت نیستند. هنر این است که به گونه‏ای باشیم که وجود مبارک امام زمان(علیه‌السلام) ما را ببینند.

    در قرآن کریم آمده است: خدا که بر همه چیز بصیر است، در روز قیامت به عده‏ای نگاه نمی‏کند: «ولایُکلّمهم اللّه و لاینظرُ اِلیهم یومَ القیامةِ و لایزکّیهم» و نگاه تشریفی خود را نسبت به عده‏ای اعمال نمی‏کند.

    اگر ما در مسیر صحیح حرکت کنیم، آن حضرت ما را می‏بیند.


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مسایل انقلاب وجبهه وجنگ
    نوشته
    708
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2104



    ممنونم از زحمت انتقال این پست

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,030
    حضور
    192 روز 12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28764



    در كتاب شريف «المحجّة فى ما نزل فى القائم الحجّة(عليه السلام)» كه توسط محدث بزرگوار، مرحوم سيد هاشم بحرانى و با بهرهگيرى از دهها جلد كتب تفسير و حديث، تأليف گرديده، مجموعاً (132) آيه از آيات كريمه قرآن ذكر شده كه در ذيل هر كدام يك يا چند روايت در تبيين كيفيت ارتباط آيه با آن حضرت(عليه السلام) ، نقل شده است.
    در اينجا به ذكر چند روايت در اين مورد، بسنده مىكنيم:
    1 ـ امام صادق (عليه السلام) در باره قول خداى عزّوجلّ: «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدّين كلّه و لو كره المشركون» فرمود:
    «به خدا سوگند! هنوز تأويل اين آيه نازل نشده است و تا زمان قيام قائم (عليه السلام) نيز نازل نخواهد شد. پس زمانى كه قائم (عليه السلام)به پا خيزد، هيچ كافر و مشركى نمىماند مگر آنكه خروج او را ناخوشايند مىشمارد.»
    2 ـ امام باقر (عليه السلام) در باره آيه شريفه «و قل جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل كان زهوقاً» فرمود:
    «زمانى كه قائم(عليه السلام) قيام نمايد، دولت باطل از بين خواهد رفت.»
    3 ـ امام صادق (عليه السلام) در بيان معناى آيه كريمه «و لقد كتبنا فى الزبور منبعدالذكر أنالأرض يرثها عبادى الصّالحون»فرمود:
    «تمام كتب آسمانى، ذكر خداست، و بندگان شايسته خدا كه وارثان زمين هستند، حضرت قائم(عليه السلام) و ياران او مىباشند.»
    4 ـ امام باقر (عليه السلام) در باره قول خداى عزّوجلّ: «الذين إن مكّنّاهم فى الأرض اقاموا الصلوة و آتوا الزكاة...» فرمود:
    «اينآيه درحق آل محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) است در حق حضرت مهدى(عليه السلام)و ياران او كه خداوند شرق و غرب زمين را تحت سلطه آنان قرار مىدهد و به وسيله آنان دين را پيروز گردانده و بدعتها و باطلها را مىميراند.»
    5 ـ امام سجاد(عليه السلام) زمانى كه اين آيه شريفه را قرائت نمود: «وَعَد اللّه الّذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنَّهم فى الأرض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكّننّ لهم دينهم الّذى ارتضى لهم و ليبدِّلنّهم من بعد خوفهم أمناً يعبدوننى و لايشركون بى شيئاً» فرمود:
    «به خدا سوگند! آنان شيعيان ما اهلبيت هستند، خداوند ـ آن خلافت در زمين و اقتدار بخشيدن به دين را ـ به وسيله آنان و به دست مردى از ما، كه مهدى اين امت است، تحقق خواهد داد و هم اوست كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)در بارهاش فرمود: اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، خداوند همان روز را آنچنان طولانى خواهد كرد كه مردى از خاندان من كه همنام من است فرا برسد و زمين را آنچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد، از عدل و داد آكنده سازد.»
    6 ـ امام صادق (عليه السلام) فرمود: «آيه «أمّن يجيب المظطرّ اذا دعاه و يكشف السّوء و يجعلكم خلفاء الأرض» در باره قائم از آل محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) نازل شده است. به خدا سوگند، او همان مضطرّ درماندهاى است كه چون در مقام ابراهيم دو ركعت نماز گزارد و فرج خويش از خدا بخواهد، خداوند دعايش را اجابت كند و بديها را برطرف سازد و او را در زمين خليفه قرار دهد.»


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    189
    حضور
    5 روز 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    نقل قول نوشته اصلی توسط حسنعلی ابراهیمی سعید نمایش پست ها
    سؤال اول: دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.
    پاسخ قرآن کریم:1- در سوره قدر خداوند می فرماید: «تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر.» تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‌نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می‌فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است.


    2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی». به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر «موده فی القربی» است پس باید «فی القربی»رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و «فی القربی» الان امام زمان علیه السلام می باشند.

    سؤال دوم: چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟
    پاسخ قرآن کریم:1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید: «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون.» اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان(علیه‌السلام) نیز برای او امری ممکن است.

    2- اصحاب کهف سیصد و نه سال در غار زنده ماندند «و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا.»

    سؤال سوم: وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟
    پاسخ قرآن کریم:
    خداوند می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» برای مزد رسالت به «فی القربی» (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.
    در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصـری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است

    سؤال چهارم: آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟
    پاسخ قرآن کریم:بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید: «و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون.»

    سؤال پنجم: چگونه می توان یار امام زمان شد؟
    پاسخ قرآن کریم:با تقوا، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه‌السلام را پیدا می کند تقواست: «إن أکرمکم عندالله أتقیکم.» تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می‌دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

    سؤال ششم: چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟
    پاسخ قرآن کریم:الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیریها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوا بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید: «إتقوا الله و یعلمکم الله.»
    ب) بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:«إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ». فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.
    ج) بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است. «إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون.»

    سؤال هفتم: چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟
    پاسخ قرآن کریم:چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است «ولو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض » «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب » «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا.»

    سؤال هشتم: ویژگیهای یاران امام زمان علیه السلام چیست؟
    پاسخ قرآن کریم:خداوند می فرماید: «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون.» یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند: 1- عبادالله اند 2- صالحین اند. حال به ویژگیهای بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:
    1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا »
    2- دارای بینش صحیح هستند، زیرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است
    3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »
    4- اهل طاعت و سجده و قیامند، «و الذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما »
    5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم می شود نمی کنند، «والذین یقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »
    6-اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا »
    7- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند، «لا یدعون مع الله الها آخر »
    8- به جان انسانها احترام می گذارند، «ولایقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق »
    9- پاکدامنند، «ولایزنون »
    10- دنبال پاکسازی روان خویش اند، «و من تاب و عمل صالحا »
    11- جبران کننده عقب ماندگیها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »
    12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند، «و إذا مروا باللغو مروا کراما »
    13- کلامشان صحیح است، «و الذین لا یشهدون الزو »
    14- اهل لغو نیستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »
    15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند، «هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین»
    16- امام دیگرانند، «و جعلنا للمتقین إماما »
    17- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه »
    18- ایمان دارند، «قل یا عباد الذین آمنوا إتقوا ربکم »
    19- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند، «ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله»
    20- شیطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین»
    21- ویژگیهای صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است، «والذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین »
    22- امر ازدواج برای جوانان را تسهیل می کنند، «و أنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم »
    23- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند، «و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین »

    سؤال نهم: ویژگیهای امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟
    پاسخ قرآن کریم: 1- معصوم است، «إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

    2- اولی الامر است، «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم»

    3- اطاعت از او، راه خداست، «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» «قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» از جمع دو آیه معلوم می شود «سبیل رب» همان «موده فی القربی» است.
    * بیان آیت الله جوادی آملی
    - دلیل قرآنی وجود حضرت حُجّت (عج) چیست؟

    مرحوم کلینی (رضوان اللّه علیه) در کتاب شریف کافی طی بابی از ائمه(علیهم‌السلام) نقل کرده است که به سوره قدر احتجاج کنید، زیرا در سوره قدر آمده است، هر سال لیلة القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)، همه احکام و امور را به زمین نازل می‏کنند.

    وقتی فرشتگان احکام و امور را به زمین می‏آورند، باید آن را به کسی بسپارند، چون افراد عادی نمی‏توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند، پس تنها کسی که در روی زمین مهمان‏دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولی عصر(علیه‌السلام) است، بنابراین با توجه به روایاتی که مرحوم کلینی نقل کرد، از نظر قرآن، در شب قدر که همه فرشتگان به همراهی جبرئیل(سلام اللّه علیه) یا روح، مقدّرات امور را نازل می‏کنند، باید آن را به کسی بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گیرنده این امور وجود مبارک ولی عصر(ارواحنا فداه) است.


    - چگونه می‏توان امام زمان‏(عج) را شناخت؟

    شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاریخی» و «شناخت واقعی» که از قسم نخست مهم‏تر است. مسئله مهم این است که ما آن حضرت را به حقیقت بشناسیم و ایشان نیز ما را ببیند؛ نه اینکه ما حضرت را ببینیم.

    در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زیادی آن وجود مبارک را می‏دیدند، اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: «و تراهم ینظُرُون اِلیک و هُم لایُبصرون»؛ آنها را می‏بینی که به تو می‏نگرند؛ ولی تو را نمی‏بینند. اهل نظر هستند، اما اهل بصیرت نیستند. هنر این است که به گونه‏ای باشیم که وجود مبارک امام زمان(علیه‌السلام) ما را ببینند.

    در قرآن کریم آمده است: خدا که بر همه چیز بصیر است، در روز قیامت به عده‏ای نگاه نمی‏کند: «ولایُکلّمهم اللّه و لاینظرُ اِلیهم یومَ القیامةِ و لایزکّیهم» و نگاه تشریفی خود را نسبت به عده‏ای اعمال نمی‏کند.

    اگر ما در مسیر صحیح حرکت کنیم، آن حضرت ما را می‏بیند.

    با عرض سلام و خسته نباشید من چنتا سوال برام پیش اومد!

    اینکه گفتید در سوره قدر گفته ملاعک نازل میشن و قطعا باید شخصی هم شان با محمد (ص ) باشه .. به نظر نمیاد دلیل محکمی بر این باشه که منظور از این آیه امام زمان (عج) هستن .. چون اوالا این آیه میگه که فرشتگان در شب قدر برای هر کاری فرود میان (نه فقط برای شخصی خاص) .. و دوما در ادامه این سوره میگه سلام و سلامت باد شمارا تا طلوع خورشید که این هم شمولیت کلی داره!

    ۲. آیا اینکه امام زمان از همه اعمال ما خبر دارن با ستارالعیوب بودن خداوند در تناقض نیست؟

    ۳. اون آیه که گفتید "انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" ... این آیه بخشی از سوره احزاب آیه ۳۳ هست که اگه کل آیه رو مطالعه کنیم و با توجه به آیات قبل و بعدش متوجه میشیم که این ایه خطاب به زنان پیامبر هست! حالا چرا به اهل بیت ربطش میدن نمی دونم واسه خودمم سواله!

    و سوال آخر اینکه گفتید امام زمان از حال مردم آگاه هستن .. خواستم بپرسم واسه مردم فقیر (به معنی واقعی کلمه بد بخت) این مرهم کدوم زخمه؟! منظورم اینه که چه فایده ای داره؟

    با تشکر فراوان




    ویرایش توسط MJR : ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ در ساعت ۲۲:۵۰

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    مسایل انقلاب وجبهه وجنگ
    نوشته
    708
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2104



    موکول میکنم به استادان گرام انجمن

  11. صلوات

    MJR

  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید من چنتا سوال برام پیش اومد!
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام بر شما کاربر بزرگوار!

    با کسب اجازه از جناب حسنعلی ابراهیمی سعید و کارشناسان محترم مطالبی خدمت شما کاربر محترم و گرامی عرض میکنم:


    متاسفانه برخی از آیات قرآن کریم در اثبات ولایت و عصمت ائمه هدی علیهم السلام مهجور مانده که این نشان از عمق مهجوریت قرآن کریم است مانند آیه زیر:


    وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ (بقره)143


    و بدين گونه ما شما [: معصومان محمدى صلى الله عليه و آله] را امتى واسطه (ميان رسول و ساير امت) قرار داديم تا بر مردمان گواه باشيد، و پيامبر (نيز) بر شما گواه باشد. و قبله اى را كه (چندى) بر آن بودى ننهاديم، جز براى آنكه كسى را كه از پيامبر پيروى مى كند، از آن كس كه به عقبش بازگشت مى كند، نشانه نهيم؛ هر چند (اين كار) جز بر كسانى كه خدا هدايت(شان) كرده، سخت گران بود، و خدا بر آن نبوده است تا ايمان شما را ضايع گرداند، (زيرا) خدا به مردمان بى گمان مهربان و رحمت گر بر ويژگان است. 143
    آيه 143 ـ "امّة وسطا" گروهى مى باشند كه واسطه ميان پيامبر و امت اسلامند، و چنانكه آيه (22:78) نظر به همين گروه دارد، و مشخصات آن را به وضوح بيان مى كند. زيرا كسانى از "ملّة أبيكم ابراهيم" كه شاهد و واسطه بين رسول و مردم هستند را بيان مى نمايد. پس مقصود تمام مسلمانان نيستند، در اين آيه نيز امت وسط را گواهان بين رسول و مردم قرار داده، و هرگز مجموع امت اسلام چنين مقامى ندارند، وانگهى "على الناس" كل امت اسلامى غير از "امّة وسطا" كه واسطه ميان رسول صلى الله عليه و آله و مردم اند و از مشخصات اين گروه واسطه در سوره حج عصمت است. و چنانكه در دعاى ابراهيم عليه السلام گذشت (2:128) اينان از ذريّه ابراهيم عليه السلام و همان محمديان معصومند كه امت وسطشان: سيزده معصوم گواهان محمدى عليهم السلام ميان رسول صلى الله عليه و آله و امت اسلام مى باشند.
    منبع ذیل همین آیه: http://www.olumquran.com/fa/publicat...em/tj-forghan1


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    من چنتا سوال برام پیش اومد!
    و این آیه مبارکه:


    آیه‌ی32 سوره‌ی فاطر: « ثم اورثنا الكتاب الّذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابقٌ بالخیراتِ باذن الله ذالك هو الفضل الكبیر».این آیه پس از آیه قبلی «والّذ ی اوحینا إلیك من الكتاب هو الحق مصدقاً لما بین یدیه إن الله بعباده لخبیر بصیر» وراثت ویژه‌ی قرآن را بر عهده‌ی گروهی خاص نهاده و از آنجا که این عمل را خدای متعال انجام داده، که او « بعباده لخبیر بصیر» است؛ پس این وارثان کسانی هستند که شایستگی این وراثت را دارند. و اگر این وارثان از محور قرآن عدول داشته‌باشند چگونه شایستگی وراثت آنرا دارند؟ که این وراثت بُعد عصمت قرآن را هم شامل است. لذا این بزرگواران ذره‌ای از قرآن عدول ندارند و بنابرین در بُعد عصمت همچون قرآن معصومند که ادامه‌ی آیه این موضوع را کاملا تصریح می‌کند.

    در ادامه‌ی آیه خدای متعال آنها را با توصیفی دوگانه بر کلّ معصومان تاریخ غیر از رسول خدا برتری داده .

    اول: «الّذین اصطفینا من عبادنا...» كه "اصطفی" در كل قرآن گزینشی ربانی است یعنی آنچه نزد خدا انتخاب ‌شده بر ادیان یا بندگانی که عمل انتخاب در بین آنها صورت گرفته برتری دارد. مانند :«ان الله اصطفی لكم الدّین…»(بقره/132). و در اینجا «اصطفی» در بین «عبادنا» صورت گرفته، پس این بزرگواران بر همه‌ی عباد خدا از زمان آدم (علیه‌السلام) تا قیامت کبرا که همه‌ی پیامبران و معصومین پیشین - غیر از پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس �م) - را شامل می‌شود، در نزد خدا برتری دارند. و باز لازمه‌ی این برتری عصمت است، عصمتی برتر و والاتر از عصمت همه‌ی آنها.

    دوم: خداوند در ادامه‌ی این آیه ملاک انتخاب را تبیین کرده و «عبادنا» را به سه دسته تقسیم نموده‌اند:
    1- «فمنهم ظالم لنفسه» كه شخص ظالم هرگز شایستگی انتخاب شدنِ معصومانه را ندارد.
    2- «و منهم مقتصد» كه منظور عادلانند. باز عادلان منهای عصمت شایسته‌ی این انتخاب نیستند.
    3- «و منهم سابق بالخیرات» كه الخیرات کلّ خیرات در تاریخ تکلیف است که این بزرگواران معصوم پس از رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسل �) در کلّ خیرات بر دیگران حتی معصومان پیشین چون حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم‌السلام) سبقت گرفته‌اند لذا آنان معصومند و عصمتشان برتر و والاتر از عصمت همه‌ی آنهاست.
    تا اینجا معلوم می‌شود که بعد از پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس �م) کسانی هستند که اولاً معصومند . ثانیاً بر همه‌ی انبیا و اولیای پیشین و پسین برتری دارند و ثالثاً کتاب خدا (قرآن) را به ارث می‌برند که لازمه‌ی این وراثت آن است که خود اولین عاملان به آن و حجتی بر دیگران باشند.
    حال این معصومان و این وارثان و حجتهای بعد از نبی مکرم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وس �م) چه کسانی هستند؟
    اگر اینان خلفای سه‌گانه‌اند؛ نه خود آنها ادعای عصمت داشتند و نه علمای سنّی آنان را معصوم می‌دانند و همین علما تصریح کرده‌اند که خلفای سه‌گانه هر کدام اعمالی بر خلاف شریعت انجام داده‌اند.
    و یا اگر اینان ائمه‌ی اربعه‌ی فقه سنّی‌اند که باز آنها هم مانند خلفای سه‌گانه‌ اختلاف و اشتباه دارند.
    حال که در میان اهل سنّت چنین کسانی نیستند، آیا در بین شیعیان هم نیستند؟ این معاذ‌الله نسبت دروغ دادن به آیه‌ی مبارکه است.بنابرین این افراد همان خاندان معصوم پیامبرند که در غدیر خم و حدیث ثِقلَین یک یک با نامهای مبارکشان معرفی شده‌اند.

    یعنی همان دوازده نور پاك به اضافه‌ی صدّیقه‌ی طاهره (علیهاالسّلام)؛ و این آیه دیگر به حدیث نیازی ندارد (نقل از وبگاه انقلاب قرآنی -جواب آیت الله صادقی تهرانی برای اثبات عصمت و امامت اهل بیت و 14 معصوم)



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط M0ha_mmad نمایش پست ها
    اون آیه که گفتید "انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" ... این آیه بخشی از سوره احزاب آیه ۳۳ هست که اگه کل آیه رو مطالعه کنیم و با توجه به آیات قبل و بعدش متوجه میشیم که این ایه خطاب به زنان پیامبر هست! حالا چرا به اهل بیت ربطش میدن نمی دونم واسه خودمم سواله!
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    به دلیل 2 صیغه مذکری که در آیه آمده در میان بیش از 10 صیغه مونث!! آیا خدای سبحان که قرآن را در اوج فصاحت و بلاغت ادبیات عرب فرستاده چنین اشتباه عجیبی میکند؟
    و به قول آیت الله دکتر صادقی(ره) :

    اين دو ضمير مذكر اگر هم ميان هزاران ضمير مؤنث قرار گيرند باز دلالت لغوى خود را همچنان حفظ مى كنند.

    نکاتی را از تفسیر این آیه از کتاب ترجمان فرقان آیت الله دکتر صادقی(ره) عرض میکنم:

    اينجا در كلمات اين آيه بحث هایى مفصل است كه در تفسيرالفرقان ياد شده، ولى مختصرش اين است كه:

    نخست «انّما» اين نفى و اثبات را در انحصار اهل بيت عليهم السلام قرار داده كه مقصود اهل بيت رسالت محمدى صلى الله عليه و آله است، نه همسران و زنان خاندان جسمانيش و نه تنها اهل بيت رسالتى رسول، كه خود آن حضرت از آن بيت برون باشد، زيرا حضرتش در بالاترين قله اين بيت عصمت والاقرار دارند.

    "يريد اللّه " اراده مستمر ربانى است در كل ابعاد اين عصمت عُليا (اراد اللّه ) نيست كه تنها شامل گذشته باشد، بلكه (يريداللّه ) است كه استمرار را مى رساند.

    و آيا اين اراده در سلب رِجس و ايجاب طهارت براى اين خاندان تنها اراده تشريعى و شرعى است؟ هرگز! زيرا سلب و ايجاب اين اراده در مراتب گوناگونش در ارتباط با كل سالكان الى اللّه است، كه هر اندازه قدمهائى فراتر در راه خدا بردارند اين اراده سلب و ايجاب ـ كه در جمع هدايت افزونتر آنان است ـ نيز خواهد بود. ادامه....



    ویرایش توسط قرآن حکیم : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۲:۴۹

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط قرآن حکیم نمایش پست ها
    اون آیه که گفتید "انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" ... این آیه بخشی از سوره احزاب آیه ۳۳ هست که اگه کل آیه رو مطالعه کنیم و با توجه به آیات قبل و بعدش متوجه میشیم که این ایه خطاب به زنان پیامبر هست! حالا چرا به اهل بیت ربطش میدن نمی دونم واسه خودمم سواله!
    اين اراده كه ويژه اهلبيت رسالت محمدى صلى الله عليه و آله است در بالاترين قله عصمت ـ كه در ميان كل معصومان بى نظير است ـ مجموعه اراده تكوينى، تشريعى و شرعى ويژه اى است كه شامل ديگران حتى معصومان ديگر نيز نمى شود.

    عصمت داراى مراحل و درجاتى چند است:
    1ـ عصمت بشرى
    2ـ بر مبناى همين عصمت عصمت درونى ربانى
    3ـ روى اين دو مبنا عصمت برونى ربانى است، و پيش از عصمت بشرى هم اراده ربانى است
    ،
    كه اين بزرگوران را در اصلاب و ارحام پدران و مادران پيش از ولادتشان و همينطور در زمان ولادت تا عصمت بَشريشان در تحت پوشش مستقيم ربانى قرار داده، چنانكه در زيارت وارث است كه (أشهد انّك كنت نورا فى الأصلاب الشامِخَة و الأرحام المطهرة): من گواهى مى دهم كه تو نورى در صُلبها و رحمهاى پاك شده بودى، و اين خود زمينه اى است از براى عصمت بشرى آينده اين بزرگوران با حفظ اختيارشان كه در علم الهى اينگونه عصمت را تحصيل خواهند كرد،
    سپس در بُعد عصمت بشرى نيز مورد تأييد ربانى بوده اند، ولى چون اين هر دو عصمت مطلق نيستند، مرحله سوم عصمت ربانى است كه با وحى رسالتى به رسول و وحى غير رسالتى به سيزده معصوم ديگر مقرر شده است،
    عصمت چهارم، عصمت منفصل است، چنانكه آياتى از قبيل "ولولاأن ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلاً" (17:74) كه در جرياناتى بسيار سهمگين ـ مانند اعتمادى بر انبوه مشركان ـ اگر از سوى خدا جلوگير فزونى نبود به اندازه كمى به اينان اعتماد مى كردى.
    «انما» در هر چهار بُعدش انحصارى است و «الرجس» و «تطهيرا» نيز هر دو در بُعد معنوى و وحيانى بگونه اى مطلقتر و فراتر از ديگر معصومان است، ادامه ....



  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط قرآن حکیم نمایش پست ها
    اون آیه که گفتید "انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" ... این آیه بخشی از سوره احزاب آیه ۳۳ هست که اگه کل آیه رو مطالعه کنیم و با توجه به آیات قبل و بعدش متوجه میشیم که این ایه خطاب به زنان پیامبر هست! حالا چرا به اهل بیت ربطش میدن نمی دونم واسه خودمم سواله!
    رجس در كل قرآن بمعناى نجاست و پليدى ظاهرى نيامده بلكه مانند "انهم رجسٌ" (9:95) درباره منافقان، مقصود رجس درونى و معنوى است،
    از جمله ادله بر اين حقيقت است ـ كه اين رجس ظاهرى نيست ـ با اضافه بر واقعيت قذارتها و نجاستهاى جسمانى معصومان كه مانند ديگران مأمور به تطهير آن بوده اند ـ آياتى از قبيل "قل انما انا بشرٌمثلكم يوحى إلىّ" حضرتش در بشريت ـ كه حالات جسمانى و بدنى بشرى است ـ كلاً همانند ديگران است، و فقط استثناى وحى است كه فرودگاهش هم قلب روح است و نه بدن.

    الرجس بمعناى مطلق رجس معنوى است و با صطلاح «ال» بمعناى جنس آمده و كل ناپاكى ها و نقصانهاى معنوى را در ابعاد آفريدگان از اين بزرگواران سلب كرده، كه نه قصورى دارند و نه تقصيرى، و شامل هرگونه كمال و فضيلتى شايسته كه در ميان مكلفان از انس و جن و ملائكه مى باشد،

    اين بزگواران در بالاترين قله به اراده مستمر ربانى كلاً آنرا دارا هستند، و اين خود بمعناى سلب درونى وبرونى «لااله» است، و در پى آن ايجاب "و يطهركم تطهيرا" بدين معنا كه همانگونه كه سلب رجس مطلق است، ايجاب طهارت هم مطلق مى باشد كه: «الا اللّه »
    ز احمد تا احد يك ميم فرق است همه عالم در اين يك ميم غرق است
    چنانكه در آياتى مانند آيه كوثر كل خيرات را على الاطلاق در انحصار حضرتش خوانده است.

    «اذهاب» در اينجا بمعنى دفع است و نه رفع، چون رفع بمعناى اين است كه نا پاكى در اينان بوده و خدا آنرا از ايشان زدوده، و از جمله ادله دفع، عصمت مطلقه اين بزرگواران است كه دست كم در طول تكليف بوده چنانكه آياتى از قبيل آيه (32:فاطر) دليل بر آن است، و اينجا نيز كه «يريد» معناى استمرار مى دهد هرگز جائى براى فعليت ناپاكى براى اين بزرگواران نگذاشته كه اذهاب بمعناى دفع است و نه رفع، در جمع اركان اربعه اين عصمت براى اين بزرگواران به دليل «انما» از كل عصمتهاى ساير معصومان برتر است.

    ادامه .....


    ویرایش توسط قرآن حکیم : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۲:۵۵

  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود