صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرايي سود بانكي

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    علاقه
    فني-زيارت-شهدا-جانبازان
    نوشته
    43
    حضور
    2 روز 18 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    122

    چرايي سود بانكي




    با سلام واحترام سوالي كه خدمت بزرگواران داشتم يكي از بانكهاي زير نظر بانك مركزي 10ميليون وام ميده ولي زمان برگشت كه 3ساله است 14ميليون و400هزار بايد فرد تصفيه حساب كنه آيا اين وام واقعا حلال ؟
    اگر اين پول را ما داخل يك بانك بگذاريم ماهي 200هزار سود ميده كه واقعا پول پر بركتي هم مي باشد
    همه مراجع اين دو مورد را شرعا حلال دونستند سوالم اينه در قرآن در چند سوره بقره در مورد ربا صحبت شده از راه عملي هم اثبات شده كه مورد دوم پول بركت داري نيست مورد اولم هم همه مي دونند قرض الحسنه نيست پس چرا اون حلال شده ؟
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۳:۰۶

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    چرايي سود بانكي








    کارشناس بحث: استاد شفا


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    نقل قول نوشته اصلی توسط صداقت نمایش پست ها
    با سلام واحترام سوالي كه خدمت بزرگواران داشتم يكي از بانكهاي زير نظر بانك مركزي 10ميليون وام ميده ولي زمان برگشت كه 3ساله است 14ميليون و400هزار بايد فرد تصفيه حساب كنه آيا اين وام واقعا حلال ؟
    اگر اين پول را ما داخل يك بانك بگذاريم ماهي 200هزار سود ميده كه واقعا پول پر بركتي هم مي باشد
    همه مراجع اين دو مورد را شرعا حلال دونستند سوالم اينه در قرآن در چند سوره بقره در مورد ربا صحبت شده از راه عملي هم اثبات شده كه مورد دوم پول بركت داري نيست مورد اولم هم همه مي دونند قرض الحسنه نيست پس چرا اون حلال شده ؟
    سلام علیکم

    اولا: در مورد این مساله (دریافت سود از بانک یا دریافت وام از بانک ) نظر مراجع مختلف است.

    وثانیا :حکم وام ها و قرار دادهای بانک طبق نظر مراجع تقلید متفاوت است.

    طبق نظر رهبری:

    برای نمونه وام مسکن:

    پول‌هايى که بانک مسکن به منظور خريد يا ساخت خانه، مى‏دهد، عنوان قرض ندارد بلکه آن را طبق يکى از عقود صحيح شرعى مانند شرکت يا جعاله يا اجاره و امثال آن پرداخت مى‏‌کنند که اگر شرايط شرعى آن عقود را رعايت نمايند، اشکالى در صحّت‏ آن نيست.

    تذکر:تغيير در مصرف تسهيلات بانكى
    پول‌هايى كه بانك‌ها مى‌پردازند غالباً وام (قرض) نيست، بلكه تحت عنوان يكى از عقود اسلامى از قبيل جعاله، مشاركت، مضاربه و امثال آن مى‌باشد. بنابراين، گيرنده پول فقط طبق همان قراردادى كه منعقد كرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است و در صورت تحقق عملى برخلاف قرارداد بايد به بانک مراجعه شود تا طبق مقررات اقدام شود.



    دریافت سود از بانکها در قبال سپرده گذاری:

    اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مى دهد از درآمد حاصل از به کارگيرى سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن يکى از عقود شرعى صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد.





    پی نوشت:

    سایت رهبری پرسشهای متداول،س326و327
    اجوبة الاستفتائات ،احکام بانکها،س1914


    چرايي سود بانكي

    چرايي سود بانكي

  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    اگر آن مبلغ اضافى و سودى که بانک مى دهد از درآمد حاصل از به کارگيرى سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن يکى از عقود شرعى صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعى است و اشکال ندارد.
    با عرض سلام و احترام
    فرض کنید من مثلا یک مغازه دار هستم ، بعد پیش دوستم میرم میگم اگه میتونی ده میلیون تومن به من قرض بده تا من باهش جنس بخرم و در قبال این شراکت تو ، من ماهی مثلا سیصد هزار تومن بهت سود میدم... ایا اینکه من رقم سود رو ثابت برای طرفم مشخص میکنم ، این حکم ربا نداره؟ چون کسب و کار بالا و پایین داره و اینکه من اینطور رقم سود رو ثابت برای طرفم مشخص کنم ، ظاهرا این بلحاظ شرعی ایراد داره... حالا سوالی که هست اینه که وامهایی که بانکها میدن حتی اگر در قالب قراردادهای شرعی باشه .. اینکه رقم سود رو ثابت در نظر میگیرن این اشکال نداره؟.. مثلا بانک بیاد به من وام خرید مسکن بده ... مثلا صد میلیون به من وام بده و بگه دو سال دیگه باید 140 میلیون بازپرداخت کنی .. حالا من میام با صد میلیون خونه میخرم و در عرض دو سال به جای رشد قیمت ، مثلا خونه قیمتش به هشتاد میلیون میرسه... خوب این چه نوع قرارداد اسلامی هست که بانک به من وام داده با اینکه من سودی در این معامله نکردم اما باید به بانک سود بدم؟

    و اینکه مثلا من پولم رو بانک بزارم و بانک هم واقعا در یک تجارت و سرمایه گذاری ، استفاده کنه و بعد ماهانه مثلا 200 هزار تومن به من بده ، این از لحاظ شرعی ایراد نداره؟ در حالیکه ظاهرا چیزی که در شرع ما هست اینه که باید طرفین در سود واقعی شریک باشن مثلا بگن هر چقدر سود عاید ما شد نصف - نصف ... که اگر بانکها بخوان این شرط رو رعایت کنند ، هر ماه نمیتونن رقم ثابتی به سرمایه گذار سود بدن.

    با تشکر.

  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولکول 68 نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام
    فرض کنید من مثلا یک مغازه دار هستم ، بعد پیش دوستم میرم میگم اگه میتونی ده میلیون تومن به من قرض بده تا من باهش جنس بخرم و در قبال این شراکت تو ، من ماهی مثلا سیصد هزار تومن بهت سود میدم... ایا اینکه من رقم سود رو ثابت برای طرفم مشخص میکنم ، این حکم ربا نداره؟ چون کسب و کار بالا و پایین داره و اینکه من اینطور رقم سود رو ثابت برای طرفم مشخص کنم ، ظاهرا این بلحاظ شرعی ایراد داره... حالا سوالی که هست اینه که وامهایی که بانکها میدن حتی اگر در قالب قراردادهای شرعی باشه .. اینکه رقم سود رو ثابت در نظر میگیرن این اشکال نداره؟.. مثلا بانک بیاد به من وام خرید مسکن بده ... مثلا صد میلیون به من وام بده و بگه دو سال دیگه باید 140 میلیون بازپرداخت کنی .. حالا من میام با صد میلیون خونه میخرم و در عرض دو سال به جای رشد قیمت ، مثلا خونه قیمتش به هشتاد میلیون میرسه... خوب این چه نوع قرارداد اسلامی هست که بانک به من وام داده با اینکه من سودی در این معامله نکردم اما باید به بانک سود بدم؟

    و اینکه مثلا من پولم رو بانک بزارم و بانک هم واقعا در یک تجارت و سرمایه گذاری ، استفاده کنه و بعد ماهانه مثلا 200 هزار تومن به من بده ، این از لحاظ شرعی ایراد نداره؟ در حالیکه ظاهرا چیزی که در شرع ما هست اینه که باید طرفین در سود واقعی شریک باشن مثلا بگن هر چقدر سود عاید ما شد نصف - نصف ... که اگر بانکها بخوان این شرط رو رعایت کنند ، هر ماه نمیتونن رقم ثابتی به سرمایه گذار سود بدن.

    با تشکر.
    سلام علیکم

    بانک برای هر قرار دادی عقد شرعی خودش را می بندد و در ضمن پول را قرض نمی دهد،چون اگر قرض بدهد،ربا محسوب می شود.

    واگر سود را به صورت ماهیانه پرداخت می کنند به صورت علی الحساب است ، و در عین حال شما به بانک وکالت می دهید با سود حاصله از طرف شما مصالحه کند.



    چرايي سود بانكي

    چرايي سود بانكي

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    سلام علیکم

    بانک برای هر قرار دادی عقد شرعی خودش را می بندد و در ضمن پول را قرض نمی دهد،چون اگر قرض بدهد،ربا محسوب می شود.

    واگر سود را به صورت ماهیانه پرداخت می کنند به صورت علی الحساب است ، و در عین حال شما به بانک وکالت می دهید با سود حاصله از طرف شما مصالحه کند.



    با سلام و احترام

    من خیلی متوجه نشدم:

    اینکه بانک به شما یک پولی میده مثلا صد میلیون برای جعاله ، و شرط میکنه سر سال ، وام گیرنده 130 میلیون بازپرداخت کنه ، اینکه دقیقا 30 میلیون رو شرط میکنه تحت چه عنوانی هست؟ اصلا این موضوع چه فرقی میکنه با کسی که میره از نزول خوار ، 100 میلیون میگیره و سر سال باید بهش 130 میلیون برگردونی؟احیانا کلاه شرعی که نیست؟


    سوال بعد اینکه سود علی الحساب از لحاظ شرعی اشکال نداره؟ یعنی مثلا اگر شما به من صد میلیون پول برای یک کسب و کار دادید و من شرط کردم که ماهانه علی الحساب به شما 3 میلیون میدم ...
    اولا ایا این شرط کردن برای پرداخت یک رقم مشخص ماهانه اشکال نداره (مگر معنی نزول همین نیست؟)
    و بعد هم اینکه اگر اومدیم و اخر سال حساب کردم دیدم من متضرر شدم ، یعنی اون سه میلیون هایی که ماهانه میدادم از جیب دادم و نه از سود ، بعد تکلیف چی میشه؟؟
    بهر حال تجارت همیشه سود و زیان داره و نمیشه گفت قطعا همیشه سود هست و اینکه بانکها هم پول مردم رو در کارهای اقتصادی به کار میگیرن ، خوب یک زمانهایی احتمالا ضرر میکنن ولی با این حساب همیشه به حسابهای سپرده ، سود پرداخت میکنن ... و نکته بعد اینکه من کمتر بانکی رو دیدم که سود رو بصورت علی الحساب پرداخت کنه ، معمولا یک رقم مشخص رو میگن مثلا 19% سالانه و.....

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولکول 68 نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    من خیلی متوجه نشدم:

    اینکه بانک به شما یک پولی میده مثلا صد میلیون برای جعاله ، و شرط میکنه سر سال ، وام گیرنده 130 میلیون بازپرداخت کنه ، اینکه دقیقا 30 میلیون رو شرط میکنه تحت چه عنوانی هست؟ اصلا این موضوع چه فرقی میکنه با کسی که میره از نزول خوار ، 100 میلیون میگیره و سر سال باید بهش 130 میلیون برگردونی؟احیانا کلاه شرعی که نیست؟


    سوال بعد اینکه سود علی الحساب از لحاظ شرعی اشکال نداره؟ یعنی مثلا اگر شما به من صد میلیون پول برای یک کسب و کار دادید و من شرط کردم که ماهانه علی الحساب به شما 3 میلیون میدم ...
    اولا ایا این شرط کردن برای پرداخت یک رقم مشخص ماهانه اشکال نداره (مگر معنی نزول همین نیست؟)
    و بعد هم اینکه اگر اومدیم و اخر سال حساب کردم دیدم من متضرر شدم ، یعنی اون سه میلیون هایی که ماهانه میدادم از جیب دادم و نه از سود ، بعد تکلیف چی میشه؟؟
    بهر حال تجارت همیشه سود و زیان داره و نمیشه گفت قطعا همیشه سود هست و اینکه بانکها هم پول مردم رو در کارهای اقتصادی به کار میگیرن ، خوب یک زمانهایی احتمالا ضرر میکنن ولی با این حساب همیشه به حسابهای سپرده ، سود پرداخت میکنن ... و نکته بعد اینکه من کمتر بانکی رو دیدم که سود رو بصورت علی الحساب پرداخت کنه ، معمولا یک رقم مشخص رو میگن مثلا 19% سالانه و.....


    سلام علیکم

    ظاهرا در ذهن شما از عقود شرعی فقط مضاربه در ذهنتان است.

    ما اصلا کاری به بانک نداریم هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر مطابق یکی از عقود شرعی سود مشخص یا غیر مشخص بگیرد، ایرادی ندارد .

    واما اینکه این سود گیری چرا اشکال دارد و دیگری اشکال ندارد ،این از مسائلی است که در شرع ما آمده مثل خیلی از موارد دیگر مثلا رابطه یک زن ومرد :
    ممکن حلال باشد و ممکن است حرام باشد ،از طریق شرعی عمل کنند حلال است ؛
    و اگر از طریق شرعی عمل نکنند، حرام می شود ؛
    در رابطه با قرار داد های که سود دهی دارند به همین صورت است بستگی به نوع قرار داد، دارد .

    البته در رابطه با فلسفه احکام می توانید از کارشناسان بخش اعتقادی سوالتان را مطرح بفرمایید.

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۴/۰۶/۲۱ در ساعت ۲۱:۲۴
    چرايي سود بانكي

    چرايي سود بانكي

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    446
    حضور
    14 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2192



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها


    سلام علیکم

    ظاهرا در ذهن شما از عقود شرعی فقط مضاربه در ذهنتان است.

    ما اصلا کاری به بانک نداریم هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر مطابق یکی از عقود شرعی سود مشخص یا غیر مشخص بگیرد، ایرادی ندارد .

    واما اینکه این سود گیری چرا اشکال دارد و دیگری اشکال ندارد ،این از مسائلی است که در شرع ما آمده مثل خیلی از موراد دیگر مثلا رابطه یک زن ومرد ممکن حلال باشد و ممکن است حرام باشد ،از طریق شرعی عمل کنند حلال است و اگر از طریق شرعی عمل نکنند می شود حلال ؛در رابطه با قرار داد های که سود دهی دار به همین صورت است بستگی به نوع قرار داد دارد .

    البته در رابطه با فلسفه احکام می توانید از کارشناسان بخش اعتقادی سوالتان را مطرح بفرمایید.




    پس با این تفاسیر که شما میفرمایید ، که میشه در قالب عقود شرعی حتی با وجود سود ثابت ، میشود معاملات و سرمایه گذاریهای حلال داشت ، چرا خیلی از مراجع ، سودهای بانکی چه از نوع سپرده گذاری چه از نوع اخذ وام ، رو حرام میدانند؟ و وقتی در مورد اخذ وام از بانک از دفاتر مراجع سوال میکنی ، طوری جوابت رو با اکراه میدن و طوری میگن اشکال داره که انگار نعوذبالله قراره یک گناه کبیره انجام بدی؟

    کاش اگه براتون مقدور بود دو سوالی که مطرح کردم رو کمی بیشتر میشکافتید .. در هر صورت اگه براتون مقدوره میشه یک کتاب خوب در زمینه سودهای بانکی و کلا سود در معاملات و انواع عقود اسلامی معرفی کنید که به زبان ساده مطالب رو گفته باشه و نه با اصطلاحات تخصصی فقهی؟ ممنونم.

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    سلام علیکم

    در رابطه نوع قرار داده های بانکی که از جهت شرعی ،عقود صحیح محسوب می شود، را در چند تاپیک برایتان قرار می دهم، ولی فهم این عقود نیاز به گذرندان یک دوره مقدماتی آشنایی با عقود اسلامی را لازم دارد.(در ضمن همین موارد مطرح شده بین مراجع در بعضی مواردش اختلاف نظر وجود دارد)

    چرايي سود بانكي

    چرايي سود بانكي

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    به نام خدا

    بانکداری اسلامی

    تعریف :

    بانك يك مؤسسه انتفاعى است كه با سرمايه خود و سپرده هاى مشتريان، به منظور كسب سود، اقدام به جمع آورى سپرده ها، دادن وام و اعتبارات وارائه خدمات بانكى مى نمايد.
    بر اساس اين تعريف، مى توان فعاليت هاى اصلى بانك ها را در عرصه اقتصاد به سه گروه عمده، جمع آورى سپرده هاى صاحبان وجوه مازاد، اعطاى تسهيلات و اعتبارات به متقاضیان و ارائه خدمات بانکی، طبقه بندى نمود.
    بانکها از يك طرف وجوه مازاد مردم، مؤسسات، شركتها و دولت را در قالب انواع سپرده ها جذب مى كنند و از طرف ديگر به متقاضيان وجوه مانند مصرفكنندگان، فعالان اقتصادى، مؤسسات خيريه و دولت تسهيلات كوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و اعتبار مى دهند. علاوه بر این با ارائه انواع مختلف خدمات بانکی به تسهیل مبادلات کمک می کنند.
    بانک بدون ربا مؤسسه انتفاعى است كه با رعایت اصول شریعت و با اجتناب از ربا با سرمايه خود و سپرده هاى مشتريان، به منظور كسب سود، اقدام به جمع آورى سپرده ها، دادن وام و اعتبارات وارائه خدمات بانكى مى نمايد.
    [

    تفاوت اساسی که بانکداری بدون ربا را از بانکداری ربوی

    تفاوت اساسی که بانکداری بدون ربا را از بانکداری ربوی (عرفی) متمایز میکند، ماهیت حقوقی آن‌دو نوع بانکداری است كه در روابط حقوقی بین بانک و مشتری تجلی مییابد.
    روابط حقوقی سپرده‌گذاران و متقاضیان بانکی در بانکداری ربوی بر اساس قرارداد قرض است که در غالب موارد همراه با بهره است که از دیدگاه فقه اسلامی ربا و ممنوع است.
    این در حالی است که روابط حقوقی سپرده‌گذاران و متقاضیان بانکی در بانکداری بدون ربا یا بر اساس قرارداد قرض بدون بهره یا بر اساس قراردادهای انتفاعی است که مورد تایید فقه اسلامی است.



    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۴/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۸:۴۹
    چرايي سود بانكي

    چرايي سود بانكي

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. طريقه نذر براي حاج آقا نخودكي(ره)(بسيار مجرب)
    توسط سادات در انجمن آرشیو اخلاق
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۲۴, ۱۰:۳۵
  2. جمع بندی چرا زبان اهل بهشت عربی وجهنم تركي است؟
    توسط عين الحيات در انجمن معاد شناسی
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۲۹, ۰۶:۵۳
  3. دانشنامه احاديث پزشكي ج1 و 2 + دانلود کتاب
    توسط حامی در انجمن دین و روان شناسی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۲, ۱۵:۳۳
  4. استرس دوران كودكي و تاثير آن در بزرگسالي
    توسط رحیق مختوم در انجمن افسردگي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۴, ۱۱:۱۵
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۴:۵۱

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود