جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تقاضای منبع و آدرس مطلبی از ابن عربی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    50
    حضور
    9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    88

    اشاره تقاضای منبع و آدرس مطلبی از ابن عربی




    سلام

    لطفا منبع و آدرس گفته ی زیر را از ابن عربی بگذارید . ممنون

    « و إذا کان الأمر علی ما ذکرته لک فالعالم متوهم ما له وجود حقیقی و هذا معنی الخیال . أی خیّل لک أنه أمر زائد قائم بنفسه خارج عن الحق و لیس کذلک فی نفس الأمر . »
    ویرایش توسط همای رحمت : ۱۳۹۴/۱۲/۰۸ در ساعت ۰۷:۱۰

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    50
    حضور
    9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    88

    مصدر عبارتی از ابن عربی




    سلام . لطفا منبع این عبارت را از ابن عربی قرار دهید . ممنون

    « به نظر ابن عربی ، وحدت وجود ؛ اصل الاصول می باشد . »

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست






    تقاضای منبع و آدرس مطلبی  از ابن عربی








    کارشناس بحث: استاد سمیع


  7. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط عروة الوثقی نمایش پست ها
    سلام . لطفا منبع این عبارت را از ابن عربی قرار دهید . ممنون

    « به نظر ابن عربی ، وحدت وجود ؛ اصل الاصول می باشد . »
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    در اینکه وحدت وجود اصل الاصول است به تاپیک
    «
    سوالاتی از معتقدین به وحدت وجود و منکرین کثرت؟!!» مراجعه بفرمایید
    عبارت فوق در فصوص الحکم، فص یوسفی، ج1،ص103 می باشد
    البته ممکن است برخی به این نوع از متون عرفانی که در آنها تصریح می شود کثرات چیزی جز توهم و خیال نیستند ،استناد کنند و در نقدهای خود بیان کنند که ایده وحدت وجود از دیدگاه عرفا ،چیزی جز تاکید بر وهمی بودن کثرات نیست.

    در پاسخ به این نقد،باید نخست این نکته اساسی را در نظر داشت که فهم مقصود عارفان از بیاناتشان ،اساسا نیازمند آشنایی عمیق با قاموس اصطلاحاتی است که در طول قرن ها به تناسب نیازهای این ساحت پدید آمده است
    بیان عارفان معمولا برخی را به اشتباه های بزرگی دچار می سازد از این جهت که واژگان مورد استفاده آنها ،در فهم عرفی یا فهم کلامی و فلسفی بار معنایی دیگری نیز داند و این بار معنایی ،هرگز مراد عارف از آن واژه نیست .
    آنان این واژگان را که با معنای مورد نظرشان تناسبی دارند،از علوم مختلف یا زبان رایج وام گرفته و معانی جدیدی را در آنها اشباع کرده اند

    اصطلاح هایی همچون((وجود))یا ((وجو من حیث هوهو))که عارفان از فلسفه وام گرفته و در بیان مقاصدشان سود جسته اند ؛نمونه های مهم دیگری از این مدعا هستند .

    عارفان در عین حال که در گزینش این اصطلاحات ،کوشیده اند بهترین اصطلاحات را با نزدیک ترین معنا به مقاصد مورد نظرشان بر گزینند،پس از وام گیری واژه،معانی خاص خود را در آن اشباع کرده اند.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۵:۵۸

  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    برای مثال ،چون واژه ((وجود))از نظر معنایی هیچ تعینی جز تعین هستی را نمی رساند،از نظر آنان واژه مناسبی تشخیص داده شد برای اشاره به حقیقتی که هیچ گونه تعین و تحددی ندارد.در مفهوم وجود ،نه علم خوابیده ،نه قدرت،و نه دیگر صفات اما در عین حال با تمام این مفاهیم نیز سازگاری دارد .

    تعبیر دیگری که عارفان بای اشاره به ذات مطلق خداوند از شریعت وام گرفته اند ،تعبیر ((حق))است.این واژه نیز معنایی دارد که با مقصود عارفان از ذات مطلق مشابهت بسیاری دارد .حق به معنای متحقق است و از هرگونه لوازم و اجزای معنایی دیگری که نشانگر نوعی تقید و تحدد در تحقق و وجود باشد به دور است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۶:۰۴

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بنابراین صرف وجود واژگانی همچون ((خیال))هرگز بر نفس الامری نبودن کثرات در نظر عارفان دلالت نمی کند .کسی که با قاموس اصطلاحات فنی عرفا آشنا باشد ؛به خوبی می داند که این واژه در این قاموس معنای هستی شناختی دقیق خود را داراست و هرگز با عدم و فاقد نفس المر بودن مساوق نیست.

    از آنجا که در معنای خیال ،نوعی انتقال از یک امر به امری دیگر گنجانده شده است که پنهان و باطن است،عارف این اصطلاح را وام می گیرد و از آن در تبیین رابطه کثرت با وحدت مطلق سود می جوید.

    از دیدگاه عارف ،کثرات ((خیال))وجود هستند؛یعنی این کثرات همچون اموری اند که شأنی ندارند جز اینکه امر دیگری را نشان دهند و ناظر رابه امر دیگری منتقل سازند که آن امر همان((وجود مطلق))است .

    خیال وجودی آن چیزی است که از وجود ظاهر می شود و جلوه می یابد و خود نشانگر آن وجود مطلقی است که به ادراک نمی آید و معقول نیست.(1)

    پی نوشت:
    1-قیصری،شرح فصوص الحکم ص 702؛ایزوتسو،صوفیسم و تائوئیسم ص 27-29
    برای اطلاع بیشتر ر.ک اصول و مبانی عرفان نظری، 201-206 سید یدالله یزدانپناه

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۶:۰۵

  12. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود