صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    27
    حضور
    1 روز 4 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    101

    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟




    سلام
    میخواستم بدونم آیات 49 تا 53 سوره احزاب که در مورد پیامبر هستش و اینکه خداوند توی این آیات حق و حقوق خیلی زیادی رو به پیامبر دادن چگونه توجیه میشه
    آیا این آیات به گونه ای نیست که سودجویان بتونن از اون برعلیه قرآن استفاده کنن و بگن که قرآن از طرف خداوند نوشته نشده بلکه از خوده پیامبر هست؟

       
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا ﴿۴۹﴾

    فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر زنان مؤمن را به نكاح خود درآورديد آنگاه پيش از آنكه با آنان همخوابگى كنيد طلاقشان داديد ديگر بر عهده آنها عده ‏اى كه آن را بشماريد نيست پس مهرشان را بدهيد و خوش و خرم آنها را رها كنيد

    مکارم: اي كساني كه ايمان آورده‏ايد هنگامي كه زنان با ايمان را ازدواج كرديد و قبل از همبستر شدن طلاق داديد عده اي براي شما بر آنها نيست كه بخواهيد حساب آنرا نگاه داريد، آنها را با هديه مناسبي بهره مند سازيد و به طرز شايسته‏ اي آنها را رها كنيد.



    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي

    هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ

    وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۵۰﴾

    فولادوند: اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را داده ‏اى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمه‏ هايت و دختران دايى تو و دختران خاله‏ هايت كه با تو مهاجرت كرده ‏اند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مى ‏دانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كرده‏ ايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است



    تُرْجِي مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ذَلِكَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَلَا يَحْزَنَّ وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ

    وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَلِيمًا ﴿۵۱﴾

    فولادوند: نوبت هر كدام از آن زنها را كه مى ‏خواهى به تاخير انداز و هر كدام را كه مى‏خواهى پيش خود جاى ده و بر تو باكى نيست

    كه هر كدام را كه ترك كرده ‏اى [دوباره] طلب كنى اين نزديكتر است براى اينكه چشمانشان روشن گردد و دلتنگ نشوند و همگى‏شان

    به آنچه به آنان داده ‏اى خشنود گردند و آنچه در دلهاى شماست‏ خدا مى ‏داند و خدا همواره داناى بردبار است

    مکارم: (موعد) هر يك از همسرانت را بخواهي مي‏تواني بتاخير اندازي و هر كدام را بخواهي نزد خود جاي دهي،

    و هر گاه بعضي از آنها را كه بر كنار ساخته‏اي بخواهي نزد خود جاي دهي گناهي بر تو نيست اين حكم الهي براي روشني چشم آنها

    و اينكه غمگين نباشند و به آنچه در اختيار همه آنان مي‏گذاري راضي شوند نزديكتر است و خدا آنچه را در قلوب شما است مي‏داند و

    خداوند از همه اعمال و مصالح بندگان با خبر است و در عين حال حليم است و در كيفر آنها عجله نمي‏كند.




    لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا ﴿۵۲﴾

    فولادوند: از اين پس ديگر [گرفتن] زنان و نيز اينكه به جاى آنان زنان ديگرى بر تو حلال نيست هر چند زيبايى آنها براى تو مورد پسند افتد به استثناى كنيزان و خدا همواره بر هر چيزى مراقب است

    مکارم: بعد از اين ديگر زني بر تو حلال نيست و نمي‏تواني همسرانت را به همسران ديگري تبديل كني (بعضي را طلاق دهي و همسر ديگري بجاي او برگزيني) هر چند جمال آنها مورد توجه تو واقع شود، مگر آنچه كه به صورت كنيز در ملك تو در آيد و خداوند ناظر و مراقب هر چيز است (و به اين ترتيب فشار قبائل را در اختيار همسر از آنها، از تو برداشتيم

    53 . یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلى طَعام غَیْرَ ناظِرِینَ إِناهُ وَ لکِنْ إِذا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لامُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیث إِنَّ ذلِکُمْ کانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ وَ اللّهُ لایَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجاب ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللّهِ عَظِیماً

    54 . إِنْ تُبْدُوا شَیْئاً أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِکُلِّ شَیْء عَلِیماً
    اى کسانى که ایمان آورده اید! در خانه هاى پیامبر داخل نشوید مگر این که به شما براى صرف غذا اجازه داده شود (در حالى که قبل از موعد نیائید و) در انتظار وقت غذاننشینید; اما هنگامى که دعوت شدید داخل شوید; و وقتى غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید;


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست






    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونهََا فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(49)

    يَأَيُّهَا النَّبىِ‏ُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ الَّتىِ ءَاتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ بَنَاتِ عَمِّكَ وَ بَنَاتِ عَمَّتِكَ وَ بَنَاتِ خَالِكَ وَ بَنَاتِ خَلَتِكَ الَّتىِ هَاجَرْنَ مَعَكَ وَ امْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبىِ‏ِّ إِنْ أَرَادَ النَّبىِ‏ُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فىِ أَزْوَاجِهِمْ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(50)

    * تُرْجِى مَن تَشَاءُ مِنهُْنَّ وَ تُْوِى إِلَيْكَ مَن تَشَاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن تَقَرَّ أَعْيُنهُُنَّ وَ لَا يحَْزَنَّ وَ يَرْضَينْ‏َ بِمَا ءَاتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا فىِ قُلُوبِكُمْ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَلِيمًا(51)

    لَّا يحَِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ وَ لَا أَن تَبَدَّلَ بهِِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنهُُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَ كاَنَ اللَّهُ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ رَّقِيبًا(52)

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبىِ‏ِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلىَ‏ طَعَامٍ غَيرَْ نَظِرِينَ إِنَئهُ وَ لَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُواْ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُواْ وَ لَا مُسْتَْنِسِينَ لحَِدِيثٍ إِنَّ ذَالِكُمْ كَانَ يُؤْذِى النَّبىِ‏َّ فَيَسْتَحْىِ مِنكُمْ وَ اللَّهُ لَا يَسْتَحْىِ مِنَ الْحَقّ‏ِ وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسَْلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَالِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ مَا كاَنَ لَكُمْ أَن تُؤْذُواْ رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا أَن تَنكِحُواْ أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَالِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا(53)

    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! هنگامى كه با زنان با ايمان ازدواج كرديد و قبل از همبستر شدن طلاق داديد، عدّه‏ اى براى شما بر آنها نيست كه بخواهيد حساب آن را نگاه داريد آنها را با هديه مناسبى بهره ‏مند سازيد و بطرز شايسته ‏اى رهايشان كنيد. (49)

    اى پيامبر! ما همسران تو را كه مهرشان را پرداخته‏اى براى تو حلال كرديم، و همچنين كنيزانى كه از طريق غنايمى كه خدا به تو بخشيده است مالك شده ‏اى و دختران عموى تو، و دختران عمّه‏ ها، و دختران دايى تو، و دختران خاله‏ ها كه با تو مهاجرت كردند (ازدواج با آنها براى تو حلال است) و هر گاه رن با ايمانى خود را به پيامبر ببخشد (و مهرى براى خود نخواهد) چنانچه پيامبر بخواهد مى ‏تواند او را به همسرى برگزيند امّا چنين ازدواجى تنها براى تو مجاز است نه ديگر مؤمنان ما مى ‏دانيم براى آنان در مورد همسرانشان و كنيزانشان چه حكمى مقرّر داشته ‏ايم (و مصلحت آنان چه حكمى را ايجاب مى‏ كند) اين بخاطر آن است كه مشكلى (در اداى رسالت) بر تو نباشد (و از اين راه حاميان فزونترى فراهم سازى) و خداوند آمرزنده و مهربان است! (50)

    (موعد) هر يك از همسرانت را بخواهى مى ‏توانى به تأخير اندازى، و هر كدام را بخواهى نزد خود جاى دهى و هر گاه بعضى از آنان را كه بركنار ساخته‏ اى بخواهى نزد خود جاى دهى، گناهى بر تو نيست اين حكم الهى براى روشنى چشم آنان، و اينكه غمگين نباشند و به آنچه به آنان مى ‏دهى همگى راضى شوند نزديكتر است و خدا آنچه را در قلوب شماست مى ‏داند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در كيفر آنها عجله نمى‏ كند)! (51)
    بعد از اين ديگر زنى بر تو حلال نيست، و نمى‏توانى همسرانت را به همسران ديگرى مبدّل كنى [بعضى را طلاق دهى و همسر ديگرى به جاى او برگزينى‏] هر چند جمال آنها مورد توجّه تو واقع شود، مگر آنچه كه بصورت كنيز در ملك تو درآيد! و خداوند ناظر و مراقب هر چيز است (و با اين حكم فشار قبايل عرب را در اختيار همسر از آنان، از تو برداشتيم). (52)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در خانه‏هاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما براى صرف غذا اجازه داده شود، در حالى كه (قبل از موعد نياييد و) در انتظار وقت غذا ننشينيد امّا هنگامى كه دعوت شديد داخل شويد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشينيد اين عمل، پيامبر را ناراحت مى‏نمايد، ولى از شما شرم مى‏كند (و چيزى نمى‏گويد) امّا خداوند از (بيان) حق شرم ندارد! و هنگامى كه چيزى از وسايل زندگى را (بعنوان عاريت) از آنان [همسران پيامبر] مى‏خواهيد از پشت پرده بخواهيد اين كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است! و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآوريد كه اين كار نزد خدا بزرگ است! (53)

    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم

    در آیه49 حکمی در مورد طلاق بیان شد؛ اگر زن و شوهر بدون ارتباط جنسی از یکدیگر جدا شوند، عده طلاق بر عهده زن نیست و خداوند به مرد دستور می دهد که هدیه ی مناسبی به زن بپردازد و به طرز شایسته ای جدا شوند.

    در آیه50 زنهایی که مردها می توانند با آنها ازدواج کنند بیان شد، اگرچه ظاهر خطاب این نسبت به پیامبر(ص) می باشد اما اختصاصی به آن حضرت ندارد و مساله ازدواج با دختر عمو، دختر عمه، دختر دایی و دختر خاله برای همه مردان وجود دارد. در این آیه یک مورد استثنایی از ازدواج وجود دارد که این مورد اختصاص به پیامبر(ص) داشت یعنی اگر زنی خودش علاقه مند بود که همسر پیامبر(ص) شود و بدون مهریه به ازدواج آن حضرت در بیاید پیامبر(ص) اجازه چنین ازدواجی را داشت، اما آیا چنین ازدواجی صورت گرفت و واقع شد یا نه، میان مفسران و مورخان اختلاف هست. برخی می گویند جواز چنین ازدواجی به پیامبر(ص) داده شده بود اما در واقع چنین مساله ای اتفاق نیافتاد، برخی دیگر معتقدند چنین ازدواجی صورت گرفت.

    بدون شك اينگونه زنان تنها خواهان كسب افتخار معنوى بودند كه از طريق ازدواج با پيامبر ص براى آنها حاصل مى ‏شد، لذا بدون هيچگونه مهرى آماده همسرى با او شدند، ولى همانگونه كه گفتيم وجود چنين مصداقى براى حكم بالا از نظر تاريخى مسلم نيست، آنچه مسلم است اينست كه خداوند چنين اجازه‏ اى را به پيامبر ص داده بود.[1]

    نقل شد وقتى زنی خود را به پيغمبر (ص) بخشيد عايشه گفت براى چى زنها خودشان را بدون مهر هبه نمايند، پس آيه مذكور نازل شد، عايشه گفت نديدم خداى تعالى را مگر آنكه شتاب كند در هوا و خاطر تو، پيغمبر (ص) فرمود، و تو هم البته اگر او را اطاعت و فرمان بردارى كنى در هوايت شتاب كند.[2]

    يك رهبر بزرگ الهى همچون پيامبر ص آن هم در زمانى كه در كوره حوادث سخت گرفتار است، و توطئه‏ هاى خطرناكى از داخل و خارج براى او مى ‏چينند، نمى‏ تواند فكر خود را زياد مشغول زندگى شخصى و خصوصيش كند، بايد در زندگى داخلى خود داراى آرامش نسبى باشد تا بتواند به حل انبوه مشكلاتى كه از هر سو او را احاطه كرده است با فراغت خاطر بپردازد.
    آشفتگى زندگى شخصى و دل مشغول بودن او به وضع خانوادگى در اين لحظات بحرانى و طوفانى سخت خطرناك است.

    با اينكه ازدواجهاى متعدد پيامبر ص غالبا جنبه‏ هاى سياسى و اجتماعى و عاطفى داشته، و در حقيقت جزئى از برنامه انجام رسالت الهى او بوده، ولى در عين حال گاه اختلاف ميان همسران و رقابتهاى زنانه متداول آنها، طوفانى در درون خانه پيامبر ص برمى ‏انگيخته، و فكر او را به خود مشغول مى ‏داشته است.

    اينجا است كه خداوند يكى ديگر از ويژگيها را براى پيامبرش قائل شده، و براى هميشه به اين ماجراها و كشمكشها پايان داد، و پيامبر ص را از اين نظر آسوده خاطر و فارغ البال كرد.
    و چنان كه در آيه مورد بحث مى ‏خوانيم فرمود:" مى ‏توانى (موعد) هر يك از اين زنان را بخواهى به تاخير بيندازى و به وقت ديگرى موكول كنى، و هر كدام را بخواهى نزد خود جاى دهى" (تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ).[3]


    [1] - تفسير نمونه، ج‏17، ص: 380

    [2] - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 148

    [3] - تفسير نمونه، ج‏17، ص: 385-386.

    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۴/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۳
    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    اگر تاريخ اسلام درست بررسي شود خواهيد ديد كه شرايط آنزمان با امروز فرق بسيار داشته و ....

    من جمله زن وكنيز آنقدر بوده كه نگو ! حتي اگر مردي كمتر از 10 زن داشت به او مرد نميگفتند !


    مثلا زنان خودشان آرزوي ازدواج با رسول خدا ص را داشتند ويكبار يك زن وقتي شنيد كه رسول خدا ص قصد خواستگاري از او را دارند از فرط خوشحالي سكته كرد ومرد!


    عجب اوضاعی بوده ؟ ! زنها خودشان را به پیامبر میبخشیدند !!!!

    قال الحافظ أبو محمد الدمياطي وأما من لم يدخل بها ومن وهبت نفسها له ومن خطبها ولم يتفق تزويجها فثلاثون امرأة على اختلاف في بعضهن والله اعلم.
    وحبيبة بنت سهل الانصارية التى اختلعت من ثابت بن قيس كان النبي صلى الله عليه وسلم أراد أن يتزوجها ثم تركها فتزوجها ثابت قاله ابن الاثير.

    کدام زن پس از شنیدن خبر #‏خواستگاری رسول الله ص از #‏شادی سکته کرد :
    وسنا بنت الصلت وهى عند أبى عمر بنت أسماء بنت الصلت وقيل أسماء أخ لها وقيل تزوجها ثم طلقها وقيل ماتت قبل أن تصل إليه وقيل لما علمت أنه تزوجها عليه السلام ماتت من الفرح. عيون الاثر - ابن سيد الناس




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب


    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟






  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    10
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1





    نقل شد وقتى زنی خود را به پيغمبر (ص) بخشيد عايشه گفت براى چى زنها خودشان را بدون مهر هبه نمايند، پس آيه مذكور نازل شد، عايشه گفت نديدم خداى تعالى را مگر آنكه شتاب كند در هوا و خاطر تو، پيغمبر (ص) فرمود، و تو هم البته اگر او را اطاعت و فرمان بردارى كنى در هوايت شتاب كند.
    [2]

    يك رهبر بزرگ الهى همچون پيامبر ص آن هم در زمانى كه در كوره حوادث سخت گرفتار است، و توطئه‏ هاى خطرناكى از داخل و خارج براى او مى ‏چينند، نمى‏ تواند فكر خود را زياد مشغول زندگى شخصى و خصوصيش كند، بايد در زندگى داخلى خود داراى آرامش نسبى باشد تا بتواند به حل انبوه مشكلاتى كه از هر سو او را احاطه كرده است با فراغت خاطر بپردازد.
    آشفتگى زندگى شخصى و دل مشغول بودن او به وضع خانوادگى در اين لحظات بحرانى و طوفانى سخت خطرناك است.

    با اينكه ازدواجهاى متعدد پيامبر ص غالبا جنبه‏ هاى سياسى و اجتماعى و عاطفى داشته، و در حقيقت جزئى از برنامه انجام رسالت الهى او بوده، ولى در عين حال گاه اختلاف ميان همسران و رقابتهاى زنانه متداول آنها، طوفانى در درون خانه پيامبر ص برمى ‏انگيخته، و فكر او را به خود مشغول مى ‏داشته است.

    اينجا است كه خداوند يكى ديگر از ويژگيها را براى پيامبرش قائل شده، و براى هميشه به اين ماجراها و كشمكشها پايان داد، و پيامبر ص را از اين نظر آسوده خاطر و فارغ البال كرد.
    و چنان كه در آيه مورد بحث مى ‏خوانيم فرمود:" مى ‏توانى (موعد) هر يك از اين زنان را بخواهى به تاخير بيندازى و به وقت ديگرى موكول كنى، و هر كدام را بخواهى نزد خود جاى دهى" (تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ).
    [3]

    در پاسخ به این جواب ها به طور اجمالی میتوان گفت که پیامبر به عنوان رهبر الهی اساسا چرا باید بر اساس رسم قوم خویش و حتی فراتر از ان عمل کند و دست به این همه ازدواج متعدد بزند تا حسادت همسران رو بر انگیزاند و موجب تعارض خانوادگی خویش شود وقتی پیامبر عایشه رو دارد چرا با زینب یا ماریه ازدواج میکند ایا ازدواج ها جز برای نیاز جنسی است؟


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط webfffff نمایش پست ها
    ایا ازدواج ها جز برای نیاز جنسی است؟
    سلام

    این مصادره به مطلوب است بله ازدواج جز برای نیاز جنسی هم هست و نمونه های ان در تاریخ خصوص تاریخ ایران بسیار است .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    نوشته
    10
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    سلام

    این مصادره به مطلوب است بله ازدواج جز برای نیاز جنسی هم هست و نمونه های ان در تاریخ خصوص تاریخ ایران بسیار است .
    سلام وقت بخیر به نظرم وقتی پیامبر یک همسر دارد که از ان طریق به لحاظ جنسی ارضا میشود نباید دست به ازدواج های دیگر بزند ایشان به عنوان الگو از تنوع طلبی جنسی باید پرهیز نماید ولی تاریخ و تعدد زوجات این را نمیگوید البته من با زنان دیگر پیامبر کاری ندارم و ماریه و زینب رو مثال زدم شاید بنا به دلیل شما باقی ازدواج های پیامبر جنبه سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما بعضی هاش قابل توجیه نیست. وقتی پیامبر دست به ازدواج هایی میزند که باعث تشتت در خانواده اش میشود و رسالت او رو با مشکل مواجه میکند به حدی که چند مورد خدا در این زمینه دخالت میکند پس این کار منطقی به نظر نمیرسد.

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    نقل قول نوشته اصلی توسط webfffff نمایش پست ها
    سلام وقت بخیر به نظرم وقتی پیامبر یک همسر دارد که از ان طریق به لحاظ جنسی ارضا میشود نباید دست به ازدواج های دیگر بزند ایشان به عنوان الگو از تنوع طلبی جنسی باید پرهیز نماید ولی تاریخ و تعدد زوجات این را نمیگوید البته من با زنان دیگر پیامبر کاری ندارم و ماریه و زینب رو مثال زدم شاید بنا به دلیل شما باقی ازدواج های پیامبر جنبه سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما بعضی هاش قابل توجیه نیست. وقتی پیامبر دست به ازدواج هایی میزند که باعث تشتت در خانواده اش میشود و رسالت او رو با مشکل مواجه میکند به حدی که چند مورد خدا در این زمینه دخالت میکند پس این کار منطقی به نظر نمیرسد.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    در مورد اینکه چرا پیامبر(ص) با وجود داشتن یک همسر(مثلا عایشه) ازدواج دیگری داشت، نکاتی وجود دارد.

    اولا: همه همسران پیامبر(ص) از جمله عایشه فرزند دار نمی شدند، بنابراین طبیعی بود که آن حضرت بخواهند از همسران دیگرشان دارای فرزند شوند.
    اگر بخواهیم مساله جنسی را در ازدواج لحاظ کنیم، رسول گرامی اسلام(ص) در دوران جوانی و میان سالی شان تنها یک همسر داشتند و آن از سن25 سالگی پیامبر تا حدود 53 سالگی پیامبر(ص) بود. علی رغم رسم متداول آن دوران که چند همسری رایج بود، آن حضرت در این دوران طولانی تنها یک همسر داشتند و تعدد زوجات در کار نبود.

    بر عکس آنچه ادعا شد که خداوند برای رفع مشکلات ناشی از تعدد زوجات پیامبر(ص) دخالت می می فرمود تا این مشکلات را حل نماید، در قرآن صراحتا خداوند به ایشان دستور می دهد که با فرد خاصی(زینب بن جحش) ازدواج کند وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُْفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَْشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَْشَئهُ فَلَمَّا قَضىَ‏ زَيْدٌ مِّنهَْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهُْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولا»[1] ((به خاطر بياور) زمانى را كه به آن كس كه خداوند به او نعمت داده بود و تو نيز به او نعمت داده بودى [به فرزند خوانده‏ات «زيد»] مى‏گفتى: «همسرت را نگاه‏دار و از خدا بپرهيز!» (و پيوسته اين امر را تكرار مى‏كردى) و در دل چيزى را پنهان مى‏داشتى كه خداوند آن را آشكار مى‏كند و از مردم مى‏ترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى! هنگامى كه زيد نيازش را از آن زن به سرآورد (و از او جدا شد)، ما او را به همسرى تو درآورديم تا مشكلى براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خوانده‏هايشان- هنگامى كه طلاق گيرند- نباشد و فرمان خدا انجام شدنى است (و سنّت غلط تحريم اين زنان بايد شكسته شود).

    توجه به شرایط سنی پیامبر(ص) در دوران مدنی(از53تا63) که همزمان با تشکیل حکومت اسلامی بود، بیانگر این موضوع است که ازدواجهای ایشان به جهت مسائل جنسی نبوده است. اگر نعوذبالله پیامبر(ص) درصدد شهوت رانی بودند، این کار را می بایست در اوایل بعثت که مشرکین قریش پشنهاد دادند که زیباترین زنان را در اختیار آن حضرت میگذارند به شرط آنکه دست از دعوت خویش بردارد، انجام می دادند. در حالی که ازدواج های پیامبر(ص) پس از هجرت عموما با زنان بیوه و سالخورده بود.

    علاوه بر اینکه خداوند اخلاق نیکوی آن حضرت را تایید می کند و می ستاید:« إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم»[2].



    [1] - سوره احزاب،آیه37.

    [2] - سوره قلم،آیه4.




    آیات 49 تا 53 سوره احزاب چگونه توجیه می شود؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود