صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهات در مورد اسم الله و ارتباط آن با هویت مطلقه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287

    اشاره شبهات در مورد اسم الله و ارتباط آن با هویت مطلقه




    سلام

    در تفسیر سورهٔ حمد که ناتمام ماند آیت الله خمینی فرمود: اولین تجلی مقام ذات (هویت مطلقه) اسم الله است. حال شبهاتی در این مورد هست:

    1) آیا تمام تجلیات هویت مطلقه و مقام ذات فعل خدا هستند؟

    2) آیا فعل خدا محدود است یا نامحدود؟

    3) اگر اسم الله اولین تجلی است و فعل خداست آیا محدود است یا نامحدود؟

    4) چرا تنزیه متوجه اسم الله که اولین تجلی است می شود و متوجه خود مقام ذات نیست مثلا بهتر نیست بگوییم سبحان الهو نه سبحان الله چون مقام ذات لایق تنزیه است نه تجلیات؟

    باتشکر
    ویرایش توسط مرید الحسین (ع) : ۱۳۹۴/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۹:۰۵
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297



    با نام و یاد دوست






    شبهات در مورد اسم الله و ارتباط آن با هویت مطلقه








    کارشناس بحث: استاد صادق

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۴:۵۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,027
    حضور
    192 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28758



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام

    در تفسیر سورهٔ حمد که ناتمام ماند آیت الله خمینی فرمود: اولین تجلی مقام ذات (هویت مطلقه) اسم الله است. حال شبهاتی در این مورد هست:

    1) آیا تمام تجلیات هویت مطلقه و مقام ذات فعل خدا هستند؟

    2) آیا فعل خدا محدود است یا نامحدود؟

    3) اگر اسم الله اولین تجلی است و فعل خداست آیا محدود است یا نامحدود؟

    4) چرا تنزیه متوجه اسم الله که اولین تجلی است می شود و متوجه خود مقام ذات نیست مثلا بهتر نیست بگوییم سبحان الهو نه سبحان الله چون مقام ذات لایق تنزیه است نه تجلیات؟

    باتشکر
    باسلام وتشکر .
    1- تجلی گاهی در مقام ذات بر ذات است گاهی در مقام ذات بر مقام اسما وصفات است گاهی تجلی در مقام فعل است که بعد از دو مرحله یاد شده است .
    با توجه به این نکته باید گفت : تجلیات فعلی حق تعالی جز فعل اوست ونه هر تجلی مثلا تجلی ذات بر ذات ویابر اسما و صفات که قبل از مقام فعل است وجز تجلی فعلی محسوب نمی شود .
    2- فعل خدواند از آن نظر که به خدا وند نسبت دارد نا محدود است . ولی از آن نظر که موجود ممکن الوجود و مخلوق اوست متناهی است چون وجودات ممکنه محدود ومتناهی اند .
    3- اسم الله ( الله ذاتی ونه اسمی ) تجلی از مقام هویت مطلقه غیبیه است که اسم ورسمی برای آن نیست . وفوق مقام فعل وتجلی فعلی به مفهوم مصطلح است .در نتیجه از محدودیت منزه است .
    4- مقام ذات و همه تجلیات او شایسته تنزیه وتقدیس اند .
    ومقام هویت در غیب مطلق قرار دارد و منزه از آن است که مورد شناخت و معرفت کسی قرار گیرئد تا اورا تسبیح نمایند .
    در توضیح مسله باتید گفت :
    عقل و خرد آدمی از شناخت کُنه حقیقت او عاجز است، دلیلش آن است که عقل آدمی محدود است. موجود محدود نمی‌تواند هستی نامحدود خداوند را به طور کامل درک کند و کنه ذات او را بشناسد ،چه اینکه شناخت و علم به چیزی ، به معنای احاطه به آن شیء معلوم است، هرگز موجود ممکن الوجود و محدود نمی‌تواند بر خداوند احاطه علمی پیدا کند.
    عنقای ذات متعالی خداوند بلندتر از آن است که به گمان و کمند عقل آدمی گرفتار شود. امام صادق(ع) در کلامی درس‌آموز فرمود:
    «یا ابن آدم لو أکل قلبک طائر لم یشبعه وبصرک لو وضع علیه خرق أبرة لغطّاه تردید أن تعرف بهما ملکوت السموات والأرض، إن کنت صادقاً فهذه الشمس خلقٌ من خلق الله فان قدرت أن تملأ عینیک منها فهو کما تقول؛ (1) ای فرزند آدم !اگر قلب تو را مرغی بخورد، سیر نمی‌شود. اگر تکه از حبه‌ای بر چشم شما گذاشته شود، تمام آن را می‌پوشاند. آیا با چنین ابزار شناخت، می‌خواهی ملکوت هستی را به طور کامل بشناسی؟! اگر در این آفتاب که مخلوقی از مخلوقات خداوند است، به طور مستقیم و با چشمان باز، توانستی نگاه نمایی، ملکوت هستی را نیز به طور کامل خواهی شناخت!».
    طبق این کلام نورانی معلوم می‌شود، انسان نه تنها هستی متعالی خداوند را به طور کامل نمی‌تواند بشناسد، بلکه هویت کامل مخلوقی از مخلوقات او را نمی‌تواند به طور کامل شناسایی نماید. و این حقیقتی است که قرآن کریم خطاب به آدمیان فرمود:
    «وما اُوتیتُم مِنَ العِلمِِ إلاّ قَلیلاً؛ (2) از علم جز اندک چیزی نمی‌دانید».
    بنا بر این نه تنها کنه ذات خداوند براى آدمی مجهول است، بلکه حقیقت بسیارى از موجودات این جهان که دور و بر ما را گرفته است، براى ما مجهول مى باشد. هرگز بشر به حقیقت «حیات و زندگى» پى نبرده است; کنه قسمت زیادى از موجودات براى ما روشن نیست. فقط آن ها را با آثار ویژه خود مى شناسیم و از ذات و هویّت واقعى آن ها بى خبریم. انتظار اطّلاع بر واقعیّت تمام اشیاى جهان، از بشر محدود که با ابزار بسیار محدودى مجهّز است، انتظار بى جایى است. اصولا فکر ما همچون پیمانه اى است و ذات نامحدود پروردگار همچون اقیانوس بیکران، آیا اقیانوس را مى توان در پیمانه جاى داد؟
    با توجه به آنچه بیان شد، معلوم گردید که این که رسو ل خدا فرمود : «ما عرفناک حق معرفتک؛ (3) آن طور که شایسته توست تو ر ا نشناختم»، ناظر به شناخت کنه ذات است که مقدور هیچ کسی نیست.
    اما آن چه از رسول خدا با امیر مومنان در باره معرفت الهی نقل شده ناظر به شناخت پایین تر از کنه ذات است؛ باید توجه داشت که خداوند برای انسان نه مجهول مطلق است، و نه معلوم مطلق؛ لذا امیر مومنان فرمود:
    " لم یطلع العقول علی تحدید صفته و لم یحجبها عن واجب معرفته؛ (4) عقول را به تعیین نمودن صفات الهی (درک تمام حقیقت آن) راه نیست، اما از مقدار لازم از معرفت نیز بی‌بهره نیست و مانعی برای آن وجود ندارد". ولی در این میان وجود پیامبر و امیر مومنان کامل ترین شناخت را نسبت به حق تعا لی داشته اند که هیچ کسی به اندازه آن ها به خداوند معرفته نداشته اند. چه این بر اساس آنچه اشاره شد بخصوص حدیث امام صادق (ع) نه تنها شناخت کنه و حقیقت ذات باری تعالی بلکه شناخت ذات و کنه حقایق دیگر نیز برای انسان به طور کامل میسور نیست و آنچه انسان از پدیده ها می داند و یا با علوم تجربی و مانند آن کشف می کند، اعراض و خواص آن ها است ونه کنه حقیقت وجود شان .


    پی‌نوشت‌ها:
    1. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، نشر دار الکتب لاسلامیه تهران، 1388 ق، ج 2، ص 93.
    2. اسراء (17) آیه 85.
    3. مجلسی، محمد باقر، مرآت العقول، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1363 ش ، ج 8، ص 149.
    4. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین، قم، 1380 ش خطبه 49.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    سلام
    ضمن تشکر استاد صادق

    برای فهم مسائل توحید راهی جزء تمسک به اهل بیت نیست چون ایشان عارف ترین بشر و مخلوقات به حق تعالی هستند.

    1) فرمودین الله ذاتی و نه اسمی، تجلی مقام هویت مطلقه است که اسم و رسمی برای الله ذاتی نیست یعنی در مقام مفهوم، هویت مطلقه و الله ذاتی دو چیز هستن ولی در مقام واقع و مصداق یکی ان؟ یعنی چه بگیم الله ذاتی چه هویت مطلقه و غیب الغیوب فرقی نداره؟

    2) اصلا تجلی و ظهور ذات برای ذات چه مفهومی داره؟ تجلی ذات به ذات برای خود ذات دیگه تجلی و ظهور نیست بلکه علم حضوریست چون تجلی یعنی ظهوری از حقیقت مطلق غیبی به اندازه وسع متجلی.

    3) چرا صادر اول حقیقت محمدیه است و نه اسم اعظم الله؟ چون اولیت صدور نسبت به هویت مطلقه ملاکه؟
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,027
    حضور
    192 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28758



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام
    ضمن تشکر استاد صادق

    برای فهم مسائل توحید راهی جزء تمسک به اهل بیت نیست چون ایشان عارف ترین بشر و مخلوقات به حق تعالی هستند.

    1) فرمودین الله ذاتی و نه اسمی، تجلی مقام هویت مطلقه است که اسم و رسمی برای الله ذاتی نیست یعنی در مقام مفهوم، هویت مطلقه و الله ذاتی دو چیز هستن ولی در مقام واقع و مصداق یکی ان؟ یعنی چه بگیم الله ذاتی چه هویت مطلقه و غیب الغیوب فرقی نداره؟

    2) اصلا تجلی و ظهور ذات برای ذات چه مفهومی داره؟ تجلی ذات به ذات برای خود ذات دیگه تجلی و ظهور نیست بلکه علم حضوریست چون تجلی یعنی ظهوری از حقیقت مطلق غیبی به اندازه وسع متجلی.

    3) چرا صادر اول حقیقت محمدیه است و نه اسم اعظم الله؟ چون اولیت صدور نسبت به هویت مطلقه ملاکه؟
    باسلام وسپاس .
    1 - بی تردید چنین است چون آن حضرات به تبع پیغمبر مصداق این سخن اند :
    مقام شان چنان بالای بالا ست
    دو گز کمتر حضور حق تعالا ست .
    2 - بر ای هویت مطلقه ومقام غیب الغیوبی اسم ورسمی نیست .
    ونه برای الله ذاتی چون الله ذاتی مقام ظهور آن هویت است ونه مقام بطون او .
    3 - در آموزه های اهل بیت ع آمده : یا من دل ذاته بذاته = ......
    تجلی ذات برای ذات فوق مقام علم است چون علم در مقام ظهور پیدا می شود آن جا از علم اثری وخبری نیست ..
    4 - گرچه باطن حقیقت محمدیه همان اسم اعظم است .
    ولی به لحاظ دیگر حقیقت محمدی ظهور وتجلی اسم اعظم است قبل از آن صدور معنا ندارد .


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    باسلام وسپاس .
    1 - بی تردید چنین است چون آن حضرات به تبع پیغمبر مصداق این سخن اند :
    مقام شان چنان بالای بالا ست
    دو گز کمتر حضور حق تعالا ست .
    2 - بر ای هویت مطلقه ومقام غیب الغیوبی اسم ورسمی نیست .
    ونه برای الله ذاتی چون الله ذاتی مقام ظهور آن هویت است ونه مقام بطون او .
    3 - در آموزه های اهل بیت ع آمده : یا من دل ذاته بذاته = ......
    تجلی ذات برای ذات فوق مقام علم است چون علم در مقام ظهور پیدا می شود آن جا از علم اثری وخبری نیست ..
    4 - گرچه باطن حقیقت محمدیه همان اسم اعظم است .
    ولی به لحاظ دیگر حقیقت محمدی ظهور وتجلی اسم اعظم است قبل از آن صدور معنا ندارد .
    سلام
    1) فرمودین تجلی ذات برای ذات فوق علم هست پس مقصود از اسماء ذاتیه علم و قدرت و حیات چیه؟ آیا اسماء ذاتیه هم مثل الله ذاتی مادون هویت مطلقه هستن؟

    2) بعد ظهور ذات برای ذات چه معنی داره؟ مگه غیر از اینه که ظهور نسبت به ماسوای حق مفهوم داره وگرنه ظهور خودش برای خودش معنی نداره؟

    3) دقیقا تفاوت الله ذاتی با هویت مطلقه و نسبت الله ذاتی با ماسوی الله چیه ممنون میشم توضیح بدین رفع ابهام بشه؟
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,027
    حضور
    192 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28758



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    سلام
    1) فرمودین تجلی ذات برای ذات فوق علم هست پس مقصود از اسماء ذاتیه علم و قدرت و حیات چیه؟ آیا اسماء ذاتیه هم مثل الله ذاتی مادون هویت مطلقه هستن؟

    2) بعد ظهور ذات برای ذات چه معنی داره؟ مگه غیر از اینه که ظهور نسبت به ماسوای حق مفهوم داره وگرنه ظهور خودش برای خودش معنی نداره؟

    3) دقیقا تفاوت الله ذاتی با هویت مطلقه و نسبت الله ذاتی با ماسوی الله چیه ممنون میشم توضیح بدین رفع ابهام بشه؟
    باسلام .
    به گفته حافظ :
    ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی
    ترسم این نکته بتحقیق نخواهی داست
    شرح مجموعه گل مرغ سحر داند وبس
    نه که هرکه ورقی خواند معانی داست .

    1 - علم وقئرت وحیات ومانند آن از اسمایی ذاتیه اند ونه خود ذات . هویت غیبی فوق مقام ذات است .
    2 - ظهور ذات برای ذات = یامن دل ذاته بذاته . ( از باب مثال مثل ظهور ذات شما برای خودت با علم حضوری )
    3- هویت مطلقه همان ذات مطلق است . واین غیر از هویت غیبیه است . الله ذاتی خالق وعلت ماسوی الله است .


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    سلام
    استاد صادق عزیز در یک تقسیم بندی مراتب حق و ظهورات اینگونه گفته اند:

    هو هویت (غیب الغیوب) که اصلا مقام نیست.

    مقام احدیت

    مقام واحدیت

    مقام مشیت


    حال سوال این است که اسم اعظم الله چه ذاتی چه فعلی جزء کدام مرتبه است؟

    حقیقت محمدیه جزء کدام از مراتب بالاست؟
    ویرایش توسط Seyyed* : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۶:۱۵
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    نقل قول نوشته اصلی توسط Seyyed* نمایش پست ها
    حال سوال این است که اسم اعظم الله چه ذاتی چه فعلی جزء کدام مرتبه است؟

    حقیقت محمدیه جزء کدام از مراتب بالاست؟
    الله اسم نیست بلکه بدل است و رحمن نیز چنین است .لذا جایز نیست کسی اسم فرزندش را رحمن یا الله بگذارد .در روایتی که در تو حید صدوق در باب اسما الله آمده است میگوید که خداوند نود و نه اسم دارد ولی صد اسم را میشمارد و این نشان دهنده آن است که الله را جزء اسماء الله بشمار نیاورده است . وهمچنین در دعای جوشن کبیر هزارو یک اسم آمده است که اگر الله را به شمار نیاوریم میشود هزار اسم .
    همه اسماء الله اسم اعظم است اگر بنا باشد اسمی از بین اسماء الله انتخاب کنیم که اعظم باشد لاجرم باید اسمی انتخاب کنیم که اصغر باشد.اگر انسان به مقامات عالیه برسد همه ی اسماء برای او اسم اعظم میشود.در زیارت جامعه کبیره خطاب به ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام میخوانیم "اسمائکم فی الاسماء" یعنی اسم ها ی شما اهل بیت درون اسماء خداست یعنی اسمهای خدا محیط بر اسمهای شما هستند و اگر کسی به شما توسل جوید و شما را صدا کند به این معنی است که خدا را با تمام اسمهایش صدا زده و به این معنی است که تنها کسی شما را صدا میزند و به شما توسل میجوید که تمام اسمهای خداوند را درک کرده باشد.
    ما احلی اسمائکم و اکرم انفسکم...
    http://sadeghin.net/Download/Audio/M.../1389-10-3.mp3

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    کتاب​های علامه طهرانی (www.maarefislam.com)
    نوشته
    229
    حضور
    12 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    287



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    الله اسم نیست بلکه بدل است و رحمن نیز چنین است .لذا جایز نیست کسی اسم فرزندش را رحمن یا الله بگذارد .در روایتی که در تو حید صدوق در باب اسما الله آمده است میگوید که خداوند نود و نه اسم دارد ولی صد اسم را میشمارد و این نشان دهنده آن است که الله را جزء اسماء الله بشمار نیاورده است . وهمچنین در دعای جوشن کبیر هزارو یک اسم آمده است که اگر الله را به شمار نیاوریم میشود هزار اسم .
    همه اسماء الله اسم اعظم است اگر بنا باشد اسمی از بین اسماء الله انتخاب کنیم که اعظم باشد لاجرم باید اسمی انتخاب کنیم که اصغر باشد.اگر انسان به مقامات عالیه برسد همه ی اسماء برای او اسم اعظم میشود.در زیارت جامعه کبیره خطاب به ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام میخوانیم "اسمائکم فی الاسماء" یعنی اسم ها ی شما اهل بیت درون اسماء خداست یعنی اسمهای خدا محیط بر اسمهای شما هستند و اگر کسی به شما توسل جوید و شما را صدا کند به این معنی است که خدا را با تمام اسمهایش صدا زده و به این معنی است که تنها کسی شما را صدا میزند و به شما توسل میجوید که تمام اسمهای خداوند را درک کرده باشد.
    ما احلی اسمائکم و اکرم انفسکم...
    http://sadeghin.net/Download/Audio/M.../1389-10-3.mp3
    اگه الله اسم نیست پس چیه؟ هویت مطلقه است؟ چون ما جزء ذات اقدس اله و ظهورات او چیزی نداریم الله یا باید اسم و ظهور باشه یا ذاتی که لا اسم و ولارسم هست حالا شما میگید کدامه؟ چرا؟
    قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

    فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود