جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقاله: تطبیق روش نوین تبلیغ با روش زمان پیامبر (ص)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    384
    حضور
    8 روز 9 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    882

    مقاله: تطبیق روش نوین تبلیغ با روش زمان پیامبر (ص)




    سلام علیکم، بر آن شدم مقاله ای را بنویسم که موضوعش بسیار روشن است، اما به دلیل اهمیتش نوشتم.
    لطفاً اگر نقدی بود عنایت بفرمایند. سعی کردم با پا ورقی بنویسم و از تفاسیر استفاده کنم.




    بسم الله الرحمن الرحیم
    موضوع: تطبیق شیوه ی نوین تبلیغ با زمان پیامبر (صل الله علیه و آله)

    مقدمه
    نظر به این که در صدر اسلام، مبلغین در دعوت مردم بسیار موفق عمل کردند، تا آنجائی که باعث براشفتگی جامعه ی منحرف بت پرست شده بود و به گواهی تاریخ برای خاموش کردن مشعل اسلام از به کار گیری ترفند هائی برای جلب توجه مردم تا به کار گیری شکنجه و در ترور و شکستن عهد و پیمان، که در جامعه ی عرب عملی بسیار قبیح بود فروگذاری نکردند، بر آن شدم تا نگاهی به شرایط تبلیغی شیعه در حال حاضر کنم؛ و با تطبیق شیوه ی تبلیغ اسلام در زمان پیامبر (صل الله علیه و آله) و شیوه های امروزی تبلیغ، متوجه شدم در چند دهه اخیر، سیر نزولی جذب مردم به اسلام تدریجاً شیب تندی گرفته است. فلذا با تالیف این مقاله سعی در تبین یکی از عوامل این بحران را دارم.

    آنچه گذشت
    قطعاً جاذبه اسلامی و انعطاف پیامبر و اخلاق بزرگ ایشان، موجب گردید که به بهترین و موفق ترین مبلغ قرآن کریم تبدیل شود. گواه بر این مدعا آیه ی مبارک «وَ ما أَرْسَلْناک إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» (1) است و اما یکی از عوامل موفقیت در تبلیغ توجه به قاعده ی خاصی است، که موضوع مقاله ی حاضر است. در این قاعده فرض این است که یک، محتوا در دست ماست، و دو، رسانه برای تبلیغ انتقال آن محتوا به مخاطب، و سه، گیرنده ی آن پیام یعنی خود مخاطب(2). ، یعنی محتوایی که وحی اللهیست و منادی فطرت پاک انسان است(3) و رسانه ای که در آن ایام خطابه و ملاحت و بلاغت و فصاحت کلام بود، و گیرنده ای که با فطرت پاک و با قلب و عقل خویش می توانست آنرا درک کند و مجذوب آن شود. در اینجا به ذکر چند نمونه تاریخی که گواهی بر اینکه خطابه و فصاحت و بلاغت و شعر در سال 620 بعد از میلاد در شبه جزیره عربستان بسیار در اوج خود بود و مثال زدنی بود، قناعت می کنم:

    فرستنده و محتوا
    در یک تقسیم بندی کلی می توان بیان داشت که ما محتوای رسانه ای را از طریق وحی به دست می آوریم. این وحی یا اللهی است یا شیطانی: 1- وحی اللهی: «و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى» (4) اختیار نزول وحى در محتوى، زمان، مكان و مقدار، با خداست.«یوحی» (5) تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (6) قرآن، بهترین وسیله‏ى شناخت حقّ از باطل است (7). 2- وحی شیطانی: وَإِنَّ الشَّيَطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى‏ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَدِلُوكُمْ (8) شیطان‏ها، قدرت وسوسه و القا دارند «وَإِنَّ الشَّيَطِينَ لَيُوحُون» (9)

    رسانه ی محبوب عرب جاهلی
    عرب در ادبیات و زبان و شعر و خطابه بهترین بود، فلذا با ذکر چند مورد تاریخی آنرا ثابت می کنیم:
    1- یکی از دلایلی که عرب فرزندان خود را به دست دایه می سپردند، این بود که زبان عربی را در محیطی دست نخورده بیاموزند ( 10)
    -2- المعلقات که نام قصایدی است که عرب فصیح آنرا سروده بود. گفته می شود وجه تسمیه ی این قصاید به «المعلقات»این است که ذهن مستمع از زیبایی ابیات «معلق» می شود. یا در کتب تاریخ آمده این اشعار بر جامه کعبه آویخته شده بودند و گویند بخاطر همین «معلق» گفته می شد. این اشعار قبل از اسلام سروده شده به تمام زبان های دنیا ترجمه شده است. (11)
    3- اعراب در ادبیات ید طولائی داشتند، تا آنجا که زبان فارسی متاثر از زبان عربیست.
    4- درباره خطابه عرب جاهلى بايد گفت، آنها تا آنجا اهميت ‏به خطابه مى‏دادند كه اگز خطيبى در قبيله‏اي بود او را باعث آبروى قبيله مى‏دانستند و به وجود وى برديگران فخر مى‏كردند. حتى در يك مورد كه جوانى به خواستگارى دخترى رفته بود كسان دختر پرسيدند داماد چه دارد؟ گفتند: چيزى ندارد، ولى در قبيله ما فلان خطيب است كه مى‏تواند از بامداد تا شامگاه بايستد و لاينقطع سخن بگويد و سخنانش تكرارى نداشته باشد! جمعيت گردآمدند وخطيب قبيله از طلوع آفتاب تا غروب به سخن گفتن پرداخت، و همين نيز مهريه دختر شد و عروسى سرگرفت. (12)

    فصاحت و بلاغت در قرآن و کلام ائمه
    به طور کلی اصلاحات عمیق جامعه نیازمند به قدرت بیان و نیروی دفاعی است( فراز هائی از تاریخ اسلام). عظمت ائمه اطهار در خطابه و فصاحت و بلاغت بگونه ایست که این مقاله با ذکر چند مورد آن نمی تواند ابعاد گسترده اش را کاملاً تبیین کند:
    1- بيان و گفتار پيامبر صلى الله عليه و آله در حد كمال بود و بسان يك فرد سخنور، و يك گويندۀ توانا با كمال فصاحت و بلاغت آيين خود را تشريح مى‌كرد. (13)
    2- قریش به پیامبر اتهام جادوگری را زده بودند، زيرا زیرا فکر می کردند وى سحرِ بيان دارد و گواه اين است كه به وسيلۀ قرآنِ خود، ميان مكّيان كه در اتفاق و اتحاد ضرب المثل بودند سنگ تفرقه افكنده و اتفاق آنها را به هم زده است. (14)
    فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ» (15) »از همه مهمتر این قرآن است که فصاحت و بلاغتش ماورای بشر است 3-جمله ((فلياءتوا)) (پس بياورند...) به اصطلاح امر تعجيزى است ، و هدف آن است كه عجز و ناتوانى آنها را از مقابله به مثل در برابر قرآن روشن سازد. (16)
    4- «و انا لامراء الکلام و فینا تنشبت عروقه و علینا تهدلت غصونه»؛ «همانا ما فرماندهان سپاه سخنیم. ریشه درخت سخن در میان ما دویده و جا گرفته و شاخه هایش بر سر ما آویخته است» (17)

    گیرنده ی پیام:
    به گواهی قرآن اسلام دین جهانیست «قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً». مخاطب این دین تنها ایرانیان یا مسلمانان منطقه نیست، و قطعاً مراد من از اسلام، اسلامی است که اندیشه های صحیح شیعی است، نه مذاهب دیگر آن که دست خوش تحریف گشته اند. در جائی که تلاش ما برای انتقال پیام شیعی جهانی نشده است، جمله ی «اسلام دین جهانی است» همچون شعار باقی خواهد ماند.

    اما روش کلی تبلیغ
    تفاوتی که در روش کلی تبلیغ این دو محتوا (وحی اللهی و وحی شیطانی) مشاهده کرده ام را به اختصار می گوییم: دو نوع نزول داریم: یكى نزول وحى از طریق فرشته‏اى امین «انّه لتَنزیل ربّ العالمین نزل به الرّوح‏الامین» (18) دیگرى نزول شیاطین بر افراد آلوده. تَنزّل على كلّ اَفّاك اَثیم. (19)،(20)، ما در جهان دو جبهه حق و باطل داریم، گرچه به دلیل کج فهمی ارقام بیش از اینهاست و به قول شاعر: جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. خداوند در قرآن می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرً» (21) پس پیامبر بشارت دهنده و بیم دهنده است. در آیه قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» و طبق آیه ی «وما ینطق عن الهوا،» می فهمیم که: «هوى و هوس، با وحى سازگار نیست» (22). از طرفی در آیه ای دیگر داریم که می فرماید: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ». نیز می فرماید « وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلًا عَظِيمًا». پس دو راه وجود دارد: اللهی و شیطانی. در راه اللهی بشارت و انذار است، و در راه شیطانی: اغوا و نفس اماره و شهوات است. با کمی دقت متوجه می شویم که انسان به هر دوی آنها اختیار دارد و در هیچ کدام حالت سلطه بر انسان نیست. این خود دلیلی بر اختیار انسان است. در حالى كه اگر وسوسه، اختیار انسان‏ها را سلب مى‏كرد، دیگر كسى از آنها انتقاد نمى‏كرد (23) .
    با این توضیحات باید انتظار داشت که آنچه به نوعی پلید و باطل است یا جنبه ی مادی آن بیشتر تر است، انسان را از طریق نفس و شهوت و اغواء جذب کند. پس نگاهی به تبلیغات زمان گذشته اندازیم که شاید به نوعی اغواء و نفس اماره و شهوات دخالت داشتند:
    1- چون رسول خدا از مكه رهسپار مدينه شد, قريش براى هر كس كه رسول خدا رادستگير كند, صد شتر جايزه اعلام داشتند (24)
    2- نضر بن حارث، با معركه‌گيرى در كوچه و بازار و نقل داستان‌هاى ايرانيان و سرگذشت شاهان آنان، قلوب مردم را از استماع سخنان پيامبر به خود جلب كند. (25)
    3- از اشعارى كه هند و سائر زنان براى تحريك سربازان قريش مى‌خواندند، و با دف و دايره آنها را به خونريزى و كينه‌جوئى دعوت مى‌كردند؛ معلوم مى‌شد كه اين ملت براى معنويت، پاكى، آزادى، فضايل اخلاقى نبرد نمى‌كردند؛ بلكه محرك آنها امور جنسى و نيل به شهوات مادى بوده است (26)
    4- شیطان، انسان را به جاودانگی وسوسه می کند: فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى (27)

    مخاطب پیام دین در عصر حاضر
    اگر ما قصد داریم دین را به جهان معرفی کنیم، طبعاً باید از ابزاری جهانی استفاده کنیم. کتاب، شعر، و خطابه، زمانی محبوب ترین رسانه ها بودند. اما به تدریج رو به فراموشی هستند؛ یا بهتر بگویم، نباید به این دلیل که خطابه و مطالعه ی کتاب نزد عده ای از مردم مورد کم توجه ی است، دین ضربه ببیند.

    آمارها چه می گویند؟
    اکنون چهار رسانه ی مطرح را با هم مقایسه کنیم:
    میانگین مطالعه کتاب : 18 دقیقه در روز (28)
    میانگین تماشای تلوزیون: 3 ساعت در روز (29)
    میانگین بازی کنسول های خانگی: 13 تا 14 ساعت در هفته. (30)
    میانگین حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک: 9 ساعت در روز(!!) (31)

    ضد تبلیغ
    ظاهراً صهیونیست ها این موضوع را فهمیده اند و با نگاهی به آمار و ارقام در اینترنت می توان دریافت که چند درصد از شبکه های اجتماعی و رسانه های مطرح بین المللی در دنیا در دست یهود و صهیونیست هاست .
    هالیوود، یا به طور کلی شرکت های سینمائی مثل، میرمکس و ..
    شرکت "جنرال الکتریک"
    شبکه‌های تجاری "سی‌ان‌بی‌سی
    و ... (32)
    این شرایط به نحویست که آنها امپریالیسم رسانه ای خوانده می شوند، و به دنبال سلطه ی یهودیت صهیونیستی بر جهان هستند. این نفوذ از زمان ظهور اسرائیل به وجود آمده است. (33) بنابراین اگر ما در یک جنگ نرم هستیم، و آنها از این از اسلحه ی فرهنگی استفاده می کنند، البته این اسلام است که باید پیش دستی کند. گواه بر آنکه: «ایام جنگ «حنین» به پیامبر(صلى الله علیه وآله) خبر دادند: «سلاح تازه و مؤثرى در «یمن» اختراع شده است، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فوراً کسانى را به «یمن» فرستاد تا آن سلاح را براى ارتش اسلام تهیه کنند. (34).»
    چیزی که الان مشاهده می کنیم درست بر خلاف این است. هیچ کس به تنهائی نخواهد توانست که این وضعیت را سامان بخشد. و مسئولان باید تلاش کنند که پیام اسلام را از مرز ها عبور دهند. هر انقلابي، هر تمدّني و هر فرهنگي تا در قالب هنر ريخته نشودشاخص نفوذ و گسترش ندارد. (35) در حال حاضر تبلیغ از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت و رسانه های جدید صورت می گیرد (36) گوئی شخص را یک لحظه از رها نمی کند. این در حالی است که غرب نیز از گسترش رسانه ای ایران بیم داشته و شبکه هایی نظیر پرس تی وی، العالم، سحر، را تحریم کرد. (37) شدت کار رسانه ای غرب و دیگر ادیان دیگر به قدریست که اخیراً کار ما فقط دفع شبهات است. مشابه وضعیتی که در زمان امام حسن و امام حسین که دستگاه بنی امیه نسبت به حضرت امیر المومنین داشتند: در تاریخ می نویسند: علي را كجا كشتند؟ گفتند: در مسجد. سؤال كردند: علي كه نماز نمي‌خواند، براي چه به مسجد رفته بود. (38) اگر زمخشری گفت: بر بالاي 70 هزار منبر در طول 80 سال، علي را سبّ و لعن مي‌كردند، امروز نیز 40 هزار سایت وهابی نیاز به پاسخگوئی شبهات دارند. و کمبود نیروی مبلغ و پژوهشگر، خود مشکل جداگانه دومیست. (39)

    سهم کتاب و منبر شیعی در مقیاس جهان
    عمده تمرکز ما در انتقال پیام قرآنی از طریق کتاب و خطابه است، و دغدغه ی ما پایین بودن سرانه مطالعه است آیا در این دو موفق بوده ایم؟ متاسفانه خیر،
    1- در روزنامه عكاظ، روزنامه رسمي عربستان سعودي در تاريخ 11 آذر 1381 آورده بود: در يك‌سال ايام حج، دولت عربستان سعودي 10 ميليون و 685 هزار جلد كتاب كه غالبا ضد شيعي بود، به 20 زبان زنده دنيا در ميان زائران خانه خدا رايگان توزيع كرد. (40)
    2- اوانجلیست ها (41) در جولان رسانه ای خود حضرت عیسی را به عنوان منجی معرفی می کنند در حالی که حضرت مهدی را (معاذالله) همان دجال و دشمن عیسی مسیح معرفی می کنند. این موضوع را در کتب خود منعکس کرده اند. (42)
    این بمب باران شبهات از سوی دیگر ادیان و اندیشه هاست. کمبود نیروی متخصص و مبلغ آثار خود را به خوبی نشان داده است.

    جریان غالب رسانه های جهان در دست غیر اسلام است، و احتمالا با آن دسته از دشمنانی که اسماً مسلمان هستند، کاری ندارد، و شاید در مواردی از آنها حمایت به عمل آورد. نظیر افطاری دادن اوباما یا سفیر اسرائیل که عملی تبلیغاتی به شمار میرود (43)،(44). از طرفی در برابر نسل کشی عربستان سعودی در یمن در ماه حرام، که جنایتکاران سعودی را دوستان امنیتی خود تلقی می کند، سکوت می کند و حمایت به عمل می آورد. (45) آنها نیز به موازات اندیشه ها و اهداف صهیونیستی گام بر خواهند داشت. و غرب از هر جریان ضد حکومت اسلامی ایران حمایت به عمل می آورد (46) و باز بعید نیست برخی از غول های رسانه ای همچون بی بی سی ادعای بی طرفی کنند اما به انعکاس مغرضانه اخبار جهان بپردازند، که این همان پروپاگاندای رسانه ایست (47)

    نقش جنایات داعش، طالبان، القاعده، در تبیین اسلام
    تعریف غربی اسلامی و تسخیر اذهان مردم جهان و جنایاتی که در سراسر جهان به اسم اسلام صورت می گیرد همگی توطئه هستند. با کمی جستجو در فضای مجازی خواهیم دانست که اسلام را جنایت پیشه معرفی می کنند. و احکامی نظیر سنگسار را که در اصل در تعالیم یهود وجود داشته بدون مطالعه ی دقیق، علیه زن نشان داده اند. در حالی که سنگسار متوجه هر دو جنسیت است. فالمثل جنایاتی که خلفای اهل سنت و ماجرای خالد بن ولید رخ داده، عده ای بدون مطالعه آنرا علیه اسلام و سند نقض حقوق بشر در اسلام علم می کنند. (48)،(49)

    مخالفان دین چگونه عمل می کنند؟
    کسانی که ضد دین هستند قطعاً تعالیمشان اللهی نخواهد بود، و بیشتر بر اغواء و شهوات و ایجاد وسوسه در مخاطب خواهد پرداخت شهوت نفس را سر لوحه خود قرار دادند و این روش جذب جوانان است.و شاید بخاطر همین وجود 428 میلیون صفحه ی مستهجن در فضای مجازی فقط منسوب به آمریکا در اینترنت وجود دارد.(آمار سال 93) (50)
    از زنان در مناسبات جنسی استفاده می شود. (51) همچنین شبکه های ماهواره ای به عنوان یک اسلحه ی پر قدرت در جنبش ها و فتنه های جوامع و ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت از جوامع اسلامی نقش موثر دارند، و اگر این نبود چه دلیلی داشت پس از فتنه 88 بسیاری از سایت ها یا شبکه ها به دلایل سیاسی فیلتر یا مسدود شوند؟ شرح تفضیل آن شاید مقالات جداگانه ای بطلبد.


    ایجاد توهم در رابطه با انقلاب اسلامی، و بد بینی مردم نسبت به کل اسلام
    جمعی از کسانی که فریب شبکه های ماهواره ای و جذابیت های باطل جبهه دشمن و حرف های به ظاهر روشن فکرانه برخی از نخبگان بی اطلاع داخل از کشور را می خورند، نسبت به نظام اسلامی بد بین می شوند، و درصدی از جمعیت بی اطلاع مردم نیز به راحتی غول هجمه تبلیغات دشمن را می خورند، تا آنجا که پای مقایسه ی رژیم پهلوی با جمهوری اسلامی پیش می آید، و قصد



    شیوه ی نوین مطالعه
    در این زمان حقیقت فراموش شده روحیه ی کمتر درک می شود. در یک دوره رسانه ی محبوب، روزنامه ها و تلفن بود. و جای خود را به صدا و سیما داد در یک دهه اخیر جای خود را به وبلاگ نویسی و امروز جهان غرق در شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین است. اگر مطالعه را به معنی اطلاع یافتن معنی کنیم، امروزه جوانان ما در شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین تحت آموزش و مطالعه کردن اندیشه های سکولاری و صهیونیسم هستند.(52)،(53)،(54)

    کلام آخر
    اگر نگران اسلام و نگران فرزندان هستیم، موظف هستیم نسل آینده را از بیماری های فکری که در جریان رسانه وجود دارد واکسینه کنیم. و اگر می خواهیم نسل آینده اسلام را بشناسد، این ما هستیم که باید روحیه ی آنها را درک کنیم. که باید خود را با نسل جدید تطبیق دهیم؛ وگرنه اسلام به فراموشی سپرده می شود، و اندیشه های ضد دینی و صهیونیستی، در ذهن کودکان و جوانان و مسئولان آینده کشور لانه خواهد کرد.
    ن.ق
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
    پــاورقـــــــــی:

    ___________
    1- انبیاء/107
    2- حسن عباسی/ سلسله جلسات کلبه کرامت/ دکترین سینما
    3- روم/30
    4- نجم/4
    5- تفسیر نور
    6- فرقان/1
    7- تفسیر نور
    8- انعام/121
    9- تفسیر نور
    10- «سيرۀ ابن هشام» ، ج ١/١۶٢ - ١۶٣
    11- امرؤالقیس اعشی قیس، حارث بن حلزه، یشکری، زهیر بن أبی سلمی، الخ... .
    12- علی دوانی؛ تاريخ اسلام صفحه 39
    13- فراز هائی از تاریخ اسلام
    14- «سيرۀ ابن هشام» ، ج ١/٢٧٠
    15- «سيرۀ ابن هشام» ، ج ١/٢٧٠
    16- تفسیر نمونه
    17- نهج البلاغه فیض، کلام 224
    18- شعرا/193
    19- شعرا/222
    20- تفسیر نور
    21- فرقان/21
    22- تفسیر نور
    23- تفسیر نور
    24- الطبقات الکبری
    25- فراز هایی از تاریخ پیامبر اسلام
    26- فراز هایی از تاریخ پیامبر اسلام
    27- طه/120
    28
    http://yon.ir/Pcq1
    29- طبق آمار سال 92
    30- سایت نارنجی/ عصر ایران
    31
    http://yon.ir/xNBC
    32- رجانیوز؛ تعداد شرکت های این لیست که صهیونیسم در آن وجود دارد بسیار طولانیست و برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه شود:
    http://www.rajanews.com/news/32005
    33- سایت راسخون
    34- بن حجر عسقلانى، سبل السلام، جلد 4، صفحات 66 و 67
    35-از بیانات مقام معظم رهبری
    36- حسن عباسی؛ کلبه کرامت، دکترین سینما
    37- باشگاه خبرنگاران
    38- استاد حسینی قزوینی، برنامه حبل المتین، قسمت اول، شبکه ولایت. تبلیغات علیه اهل بیت بسیار شده است، و برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
    http://velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=3
    39- آمار، از شبکه ی ولایت، استاد حسینی قزوینی، برنامه حبل المتین، قسمت اول.
    http://velayattv.com/fa/page.php?bank=archive&id=3
    40- همان
    41- مسیحیت صهیونیستی.
    42- کتب در این زمینه بسیار است، و تبلیغات و تیراژ بالایی دارد، برای اطلاعات بیشتر به شبکه رادیوئی معارف مراجعه بفرمایید.
    43- باشگاه خبرنگاران
    44- مشرق
    45- بولتن نیوز
    46- فارسی نیوز
    47- تبعیض و نحوه ی انعکاس خبر در این کلیپ کاملاً مشاهده می شود:
    http://www.aparat.com/v/GJax1
    48- تابناک خوزستان
    49- علامه طباطبائی؛ شیعه در اسلام
    50-مشرق نیوز
    51- باشگاه خبرنگاران
    52- حسن عباسی؛ کلبه کرامت، دکترین سینما
    53- یاشیل وطن
    54- مقاله رد پای مشکوک صهیونیسم جهانی در بازی آنلاین، وبلاگ شیلاو
    yon.ir/T2rX


  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود