صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ما تا چه حد مستقل هستیم؟ تقدیر چه منشائی داره؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    24
    حضور
    1 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54

    اشاره ما تا چه حد مستقل هستیم؟ تقدیر چه منشائی داره؟




    سلام وقت به خیر و سپاس از توجه شما


    هر چی در مورد هدف زندگی و خلقت مطالعه می کنم حس می کنم هنوز اصل مطلب از ما مخفی شده! یا این اهداف متعددی که بیان شدن ترتیب شون رعایت


    نشده و باید بعضی در اولویت ذکر می شدن


    اهداف زیادی گفته شده که من فکر می کنم شبیه شدن به خداوند متعال از مهمترینها هست یعنی انسان هر چی پیش بره بیشتر رنگ و بوی خدایی بگیره و


    حتی به جایگاهی برسه که کار خدایی ازش سر بزنه البته به اذن و مجوز از سمت خدا


    هدف دیگه ظاهرا اینه که شخص به جایی برسه که همه چیز رو در تسلط خدا ببینه خوب اگر به این جایگاه رسید که دیگه باید بگیم ما وجود نداریم و نعوذ بالله


    همه چیز خداست که ظاهرا این هم شرک و اشتباهه. سوالات من هم مرتبط با همیناس


    منظور از «لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین» احتمالا برآیندی از دو عامل رو نشون می ده. خوب اگر هر دو عامل اثر می کنن عامل جبر و تقدیر و سرنوشت


    توسط چه کسی ایجاد شده؟ توسط گذشتگان ما یا خداوند یا هر دو؟


    پس مشخص نیست ما چقدر اراده داریم و خداوند چقدر تاثیرگذاره. وقتی کسی تصمیم میگیره به من چاقو بزنه به هر حال دست و چاقو و بدن شخص مهاجم


    بدون خواست خدا نمی تونن حرکتی کنن اگر خدا رو جدا از این فعل ببینیم پس در انجام این کار شخص مهاجم چه مقدار استقلال داره؟ و این که خداوند از هر


    ظلمی مبرا هست به چه شکل برای ما قابل توضیح و درک هست؟


    آیا خداوند در کارهای خوب و مفید برای بنده موثره و در ضرر و صدماتی که به بندگان میرسه نقشی نداره؟ و سوال دیگه این که وقتی بنده ای کار خیری انجام


    میده آیا در واقع در کار خیری که از طرف خداوند به دیگران میرسه شریک شده یا این که چنین اعتقادی هم شرک هست؟


    آیا فکر شخص و اراده شخص از خداوند مستقله؟ یا اون هم مستقل نیست؟ و به عبارت دیگه:


    من یک انسان رو اگر بخوام از خدا تفکیک کنم جسم و بدنش که تقریبا بدون روح معنا نداره و مثل سنگ و چوب و طبیعت بی جان میشه به حسابش آورد آیا باید


    روح اون شخص رو کاملا مستقل از خدا ببینم؟ و اگر چنین استقلالی وجود نداره چرا در هر عملی که شخص انجام می ده خدا رو شریک نمی دونیم و از کجا


    بفهمیم این شخص یه عمل خوب یا بد رو کاملا مستقل از خدا انجام داده؟


    یعنی کسی که ما رو می زنه و کسی که به ما خوبی می کنه و کسی که به ما دروغ می گه و کسی که به ما علم یاد می ده در نهایت بنده خدا هست و


    خداوند منشاء اثر نیست؟


    در اتفاقات و رویدادهایی که پیش میان طرف حساب ما کیه؟ معلولیت یا بیماری از کجا به ما رسیده؟


    ورشکستگی و هزار اتفاق ناگوار دیگه از کجا سراغ افراد میاد؟


    حیوانات و حشراتی که صدمه به ما می زنن تحت چه نیرویی عمل می کنن؟


    آیا تقدیر از پیش اینطور تعیین شده بود و این که اگر این صدمات ظلم محسوب میشن پس آیا خداوندی که از هر ظلمی به دور هست اینها رو برای ما مقدر کرده؟


    یا مقدرات ما منشاء دیگه ای دارن؟


    اگر اتفاقات اطراف ما برآیندی از هر عوامل متعدد و اراده خداوند هستند آیا این شرک نیست؟ و اگر چنین چیزی ممکنه آیا سهم خداوند قابل توجهه یا خیلی کمه؟

    تعداد سوالاتم زیاده ولی بیشترشون مشابه هستن و جوابهای جدا ندارن بعضا

    با تشکر از دوستان گرامی
    ویرایش توسط مرید الحسین (ع) : ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ در ساعت ۱۹:۲۴

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    ما تا چه حد مستقل هستیم؟ تقدیر چه منشائی داره؟








    کارشناس بحث: استاد محراب


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    عرض ادب و احترام
    بزرگوار سوالات متعددی مطرح فرمودین که هر کدام نیازمند تایپک خاصی است
    بنده سربحث را باز می کنم و شما عزیز سوالات خودتتان را بپرسید

    منظور از لاجبرولا اختیار
    جمله «لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین» مضمون احادیث متعددى است که از اهل بیت عصمت و طهارت‏(ع) در نقد دو نظریه نادرست جبر و تفویض بیان شده است و در حقیقت آموزه‌اى مستقل و دقیقى است که افعال اختیارى انسان‌ها را به درستى تبیین می‌کند.

    سه نظریه مذکور در صدد پاسخ‌گویى به سؤال اساسى درباره افعالى است که از انسان صادر می‌شود، آیا این افعال مستند به اراده الهى است و انسان در آن تأثیرى ندارد، یا این‌که مستند به خود انسان است و رابطه فعل با خدا قطع می‌باشد، و یا این‌که هم مستند به اراده و اختیار انسان است و هم مستند به اراده الهى؟

    اشاعره استناد فعل آدمیان را به خداى تعالى می‌دانند به گونه‌اى که همانند جمادات هیچ اراده و اختیارى از خود ندارند و این معناى نظریه جبر در مکتب آنهاست.
    معتزله معتقدند که آدمى در افعال و کردار خود یگانه مؤثر و علت تامه است به گونه‌اى که از خداوند متعال سلب اختیار می‌شود و این معناى نظریه تفویض است.

    اما نظر شیعه به تبع ائمه اطهار(ع) این است که نه جبر امکان تحلیل دقیق افعال انسانى را دارد و نه تفویض، بلکه تحلیل دقیق کار بشرى، راهى میان جبر و اختیار است.
    انسان در فعل و ترک اختیار و قدرت دارد، اما این قدرت و اختیار را خداى سبحان به او داده و قدرت بشرى نفى کننده قدرت الهى نیست.
    به عبارت دیگر؛ اساس نظریه جبر به نفى دخالت اراده و اختیار آدمى در افعال صادره از اوست و اساس نظریه تفویض به علت تامه بودن قدرت و اراده انسانى در افعال است و اساس آموزه امر بین امرین بر استناد افعال انسانى به ارداه الهى و قدرت و اراده انسانى است.


    پس امر بین امرین نظریه‌اى مستقل و به این معناست که در عین این‌که افعال صادره از انسان مستند به اوست، مستند به اراده ذات بارى تعالى نیز هست، اما اراده و اختیار انسان در عرض اراده الهى نیست تا شریک در اراده الهى شود، بلکه در طول اراده الهى است؛ یعنى اراده و اختیار و قدرت انسان، یکى از اجزاء علت تامه افعال اختیارى اوست.

    پس انسان مجبور نیست؛ زیرا ملاک اختیار؛ یعنى قدرت و اراده در او موجود است و در عین حال او مختار علی ‏الاطلاق هم نیست؛ زیرا مقدمات کار در اختیار او نیست.
    و این همان معناى امر بین امرین است که بر تمام افعال صادره از انسان حاکم است.


    پس آموزه، امر بین امرین، اثبات اختیار انسان با حفظ ارتباط علّى و معلولى آن به اراده الهى است و در برابر ناتوانى تحلیلى دو نظریه جبر و تفویض به خوبى افعال اختیارى انسان را تبیین می‌کند


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط code نمایش پست ها
    پس مشخص نیست ما چقدر اراده داریم و خداوند چقدر تاثیرگذاره.
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    بزرگوار سرنوشت انسان بر دو امر استوار است اول قوانین تکوینی که سرنوشت «فراگیر» انسان را تحت اراده ی هر فرد تعیین میکند ودوم سرنوشت« شخصی »که دراین سرنوشت عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند وصد البته که خواست خداوند در سرنوشت انسان اصل انکار ناپذیر است اما این یک اصل لازم است واصل کافی نیست زیرا خداوند با عنایتِ اراده به بنده هایش کفایت دراین امر را تاثیر اراده ی انسان قرار داده است اگر این تاثیر اراده را در نظر نگیریم وتعیین سرنوشت را مختص خداوند بدانیم «اصل عدالت» را زیر سؤال برده ایم
    درصورت تمایل میتوانیم متعاقبا" مفصل تر ومستند بحث را ادامه دهیم به امید فرصت وزمان برای این بحث

  9. صلوات ها 2


  10. #5
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط code نمایش پست ها
    پس مشخص نیست ما چقدر اراده داریم و خداوند چقدر تاثیرگذاره. وقتی کسی تصمیم میگیره به من چاقو بزنه به هر حال دست و چاقو و بدن شخص مهاجم


    بدون خواست خدا نمی تونن حرکتی کنن اگر خدا رو جدا از این فعل ببینیم پس در انجام این کار شخص مهاجم چه مقدار استقلال داره؟
    سلام
    ببینین خدا یه اذن عام به بنده هاش میده یه اذن خاص ...

    اذن عام اینه که شما میتونین گناه کنین میتونین گناه نکنین، میتونین یکیو چاقو بزنی میتونی نزنی ...

    اذن خاص هم برای افرادی هست که به درجاتی میرسن و خداوند هستی رو دراختیارشون میزاره مثل طی الارض و برای پیامبران همان معجزه و...


    خب .. تا اینجا مشخص شد یه اذن عام داریم یه خاص ... حالا کسی که به قول شما یکیو چاقو میزنه این در اصل داره از روی استقلال و اختیار

    این کار رو انجام میده ... برای واضح تر شدن یه مثال میزنم :


    فرض کنین من به شما اجازه میدم که ماشین من رو بر دارین و باهاش برین بیرون .. شما میتونین با اون ماشین مسافر کشی کنین یا حتی هر جا خواستین برین .. و همچنین ممکنه با ماشین من برین دزدی یا مواد قاچاق کنین .. شما استقلال فکری و عملی داشتین و با اختیار خودتون یکیشو انتخاب میکنین .. حالا آیا درسته شما بگین من که ماشین بهتون دادم باعث شدم قاچاق کنین؟ خیر .. چون شما میتونستین کار خیر هم باهاش بکنین اما کار شر انجام دادین...


    خداوند به انسان اجازه عام داده که هر کار خواست بکنه .. حالا اگر کار بد کردید استقلال داشتین و خودتون این کار و انجام دادین..

    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    24
    حضور
    1 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    با تشکر از کارشناس و دوستانی که کمک و راهنمایی کردن
    ظاهرا من به این زودی قانع نشم و اینطور که معلوم بحث خیلی طولانیه

    لطفا لینکهای مرتبط برام بذارین که برم بخونم بعد هر جا سوال داشتم بپرسم

    نقل قول نوشته اصلی توسط اناالعبد نمایش پست ها
    شما استقلال فکری و عملی داشتین و با اختیار خودتون یکیشو انتخاب میکنین ..
    بحث اصلی سر همینه که برعکس گفته شما به نظر می رسه ما حتی توی فکر کردن و نیت هامون هم مستقل نیستیم

    حالا ما دقیقا چقدر مستقلیم؟ و خدایی که از رگ گردن به ما نزدیکتره پس کجا بین ما و خدا فاصله وجود داره؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط code نمایش پست ها
    بحث اصلی سر همینه که برعکس گفته شما به نظر می رسه ما حتی توی فکر کردن و نیت هامون هم مستقل نیستیم

    حالا ما دقیقا چقدر مستقلیم؟ و خدایی که از رگ گردن به ما نزدیکتره پس کجا بین ما و خدا فاصله وجود داره؟
    سلام مجدد

    رو چه حساب؟ میشه یه نمونه مثال بزنین؟


    چرا میگین که حتی تو نیت و فکرتون مستقل نیستین؟

    همین که یه سری افراد دیگران رو بعنوان مثال میکشن یعنی اختیار داشتن .. همین که یکی خودکشی میکنی یعنی با اختیار خودش خودشو کشته ..

    پس اینکه میگین از خودمون استقلال نداریم من نمیفهمم منظورتون چیه؟!
    ویرایش توسط اناالعبد : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۵:۳۲
    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  15. صلوات ها 2


  16. #8
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط code نمایش پست ها
    در اتفاقات و رویدادهایی که پیش میان طرف حساب ما کیه؟ معلولیت یا بیماری از کجا به ما رسیده؟


    ورشکستگی و هزار اتفاق ناگوار دیگه از کجا سراغ افراد میاد؟


    حیوانات و حشراتی که صدمه به ما می زنن تحت چه نیرویی عمل می کنن؟


    آیا تقدیر از پیش اینطور تعیین شده بود و این که اگر این صدمات ظلم محسوب میشن پس آیا خداوندی که از هر ظلمی به دور هست اینها رو برای ما مقدر کرده؟
    در رابطه با این ببینید:

    این که از تقدیر صحبت کردین ، تقدیر قابل تغییره ... یعنی یه تقدیر کلی از شما در آغاز تولدتون در لوح ثبت شده و قابلیت بداء هم داره و همیچنین تغییر ...

    مثلا شما عمرتون مشخصه که در چه سالی میمیرین اما در طول زندگیتون ممکنه صله رحم یا صدقه بدین و باعث میشه عمرتون طولانی تر بشه .. یا کاری میکنین که ممکنه عمرتون کمتر بشه .. پس خودتون باعث شدین ..

    همچنین تقدیرتون اینه که فقیر باشین اما چون صدقه و کمک به فقرا و.. انجام دادین رزقتون بیشتر میشه .. بقیش رو خودتون میتونین حدس بزنین ادامه بیشتر نمیدم


    ورشکستگی یا معلولیت مادرزادی و یا یک سری از اتفاقات میشه گفت منشأ اصلیش خودمونیم ... قبول داری این و داداش؟ اگه نداری که راجع بهش صحبت کنیم...

    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    24
    حضور
    1 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط اناالعبد نمایش پست ها
    سلام مجدد

    رو چه حساب؟ میشه یه نمونه مثال بزنین؟


    چرا میگین که حتی تو نیت و فکرتون مستقل نیستین؟

    همین که یه سری افراد دیگران رو بعنوان مثال میکشن یعنی اختیار داشتن .. همین که یکی خودکشی میکنی یعنی با اختیار خودش خودشو کشته ..

    پس اینکه میگین از خودمون استقلال نداریم من نمیفهمم منظورتون چیه؟!
    یکی از گفته های آیت الله بهجت بود که متن دقیق رو پیدا نکردم کپی کنم ولی مفهومش این بود که اگر کسی تصور کنه در کوچکترین کارها و حتی نیت عباداتش بی نیاز (یا مستقل) از خدا هست این اشتباهه. ممنون میشم اگر کسی از دوستان متن اصلی رو سراغ داره بذاره

    مطلب زیر رو هم از یه تاپیک دیدم که مرتبطه البته تو این حدیث افعال نیک و سودمند به خدا نسبت داده شده ولی بحث ما در مورد اتفاقات ناگوار هم می شه

    معانی دیگر از شرک خفی

    خداوند تبارک تعالی در قرآن می فرماید:
    «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ»[1]
    «و بیشتر آنان به خدا ایمان نیاوردند مگر آنکه مشرک باشند»
    امام صادق (ع) درباره این آیه می فرماید:
    «هو الرجل یقول لو لا فلان لهلکت، و لو لا فلان لأصبت کذا و کذا، و لو لا فلان لضاع عیالی، أ لا تری أنه قد جعل لله شریکا فی ملکه یرزقه و یدفع عنه، قال قلت فیقول لو لا أن الله من علی بفلان لهلکت قال نعم لا بأس بهذا»[2]
    «که انسان بگوید اگر فلانی نبود من از بین می رفتم و اگر فلانی نبود چنین و چنان می شدم و اگر فلانی نبود خانواده ام نابود می شد، مگر نمی بینی که او با این حرف ها در ملک خدا برایش شریکی قائل شده که روزیش می دهد و از او دفاع و دفع گرفتاری می کند؟ راوی می گوید: عرض کردم پس بگوید: اگر خداوند به واسطه فلانی بر من منت نمی نهاد از بین می رفتم؟ فرمود: آری، اشکالی ندارد».









  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    24
    حضور
    1 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط اناالعبد نمایش پست ها
    در رابطه با این ببینید:

    این که از تقدیر صحبت کردین ، تقدیر قابل تغییره ... یعنی یه تقدیر کلی از شما در آغاز تولدتون در لوح ثبت شده و قابلیت بداء هم داره و همیچنین تغییر ...

    مثلا شما عمرتون مشخصه که در چه سالی میمیرین اما در طول زندگیتون ممکنه صله رحم یا صدقه بدین و باعث میشه عمرتون طولانی تر بشه .. یا کاری میکنین که ممکنه عمرتون کمتر بشه .. پس خودتون باعث شدین ..

    همچنین تقدیرتون اینه که فقیر باشین اما چون صدقه و کمک به فقرا و.. انجام دادین رزقتون بیشتر میشه .. بقیش رو خودتون میتونین حدس بزنین ادامه بیشتر نمیدم


    ورشکستگی یا معلولیت مادرزادی و یا یک سری از اتفاقات میشه گفت منشأ اصلیش خودمونیم ... قبول داری این و داداش؟ اگه نداری که راجع بهش صحبت کنیم...
    خوب به نظر می رسه این تغییر اونقدرا هم قابل توجه نباشه یعنی شما نمی تونی الان تصمیم بگیری و شروع کنی بعد از چند سال به مقام معصومین برسی
    در مورد معلولیتها هم من هر چی فکرشو می کنم نمی تونم متوجه بشم که وقتی من متولد می شم چرا باید مثلا کور باشم این که دنیا بر پایه علت و معلول ساخته شده حالا چرا باید کسی تا ابد زندگیش تحت تاثیر اشتباهات گذشته والدین یا اطرافیان باشه؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود