صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوگند به چیزهای مبهم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره سوگند به چیزهای مبهم




    سوگند قرآن به چیزهای مبهمی مثل طارق یا الصافات صفّا یا الزاجرات زجرا که برای مخاطب شناخته شده نیستند، چه سودی دارد؟ ما که این چیزها را نمی شناسیم که با توجه به عظمتشان، به عظمت کلام خداپی ببریم.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ در ساعت ۲۱:۰۶
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست






    سوگند به چیزهای مبهم








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    قسم خوردن برای جلب توجه مخاطب و معطوف کردن آن به بعد از قسم است. قسم برای بیان عظمت و اهمیت داشتن و جدی بودن مطلب بعد از قسم است.

    «وَ السَّمَاءِ وَ الطَّارِقِ وَ مَا أَدْرَئكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ»
    سوگند به آسمان و كوبنده شب؛ و تو نمى ‏دانى كوبنده شب چيست؛ همان ستاره درخشان و شكافنده تاريكيهاست.(طارق/1-3)

    در این آیات، خود قرآن «طارق» را تفسیر نموده است لذا مضوع مبهمی وجود ندارد.

    ستاره درخشان و بلندی است که گویا می خواهد سقف آسمان را سوراخ می کند؛ و نور خیره کننده ای دارد.

    این برای هیچ کس مبهم و نامفهوم نیست خصوصا برای عرب آن زمان که بیابانگردی و سفر شبانه از کارهای مهم او است و آسمان های بیابان ستارگانش برایش بسیار جذاب و نیز حائز اهمیت است.

    لذا درست است که در قرن ها بعد از آن، اسرار زیادی در باره این ستاره درخشان، کشف شده که در آن زمان کشف نشده بود؛ ولی در هر حال موضوع مهم و جذاب ودر عین حال قابل فهمی است و مخاطب را به خود جلب می کند و او را آماده دریافت پیام بعد از آن می کند.

    این موضوع برای مخاطب کنونی بیشتر قابل فهم است زیرا با کشفیات جدید، اسرار بیشتری از ویژگی های «زحل» شناسایی شده که بسیار شگفت انگیز است.


    «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا»
    سوگند به (فرشتگان) صف‏كشيده (و منظّم)، و به نهى كنندگان و (بازدارندگان)، و تلاوت ‏كنندگان پياپى آيات الهى.(صافات/1-3)

    معروف و مشهور آن است كه این آیات، اوصافى است براى گروه‏ هايى از فرشتگان.

    گروه ‏هايى كه براى انجام فرمان الهى در عالم هستى به صف ايستاده و آماده فرمانند.
    گروه‏ هايى از فرشتگان كه انسان ها را از معاصى و گناه باز مى ‏دارند، و وسوسه‏ هاى شياطين را در قلوب آن ها خنثى مى‏ كنند، و ... .
    گروه‏ هايى از فرشتگان كه آيات كتب آسمانى را به هنگام نزول وحى بر پيامبران مى‏ خوانند.(تفسير نمونه، ج ‏19، ص 8)

    علامه طباطبایی(ره) هر سه طائفه از ملائكه را مأموران نزول وحى می داند:

    احتمال مى‏ دهيم كه مراد از هر سه طايفه (صافات و زاجرات و تاليات) سه طايفه از ملائكه باشند كه مأمور نازل كردن وحى بودند و راه اين كار را از مداخله شيطان ها ايمن مى‏ كردند و آن را به پیامبران و يا خصوص پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله مى ‏رساندند.

    معناى آيات مورد بحث اين مى‏ شود: سوگند مى ‏خورم به فرشتگانى كه در سر راه وحى صف بسته ‏اند، و سپس به فرشتگانى كه شيطان ها را از اين كه در كار وحى مداخله كنند زجر مى ‏دهند [باز می دارند] و سپس به فرشتگانى كه وحى را بر پیامبر مى ‏خوانند.(ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 180)

    حضرت على علیه السلام در نخستين خطبه نهج البلاغه كه سخن از فرشتگان است آن ها را به گروه ‏هاى مختلفى تقسيم مى‏ ‏فرمايند:

    «وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ، وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُونَ، لَا يَغْشَاهُمْ نَوْمُ الْعُيُونِ، وَ لَا سَهْوُ الْعُقُولِ، وَ لَا فَتْرَةُ الْأَبْدَانِ، وَ لَا غَفْلَةُ النِّسْيَانِ، وَ مِنْهُمْ أُمَنَاءُ عَلَى وَحْيِهِ، وَ أَلْسِنَةٌ إِلَى رُسُلِه‏»
    گروهى از آنان در صفوفى كه از هم پراكنده نمى ‏شود قرار دارند، همواره تسبيح مى‏ گويند و خسته نمى‏ شوند، هيچ گاه خواب چشمانشان را نمى‏ پوشاند، و عقولشان گرفتار سهو و نسيان نمى ‏گردد، سستى بدن دامان آن ها را نمى ‏گيرد، و غفلت نسيان بر آنان عارض نمى ‏شود، و گروهى از آنان امناى وحى اويند، و زبان هايش به سوى پيامبران.(نهج البلاغه، خطبه 1)

    بنابر این:
    در این آیات سخن از اقسام فرشتگان است؛ و اگر چه جزئیات آن مشخص نشده ولی ابهام و نامفهومی در آن نیست؛ و خداوند با این قسم ها، نظر مخاطب را جلب کرده و سپس مطلب مهم و حائز اهمیتی را بیان می فرماید: «إِنَّ إِلَاهَكمُ‏ْ لَوَاحِد»؛ كه معبود شما يگانه است.(صافات/4)

    سوگند به چیزهای مبهم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود

    قسم خوردن برای جلب توجه مخاطب و معطوف کردن آن به بعد از قسم است. قسم برای بیان عظمت و اهمیت داشتن و جدی بودن مطلب بعد از قسم است.

    «وَ السَّمَاءِ وَ الطَّارِقِ وَ مَا أَدْرَئكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ»
    سوگند به آسمان و كوبنده شب؛ و تو نمى ‏دانى كوبنده شب چيست؛ همان ستاره درخشان و شكافنده تاريكيهاست.(طارق/1-3)

    در این آیات، خود قرآن «طارق» را تفسیر نموده است لذا مضوع مبهمی وجود ندارد.

    ستاره درخشان و بلندی است که گویا می خواهد سقف آسمان را سوراخ می کند؛ و نور خیره کننده ای دارد.

    این برای هیچ کس مبهم و نامفهوم نیست خصوصا برای عرب آن زمان که بیابانگردی و سفر شبانه از کارهای مهم او است و آسمان های بیابان ستارگانش برایش بسیار جذاب و نیز حائز اهمیت است.

    لذا درست است که در قرن ها بعد از آن، اسرار زیادی در باره این ستاره درخشان، کشف شده که در آن زمان کشف نشده بود؛ ولی در هر حال موضوع مهم و جذاب ودر عین حال قابل فهمی است و مخاطب را به خود جلب می کند و او را آماده دریافت پیام بعد از آن می کند.

    این موضوع برای مخاطب کنونی بیشتر قابل فهم است زیرا با کشفیات جدید، اسرار بیشتری از ویژگی های «زحل» شناسایی شده که بسیار شگفت انگیز است.


    «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا فَالتَّالِيَاتِ ذِكْرًا»
    سوگند به (فرشتگان) صف‏كشيده (و منظّم)، و به نهى كنندگان و (بازدارندگان)، و تلاوت ‏كنندگان پياپى آيات الهى.(صافات/1-3)

    معروف و مشهور آن است كه این آیات، اوصافى است براى گروه‏ هايى از فرشتگان.

    گروه ‏هايى كه براى انجام فرمان الهى در عالم هستى به صف ايستاده و آماده فرمانند.
    گروه‏ هايى از فرشتگان كه انسان ها را از معاصى و گناه باز مى ‏دارند، و وسوسه‏ هاى شياطين را در قلوب آن ها خنثى مى‏ كنند، و ... .
    گروه‏ هايى از فرشتگان كه آيات كتب آسمانى را به هنگام نزول وحى بر پيامبران مى‏ خوانند.(تفسير نمونه، ج ‏19، ص 8)

    علامه طباطبایی(ره) هر سه طائفه از ملائكه را مأموران نزول وحى می داند:

    احتمال مى‏ دهيم كه مراد از هر سه طايفه (صافات و زاجرات و تاليات) سه طايفه از ملائكه باشند كه مأمور نازل كردن وحى بودند و راه اين كار را از مداخله شيطان ها ايمن مى‏ كردند و آن را به پیامبران و يا خصوص پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله مى ‏رساندند.

    معناى آيات مورد بحث اين مى‏ شود: سوگند مى ‏خورم به فرشتگانى كه در سر راه وحى صف بسته ‏اند، و سپس به فرشتگانى كه شيطان ها را از اين كه در كار وحى مداخله كنند زجر مى ‏دهند [باز می دارند] و سپس به فرشتگانى كه وحى را بر پیامبر مى ‏خوانند.(ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 180)

    حضرت على علیه السلام در نخستين خطبه نهج البلاغه كه سخن از فرشتگان است آن ها را به گروه ‏هاى مختلفى تقسيم مى‏ ‏فرمايند:

    «وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ، وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُونَ، لَا يَغْشَاهُمْ نَوْمُ الْعُيُونِ، وَ لَا سَهْوُ الْعُقُولِ، وَ لَا فَتْرَةُ الْأَبْدَانِ، وَ لَا غَفْلَةُ النِّسْيَانِ، وَ مِنْهُمْ أُمَنَاءُ عَلَى وَحْيِهِ، وَ أَلْسِنَةٌ إِلَى رُسُلِه‏»
    گروهى از آنان در صفوفى كه از هم پراكنده نمى ‏شود قرار دارند، همواره تسبيح مى‏ گويند و خسته نمى‏ شوند، هيچ گاه خواب چشمانشان را نمى‏ پوشاند، و عقولشان گرفتار سهو و نسيان نمى ‏گردد، سستى بدن دامان آن ها را نمى ‏گيرد، و غفلت نسيان بر آنان عارض نمى ‏شود، و گروهى از آنان امناى وحى اويند، و زبان هايش به سوى پيامبران.(نهج البلاغه، خطبه 1)

    بنابر این:
    در این آیات سخن از اقسام فرشتگان است؛ و اگر چه جزئیات آن مشخص نشده ولی ابهام و نامفهومی در آن نیست؛ و خداوند با این قسم ها، نظر مخاطب را جلب کرده و سپس مطلب مهم و حائز اهمیتی را بیان می فرماید: «إِنَّ إِلَاهَكمُ‏ْ لَوَاحِد»؛ كه معبود شما يگانه است.(صافات/4)
    با سلام. منظور از ابهام این است که این ستارۀ درخشان و شکافندۀ تاریکیها یا اقسام فرشتگان که برای مردم شناخته شده نیستند که با سوگند به آنها مخاطب به اهمیت قضیه پی ببرد.
    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. منظور از ابهام این است که این ستارۀ درخشان و شکافندۀ تاریکیها یا اقسام فرشتگان که برای مردم شناخته شده نیستند که با سوگند به آنها مخاطب به اهمیت قضیه پی ببرد.


    با سلام و درود

    این ستاره درخشان را که همیشه خود عرب در آسمان و خصوصا در شب های بیابان، به خوبی می بیند و درخشندگی آن را دیده است؛ لذا موضوع ناشناخته و مبهمی برای او نیست.

    موضوع فرشته و مَلک نیز برای کسی نامفهوم و مبهم نبوده است. بله اقسام آن را نمی دانند ولی بیان اقسام فرشتگان، موجب نمی شود تا در اصل مفهوم و معنای فرشته و مَلک، ابهام ایجاد شود.

    سوگند به چیزهای مبهم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,992
    حضور
    133 روز 12 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21829



    به نام خدا

    شاید قسم به این حقایق عظیم،خود راهی برای معرفت آنها و درک عظمت آنهاست.

    به تعبیر حضرت علامه جوادی آملی قران مأدبه است(سفره ی گسترده الهی) و هر کس به میزان

    اشتهایش از آن بهره مند می گردد و مسلم است که ظرفیت و گنجایش و اشتهای انسان در معارف بسته به میزان علم و عمل اوست.

    اینگونه ایات برای کسانی که ظرف وجودشان محدود است تذکاری است که ماوراء شناخت و علم آنها حقایقی عظیم وجود دارد که انگیزه ی

    شناخت بیشتر را برای آنها فراهم می کند و اگر مخاطب این دست آیات اهل معرفت باشند که لابد حظ عظیمی از درک آن خواهند داشت.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    موضوع فرشته و مَلک نیز برای کسی نامفهوم و مبهم نبوده است. بله اقسام آن را نمی دانند ولی بیان اقسام فرشتگان، موجب نمی شود تا در اصل مفهوم و معنای فرشته و مَلک، ابهام ایجاد شود.
    سلام

    موضوع فرشته و ملک هم اکنون هم برای من مبهم و نامفهوم است
    زیرا حقیر نمی دانم اینها ایا واقعا هستند یا نیستند ؟ از چه ساخته شده اند ؟ ساختار وجودیشان چگونه است ؟
    تنها شنیدن نام فرشته دلیل بر ان نیست که انها از مبهمی در ایند .
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط **گلشن** نمایش پست ها
    سلام

    موضوع فرشته و ملک هم اکنون هم برای من مبهم و نامفهوم است
    زیرا حقیر نمی دانم اینها ایا واقعا هستند یا نیستند ؟ از چه ساخته شده اند ؟ ساختار وجودیشان چگونه است ؟
    تنها شنیدن نام فرشته دلیل بر ان نیست که انها از مبهمی در ایند .

    با سلام و درود

    همین که مخاطب اجمالا درکی از موضوع داشته باشد دیگر نمی توان ادعای ابهام و نامفهوم بودن داشت.

    همین که پرستش فرشتگان مطرح بوده و فرشتگان را دختران خدا می دانستند و ...، از نوعی شناخت و آشنا بودن نشان دارد، لذا قسم خوردن به اقسام فرشتگان، دیگر قسم خوردن به موضوع مبهمی نیست.

    لذا لازم نیست بدانیم جنس ملائکه چیست و ...، همین که خداوند اقسام آنان را اشاره می کند، قابل فهم است و مبهم نیست.

    در مورد اصل وجود ملائکه هم که آیات متعدد قرآن دلیل بر وجود آن است. مگر این که کسی حقانیت قرآن برایش ثابت نباشد که اصلا دیگر نوبت به مبهم بودن یا نبودن قسم، نمی رسد.

    سوگند به چیزهای مبهم

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 7 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها




    با سلام و درود

    این ستاره درخشان را که همیشه خود عرب در آسمان و خصوصا در شب های بیابان، به خوبی می بیند و درخشندگی آن را دیده است؛ لذا موضوع ناشناخته و مبهمی برای او نیست.

    موضوع فرشته و مَلک نیز برای کسی نامفهوم و مبهم نبوده است. بله اقسام آن را نمی دانند ولی بیان اقسام فرشتگان، موجب نمی شود تا در اصل مفهوم و معنای فرشته و مَلک، ابهام ایجاد شود.

    با سلام. آیا سندی هست که نشان بدهد که مشرکان طارق و فرشتگان را و لو به صورت اجمالی می شناختند؟
    אני אוהב את מוחמד

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    1,136
    حضور
    20 روز 1 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2465



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    همین که مخاطب اجمالا درکی از موضوع داشته باشد دیگر نمی توان ادعای ابهام و نامفهوم بودن داشت.

    همین که پرستش فرشتگان مطرح بوده و فرشتگان را دختران خدا می دانستند و ...، از نوعی شناخت و آشنا بودن نشان دارد، لذا قسم خوردن به اقسام فرشتگان، دیگر قسم خوردن به موضوع مبهمی نیست.
    درک اجمالی از موضوع به معنی مبهم نبودن ان نیست
    بلکه همین کلمه که مقتقدید زوایای تاریک زیادی در باره موضوع فرشتگان وجود دارد نشان از مبهم بودن ان است

    ولی اینکه معتقد باشید نیازی نیست که شی از ابهام دراید بلکه شناخت مختصری از ان برای قسم کفایت می کند
    مطلب دیگریست




    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    لذا لازم نیست بدانیم جنس ملائکه چیست و ...، همین که خداوند اقسام آنان را اشاره می کند، قابل فهم است و مبهم نیست
    اشاره به اقسام فرشتگان هم باعث نمی شود که موضوع فرشته از ابهام دراید
    ازادی در پرواز است نه در انتخاب قفس

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود