صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برای خدا یا برای ائمه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561

    برای خدا یا برای ائمه ؟




    با سلام و دعای خیر برای همه اسکدینی های محترم

    راستش پرسشی ذهن مرا مشغول کرده است چندماه.

    گفتم پیش از طرح پرسش اولش بحث های پیش نیاز را در چند تاپیک دیگر انجام دهم
    که شد این تاپیک ها

    اخلاص عمل

    اخلاص عمل در آیات قران

    فاصله اخلاص عمل با ریا

    البته شاید نیاز به بحث های پیش نیاز دیگر هم بوده است برای این بحثی که میخواهم در زیر به وسط بکشم.

    ........

    در برتری ایمه و انبیا نسبت به ما هیچ شکی نیست.
    در نزدیکی ایمه و انبیا به خدا نسبت به سایرین هیچ شکی نیست.

    در اینکه گاه انسان علاوه بر توکل به خدا نیاز به توسل به ایمه هم دارد هیچ شکی نیست.

    اما یک سری حرفها شک ساز شده است.
    به طرف میگم امسال حسینیه داره خوب میچرخه
    برمیگرده میگه چون برای امام حسین است امام حسین همه چیز را میرساند.
    ایا امام حسین روزی رسان است؟؟؟یا خدا

    به دوستی میگم این کارها را برای چه انجام میدهی
    میگوید برای امام حسین

    یا به دوستی میگویم
    چرا نگرانی که امسال محرم نتونی بیای
    سال گذشته چه کسی کارهایت را جور کرد که بیای(درذهنم میگذارنم که خدا جور کرده است) اما او میگوید امام حسین جور کرده است
    و
    بعد میپرسم روزی رسانت کیست
    میگوید خود امام حسین.


    .............

    البته که بسیاری از این دوستان خدا را بالاتر از ایمه میدانند
    اما برخی از این دوستان چه بر زبان چه در درون خود این را جاری میکنند که امام حسین همه اسباب زندگی اش را ردیف کرده است

       
    در همان تاپیک اخلاص عمل هم گفتم که ممکن است چند تاپیک دیگر هم بخاطر بحث اخلاص عمل پیش بیاید که منظورم با همین تاپیک بود


    خوب سوال اول این است
    ایا
    کسی که نیت عملش دقیقا و بدون ردخورد برای امام حسین است و نه برای خدا از خلوص عملش کم شده است؟؟؟

       
    بی تعصب در بحث شرکت کنیم . این یکی از همان بحث هایی است که وهابی ها بخاطرش به شیعه اشکال میگیرند.


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    برای خدا یا برای ائمه ؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4534



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها
    با سلام و دعای خیر برای همه اسکدینی های محترمراستش پرسشی ذهن مرا مشغول کرده است چندماه.گفتم پیش از طرح پرسش اولش بحث های پیش نیاز را در چند تاپیک دیگر انجام دهمکه شد این تاپیک هااخلاص عملاخلاص عمل در آیات قرانفاصله اخلاص عمل با ریاالبته شاید نیاز به بحث های پیش نیاز دیگر هم بوده است برای این بحثی که میخواهم در زیر به وسط بکشم.........در برتری ایمه و انبیا نسبت به ما هیچ شکی نیست.در نزدیکی ایمه و انبیا به خدا نسبت به سایرین هیچ شکی نیست.در اینکه گاه انسان علاوه بر توکل به خدا نیاز به توسل به ایمه هم دارد هیچ شکی نیست.اما یک سری حرفها شک ساز شده است.به طرف میگم امسال حسینیه داره خوب میچرخهبرمیگرده میگه چون برای امام حسین است امام حسین همه چیز را میرساند.ایا امام حسین روزی رسان است؟؟؟یا خدابه دوستی میگم این کارها را برای چه انجام میدهی میگوید برای امام حسینیا به دوستی میگویم چرا نگرانی که امسال محرم نتونی بیایسال گذشته چه کسی کارهایت را جور کرد که بیای(درذهنم میگذارنم که خدا جور کرده است) اما او میگوید امام حسین جور کرده استوبعد میپرسم روزی رسانت کیستمیگوید خود امام حسین..............البته که بسیاری از این دوستان خدا را بالاتر از ایمه میداننداما برخی از این دوستان چه بر زبان چه در درون خود این را جاری میکنند که امام حسین همه اسباب زندگی اش را ردیف کرده استخوب سوال اول این است ایا کسی که نیت عملش دقیقا و بدون ردخورد برای امام حسین است و نه برای خدا از خلوص عملش کم شده است؟؟؟
    با سلام و احترام
    باید توجه بفرمایید که اگر انسان، موجودی غیر از خداوند را در ذات، و یا افعالش مستقل از خداوند بداند این شرک به خداوند است،(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج2، ص51 و 63) چون به یک موجود مستقل دیگری غیر از خداوند معتقد شده است، اما اگر نقش و تاثیر همه خلائق غیر از خدا را به عنوان یک واسطه و غیر مستقل بداند، اشکالی وجود ندارد؛ به عنوان مثال من از شما می پرسم آیا خدا جان انسان ها را می گیرد؟ یا جناب عزارئیل؟ یا مثلا اموری مثل جنگ و تصادف و بیماری است که جان انسان ها را می گیرد؟
    طبیعتا هر سه درست است، خود خداوند گرفتن جان انسان ها را یکبار به خودش نسبت داده است:

    «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها»؛ خداست كه روح [مردم‏] را هنگام مرگشان به طور كامل مى‏گيرد.(زمر:42)

    و در جای دیگر آن را به جناب عزرائیل(ع) نسبت داده و می فرماید:
    «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذي وُكِّلَ بِكُمْ»؛ بگو: فرشته مرگ كه بر شما گماشته شده است [روح‏] شما را مى‏ گيرد(سجده:11)

    و در جای دیگر کشتن انسان ها رو موجب جان دادن آنها بیان می کند:«قَتَلَ داوُدُ جالُوت‏»؛ و داود جالوت را كشت‏.(بقره:251)


    با این اوصاف روشن می شود تا جایی که ما برای ائمه(ع) یا هر کسی غیر از خدا نقش وساطت قائل باشیم مشکلی پیش نمی آید، مثلا اگر رونق حسینیه، یا رزق و روزی هیئت را به وساطت امام حسین(ع) بدانیم، و بگوییم از امام حسین(ع) است اما نیت استقلال امام حسین(ع) از خدا در ذهنمان نباشد، و قدرتی در کنار قدرت خدا برای او قائل نباشیم مشکلی پیش نمی آید. همین طور اگر منظور کسی که میگوید برای امام حسین(ع) کار می کنم، به دنبال رضایت امام حسینی است که رضایت او در طول رضایت خداست، خب این اشکالی ندارد، این عین اخلاص است، چون ملاک رضایت خداوند و امام حسین(ع) یکی است، امام حسین(ع) فقط از آن چیزی راضی می شود که خداوند از آن راضی باشد؛ اما اگر برای رضایت امام حسینی کار می کند که جدای از رضایت خداست آن موقع اخلاص او دچار مشکل می شود، و روشن است که هیچ شیعه ای چنین اعتقادی ندارد، اصلا احترام امام حسین(ع) به خاطر احترام گذاشتن او به امر خداوند است، به خاطر این است که در مقابل همه سختی ها ایستاد تا حرف خدا زمین نخورد و رضایت الهی را حفظ کند. پس هیچ شیعه ای اعتقادی جز این ندارد، همان طور که بلاتشبیه یک کارمندی که به دنبال کسب رضایت معاون اداره اش باشد، در اصل به دنبال رضایت مدیر اداره است، چون عزت این معاون به خاطر معاون بودنش برای آن مدیر است، والا خود آن شخص معاون اهمیت ذاتی ندارد بلکه مدیر است که همه کاره و هدف اصلی کارمندان برای رضایت است.پس عنوان «برای خدا یا برای ائمه» بلا تشبیه مانند این است که بگوییم: «برای مدیر یا برای معاون»

    نکته:
    شاید بگویید خب اگر ائمه(ع) واسطه هستند و استقلالی ندارند چرا ما کارها را به آنها نسبت دهیم؟ خب به خود خداوند نسبت میدهیم تا زمینه موجب سوء برداشت دیگران هم نشود.

    درپاسخ باید توجه بفرمایید اگرچه افعال اهل بیت(ع) و اولیاء الهی به اذن خداوند وقدرت اوست، اما در عرف محاوره مردم، فعل را به واسطه ها هم نسبت می دهند، این که می گوییم پدر برای بچه هایش به دنبال روزی است، یا مادری بچه اش را بزرگ کرد وامثال آن نشان دهنده رواج چنین استعمالی است؛ خود خداوند هم شفا دادن انسان هایکور و زنده کردن مردگان را به خود حضرت عیسی(ع) نسبت میدهد:
    «إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني‏ فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني‏ وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْني‏ وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْني‏» (مائده-110)و هنگامى كه به اذن من از گِل، مجسمه‏اى به شكل پرنده مى‏ ساختى، پس در آن مى‏دميدى و به فرمان من پرنده‏اى زنده مى‏ شد، و كور مادر زاد و شخص پيس را به اذن من شفا مى‏ دادى، و زمانى كه مردگان را به اجازه من [زنده از گور] بيرون مى‏ آوردى‏.
    فاعل تمامی این افعال در کلام خداوند، خود عیسی(ع) است.

    پس فعل به دست خود اهل بیت(ع) واقع می گردد، اما قدرت ایشان از طرف خداوند به آنها واگذار شده و به اذن خداوند شفا می دهند، پس عیبی ندارد رونق هیئت و روزی آن را از ایشان خواست و به آنها نسبت داد، همان طور که می توان از خدا خواست و به خدا نسبت داد.بنابراین عیب از لحن سخن گفتن ما نیست، چون قرآن هم مانند ما سخن گفته است، و کسانی مثل وهابت که دچار سوء برداشت شده اند، خط کششان کج است، و به آیات و روایات نگاه گزینشی دارند و به جای زانو زدن در محضر قرآن، در میان آیات به دنبال آن چیزی می گردند که سخن آنها را اثبات کند.

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۳:۱۰
    برای خدا یا برای ائمه ؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    پس امری که فقط بخواهیم به خدا امام حسین نسبت دهیم
    مثلا بگویم
    روزی مرا امام حسین میدهد ایراد دارد ؟؟؟

    این موضوع را از دو حال بررسی کنید
    یکی زمانی که بر زبان جاری شود ولی با نیت روحی فرد متفاوت است و در اندرونش ان را به خدا نسبت میدهد.
    یک زمانی که زبان و روحش ان عمل را برای امام حسین بداند.

    ..........

    یک حالت سوم را هم وسط بحث بگذاریم
    فردی که بگوید این عملم برای امام حسین است (یعنی بر زبانش جاری کند -اینجا بحث روحش را کنار بگذاریم) و بعد سبب شود کسی که مخاطب کلامش میشود از جنس همین مشرکی شود که در بالا صحبت کردید
    ایا در اغفال او نقش داشته است؟؟؟


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4534



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها
    پس امری که فقط بخواهیم به خدا امام حسین نسبت دهیم
    مثلا بگویم
    روزی مرا امام حسین میدهد ایراد دارد ؟؟؟

    این موضوع را از دو حال بررسی کنید
    یکی زمانی که بر زبان جاری شود ولی با نیت روحی فرد متفاوت است و در اندرونش ان را به خدا نسبت میدهد.
    یک زمانی که زبان و روحش ان عمل را برای امام حسین بداند.

    ..........

    یک حالت سوم را هم وسط بحث بگذاریم
    فردی که بگوید این عملم برای امام حسین است (یعنی بر زبانش جاری کند -اینجا بحث روحش را کنار بگذاریم) و بعد سبب شود کسی که مخاطب کلامش میشود از جنس همین مشرکی شود که در بالا صحبت کردید
    ایا در اغفال او نقش داشته است؟؟؟
    با سلام و احترام
    ببینید مسئله را خیلی سخت نگیرید، شما از یک پیرمرد کشاورز که از روستایی دور افتاده مثلا به مشهد آمده و به امام رضا(ع) توسل کرده و حاجت می خواهد، اگر از او بپرسید آیا اگر خدا نخواهد امام رضا(ع) می تواند حاجت شما را بدهد؟ یقینا می گوید خیر.
    این «خیر» مفهوم عمیقی دارد، یعنی او هم می داند که قدرت مطلق و بی قید و شرط فقط متعلق به خداست. همه شیعیان این را می دانند اگرچه به آن توجه نداشته باشند؛ منظور از حالت روحی همین علم و دانستن است ولو این که توجهی نداشته باشد، اما اگر بپرسید خواهید دید که هیچ کدام نقش استقلالی برای ائمه(ع) قائل نیستند.
    ما از مردم فلسفه نمی خواهیم، فقط همین مقدار که بداند قدرت ائمه(ع) در عرض قدرت خداوند نیست کفایت می کند.

    برای خدا یا برای ائمه ؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    ببینید مسئله را خیلی سخت نگیرید، شما از یک پیرمرد کشاورز که از روستایی دور افتاده مثلا به مشهد آمده و به امام رضا(ع) توسل کرده و حاجت می خواهد، اگر از او بپرسید آیا اگر خدا نخواهد امام رضا(ع) می تواند حاجت شما را بدهد؟ یقینا می گوید خیر.
    این «خیر» مفهوم عمیقی دارد، یعنی او هم می داند که قدرت مطلق و بی قید و شرط فقط متعلق به خداست. همه شیعیان این را می دانند اگرچه به آن توجه نداشته باشند؛ منظور از حالت روحی همین علم و دانستن است ولو این که توجهی نداشته باشد، اما اگر بپرسید خواهید دید که هیچ کدام نقش استقلالی برای ائمه(ع) قائل نیستند.
    ما از مردم فلسفه نمی خواهیم، فقط همین مقدار که بداند قدرت ائمه(ع) در عرض قدرت خداوند نیست کفایت می کند.
    سلام
    تا اونجا که خوندم، از بت پرستا هم وقتی میپرسیدن، همین جوابو میدادن! میگفتن این بتها راهیه که باهاش خدا رو میپرستیم و وقتی ازشون چیزی میخوایم از سنگ نمیخوایم!! ولی مثل موردی که فرمودید، جواب اولشون این بوده که از اون بت حاجت میخوایم!

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,594
    حضور
    14 روز 5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    302
    صلوات
    4561



    در قران داستانی امده است که دو کشاورز باهم کار میکردند
    یکیشون فقط بر زبان کلمه انشالله را نیاورد و محصولش افت زده شد. (یک چیزی تو همین مایه ها بود که کشاورزی بر زبان کلام صحیحی جاری نکرد)
    و
    بعد خدا به دیگری خوب محصول داد اما به اولی نداد

    خوب وقتی خدا در ان ماجرا انچنان برخورد کرده است
    ان را چطور با این موضوع توجیه کنیم؟؟؟


    یا کسی اربعین می آید
    یا نمی خواهد بیاید


    نتونستم و نشد و دلم میخواست اما نشد
    نداریم.


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4534



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سلام
    تا اونجا که خوندم، از بت پرستا هم وقتی میپرسیدن، همین جوابو میدادن! میگفتن این بتها راهیه که باهاش خدا رو میپرستیم و وقتی ازشون چیزی میخوایم از سنگ نمیخوایم!! ولی مثل موردی که فرمودید، جواب اولشون این بوده که از اون بت حاجت میخوایم!
    با سلام و احترام
    ببینید مسعود عزیز بین این دو دیدگاه تفاوت عمیقی وجود دارد:

    اول این که ما اگرچه برای حاجت هایمان به اهل بیت(ع) توسل می کنیم، اما هرگز اهل بیت(ع) را نمی پرستیم، در حالی که بت پرستان اگرچه همان طور که شما فرمودید می گویند هدف ما از بت ها رسیدن به خداوند است، اما بت ها را می پرستیده اند و با پرستش آنها به دنبال نزدیک شدن به خدا بودند:

    «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏»؛ و آنها كه غير خدا را اولياى خود قرار دادند، دليلشان اين بود كه: «اينها را نمى‏پرستيم مگر بخاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند»(زمر-3)

    دوم: ببینید این که ما برای رسیدن به خدا از واسطه هایی مدد بگیریم فی نفسه اشکالی ندارد، اما باید این واسطه ها از جانب خود خداوند برگزیده شده باشند، پس این که ما به اهل بیت(ع) توسل می کنیم چون خود خداوند آنها را واسطه قرار داده است:
    «لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً»؛ و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏ كردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مى‏ گذاردند)، به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏ كردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مى‏ كرد خدا را توبه پذير و مهربان مى‏ يافتند.(نساء-64)

    اما بت پرستان بت هایی را واسطه قرار داده اند که خداوند به واسطه بودن آنها حکمی نکرده، بلکه آنها را نهی کرده است:

    «ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه‏»؛ اين معبودهايى كه غير از خدا مى‏ پرستيد، چيزى جز اسمهايى (بى‏ مسمّا) كه شما و پدرانتان آنها را خدا ناميده ‏ايد، نيست خداوند هيچ دليلى بر آن نازل نكرده حكم تنها از آن خداست‏ (یوسف-40)

    پس خیلی بی انصافی است که این دو با هم مقایسه شوند، یکی واسطه هایی باشعور، و منصوب شده از جانب خود خداوند هستند که فقط به آنها توسل می شود، و یکی بت ها و سنگ ها و چوب هایی هستند که اولا شعور ندارند، دوما از جانب خداوند منصوب نشده اند، و سوم که مهم ترین است این که پرستش می شوند!

    برای خدا یا برای ائمه ؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    2,020
    حضور
    57 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4534



    نقل قول نوشته اصلی توسط پابوس زوار اربعین نمایش پست ها
    در قران داستانی امده است که دو کشاورز باهم کار میکردند
    یکیشون فقط بر زبان کلمه انشالله را نیاورد و محصولش افت زده شد. (یک چیزی تو همین مایه ها بود که کشاورزی بر زبان کلام صحیحی جاری نکرد)
    و
    بعد خدا به دیگری خوب محصول داد اما به اولی نداد

    خوب وقتی خدا در ان ماجرا انچنان برخورد کرده است
    ان را چطور با این موضوع توجیه کنیم؟؟؟
    بله درست می فرمایید، اما ببینید درسی که آن آیه شریفه می خواهد به انسان بدهد در خصوص انکار قدرت خداوند است، این که انسان نباید قدرت الهی را انکار کرده و حوادث و موفقیت هایش را از خودش بداند و نقش استقلالی برای خودش قائل شود،(ر.ک سوره کهف آیات 32 الی 44) اما هرگز توسل به اهل بیت(ع) با گفتن «ان شاالله» و اعتقاد به آن منافاتی ندارد بلکه لازمه آن است، «ان شاالله» یعنی اگر خدا بخواهد و تمام کسانی که به اهل بیت(ع) توسل می کنند این جمله را در پیش فرض ذهنی خویش دارند که اگر خدا نخواهد هرگز اهل بیت(ع) نمی توانند حاجت کسی را به او بدهند، بلکه این خواست و مشیت الهی است که به واسطه اهل بیت(ع) به توسل کنندگان داده می شود.
    نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که کاربرد «ان شاالله» در جملات خبریه ای است که متعلق به زمان آینده باشد، مثلا انسان می گوید: ان شاالله فردا فلان اتفاق می افتد، یا...؛ اما در دعا کسی لفظ «ان شاالله» را به کار نمی برد چون انشائی است، مثلا نمی گوید: خدا ان شاالله حاجت مرا بده، چون معلوم است اگر خداوند نخواهد نمی دهد و این یک پیش فرض قطعی است که نیازی به ذکر ندارد؛ توسل هم مانند دعا است، وقتی مستقیما توسل می کنید درخواست است و نیازی به گفتن ان شاالله نیست، اما اگر خواستید همین توسل را در قالب جمله خبری به کار ببرید اتفاقا گفتن «ان شاالله» نیکو است، مثلا می گوییم: ان شاالله امسال امام رضا(ع) حاجت مرا می دهد یا مانند آن.

    برای خدا یا برای ائمه ؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,168
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1582



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    ببینید مسعود عزیز بین این دو دیدگاه تفاوت عمیقی وجود دارد:

    اول این که ما اگرچه برای حاجت هایمان به اهل بیت(ع) توسل می کنیم، اما هرگز اهل بیت(ع) را نمی پرستیم، در حالی که بت پرستان اگرچه همان طور که شما فرمودید می گویند هدف ما از بت ها رسیدن به خداوند است، اما بت ها را می پرستیده اند و با پرستش آنها به دنبال نزدیک شدن به خدا بودند:

    «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏»؛ و آنها كه غير خدا را اولياى خود قرار دادند، دليلشان اين بود كه: «اينها را نمى‏پرستيم مگر بخاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند»(زمر-3)

    دوم: ببینید این که ما برای رسیدن به خدا از واسطه هایی مدد بگیریم فی نفسه اشکالی ندارد، اما باید این واسطه ها از جانب خود خداوند برگزیده شده باشند، پس این که ما به اهل بیت(ع) توسل می کنیم چون خود خداوند آنها را واسطه قرار داده است:
    «لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً»؛ و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏ كردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مى‏ گذاردند)، به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏ كردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مى‏ كرد خدا را توبه پذير و مهربان مى‏ يافتند.(نساء-64)

    اما بت پرستان بت هایی را واسطه قرار داده اند که خداوند به واسطه بودن آنها حکمی نکرده، بلکه آنها را نهی کرده است:

    «ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه‏»؛ اين معبودهايى كه غير از خدا مى‏ پرستيد، چيزى جز اسمهايى (بى‏ مسمّا) كه شما و پدرانتان آنها را خدا ناميده ‏ايد، نيست خداوند هيچ دليلى بر آن نازل نكرده حكم تنها از آن خداست‏ (یوسف-40)

    پس خیلی بی انصافی است که این دو با هم مقایسه شوند، یکی واسطه هایی باشعور، و منصوب شده از جانب خود خداوند هستند که فقط به آنها توسل می شود، و یکی بت ها و سنگ ها و چوب هایی هستند که اولا شعور ندارند، دوما از جانب خداوند منصوب نشده اند، و سوم که مهم ترین است این که پرستش می شوند!
    سلام
    عبادت تنها راه اثبات خدا نیست! اغلب ربوبیت و ولایت و ... رو در نهادشون برای معصومین میدونن به جز توحید که اونم تا حدودی برای معصومین میدونن!!(ولی کمتر!)
    از طرفی مطمئنا از روز اولی که اون بتا ساخته شدن، عبادت نمیشدن!! به مرور اینطور شده! پس فقط پایان راهو به ما نشون میده، نه جایی که ما هستیم!
    اگه اشتباه نکنم این بتها مثل یادبود نخستین پیامبران بوده!! اگه پیامبرا واسطه نیستن پس کی هست!؟

    اینطور حساب کنیم اولی هم مشتی خاک و سنگن! اینطوری که برای اولی روحو در نظر بگیریم و برای دومی نه، بی انصافیه!!

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۳:۳۲ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود