صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود حدیث (نبود تقیه در متعه)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817

    اشاره وجود حدیث (نبود تقیه در متعه)




    سلام
    1- چنین حدیثی وجود دارد؟
    2- در فرض وجود حدیث، سند ، متن، دلالت و جمع با اخبار را ذکر بفرمایید.
    امام جعفر صادق میفرمود یکی از موضوعاتی که من هرگز در بیان آن تقیه نخواهم کرد موضوع متعه است .
    (البته حدیث متعه حج را دیده ام، منظورم در حدیث، متعه النساء است)


    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۵:۵۳

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    وجود حدیث (نبود تقیه در متعه)








    کارشناس بحث: استاد پیام


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530




    البته در روایت صحیحی از امام باقر(ع)آمده که درآن رد تقیه شده:
    عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ جَاءَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَیْرٍ اللَّیْثِیُّ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لَهُ مَا تَقُولُ فِی مُتْعَةِ النِّسَاءِ فَقَالَ أَحَلَّهَا اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ عَلَى لِسَانِ نَبِیِّهِ ص فَهِیَ حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَقَالَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مِثْلُکَ یَقُولُ هَذَا وَ قَدْ حَرَّمَهَا عُمَرُ وَ نَهَى عَنْهَا فَقَالَ وَ إِنْ کَانَ فَعَلَ قَالَ إِنِّی أُعِیذُکَ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِکَ أَنْ تُحِلَّ شَیْئاً حَرَّمَهُ عُمَرُ قَالَ فَقَالَ لَهُ فَأَنْتَ عَلَى قَوْلِ صَاحِبِکَ وَ أَنَا عَلَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهَلُمَّ أُلَاعِنْکَ أَنَّ الْقَوْلَ مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَنَّ الْبَاطِلَ مَا قَالَ صَاحِبُکَ قَالَ فَأَقْبَلَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَیْرٍ فَقَالَ یَسُرُّکَ أَنَّ نِسَاءَکَ وَ بَنَاتِکَ وَ أَخَوَاتِکَ وَ بَنَاتِ عَمِّکَ یَفْعَلْنَ قَالَ فَأَعْرَضَ عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع حِینَ ذَکَرَ نِسَاءَهُ وَ بَنَاتِ عَمِّهِ
    علی بن ابراهیم به نقل از پدرش (ابراهیم بن هاشم) به نقل از ابن ابی عمیر به نقل از عمر بن اذینه به نقل از زراره: عبدالله بن عمیر لیثی نزد امام باقر علیه السلام آمد و گفت: نظرت در مورد متعه زنان چیست؟
    امام فرمود: خداوند در کتاب خود و به زبان پیامبرش آن را حلال کرده، پس تا روز قیامت حلال خواهد بود.
    گفت: ای اباجعفر، آیا شخصی مانند تو چنین می‌گوید، در حالی که عمر آن را حرام کرد و از آن نهی نمود؟!
    فرمود: اگر چه چنین کرده باشد.
    گفت: تو را در پناه خدا قرار می‌دهم از این که چیزی را حلال کنی که عمر آن را حرام کرده است!
    فرمود: تو بر سنت عمر پای‌بند باش و من بر قول رسول خدا. بیا تا مباهله کنیم تا ببینی که قول صحیح آن است که رسول خدا فرموده و باطل آن است که عمر گفته.
    زراره می‌گوید: عبدالله بن عمیر پیش آمد و گفت: خشنود می‌شوی اگر زنان و دختران و خواهران و دختران عمویت چنین کاری را انجام دهند؟
    هنگامی که آن شخص از زنان و دختران عموی امام یاد کرد، امام از او روی برگرداند.

    ج5ص449 و تهذیب ‏الأحکام ج7ص250


    با آنکه روایت فوق با محتوای در خواستی شما برابری ،اما عبارت مورد نظر شمارا نیافتم ولی جستجو را ادامه میدم.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۷:۵۴

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    800
    حضور
    22 روز 18 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2727



    نقل قول نوشته اصلی توسط 『طلوع』 نمایش پست ها
    امام جعفر صادق میفرمود یکی از موضوعاتی که من هرگز در بیان آن تقیه نخواهم کرد موضوع متعه است .
    سلام
    من تا آنجایی که دیده ام اولین جایی که ادعای وجود چنین حدیثی شده کتاب شهید مطهری است
    مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ‏19، ص: 81
    http://lib.motahari.ir/Content/836/82

    "امام جعفر صادق علیه السلام می‏فرمود: یکی از موضوعاتی که من هرگز در بیان آن تقیه نخواهم کرد موضوع متعه است.و اینجا بود که یک مصلحت و حکمت ثانوی با حکمت اوّلی تشریع نکاح منقطع توأم شد و آن کوشش در احیاء یک «سنت متروکه» است. به نظر این بنده آنجا که ائمه اطهار مردان زندار را از این کار منع کرده‏ اند به اعتبار حکمت اوّلی این قانون است، خواسته ‏اند بگویند این قانون برای مردانی که احتیاجی ندارند وضع نشده است، همچنانکه امام کاظم علیه السلام به علی بن یقطین فرمود:"



    بعد از این جمله ایشان روایات علی بن یقطین که روایت تقیه ای بوده را مورد استناد قرار می دهند و ...

    که چنین روایتی که یکی از چیز هایی که من از آن تقیه نمی کنم متعه است هر چند وجود دارد و اتفاقا سند صحیح هم دارد اما مربوط به متعه الحج است نه متعه النساء
    عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ فِي مَسْحِ الْخُفَّيْنِ تَقِيَّةٌ فَقَالَ ثَلَاثَةٌ لَا أَتَّقِي فِيهِنَّ أَحَداً شُرْبُ الْمُسْكِرِ وَ مَسْحُ الْخُفَّيْنِ وَ مُتْعَةُ الْحَجِّ قَالَ زُرَارَةُ وَ لَمْ يَقُلْ الْوَاجِبُ عَلَيْكُمْ أَلَّا تَتَّقُوا فِيهِنَّ أَحَداً.

    به او گفتم: در حال تقيه، مى‏توانم بر روى كفش خود مسح بكشم؟ ابو جعفر گفت: «من در باره سه موضوع، تقيه نمى‏كنم: آشاميدن مسكرات، مسح كردن بر روى كفش و حج تمتع».



    مجلسى (ره) گويد در كتاب طهارت در حديث زراره بيايد كه من در سه چيز تقيه‏ نكنم از احدى، در شرب مسكر و مسح بر خفين و متعه‏ حج، و براى آن چند توجيه شده:

    1- خود زراره در دنباله اين حديث گويد: فرموده من تقيه نكنم،و نفرموده شماها نبايد تقيه كنيد، يعنى الغاء تقيه در اين موارد مخصوص به ائمه (ع) است چون تقیه برای جلوگیری از ضرر ایست که از اظهار عقیده به انسان می رسد و امام معصوم مى‏ دانند ضررى به آنها نمى‏رسد و خدا آنها را حفظ مى‏كند با به واسطه اينكه اين احكام از مذهب آنها معروف است و تقيه بردار نيست جایی است که اظهار عقیده خطری ندارد و انسان نباید بیهوده بترسد و تقیه کند. مثلا مسأله ای است که در میان خود عامه نیز اختلافی است مثلا اهل سنت گاه با دست بسته و گاه با دست باز نماز می خوانند حال انسان تقیه کند و همواره با دست بسته نماز بخواند. این کار صحیح نیست. خطری که متوقع است توهمی و غیر واقعی می باشد و نباید تقیه کرد این موارد در میان خود اهل سنت هم اختلافی است. حتی اهل سنت با اینکه خلیفه ی دوم از حج تمتع ممانعت کرد بعضی آن را انجام می دهند بنا بر این تقیه در حج تمتع معنا ندارد.

    2- چون در اين موارد تقيه محقق نيست براى آنكه ننوشيدن مسكر به عذر ضرر و غيره ممكن است و مسح بر خف هم نزد مخالفان تعين ندارد و غسل به نظر آنها اولى است و در متعه حج هم امرى است كه با نيت انجام مى‏شود و كسى بر آن مطلع نيست و بعد از سعى و طواف انجام تقصير به گرفتن مو و ناخن به طور محرمانه بسيار آسان است.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    با آنکه روایت فوق با محتوای در خواستی شما برابری ،اما عبارت مورد نظر شمارا نیافتم ولی جستجو را ادامه میدم.
    کارشناس گرامی من حدیث را خواندم کمترین ارتباطی با سوال من ندارد.

    فوق العاده روشن هست که میتوان ده ها حدیث در مورد متعه آورد که امامان در آن احادیث تقیه نکرده و جواز متعه را بیان کرده اند (مثل حدیث شما)

    پرسیدم که آیا امام تصریح فرموده اند که هیچوقت در مساله متعه تقیه نمیکنیم؟

    چرا که فارغ از نوع مساله (متعه یا هر چیز دیگر)، امامها گاهی تقیه میکرده اند و گاهی هم خیر.

    اما باید ببینیم تصریحی داریم که تقیه در متعه واقع نمیشود؟
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ در ساعت ۲۳:۵۴

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نقل قول نوشته اصلی توسط 『طلوع』 نمایش پست ها
    کارشناس گرامی من حدیث را خواندم کمترین ارتباطی با سوال من ندارد.

    فوق العاده روشن هست که میتوان ده ها حدیث در مورد متعه آورد که امامان در آن احادیث تقیه نکرده و جواز متعه را بیان کرده اند (مثل حدیث شما)

    پرسیدم که آیا امام تصریح فرموده اند که هیچوقت در مساله متعه تقیه نمیکنیم؟


    چرا که فارغ از نوع مساله (متعه یا هر چیز دیگر)، امامها گاهی تقیه میکرده اند و گاهی هم خیر.

    اما باید ببینیم تصریحی داریم که تقیه در متعه واقع نمیشود؟
    سلام دقت بفرمایید" امام (ع)فرمود: خداوند در کتاب خود و به زبان پیامبرش آن را حلال کرده، پس تا روز قیامت حلال خواهد بود.
    گفت: ای اباجعفر، آیا شخصی مانند تو چنین می‌گوید، در حالی که عمر آن را حرام کرد و از آن نهی نمود؟!
    فرمود: اگر چه چنین کرده باشد.
    حال این عبارت آیا جایز نبودن تقیه را در این موضوع می رساند یا نه؟ زیرا امام(ع)آشکارا گفتن حکم مساله را تاکید می کند با پرسش مجدد راوی ،واین عین سوال شماست یعنی مخالفت با تقیه در بیان حکم متعه.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    سلام

    دقيقا مقصود امام متعه حج بوده است زيرا در اخبار ديگر سخن از تقيه در مورد متعه نساء است :

    عن المفضّل قال: سمعت اباعبداللّه(ع) یقول فى المتعة: دعوها أما یستحیى أحدکم أن یرى فى موضع العورة(جایى دیده شود که بودن در آنجا بر او عیب است) فیحمل ذلک على صالحى إخوانه و أصحابه (سایر صلحاى شیعه را هم متّهم مى کنند).(فروع کافی ج 5 ص ۴۵٣)


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    زيرا در اخبار ديگر سخن از تقيه در مورد متعه نساء است :
    بله، اعلام علمای شیعه هم روایاتی را حمل بر تقیه نموده اند.

    اما الان آمده که تقیه در اخبار متعه واقع نمیشود، مستند حدیثی آن هم این است:


    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    سلام دقت بفرمایید" امام (ع)فرمود: خداوند در کتاب خود و به زبان پیامبرش آن را حلال کرده، پس تا روز قیامت حلال خواهد بود.
    گفت: ای اباجعفر، آیا شخصی مانند تو چنین می‌گوید، در حالی که عمر آن را حرام کرد و از آن نهی نمود؟!
    فرمود: اگر چه چنین کرده باشد.
    حال این عبارت آیا جایز نبودن تقیه را در این موضوع می رساند یا نه؟ زیرا امام(ع)آشکارا گفتن حکم مساله را تاکید می کند با پرسش مجدد راوی ،واین عین سوال شماست یعنی مخالفت با تقیه در بیان حکم متعه.

    سوال من از شما کاربر خیرالبریه این است که عجیبتر از این استدلال در سراسر عمرتان دیده اید؟ آیا این عبارت میرساند که امام در سایر مواضع تقیه نخواهد کرد؟
    ویرایش توسط 『طلوع』 : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۶:۰۴

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    352
    حضور
    11 روز 20 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    817



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    با آنکه روایت فوق با محتوای در خواستی شما برابری ،اما عبارت مورد نظر شمارا نیافتم ولی جستجو را ادامه میدم.
    ابتدای تاپیک میخواستم اگر بگوئید حدیث یافت نشد. عرض کنم که جستجو را ادامه دهید یا از مراکز تخصصی تر مثل دارالحدیث سوال بشود.
    البته تاکیدی به عبارت جناب مطهری نیست. هر تصریحی از امامان که نشان دهد تقیه در متعه واقع نمیشود هم قابل قبول است و بعد میتوان مثل جناب مطهری از آن به عنوان مقدمه استدلال استفاده نمود.
    ویرایش توسط 『طلوع』 : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۸:۲۷

  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    نقل قول نوشته اصلی توسط 『طلوع』 نمایش پست ها
    سوال من از شما کاربر خیرالبریه این است که عجیبتر از این استدلال در سراسر عمرتان دیده اید؟ آیا این عبارت میرساند که امام در سایر مواضع تقیه نخواهد کرد؟
    سلام ،لطفا عبارات را با دقت بیشتر بخونید:حال این عبارت آیا جایز نبودن تقیه را در این موضوع می رساند یا نه؟ زیرا امام(ع)آشکارا گفتن حکم مساله را تاکید می کند با پرسش مجدد راوی ،واین عین سوال شماست یعنی مخالفت با تقیه در بیان حکم متعه.
    عین کلمه مخالفت تقیه در حکم متعه وجود دارد وشما می فرمایید :آیا این عبارت میرساند که امام در سایر مواضع تقیه نخواهد کرد؟سایر مواضع؟؟؟
    لطفا منظور خودتون را بیشتر توضییح بدین

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود