صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پوشش بانوان در مجالس زنانه از منظر اخلاقی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    1
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13

    پوشش بانوان در مجالس زنانه از منظر اخلاقی




    با سلام بنده میخواستم دقیقا بدانم حدود پوشش مطلوب خانم ها در مقابل خانم ها از لحاظ اخلاقی چیست. مثلا لباس مطلوب خانم ها در مجالس زنانه.

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست






    پوشش بانوان در مجالس زنانه از منظر اخلاقی








    کارشناس بحث: استاد حنیف


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    27
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    62



    با سلام...
    بنده از مسایل اخلاقی اطلاع چندانی ندارم...
    اما حس میکنم این موضوع بیشتر به خود فرد بستگی داره...
    ینی من فکر میکنم هر فردی کاملا حق داره که خودش و با تکیه به اعتقادات خودش راجع به پوشش ش در مجالس تصمیم بگیره...
    ولی این در صورتیه که:
    1. اسم "دین و شرع" رو روی سلیقه ی خودمون نزاریم...
    2. سلیقه ی خودمونو به کسی تحمیل نکنیم...

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3009



    سلام و عرض احترام خدمت کاربران محترم

    از متن سوال پیداست که در مورد حدود پوشش دو نوع نگاه وجود دارد. یکی از منظر شرع و دیگری از منظر اخلاق.

    حد پوشش از نگاه شرع حجاب، و از نگاه اخلاق عفاف نام دارند.

    حجاب مربوط به حوزه ظاهر و به معنای پوشاندن بدن از نامحرم است و عفاف به حوزه درونی و به معنای پوشاندن قلب از غیر خداست.

    حجاب همیشه نتیجه عفاف بوده و هراندازه که عفاف قویتر باشد، یعی حضور خدا در جان انسان ریشه دارتر باشد، حجاب ظاهری بهتر و کاملتر خواهد بود.

    یک سری اعمال، شرعیات نام دارند و در جهت ورود به بهشت و نجات از دوزخ هستند و یک سری اعمال، در جهت وصول به محضر خداوند و اولیا الهی انجام میگیرند.

    یعنی بعضی کارها و اعمال، درست است که مستوجب ورود به آتش نیست چون کار حرامی انجام نشده، اما وسیله قرب به خداوند نیز نخواهد بود.

    همانطور که میدانیم بهشت دارای درجاتی ست و نعمات بهشتیان اعم از مادی و معنوی، بر اساس شان و مرتبه آنها تقسیم می شود.

    لذا اگر چه همه بهشتیان از نعمتهائی برخوردارند، اما کیفیت آنها متناسب با درجاتشان فرق دارد.

    من جمله بالاترین نعمت بهشت که لقاءالله و حضور در خدمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است.

    بنابراین در فرض سوال، اگر خانمی هر طور که مایل بود و با رعایت حداقل شرعیات در مجالس حضور پیدا کرد، درست است که مستوجب جهنم نخواهد بود چون کار حرامی مرتکب نشده، اما در محضر اولیا هم راهی ندارد؛ زیرا ملاک و معیار راه یافتن به درجات بالاتر بهشت، رعایت کردن درجات بالاتر حجاب، یعنی عفاف است.

    فرق است بین خانم محجبه و خانم عفیفه.

    خانم محجبه ظواهر را مراعات میکند و خانم عفیفه باطن را نیز مورد ملاحظه قرار میدهد و اثر باطن همیشه بیش از ظاهر است.

    ویرایش توسط حنیف : ۱۳۹۴/۰۵/۰۹ در ساعت ۲۲:۱۷

  9. صلوات ها 22


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3009



    در این رابطه حدیثی از امام صادق علیه السلام هست که نقل به مضمون میکنم.

    از ایشان سوال شد یابن رسول الله، گاهی برای انجام بعضی اعمال در درست بودن یا نبودن آن تردید داریم و نمیدانیم این عمل مرضی شما و خداوند هست یا نه؛ چه کنیم؟

    امام صادق علیه السلام فرمودند سه نکته را در نظر بگیرید.

    اول اینکه اگر توانستی نام خدا را برده و با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کنی، پس عمل مورد رضای خداست.

    دوم اینکه ما را ناظر به عمل و حاضر در مجلس ببینید. آیا در حضور ما این کار را انجام خواهید داد؟

    سوم: میزان اعمال را در قیامت در نظر گرفته و ببینید میتوانید این عمل را در کفه اعمال بهشتی قرار دهید؟ یعنی آیا این عملی هست که کفه اعمال نیک شما را سنگین تر کند؟

    در صورتیکه جواب هر سه این سوالات از خودتان مثبت بود، آن عمل نیک و مرضی خداوند است و در غیر اینصورت خیر.


    در پناه حق باشید.

    ویرایش توسط حنیف : ۱۳۹۴/۰۵/۰۹ در ساعت ۲۲:۲۷

  11. صلوات ها 28


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    54
    حضور
    7 روز 13 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    291



    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    سلام و عرض احترام خدمت کاربران محترم
    سلام علیکم

    استادبیشترتوضیح می فرمایید؟لطفا درمصداق



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    730
    حضور
    40 روز 23 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    3009



    نقل قول نوشته اصلی توسط من طلبه ام نمایش پست ها
    سلام علیکم

    استادبیشترتوضیح می فرمایید؟لطفا درمصداق

    علیکم السلام و رحمه الله.
    مصداق در کدام مورد مد نظرتان است؟


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,733
    حضور
    164 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3460



    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    ب
    نقل قول نوشته اصلی توسط حنیف نمایش پست ها
    بنابراین در فرض سوال، اگر خانمی هر طور که مایل بود و با رعایت حداقل شرعیات در مجالس حضور پیدا کرد، درست است که مستوجب جهنم نخواهد بود چون کار حرامی مرتکب نشده، اما در محضر اولیا هم راهی ندارد؛ زیرا ملاک و معیار راه یافتن به درجات بالاتر بهشت، رعایت کردن درجات بالاتر حجاب، یعنی عفاف است.
    با سلام... استادلطفا راجع به این مطلب بیشتر توضیح بدهید
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۳
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    98
    حضور
    1 روز 14 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    224



    نقل قول نوشته اصلی توسط kkhansary نمایش پست ها
    با سلام بنده میخواستم دقیقا بدانم حدود پوشش مطلوب خانم ها در مقابل خانم ها از لحاظ اخلاقی چیست. مثلا لباس مطلوب خانم ها در مجالس زنانه.
    از ملاک های بایستگی و نبایستگی برای برخی اعمال انسان، به تلاطم نینداختن عواطف و احساسات دیگران در جهت منفی است. به دیگر سخن، اگر انسانِ مدنیٌ بالطبع، دارای زندگی اجتماعی است و همیشه باید یک پای تصمیم گیری‌هایش، دیگران باشند؛ آیا دیگران با این تصمیمِ من، به مشغله فکری و احساسی عاطفی دچار نمی‌شوند؟! اگر چنین بود، باید در تصمیم خودم تجدید نظر کنم.
    نقل می‌کنند آخوند ملا محمد کاشی، (از عرفای دو نسل پیش، و دارای چشم برزخی بوده است) در مدرسه صدر اصفهان زندگی می‌کرد و از فرط پیری، به تنهایی توان انجام امور شخصی از قبیل استحمام را نداشت لذا هر بار، یکی از شاگردان وی، او را در امر استحمام یاری می‌رساندند. یک بار که در معیت یکی از شاگردان به حمام رفت، در حمام، شروع به خرده گیری و اعتراض و نق و نوق کردن به این شاگرد کرد در حالیکه عده‌ای در حمام این گونه رفتارِ آخوند با این شاگرد را مشاهده کردند به گونه‌ای که شاگرد در مقابل آن عده خورد شد و به قول خودمان، کنف شد؛ طلبه در ذهن خود می‌پروراند که دیگر من این استاد را به حمام نمی‌آورم به جای آنکه از من تشکر کند تازه به من غرغر هم می‌کند! وقتی از حمام خارج شدند استاد رو به طلبه گفت: دیگر مرا به حمام نمی‌آوری؟! می‌دانی چرا در درون حمام به تو غرغر کردم؟! به خاطر اینکه برخی از افرادی که در حمام بودند دارای صورت برزخی کریه‌المنظری بودند و من نمی‌خواستم بدین صورت آنها را مشاهده کنم لذا اینطور احساساتت را جریحه دار کردم تا پرده‌ای مقابل چشمانم بیاید و آنها را به صورت معمولی مشاهده کنم.

    آری، هر گونه دست بردن در احساسات دیگران (در جهت منفی)، عواقب سوء و آثار وضعی زیانباری برای انسان به ارمغان می‌آورد.


    یکی از فلسفه‌های حرمت موسیقی حرام نیز همین است زیرا بی‌جا و نا بجا، احساسات و عواطف انسان را به تلاطم می‌اندازد و چنین امری، مخرب روح انسان است. همچنین، از فلسفه های حجاب، همین مطلب را متذکر شده اند.

    نتیجه: اگر خانمی با پوشیدن لباسی (در مقابل زنان دیگر)، دل دیگران را پریشان و فکر آنان را مشغول کند، به لحاظ ظاهر، برنده است اما به لحاظ روح و روانش، بازنده است و امور گرانقیمتی را از دست داده است.


    دامی و مرغ از تو رمد
    رو لانه شو رو لانه شو

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,733
    حضور
    164 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3460



    ی سوال ...مگر خانمها به هم نامحرمند
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود